Jooze Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Hi, Ik heb opnieuw artisjokken gezaaid, en staan nu een aantal weken onder glas. Eigenlijk wil ik ze dit weekend buiten zetten. Iemand waarvan de artisjokken van vorig jaar ook al opkomen. Of moet ik echt even wachten... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Ik zou wachten, mijn artisjokplanten zijn afgelopen winter dood gegaan. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Bij ons op de tuin gaan ze ook elke winter dood. Helaas is het gewoon te koud en daar houden ze niet van. Zelfs afdekken hielp niet. Half mei kan je ze uitplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Ja je kunt beter Kardoen nemen ipv Artisjok. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Hans heeft gelijk die overleven de winter wel. Maar daarvan eet je de bladeren en niet de distel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Daar hebben we het pas nog over gehad, de meningen wisselen erover maar steel en ook de bloem bodem zijn eetbaar vande kardoen, blad heb ik nog niet eerder gehoord.Wat ik begreep is de kardoen de wilde vorm en de artisjok daaruit gekweekt, ligt heel dicht bij elkaar. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 boekenwijsheid Kardoen wordt geteeld om de jong, gebleekte bladstelen, waarvan vezeltjes afgekrabt worden, en die klaargemaakt worden als bleekselderij. Gebruik citroensap om verkleuring tegen te gaan. Meerjarige kruidachtige plant wordt in de zuidelijke landen meestal 2 jarig en bij ons eenjarig geteeld. Uitwendig verschillen artisjok en kardoen zeer weinig en meermaals worden beiden planten verward. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bettyboop49 Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Ik heb er vier (artisjokken) gezaaid binnen en ze doen het geweldig!!! Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme Link to comment Share on other sites More sharing options...
remco Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Ik heb mijn nieuwe artisjok planten al buiten gezet,er kwamen er 2 boven van vorig jaar en ik had begin dit jaar 5 nieuw besteld(wortels)en had deze in poten gezet in de kas verder laten opkomen.2 daarvan is niks geworden maar de 3 die wel uit liepen heb ik buiten geplant en beginnen goed aan te slaan.ik wil er nog 2 bij hebben dan heb ik een mooi bed met 7 planten. gr Remco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bettyboop49 Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Ik heb mijn nieuwe artisjok planten al buiten gezet,er kwamen er 2 boven van vorig jaar en ik had begin dit jaar 5 nieuw besteld(wortels)en had deze in poten gezet in de kas verder laten opkomen.2 daarvan is niks geworden maar de 3 die wel uit liepen heb ik buiten geplant en beginnen goed aan te slaan.ik wil er nog 2 bij hebben dan heb ik een mooi bed met 7 planten. gr Remco Wortels ik wist helemaal niet dat je die ook kon kopen.........ik heb ze gezaaid moet ik dan langer wachten op resultaat of????? Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Betty ik denk zelf dat je meestal tweede jaar pas bloemen hebt om te eten, maar mischien heb je geluk en wordt het een lange warme zomeren heb je toch wat bloemen het eerste jaar.Als de wortels van artisjok die je soms kan kopen meerjarig zijn dan heb je inderdaad sneller resultaat dan zaaien. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bettyboop49 Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 ohhhhhhhhhh en ik had me zo verheugd op de bloemen .........!!! Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Het zilver grijze blad is ook prachtig Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Ik had vorig jaar ook gezaaid (heb de planten dood laten gaan). Maar ik had het eerste jaar wel 2 bloemen (niet hele grote) maar bloemen zijn bloemen. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
bettyboop49 Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Dit is een van mijn net uitgezette Artisjokken ik hoop op bloemen dit jaar!! Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Ja dat hoop ik ook voor je, je zou hem kunnen verwennen met een kasje/tunneltje dat hij extra warmte krijgt en snel groeid en hopelijk dan ook eerder bloei geeft. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Als je ze vroeg genoeg gezaait hebt bloeien ze nog dit jaar en anders volgend jaar. dus denk dat het je waarschijnlijk wel gaat lukken als we het weer een beetje mee hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 Mijn artisjok, gezaaid binnen in januari dit jaar, is in blijde verwachting Dus inderdaad kan het dat ze in hetzelfde jaar bloeien.Wie heeft er nog meer artisjokken staan? off topic: Ik heb overigens ook nog 4 kardoenen of kardoens?? staan....daarin is nog niets te bekennen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Vraagje: Wanneer is ie "klaar" om opgegeten te worden?En bloeit ie nog een 2e keer als je die bloem verwijdert om op te eten??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Wanneer de bloemknop de grootte van een artisjok heeft Ze mogen nog niet bloeien.En ze krijgen een soort zijtakken, dus er komen meerdere bloemknoppen aan, alleen zijn die wel wat kleiner dan de eerste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Tja ...sorry....ik heb nog nooit artisjok gehad...alleen 1 keertje "long time ago" uit blik van de appie-heijn. Vond ik niks aan ...maar goed....wie weet....nu wel...straks maar eens op zoek naar recepten.....en anders heb ik mooie bloemen als ik te laat ben met plukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Het simpelst is om ze gewoon ongeveer 30 minuten of totdat het hart zacht is (wanneer je er met een vork in kan prikken) Dan trek je er een blaadje uit en eet je het vruchtvlees op wat aan de onderkant van het blaadje zit. Dit doe je tot alle blaadjes op zijn en dan kun je het hart opeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Okay dank je wel voor de tips....wordt vervolgd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Dat is dan bijzonder lekker als je het in licht gezouten boter doopt. Ik heb ze trouwens ook eens (van de Appie in een plastic zak) klaargemaakt in de magnetron. Vond ik eigenlijk nog beter gaan dan koken. Was, geloof ik, in 15 minuten al klaar. In de tuin wordt het bij me telkens niets. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Ik heb er ook 1 staan,maar er zit nog geen bloem in.Ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts