Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Advies snoei- en takkenschaar

Fruithapje

Recommended Posts

Wat daar niet tussen staat en je niet om vraagt maar, wat voor wat grotere bomen(struiken) ook handig is : een klapzaagje. Er zijn ook losse bladen voor te koop voor verschillende hout en fruitsoorten. Ik heb twee Felco's 60 de ene met een blad voor zacht en de andere voor harde houtsoorten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

De snoeischaar wordt een Felco 6, want een groot Felco model was net iets te groot voor mijn handen.

Over takkenscharen kon ik niet zo heel erg veel vinden op het forum. Welke merken zijn voor de takkenscharen aan te raden? Die van Felco vind ik wel erg duur.

Ik red me tot nu toe prima met een takkenschaar van de Lidl Niet chique, vast ook niet de béste kwaliteit maar wel goedkoop en ik kan er al jaren prima mee uit de voeten.

Overigens is zo'n zaag-op-steel ook superhandig, vooral bij het snoeien op grotere hoogte en bij dikke takken. Zoiets als dit: http://www.dewiltfang.nl/snoeien/stokzagen/silky-hayauchi-zaag-hoes-dul-zonder-steel/

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Denk als Felco duur is, is Wiltfang wel de overtreffende trap he ?

Ik heb er 2. Eentje van de Lidl was na ruim een jaar al waardeloos en niet echt meer te gebruiken ( ben ik wel een verwoed snoeier moet ik toegeven ). Andere goedkope, maar wat duurder dan die van de Lidl doet het nog, maar is ook niet bi.

M'n mooiste is nu eentje van Gardena, de dure lijn daarvan. Ding is heerlijk en gebruik ik alleen bij mn belangrijkste dingen.

Wat Stan zegt sowieso: Met takkenschaar niet te dik hout willen snoeien. Neem dan een mooi japans klapzaagje. Dingen hoeven niet duur te zijn. Nadeel kan daarvan zijn, dat je er soms niet goed tussen komt in de voet van een struik. Ik combineer dus al naargelang wat er past.

vraag het eens bij de Welkoopwinkel. Daar weten ze toch wel wat ze verkopen??, en mocht het

een verkeerd advies zijn ga je terug (met een bijl ) Daar heb je ook scharen in alle prijsklassen ,

in alle soorten en maten (ik heb altijd redelijk veel vertrouwen in de welkoop zie je )

Als ik op die naam google, krijg ik een heleboel scharen van Gardena. Wist niet eens dat ze er zó veel varianten in hebben zeg. Mein Himmel.

Ik ben geen Gardena- fan , maar moet zeggen: mijn takkenschaar bevalt prima. Zelf ( erg persoonlijk ) hou ik niet van aambeeld-scharen en ook niet van die telescoopfunctie, daar ben ik niet zo van ( die gaan steevast bij mij kapot, goedkope prullen dan hoor van de Lidl )

Ik heb maar 2 dingen van Gardena. Mn mooiste takkenschaar en een plantenschepje

Is ook allemaal een beetje persoonlijk hoor. Als je er iets geld aan wenst uit te geven voldoet Gardena of Wolff prima. Ga je voor de top, dan ga je iets halen van Wiltfang , Felco , Schneeboer enz. Maar mijn hemel zeg. Dan betaal je ( voor iets érg moois natuurlijk , dat wél ) ook wel de hoofdprijs.

ik heb, als ik het goed heb, de Gardena takkenschaar classic 680 B met Gardena snoeischaar classic

beide gekregen en de takkenschaar nog niet gebruikt dus ik kan er nog niet veel over vertellen.

de snoeischaar vind ik nog niet zo geweldig. maar dat is denk ik heel persoonlijk, ik heb weinig knijpkracht. dus daarvoor ga ik nog wel op zoek naar een ander.

