Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zadenbib Mariakerke, België

Recommended Posts

Hallo,

Voor onze zadenbib zijn we nog volop aan het zoeken naar mensen die zaadjes wensen te ruilen, en of doneren.

hoe meer zaadjes we ter onze beschikking krijgen des te leuker het voor iedereen word om te komen ruilen.

alles is welkom zowel groenten als van bloemen.

zelf hebben we momenteel diverse zakjes zaad van;

paprika

zonnebloem

pompoen

butternut pompoen

sierpompoen "boule de sam"

stokslabonen "overvloed"

afrikaantje

je kan ons ook contacteren via mijn facebook pagina of via de groep.

https://www.facebook.com/groups/moestuintjee/

http://www.mijntuin.org/bibliotheek/seeds

of via mail; [email protected]

of telefonisch zoals u op volgend visitekaartje kan zien.

test353241388267500.jpg

Hallo Johan,

Kun je wat meer toelichting geven over wat de zadenbib precies is? Beide linkjes doen het niet zonder in te loggen. Is het een ruilbeurs? Waar en wanneer? Alleen via het internet? Is het een opslag ter bewaring van zaden? Zijn de zaden voor verkoop? Hoe gaat een en ander in zijn werk en wat zijn de doelstellingen?

de zadenbib is een non profit doel

het houd in dat mensen die intresse hebben in een bepaald soort zaad

kunnen zoals een bibliotheek doet uitlenen,

wat dan weer inhoud dat we uw gegevens opslaan en u het bewuste

zaad meegeven, waarna we dan op het einde vragen om na oogst ook terug de

zaadjes terug te bezorgen die u bij ons ontleende,

vb hiervan is heel simpel;

u kreeg van ons 10 zaadjes voor pompoen

na uw oogst van pompoenen heeft u massaal zaden uit de pompoen

en is het de bedoeling dat u ons gewoon de 10 zaadjes terug bezorgd.

net zoals bij een bibliotheek dienen de gegevens enkel ter info

en om te zien wie wel of niet de zaadjes terug bezorgd wat dan weer kan lijden

tot het wel of niet meer bezorgen van andere zaden.

dit is wat de zadenbib inhoud en uiteraard staan we hier ook in voor het promoten

van ruilhandel onder de moestuin liefhebbers. dit gaat zoals hier ook op het forum

gewoon met de post of voor wie in de buurt woont zelfs aan huis.

tevens gaan we met de zadenbib ook alle grote tuincentra's, zadenshops en zelfs

online shops voor zaden aanspreken voor donaties en/of sponsering.

zoals u ziet is het meer dan alleen maar een ruilhandeltje.

Beste Johan, het klinkt heel leuk. Ik heb wel een vraagje n.l. je hebt het over men lene enkele zaden en geeft die ook weer retour.

Maar ben je er niet bang voor dat je straks enkel zaden hebt retour gekregen die niet soort-echt meer zijn ? Dat lijkt mij een van de grootste risicos van de zaadbib. Tenzij alles van hairloomzaden is dan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Beste Johan, het klinkt heel leuk. Ik heb wel een vraagje n.l. je hebt het over men lene enkele zaden en geeft die ook weer retour.

Maar ben je er niet bang voor dat je straks enkel zaden hebt retour gekregen die niet soort-echt meer zijn ? Dat lijkt mij een van de grootste risicos van de zaadbib. Tenzij alles van hairloomzaden is dan.

met heirloomtomaten kan je ook kruisbestuiving hebben gehad, dus nog steeds het risico (klein) dat ze niet meer soort-echt zijn. Het lijkt mij nuttig als de "leners" in de bieb een goede handleiding meekrijgen hoe ze zeker weten dat ze goede zaden retour doen, anders wordt het een moeilijk verhaal, wel een leuk idee!

ook ruilen via het forum houd risico's in net zoals met de zadenbib kan je zaden krijgen waar kruisbestuiving mee gebeurt is.

denk dat de zadenbib net zoals het forum of onderlinge ruiling allemaal gebaseerd is op beetje vertrouwen hebben in elkaar.

onze grote sterkte van de bib is tevens ook de sponsering van diverse zadenhandelaars,

wat jullie persoonlijk dan weer niet meteen lukt vrees ik. en waar we dan weer zekerheid hebben van de zaden.

uiteraard kunnen we niet eindeloos putten uit de goedheid van deze shops en daarom zijn we uiteraard ook zelf

en met enkele andere bevriende en betrouwbare moestuiniers enorm veel bezig met het kweken op moestuinen zelf voor

het winnen van zaden.

zoals u ziet is het niet zomaar een ruilhandeltje he.

