Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broodbakmachine? keukenmachine?


Jizkaha

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het experimenteren met zelf brood bakken. Heb gemerkt dat ik van eigengebakken brood een stuk minder buikpijn krijg dan van dat asbestbrood uit de winkel.

Nou zit ik te twijfelen (en twijfelen kan ik heel goed ) om:

1/ Een broodbakmachine te kopen. Voordeel: die doet het werk voor je. 's Ochtends als je wakker wordt vers brood. Nadeel: altijd dezelfde vorm brood. Van die stomme gaten onderin. Weer een apparaat erbij.

2/ Een keuken machine te kopen. Voordeel: kneedwerk wordt voor je gedaan. Multifunctioneel, kan ook raspen, mixen enzo. Nadeel: de prijs! Weer een apparaat erbij.

3/ Niets kopen. Met de hand blijven kneden. Voordeel: bespaart geld. Echte puristen kneden hun brood met de hand (toch?). Nadeel: meer werk.

 

Momenteel neig ik een beetje naar het laatste. Geen geld uitgeven vind ik altijd erg fijn.

Maar ben toch benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MMmmm, Ik bak al jaren mijn eigen brood, Koop het meel bij de molen in kropswolde en heb een goede mixer aangeschaft een K mix van kenwood kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Deze maakt allerleisoorten deeg en beslag en met het gehaktmolen opzetstuk het allerfijnste gehakt en zelfs worst.

mixer-00277701390660756.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind:

een broodbakmachine werkt prima moet je alleen even leren kennen, eigen gekneed brood geeft meer variaties in opmaak, vorm, en is meer fun

de keukenmachine (Braun k1000 25 jaar oud) kunnen we niet meer zonder, nou ja

 

bijv kool snijden voor de 12 kg zuurkool elk jaar kost maar 1/2 uurtje

 

(voor: brood mengen en kneden, alles roeren, eiwit slaan, slagroom kloppen, groenten snijden, vruchtenpulp maken, pate maken, broodkruim maken, julienne snijden, raspen, zuurkool snijden, smoothies mixen, aardappels pureren, blenderen, nougatparfait maken, cakebeslag maken, )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een broodbakmachine staan en ik gebruik hem tegenwoordig eigenlijk alleen nog voor het kneden.

Dat is puur en alleen gemakzucht

Ik vind brood wat in de oven is gebakken veel lekkerder dan in de machine.

 

Hij kneed en stopt en verwarmt e.d. dus ik hoef er niet om te denken.

Wanneer het genoeg gekneed en gerezen is gaat het de oven in.

Dus echt nodig?

Nee.

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 30 jaar gekneden om brood te bakken,10 min.

Heb nu een Magimix 4200xl wil hem niet meer missen.3 min gekneed.Pasta maken-net gedaan-koek maken-bitterkoekjes-kool snijden.

Je moet wel een goede oven hebben.

 

@Eefje65 in Ferwerd staal ook een molen deze verkoopt ook meel-spelt enz.

Hij verkoopt ook aan bakker Peters Leens en restaurants.

Een mooie fiets tocht naar Ferwerd.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken dezelfde methode als Connie. Al vele jaren. Broodbakmachine is kneedmachine. 15 minuten kneden (Het begin van het programma, voordat het deeg enkele minuten gaat "rusten") geeft perfect resultaat. In een klein uurtje is het deeg voor 3 broden klaar, tussendoor kun je wat andere dingen doen. Die gaan in lange blikken met bakpapier onder een theedoek op een warm plekje. Na 1,5 uur met 3 tegelijk in de over gebakken. Alle variaties in broodsoorten mogelijk. Als ze zijn afgekoeld, deel snijden tot sneedjes en heel vers in de vriezer en een stukje van elk brood voor direct gebruik. Relatief weinig werk, niet zo hoge energiekosten en heerlijk vers brood.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in gaan op 3. niets kopen en meer doen. Nu ja meer doen ? Als je b.v. Iersebroodjes maakt met karnemelk hoef je slechts 15 maal met een grote lepel door het deeg en klaar. Je kan er dan bolletjes maar ook een groot brood mee maken. Ook pitadeeg is heel snel klaar en kan je eindeloos mee varieren. Zelf mag ik geen tarwe en gebruik speltmeel en maak de lekkerste dingen met handgemaakt deeg. Spelt deeg moet je ook niet blijven bewerken voor de beste resultaten. Het maakt ook niet uit of je wit of volkoren gebruikt zit bij spelt even veel voedingsstoffen in. En ook voor koekjes en gebak is volkorenmeel