Ik ben Hovenier van beroep en ik en al mijn collega's (bij verschillende bedrijven) hebben een felco 2 (maar andere nummers zijn waarschijnlijk net zo goed). Dag in dag uit snoeien we met die dingen en ze gaan eigenlijk een leven lang mee (misschien na een tiental jaren een nieuw onderdeeltje (mesje of iets)). Dat is, zo lang je hem niet kwijt raakt, voor 1x 50 Eur een snoeischaar voor heel je leven. Wel natuurlijk af en toe slijpen met een wetsteentje of iets dergelijks. Als ie goed scherp is knip je makkelijk takken van 2cm door. (Als het hout niet al te hard is)

Onze takkenscharen zijn zo oud dat ik geen merk kan vinden, ik gebruik ze eigenlijk ook niet. Ik heb eigenlijk standaard mijn snoeischaar en inklapbaar bahco takkenzaagje in mijn broek zitten en daar doe ik eigenlijk al het snoeiwerk mee. (Buiten kettingzaag om natuurlijk)

Comprehend and copy Nature

Hoi,

Ik heb van alles geprobeerd, uit ervaring wil ik niet anders meer dan Felco 2 snoeischaar ligt lekker in de hand en ook dikke takken knipt zonder enige moeite door. Ze zijn duurder als een Gardena oid maar dan heb je ook zeker wat.

De snoeischaar wordt een Felco 6, want een groot Felco model was net iets te groot voor mijn handen.

Over takkenscharen kon ik niet zo heel erg veel vinden op het forum. Welke merken zijn voor de takkenscharen aan te raden? Die van Felco vind ik wel erg duur.

Beter duur dan niet te krijgen, op termijn word de Felco goedkoper omdat hij veel langer meegaat dan de rest.

Ik heb ook een Felco, werkt prima.

Moest er toch iets stuk gaan zijn er altijd wisselstukken te verkrijgen dus moet je niet direct een volledige nieuwe schaar kopen.

Voordien had ik een goedkopere schaar, met deze kon je bijvoorbeeld iets dikkere takken niet knippen.

Goed uitkijken waar je koopt, ik heb deze in verschillende winkels gezien met grote prijsverschillen.

Van mijn man heb ik een jaar of 5 geleden een Felco gekregen, ik weet niet welk model. Het is een kleinere, speciaal voor dames , mijn man heeft hetzelfde model, maar dan iets groter. In aanschaf duur, maar ik vind het een geweldig voordeel dat alle onderdelen los verkrijgbaar zijn (al hebben we die nog niet nodig gehad).

Vroeger verschillende merken gehad, oa Wolf en Gardena, maar die gingen op den duur toch stuk. Dan liever meer uitgeven voor iets waar je de rest van je leven plezier van hebt.

Voor takken iets dikker dan een vinger, gebruik ik al gauw een klapzaagje, dat kost mij minder kracht en werkt prettig.

Succes!

• 3 months later...

Als je er een van Felco koopt, zit je altijd goed wat kwaliteit betreft.

Worden veel door professionals gebruikt, onderdelen blijven leverbaar wat ook wel handig is.

Hier de Felco 2 al 20jaar in gebruik.

• 8 months later...

Bij een goede takkenschaar is het aambeeld diep ingesneden en van gehard staal, behalve bij een aambeeldschaar. Daarbij is het bovendeel van aambeeld van aluminium. Het snijdende mes, dus het bovenste moet van gehard en ontlaten staal zijn, hoe herder het staal, hoe langer scherp. Het mes moet convex geslepen zijn, de stelen of van Hickory hout ( de beste) of van hoogwaardig aluminium niet uitschuifbaar. Voor het snoeien van fruitbomen zoals appels en peer kan ook heel goed een aambeeldschaar gebruikt worden. Deze zijn sterker.

Het belangrijkste aan elke schaar is om hem scherp te houden. Felco schrijft op de site dat slijpen minstens 1x per dag dient te gebeuren.

ook voor snoeischaren is dit belangrijk. Hoe scherper de schaar hoe makkelijker deze knipt, goed voor uw handen en uw planten. Er bestaan betere scharen dan de Felco's.

Voor het zagen van fruitbomen is het aan te bevelen een zaag met een fijn getand blad te gebruiken. B.v Silky Zubat 330-10 of Gomboy met fijne tanden.