Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Foto`s van je voorraad

appelvrouw

Recommended Posts

De kelder:

kelder2013-11-2051611384948226.jpg

Onder die jute zakken (achter die potgrondzak met prei) staan bakken met bieten en wortels en onder de trap (die je net links op de foto ziet) staan nog twee kratten met winterpeen en rammenas en twee zakken met aardappelen. In de kast ertegenover liggen nog pompoenen, pepers, paprika's en uien.

Verder staan er nog twee literpotten met gedroogde pepers in de keuken:

gedroogdepepers83751384949193.jpg

En op zolder liggen nog jute zakken met koolraap en witlofpennen.

De rest van de wintervoorraad staat op de tuin: palmkool, pastinaken en schorseneren.

Dat gaat wel lukken tot de volgende oogst.

Wat ik zo leuk vind te zien aan jouw voorraad is dat je per inmaak ook probeert dezelfde deksels/potten te gebruiken..dat probeer ik ook altijd( lukt niet vaak) omdat ik het gewoon een tof gezicht vind staan in mijn kast. Met hoeveel mensen eten jullie hiervan Malouis?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

wat een bedrag zeg.

wij hebben ook een kelder(tje) jammer genoeg kan je er niet staan maar ik ben klein dus kan er gehurkt wel zitten en bven aan de trap zitten planken aan de muur die als voorraadkast dienen.

het is de bedoeling dat ik die kelder ook voor dit soort dingen ga gebruiken in de toekomst.

staan nu vooral de kerstspullen en zooi wat je bewaard maar waar je toch niks meer mee doet

zal straks is een foto plaatsen ga zo beginnen met appelmoes en compote

Jammer, ik kan de fotoos van Malouis niet zien

Vandaag alle potten uit huis die overal stonden bij elkaar in de kelder gezet het lijkt niet veel maar het zijn grote potten (tot 2 liter, de stenen op de vloer zijn megagroot dus alles lijkt klein) De muren zijn rond, het is een gewelf, dus planken is erg lastig helaas.

DSC0219385831384958828.JPG

hier staat: perzikchutney, appelmoes, vlierbloesemsiroop, acaciabloesemsiroop, appelsap (in potten) perzikjam, vlierbessenjam, rozenbotteljam, stoofperen, tomaten-auberginesaus, tomaten-paprika-saus, tomaten-courgettesaus, tomatenpaprikasoep, pizzasaus, sambal, mirabellencompote en augurken.

DSC0218044971384959039.JPG

Dit zijn potten en blikken gedroogde paddestoelen

DSC0217965001384959091.JPG

De pompoemen in een donkere koude kamer.

Dan nog onder het bed de aardappelvoorraad en op zolder 2 jute zakken vol walnoten, de vriezer vol met groente: spekbonen, bietjes, andijvie, spinazie, koolraap en courgette.

DSC0217731641384959853.JPG

Kersenwijn

En nu echt echt echt niet om mensen jaloers te maken of wat, maar dit is wel gewoon onze trots, de kelder:

We hebben hem helemaal opgeknapt en een nieuwe vloer (uh nouja niet nieuw maar vernieuwd met oude stenen) er in gelegd. Zo ziet hij er uit als hij leeg is. Hij is gelegen onder de tuin, dus niet onder het huis, gewoon een bult in de tuin met een trap eronder. Hij is ruim op stahoogte een meter of 2 of meer hoog en 4 meter diep en 2.5 breed.

kelder63811384980029.jpg

ik vind hem zooooo mooi

Edited by Guest
  • Like 1

Tja,wijnmaken als hobby ,dan krijg je dat.Ja de absinth is zelf gemaakt.Ik heb de plant,en heb nu weer een paar bossen bloemetjes gedroogd en wel hangen.

21-nov-02338011385044924.jpg

Weer goed voor een paar flessen .En er staat nog een ruime 15 liter paardenbloemenwijn klaar om geheveld te worden.

Wat ik zo leuk vind te zien aan jouw voorraad is dat je per inmaak ook probeert dezelfde deksels/potten te gebruiken..dat probeer ik ook altijd( lukt niet vaak) omdat ik het gewoon een tof gezicht vind staan in mijn kast. Met hoeveel mensen eten jullie hiervan Malouis?

Gelijke potten vind ik niet alleen leuker staan, maar het is ook handig dat de rijtjes even breed blijven.

Ik moet nogal woekeren met de ruimte; het is maar een klein keldertje.

De 'sta'hoogte houdt ook niet over; het is dus regelmatig KLEUN (sh**, balk) of goed aan de balk denken - KLENG (oh ja, gasleiding).

Maar goed, het is een kelder en het is er koel.

We eten er met z'n tweetjes van; alles is afkomstig een moestuin van 100 m2.

