Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kuikens opkweken?

aalterse-willy

Recommended Posts

Vandaag het kippenhok iets groter gemaakt, bijna verdubbeld, omdat de laatste bijkomers al redelijk groot geworden zijn.

De vier oudste kippen leggen bijna dagelijks, gemiddeld drie eitjes per dag.

Maar nu komt het, ik zou die beestjes willen laten broeden als het warmer word. Alleen, buiten de vossen zitten er hier ook een aantal, zeker zes, katten die geregeld de tuin afschuimen.

Wat kan ik het beste doen om kleine kuikentjes te beschermen tegen vosse, katten, eksters en kraaien?

Een klein park apart maken voor de kloek met kuikens? En hoe moet het dan het beste?

Wie kweekt zelf kuikens op, liefst niet in een gesloten kastje?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ik kweek ze zelf niet op. Maar misschien is een konijnenhok met ren een idee? Of een klein kippenhokje wat er op lijkt? Kunnen ze mooi scharrelen, fijne maas in 't gaas en er kan geen dier bij.

Denk wel dat je die ook het beste nog in het grote kippenhok kan staan zodat ze geen stress hebben van dieren die rondsnuffelen rond het hok. En anders binnen in de schuur een mooie ren maken van een paar meter strooisel erin, mooi lampje er bij en de eerste weken zo daar laten zitten.

Vriendelijke groeten,

Holland

Pakken de vossen je kippen dan niet? Die pakken net zo lief een grote, niet speciaal een kuiken. De kloek zal normaal gesproken haar kroost beschermen tegen katten, misschien dat er eens een verdwaald kuiken zal sneuvelen, maar dat was dan ook niet de slimste.. Wij hebben hier 4 katten rondlopen en 8 kuikens gehad, daar is er niet een van gepakt door de katten.

Eerste weken moet je kloek en kuikens in een afgeschermde ren zetten, dat gaat je veel miserie besparen.

Je kan daar creatief in zijn en evt iets tijdelijk maken met wat gaas dat je hebt liggen, als ze maar afgeschermd zijn.

Heb het van zovele mensen al gehoord die het de eerste keer niet doen en dan klagen dat ze (bijna) alles kwijt zijn door eksters, katten e.d., ook heel triestig voor die diertjes zelf

Hier laat ik ze gewoon hun gang gaan, alles lekker bij elkaar, soms lopen er drie hennetjes met zes kuikens en soms vind je de kuikens bij de konijnen

Heb zelf een koekoek brahma haan gehad die was helemaal gek van een het oudste rammetje dat ik nu nog heb, die waren echt hele dikke mik deden alles samen sliepen samen, maar dat was echt eenr aar gezicht hoe die twee bij elkaar lagen. hihihi maar wel zoooo leuk.

Ik zorg er alleen voor dat de buurtkatten en grote vogels zoals kraaien, en eksters de kuikens niet kunnen pakken, maar verders laat ik alles bij elkaar en is altijd goed gegaan.