HuubvG Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 (aangepast) BERICHT GEWIJZIGD @Henkg, ik hoor net van een medeforumlid dat ik niet de rose de bern aan het telen ben, maar een soort vleestomaat. Edit²: De tomaten zijn roze aan het kleuren, dus ik denk dat het tóch wel rose de bern is. 29 juli 2014 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 RdB, zowel buiten als in de kas: enkele tomaten met neusrot. Quote
thea Geplaatst: 19 juli 2014 Geplaatst: 19 juli 2014 Weer twee mooie rode in de tuin geplukt.In de kas grote extra groot maar niet ROOD. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
thea Geplaatst: 24 juli 2014 Geplaatst: 24 juli 2014 Vandaag de 24-7--2014 is ook in de kas rood en rijp .De tweede komt eraan ik denk zaterdag.KAS. Buiten weer 2 rijp. In de kas heb ik tomaten altijd in grote potten staan.Vandaar de late rijp? Buiten volle grond. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 28 juli 2014 Geplaatst: 28 juli 2014 Update:De op 1 maart gezaaide plant (de middelste op de foto) had zijn eerste rijpe vrucht op 26 juli. Ik ben vergeten foto's te maken vandaag (morgen maar even doen) dus daarom nu maar een foto van de situatie 2 weken geleden. Je ziet dat de oudste plant toen al meerdere rijpe vruchten had hangen . Waar is overigens dat mooie Exel bestand gebleven Henk ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 29 juli 2014 Geplaatst: 29 juli 2014 @ Frans, Henkg haalt de lijst zo nu en dan weg om hem bij te werken. Mijn tomaten zijn volgens mij tóch wel roses de Bern, de kleur lijkt erop en de vorm zie ik toch wel terug bij sommige afbeeldingen van anderen. Quote
thea Geplaatst: 29 juli 2014 Geplaatst: 29 juli 2014 Als je een andere rode tomaat er naast legt,zie je het meteen.Ik heb alleen rond ook heel groot. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 29 juli 2014 Geplaatst: 29 juli 2014 Die van mij zijn ook niet allemaal mooi rond zoals je ziet . Twee vandaag genomen foto's. De op 1 maart gezaaide plant. De beide op 23 maart gezaaide planten. Aan de plant rechts begint een vrucht te kleuren. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
thea Geplaatst: 29 juli 2014 Geplaatst: 29 juli 2014 @Frans bij jou is het ietsje de vorm van de bour de boef? Die van Huub vind ik sterk op de boef's lijken.Maar je kan er achter komen of de rose de bern is /net wat de naam aangeeft......ROSE de bern.Asl je een gewonetomaat er naast legt zie je het verschil. Hopend dat ik er naast zit Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 29 juli 2014 Geplaatst: 29 juli 2014 ROSE de bern.Asl je een gewonetomaat er naast legt zie je het verschil. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
thea Geplaatst: 29 juli 2014 Geplaatst: 29 juli 2014 Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
HuubvG Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Nou dat kan ik natuurlijk ook doen, al viel het niet mee om wat 'gewone' tomaten te vinden, maar toch:Ik zie duidelijk verschil tussen roze en oranje/rood, dit is aan de niet-geënte plant. Zelfde plant, andere tomaat. En de geënte plant, zelfde kleur als van de rose de bern. Zou het kunnen dat het zaad toch niet helemaal zuiver was? Als de planten bij andere tomaten in de buurt staan, is er dan ook geen kans op kruisbestuiving? Dat vraag ik mij momenteel af, gezien het verschil dat ik ook bij andere plaatjes zie. Quote
HuubvG Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Zojuist drie tomaten rijp geoogst. Van pLant 1, de niet geënte: twee stuks, de grote weegt 535 gram, de kleinere 112.Deze zijn van de twijfelplant, is het een rose de bern? De derde komt van de 2e plant, de geënte plant.Is ronder van vorm, weegt 119 gram maar heeft (bijna?) dezelfde kleur. De ronde (links op de foto) is mals, sappig, goed van smaak.De vleesachtige tomaten (rechts op de foto) zijn één en al vlees, smaken wat minder dan de ronde, dus ik denk toch dat ik een kruising te pakken heb. Quote
speets Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Ik kan dat Excelbestand niet vinden. Staat bij mij niet op pagina 1. Maar waar wel? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
HuubvG Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Als je het draadje oplettend meeleest - en dat doe je toch als je meedoet? -, dan lees je dat Henkg het bestand zo nu en dan weghaalt om het bij te werken. Later wordt het weer terug geplaatst.Ps... komkommertijd. Quote
speets Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Als je het draadje oplettend meeleest - en dat doe je toch als je meedoet? -, ...Ja hoor Huub, ik heb gister het hele draadje doorgespit en ben die mededeling tegengekomen Maar vandaag is het er nog steeds niet, dus ik dacht dat het aan mij lag. Of naja: het ligt dus ook aan mij: ik ben te ongeduldig Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 31 juli 2014 Geplaatst: 31 juli 2014 Wat ik bij meerdere tomaten observeer, ook bij de Rose de Bern, is dat er een stilstand is nu. Al een tijdje.Ik heb de 1e series tomaten geoogst en op, maar er gebeurt niets met de tomaten die nu ( al weer een paar weken zelfs ) nog hangen. Ze groeien niet meer, ze kleuren niet. Niets. De planten gaan niet dood, hollen niet achteruit kwa blad. Gewoon niets. Zit geen groei meer in ook. Is het te warm ? Hebben meer mensen hier last van ? Voorál de RdB hoor. Er zijn er nog een paar die zo reageren, maar alle 3 de RdB, in kasje, buiten in volle grond en buiten in pot op terras. Niets. Quote
thea Geplaatst: 1 augustus 2014 Geplaatst: 1 augustus 2014 Bij mij geen stilstand.De rose de bern in de kas ging heel langzaam aan de gang.Hij geeft nu regelmatig een rijpe tomaat. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Cupcakeje Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 ik heb vorige week ook mijn eerste rose de bern geoogst! was op maandag 28-6-2014 hij heeft altijd buiten gestaan. en ik had in februari gezaaid. Wanneer weet ik niet meer precies maar dat staat als het goed is in de tabel van huub:) Quote
Frans Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Nog een update t.b.v. de tabel. Aan een van de twee op 23 maart gezaaide planten hangt nu de eerste geheel rijpe tomaat. De andere plant volgt op de voet en heeft naar verwachting morgen of overmorgen zijn eerste rijpe vrucht. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 (aangepast) @ Henkg, Wil je noteren dat alleen de geënte rose de Bern nog meedoet? De niet geënte plant is een andere soort (kan heel goed een labelfout zijn geweest...). 1e rijpe vrucht woog, als eerder gemeld, 119 gram2e " per 1-8 was 223 gram3e " 3-8 = 143 gram Fijne tomaat, ik ga er volgend jaar mee door, maar dan wel buiten. Kan net zo goed, vooral als we weer een droge warme zomer krijgen als deze. Ik had er ook nog een stuk of wat buiten in de moestuin uitgeplant, maar daarvan weet ik de datum van uitplanten helemaal niet meer. Geënte en niet geënte staan door elkaar heen, de planten hebben lang in een te kleine pot moeten staan. Ze doen het echter prima, ik heb er al wat van weggegeven en opgegeten, dus kandidaten voor de test zijn ze niet. 5 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Bij mij was eerste Rose 12 juli rijp..van het zaaisel van de buurvrouw. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ferdinand Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Gisteren was mijn 1e tomaat rijp. Ik had hem vroeg gezaaid (binnen) en begin mei buiten uit geplant. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.