Dag Johan,

Je beschrijving van de manier van werken van jullie zadenbib wijkt op enkele punten nogal af van hoe de andere zadenbibs werken. Daarom wil ik onze manier van werken graag even verduidelijken.

Bij ons is het niet de bedoeling dat de mensen die tien zaadjes van een pompoen lenen op het einde van het seizoen tien zaadjes van dezelfde pompoen terugbrengen. Wij werken voor 100% op vertrouwen en zonder uitleentermijn of boetes. Het enige wat we vragen is dat mensen proberen om zelf zaden te oogsten van planten in hun tuin (en dus niet enkel van planten waar ze zaden van geleend hebben) om deze aan de zadenbib te schenken. In de praktijk brengt een minderheid van de klanten daadwerkelijk zaden naar de bib, maar de kracht van het concept ligt er net in dat mensen die zelf zaden oogsten al vlug overvloedige hoeveelheden bij elkaar krijgen waar ze geen zinvolle bestemming voor hebben. Met de zaden van één tomaat kan je immers een hele tuin vol tomatenplanten zetten. Zolang er voldoende mensen zijn die de zadenbib een warm hart toedragen en zaden schenken blijft de collectie groeien en doen ook de schenkers er hun voordeel mee. De uitleningen worden in de eerste plaats geregistreerd om de hoeveelheden in de online catalogus up to date te houden en zeker niet om mensen die niets terugbrengen op een zwarte lijst te plaatsen.

Om klanten op weg te helpen en om hen te informeren over kruisbestuiving, hybriden,... stimuleren we het online delen van kennis via enerzijds de community van http://mijntuin.org (elke klant kan eigen kennis, berichten, foto's,... toevoegen aan de plantenfiches & er kunnen vragen gesteld worden aan de community). Anderzijds beschikt het netwerk van zadenbibs ook over gemeenschappelijke groepsborden op Pinterest (http://www.pinterest.com/mijnzadenbib) over o.m. zelf zaden oogsten. Iedereen die dit bord volgt krijgt een uitnodiging om het mee van nieuwe inhoud te voorzien.

Uiteraard worden de zaden niet gecontroleerd en blijft het een kwestie van vertrouwen. Wel vermelden we de naam van de schenker op het zakje, evenals of iets al of niet biologisch geteeld is (als we deze info hebben meegekregen van de klant). Hierdoor wordt het wat persoonlijker en op termijn leer je zo schenkers kennen waarvan je weet dat ze met kennis van zaken bezig zijn.

Beginners raden we aan om zich tot zelfbestuivende planten te beperken. Ook zaden oogsten van gewone groenten uit de supermarkt is doorgaans geen goed idee: de meeste commercieel geteelde groenten zijn hybriden en dus niet zaadvast. Zelfs in de biologische teelt wordt soms met hybriden gewerkt.

Mijn Zadenbib is een Vlaams-Nederlands netwerk van bibliotheken, groene vereniginen, milieudiensten, transitiegroepen, scholen, ocmw's, vrijwilligers,... dat ontstaan is in Bib Londerzeel. We streven naar een zo breed mogelijke samenwerking waar elke partner met zo weinig mogelijk mensen en middelen zoveel mogelijk voordeel uit moet kunnen halen. Door de krachten te bundelen en kennis te delen willen we de klanten van de zadenbib zo goed mogelijk informeren en het zelf oogsten van zaden promoten.