Ik heb 2 broodbakmachines maar deze staan al jaren op zolder daar hand gemaakt ook heel makelijk is en idd je kan veel meer vormen maken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leer hier weer wat bij over spelt..daar ste ik in een ander topic dan wel een vraag over.

OT:Ik heb jaren in een broodbakmachien gebakken. Nu bak ik om de dag spelt zuurdesem, daar gebruik in de BBM 2 x voor, eerst 2 minuten mengen en dan na 20 minuten rusten nog 6 minuten kneden. Thats al, de rest gaat op het aanrecht ( stretch en fold en rijzen) en bakken in de combi-oven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ruikt hier elke ochtend naar vers gebakken brood. Heb dus een broodmachine. Mik er savonds de ingrediënten in en smorgens is het brood klaar. Van die haak heb ik geen last; brood gaat warm uit het blik en de haak blijft meestal in t blik zitten; geen gat maar een sneetje....no problem.

 

Maak er diverse broden in; krentemic en notenbrood ook. altijd lekker. Gebruik meel van Aveve

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook nog opzoek naar een multi functionele keukenmachine, sterk genoeg voor brooddeeg. In mijn omgeving is iedereen lyrisch over de kitchenaid, imo een overgewaardeerd ding. De 30jaar oude braun van mn ouders kan hetzelfde. Maar het is wel zo dat dat soort oerdegelijke machines niet veel meer te verkrijgen zijn.

 

Ik heb mijn oog nu laten vallen op een bosch mum5. Alleen nog niet in de winkels gezien. Heeft iemand daar ervaring mee of een andere aanrader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt? de bosch mum5? Toen ik daar was, was er geen showmodel. Ik kon hem wel bestellen maar dan moest ik hem ook kopen.

Nog maar een keer langs dus.

 

Maar jij hebt ook de bosch? Hoe bevalt het? Brood ziet er in ieder geval al lekker uit.

 

Sorry Jizkaha, beetje topic kaping maar ik denk dat dit goed aansluit bij optie 2.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt een beul van een machine, Ik heb met het gehaktmolen opzetstuk zelfs gedeeltelijk bevroren vlees gemalen en dat ging moeiteloos.Ik zal wel wat uitgebreide foto,s plaatsen.

Trouwens Scheer en Foppen in Stadskanaal heeft hem ook er staat nog een rode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze de plaatjes

DSC0286379811390737162.JPG

Dit zijn alle hulpstukken je kan er ook worst mee maken alle onderdelen zijn van zwaar metaal het hele molen pakket kost honderd euro.

DSC0286413291390737154.JPG

 

Als het brood klaar plaats ik nog wel een foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow Eefje65, dat is wel een mooi masjientje zeg! Kannie ook raspen, schaven, slagroom kloppen enzo? Welk model is 't precies?

 

Ik blijf een beetje in dubio hoor; aan de ene kant ben ik een echte vrek en kan ik enorm genieten van géén geld uitgeven, aan de andere kant ben ik gewoon een ordinaire gadgets freak, zeker als het om keukenspullen gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd !!! en Welkom bij de club van liefhebbers van keuken spullen Ik ben met het zelfde sop overgoten hoor. Als ik iets zie dan wil ik het ook gelijk meenemen.

Het is een K mix van Kenwood je kan hem een beetje vergelijken met de Kitchen Aid maar dan een paar honderd euro goedkoper.

Er zitten standaard wat kloppers bij voor diverse soorten deeg en beslag, ook slagroom en je kan het nog uitbreiden met een Molen waar je ook noten en dergelijke mee kan malen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...