Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Veldsla lekker in tuin, bitter op bord


Haspengouw

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over veldsla (de breedbladige) die ik in oktober zaaide. Hij is mooi beginnen uitstoelen in november en staat - vermoedelijk door zachte weer - nu heel mooi in blad (zeker niet aan het doorschieten) - oogstklaar dus.

 

Als ik de veldsla in de tuin zelf proef, is hij lekker van smaak. Maar als ik er mee neem naar de keuken en grondig gewassen wordt voor een slaatje, smaakt hij daarna bitter op het bord - zo bitter zelfs dat hij niet meer genietbaar is.

 

Iemand een verklaring hiervoor? Kan dit louter door het wassen komen? Ik herinner me dat ik gekochte veldsla eveneens was en die heeft die bittere smaak geenszins.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wassen met gewoon leidingwater kan mijns inziens niet tot smaakverandering leiden. Welke soort heb je? Ik heb de verte de cambrai en die smaakt gewoon heel goed, zelfs als ze in bloei staat. In dat laatste geval gaat de kook er even over. Bitterheid, nooit last van met deze soort.

 

Edit: de blaadjes die er al vanaf oktober aanzitten, zouden wel bitter kunnen zijn? Ik neem alleen de toppen met nieuwe, frisgroene blaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je niet per ongeluk ander spul mee geoogst? Paardenbloemblad bv? Iets anders kan ik me niet bedenken, of er moet iets met je leidingwater zijn. Mijn veldsla( ik heb meerdere soorten en oogst ook nog de wilde) smaakt juist lekker zacht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Hallo Hermine,

 

Veldsla is een koude gewas. 

Het is leen hele kunst om nu veldsla te kunnen oogsten, bij mij staat die nu volop te bloeien.

 

Dit zegt het internet:

 

Vollegrond
Doorgaans zaai je veldsla buiten in augustus en september, met de tweede helft van augustus als belangrijkste periode. Deze sla komt nog vóór de winter tot volle ontwikkeling, zodat je haar gedurende een groot stuk van de winter kan oogsten.
Veldsla die eind juli of begin augustus al gezaaid wordt, is wel vroeger oogstbaar, maar ook sneller versleten. En veldsla die na begin september de grond in gaat, groeit pas volledig uit na de winter. Dat mag ons niet verhinderen ook wat veldsla in september, en zelfs in oktober buiten te zaaien. Die veldsla overwintert als een klein plantje dat zeer goed vorst verdraagt. Je oogst dan, naargelang het precieze zaaitijdstip, van februari tot begin april. Op natte of laaggelegen grond is zo’n late zaaibeurt niet aan te bevelen.
Sommige tuiniers stelden vast dat laat gezaaide veldsla vanaf begin maart al begint door te schieten en een bittere smaak krijgt. Zij proberen liever in januari of februari, als het weer dat toelaat, nog eens veldsla uit te zaaien, om die dan jong te oogsten. Zo'n voorjaarszaaibeurt heeft echter betere kansen onder koud glas.

 

Bron :

Veldsla (Valerianella locusta) | MijnTuin.org 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...