Jump to content

Groeit prei nog door na de winter?

MartinH

Recommended Posts

Afgelopen najaar heb ik nog prei (denk zomerprei) gezaaid. Heb er nu nog een stuk of 60 staan. Ze zien er goed uit alleen zijn ze nog vrij klein. Nu vraag ik me af of ze a) de winter overleven en b) zo ja, groeien ze dan in het voorjaar verder uit tot grote volwassen prei'tjes???

Omdat ze er nog zo goed uit zien vind ik het zonde om ze te ruimen, maar als ik er echt niets meer van kan verwachten maak ik er gewoon soep van. 60x kleine prei is toch een grote pan soep

Als het zomerprei is wordt het na de vorst snotterig.

Winter prei kan je laten staan,maar veel groeien ze niet alleen worden ze niet snotterig(anti vries in hun bladeren)

Je kan ze wel schoon maken en in vriezen voor het eten.

Prei met kaas is ook lekker.

Prei heeft veel mest nodig.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Ik laat meestal wel een aantal preiplanten her en der staan ( of verpoot ze zelfs ) om ze in bloei te laten komen in juni. Moet ik er wel bij zeggen, dat is dan herfstprei. Weet niet of dat veel uit maakt.

Als in november de prei nog vrij klein is, en er mooi uitziet, dan heb je waarschijnlijk winterprei geplant.Deze groeit na de vorst als de temperatuur goed is verder en maakt hij pas zijn volume.

Zomer en herfstprei kun je na een vorstperiode als groenbemester gebruiken.