Geplaatst: Gisteren om 09:011 d Dit is ook wel een perfect kouseband jaar wat warmte beteft. Het kan dit jaar dus ook gewoon buiten. Met de steeds warmere zomers kan ik het misschien ook een keer proberen in de buitenteelt. Ik heb geen kas, dus heb geen keus.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Op 29-7-2026 om 01:01, acpronk zei:De mijne deden ook een hele tijd voordat ze begonnen te kiemen, wel rechtstreeks in de volle grond buiten gezaaid. Dacht ook dat de slakken er mee vandoor waren gegaan. Maar na een tijdje (ik denk wel 3 weken, minimaal 2) kwamen ze toch nog op.Kouseband is niet geschikt om rechtstreeks in de vollegrond te zaaien want om goed te kunnen kiemen heeft hij rond de klok een grondtemperatuur nodig van 20°C of meer. Voorzaaien in potjes (4 of 5 zaden per potje) en dan later als struikje uitplanten is min of meer een vereiste.@svvoorden Ik gebruik de zwartzadige variant van Xotica. Enkele jaren geleden gekocht en sindsdien teel ik de benodigde zaden zelf. Momenteel o.a. bij Bolcom verkrijgbaar voor 3.99 euro met gratis verzending. Hier de link (voor zolang hij werkt)https://www.bol.com/nl/nl/p/buzzy-xotica-kousenband/9200000010485212/?cid=1767895012478-2764960974714&bltgh=4cd89da7-9588-4241-8a37-6e083a2fd30f.ProductList_Middle.0.ProductImageGelijk ook nog maar even een foto laten zien.Bloemen ontstaan momenteel overal tot in de top toe. 's Morgens zijn ze mooi lila maar in de loop van de dag verkleuren ze al snel naar geel tot vuil/wit. De dag erna zijn dan al mini-peultjes te zien die snel uitgroeien tot een bruikbare peul.Bestuivers zijn niet nodig en wat dat betreft lijken ze wel wat op de bloesem van tomaat die aan een beetje trilling (door de wind bijvoorbeeld) genoeg heeft om tot zelfbestuiving over te gaan. Meeldraden en stamper zitten dicht bij elkaar in dezelfde bloem.
Geplaatst: 48 minuten geleden48 min Gisteren zag ik de eerste paar bloemknoppen in de kouseband van Frans. Dus dat belooft binnenkort enkele peulen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.