Mvg

Tim Lerno

Bib Londerzeel

oprichter van Mijn Zadenbib

ook ruilen via het forum houd risico's in net zoals met de zadenbib kan je zaden krijgen waar kruisbestuiving mee gebeurt is.

denk dat de zadenbib net zoals het forum of onderlinge ruiling allemaal gebaseerd is op beetje vertrouwen hebben in elkaar.

via een forum heb je idd dezelfde risico's al schat ik die risico's een stuk kleiner in.

het gaat idd vooral om vertrouwen. leden zijn geen wildvreemden waarvan ik geen flauw idee heb hoe ze met hun geoogste zaden omgaan. postgeschiedenis zegt veel en geeft net dat beetje vertrouwend dat ik bij een wildvreemde mis.

onze grote sterkte van de bib is tevens ook de sponsering van diverse zadenhandelaars,

wat jullie persoonlijk dan weer niet meteen lukt vrees ik.

via een forum word er ook geruild met zaden van zadenhandelaars alleen is er dan meestal voor betaald ipv door sponsoring.

zijn de zaden die via een zadenhandelaar komen apart verkrijgbaar of wordt alles op een hoop gegooid?

zoals u ziet is het niet zomaar een ruilhandeltje he.

op welke manier is het niet zomaar een ruilhandeltje?

op dit moment zie ik eerlijk gezegd geen meerwaarde ten opzichte van ruilen via een forum.

edit: dit is trouwens niet bedoeld om het plan af te kraken. maar om de haken en ogen te laten zien.

ik vind het idee helemaal niet slecht hoor!

ook hier op het forum zaden ruilen heeft zo zijn haken en ogen volgens mij!

we zijn hier ook vaak gewoon beginners en delen ook zaden.....

zijn die dan allemaal zo goed qua kwaliteit??????

je hoeft toch niet mee te doen?

laten we gewoon ieder zijn ding laten doen

en weer heel ouderwets leren dat vertrouwen doet vertrouwen....

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Dag Loes,

Wij vermelden de naam van de schenker op de zakjes, dus ook de naam van de zadenhandelaars die zaden schenken. Op termijn zal dit ook zichtbaar gemaakt worden in de online catalogus op http://mijnzadenbib.be. Dan zal je ook kunnen doorklikken naar het profiel van de schenker om zijn posts te bekijken, de planten die in zijn tuin staan,...

Met ruilen is niets mis, maar vaak is het net iets handiger om te delen. Stel: ik heb zaden teveel van de Black Krim tomaat en zoek de varenbladtomaat. Jij wil Black Krim zaden, maar je hebt zelf enkel zaden die ik niet kan gebruiken. Een derde persoon heeft zaden van de varenbladtomaat op overschot, maar is niet geïnteresseerd in mijn Black Krim zaden, maar dan weer wel in zaden die jij hebt... Door onze zadenoverschot aan een zadenbib te schenken kunnen we alledrie zonder problemen alle zaden 'lenen' die we willen en wordt de keuze van wat de schenkers 'in ruil' kunnen krijgen veel ruimer dan bij het één op één ruilen. Ook op ruilbeurzen voor zaden worden er altijd meer zaden gekocht dan geruild.

Mvg

Tim Lerno

Bib Londerzeel

oprichter van Mijn Zadenbib

Tim goede uitleg. Dit is in mijn ogen wat "reclaim the seeds" bedoeld. Dat mensen zelf weer de hoodfrol gaan nemen in de te telen zaden i.p.v. dat enkel de handel er wel bij kan varen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ja ik vind het ook een goed initiatief maar zeker geen alternatief op het ruilen via fora en beurzen. Wel een bijkomende bron van zaden materiaal. Wie vindt je daar wel dingen die je nergens anders of moeilijk kon vinden.

Ben er nog steeds niet geraakt. Heb er 3 in mijn omgeving waaronder die van Londerzeel

Tegen kruisbestuiving kan je dit gebruiken maar dat is veel werk als je veel planten hebt

5851910368_2e4ea74385_z.jpg

Edited by Guest

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Ofwel heb ik niet goed naar het bord gekeken of anders ben ik het vergeten, tjaa, dat begint hé.

Maar, mogen we nu nog vrij zaden ruilen van europa????

Ik heb hier zelf opgedaan zaad van dille en roomse kervel.

Eigenlijk had ik veel meer zaden maar er zijn wat vogels in de kas komen eten, juist ja, van mijn zaadjes, hoop dat het hen gesmaakt heeft.

Wie dille of roomse kervel wil graag een seintje.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.