@Piroska

Mooie kelder!

Maar het leukst vind ik toch de boekenkast met pompoenen.

Hoe klein het ook is,het is heerlijk zo'n kelder(tje). In ons vorige huis had ik ook één,en hier mis ik m echt,ook al wonen we hier al jaren. Als ik weer verhuis wil ik een huis met kelder.Vrijstaand,en met een lap grond.

(Ja,Thea,we zoeken al in Groningen )

• 9 months later...

DSCN1013.jpg

Mijn voorraad voor winter 2014/2015. Staat ook in mijn blog.

Koffielikeur, fruit in brandewijn, bietjes in het zuur, appelmoes, appelcurd, pompoenjam, pompoensoep, courgettesoep, noten (van vorige jaar eigenlijk), kruiden, pruimenjam met abricozen, rode pruimenjam, stoofperen, appelazijn, tomatensaus, tomatillojam, kapertjes (oostindische kers), mayo (in de koelkast). Behalve tomatensaus is alles eerste keer ingemaakt, dus ik wil niet zo graag recepten delen voordat ik weet dat het allemaal echt lekker is.

Nog in plan: augurken, courgettes en (sperzie)bonen. Misschien ook nog bramen plukken.

CIMG3243.jpg

In de vriezer: aardbeien, sugarsnaps, courgette, witte kool, golden pearls, pompoentaart vulling, pompoen(risotto) stukjes, wokgroente, verschillende bonen, surinaamse pepers, mais en veel vlees.

In de kelder: wijn (niet zelfgemaakt, maar wel uit Frankrijk), aardappels, uien, 1 pot paddenstoelen

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 1 month later...

Ja, die potjes is mijn autistische trekje

Het ziet er gewoon zo gaaf uit vind ik!!

De Bonne Mamans voor jam (onderste plank): pruimen, aardbeien-frambozen, kweepeer, kweepeer-rode bessen, zwarte bessen-appel, rozenbottels-appel en kruisbessen-pruimen. Ik houd erg van dubbelsmaakjes

Verder nog een plank vol ingemaakte peren (Clapps en Gieser) plus appelmoes.

Bovenste plank de 'hartige' potjes: chutneys, tomatensap, courgettes op zuur, ingelegde pepers.

O ja en niet te vergeten de likeuren (in wording). dat doe ik dit jaar voor het eerst en het is heel leuk om te doen!

• 5 years later...
  • 3 weeks later...

Hier helaas geen kelder en de voorraadkamer is de bijkeuken, gezien gescheiden bereiden van eten.

de tuinkeuken doet dienst als broedlokaal, zaadgoedopslag en voorraadkamer. De ruimtes zijn gescheiden en blijven stabiel op koele temp, maar donker is het niet dus de voorraad word afgedekt indien nodig.

Manden voor groente en fruit, boxen voor van alles en nog wat en planken voor ingemaakt.

• 2 months later...

Onze nieuwe kelder, onder onze nieuwe schuur, wordt langzaam in gebruik genomen. Onder ons huis hebben we jaren geleden een soort van kruipkeldertje gemaakt, daar staat nog voorraad van de vorige jaren. Nieuwe inmaak gaat nu naar de nieuwe kelder. Dit is dus van dit jaar:

IMG_2276.JPG

Bovenin een doosje met wat uien en OK-knoflooktenen. Daarnaast honing, reuzel, mosterd en mayo uit Frankrijk, en tomatenchutney. Op het schap daar onder veel zoetzure komkommer. Geweckte, maar ook volgens de jam-methode. 

Daar dan weer onder lekker wat potjes tomatenpuree, en daarnaast flessen van het tomatensap wat daar uit kwam tijdens het maken/uitlekken. 

Daar onder een paar dozen Elstar appels, en kweeperen. En wat flesjes bosvruchtensaus en limonadesiroop in verschillende smaken. 

Dan rechts bovenin wat flessen tomaat-paprikasaus en potten geroosterde paprika volgens Mellie haar recept. 

Daar onder heel wat flessen tomatensaus, in verschillende samenstellingen met paprika of courgette of kruiden of wat ik dan maar had. En een gistingsfles met rode wijn voor wijnazijn en ook wat witte. 

En op die onderste plank nog wat flessen limonade van verschillende fruitsoorten (o.a. bramen en frambozen en pruimen) en nog wat appels. 

Links, net buiten beeld, staat een flinke stapel met voorgebakken friet, in dozen van 10 kilo :lol: die zijn niet voor ons maar voor de varkens. 

Veel andere groenten maken we niet in, die gaan in de vriezer of staan nog op het land (kolen, aardappels, enz.) of eten we alleen maar vers als ze er zijn. En de zuurkoolpot heb ik net leeggemaakt dus die staat ook niet op de foto.  

• Like 5