jasmin Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Ik zie soms in tuinen koepelvormige constructies voor netten over aardbeien e.d. Hetzelfde idee als die witte electriciteitsbuizen, maar dan veel dikker (ik schat doorsnee 5 a 6 cm). De buigzaamheid en daardoor koepelronde vorm, is natuurlijk nogal windvast. Maar ik heb geen flauw idee waar je dit zou kunnen kopen en of het betaalbaar is. Wie kan er wat meer info over geven?Ik vermoed dat jij waterleidingbuis bedoeld. Die komen op grote rollen. Het lijkt buigzaam, maar is eigenlijk taai, dik spul, dat een stevige ronde vorm vasthoudt. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Ik heb een keer transparant tafelzeil van de Blokker gebruikt als dekzeil. Daar was ik best tevreden mee. Maar... ik had ook zogenaamde eenruiters ermee nagemaakt, maar het water liep inderdaad in zakken te hangen. Het ging niet kapot, maar charmant was het niet. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Ik fantaseer ook even wat door... brainstormpje... Geen idee hoe duur enzo... maar is misschien écht wit zeildoek... (voor zeilboten)... misschien wat ipv de witte plastic dekzeilen? Kunststof (polyester?), transparant? gaat lang mee, licht, goed gaten met ringen in te slaan, eventueel baleinen of tunneltjes erin naaien (daar kan je dan weer een stokje/lat doorsteken dat je aan weerskanten op je bouwsel laat rusten...) om het verzakken door regenwater tegen te gaan... Weet niet of er goed lichtdoorlatende zeildoek is trouwens... maar misschien weet iemand anders hier dat wel? Beetje zoeken liet mij bv dit vinden... http://www.zeil-doek.nl/Helemaal onderaan de pagina noemen ze "Lichtdoorlatende transparante marktzeilen"(Ook noemen ze ergens "UV-bestendig folie, UV-bestendig ruitjesfolie"... - bij Verkoop producten - maar hoe soepel is dat spul dan...?) Waarschijnlijk gaat dit spul zwaar boven budget... eens verder zoeken kijken of ik wat prijzen kan vinden... Aha... http://www.pvc-tarp.com/nl/meter-zeildoek/16-transparant-zeil-lichtdoorlatend.html"Ideaal om zelf wat mee te produceren! Bijv daken, kassen, green house etc." zeggen ze. 3.00 m breed... is per meter: 21,95 Stel dat mijn bouwsel 4 m lang zou zijn, dan wil ik 5 m kopen en dat tikt het toch wel weer behoorlijk aan... en zou ik op 109,75 voor mijn doekje komen... Das dan wel weer duur... maar gaat dan ook weer erg lang mee lijkt me... Ver boven die 50 euro dus... Tijdelijk einde van dit brainstormpje... Hoewel ik toch ff op die pvc-tarp.com site verder ga neuzen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 Weknow: Ik zie soms in tuinen koepelvormige constructies voor netten over aardbeien e.d. Hetzelfde idee als die witte electriciteitsbuizen, maar dan veel dikker (ik schat doorsnee 5 a 6 cm). De buigzaamheid en daardoor koepelronde vorm, is natuurlijk nogal windvast. Maar ik heb geen flauw idee waar je dit zou kunnen kopen en of het betaalbaar is. Wie kan er wat meer info over geven? Jasmin: Ik vermoed dat jij waterleidingbuis bedoeld. Die komen op grote rollen. Het lijkt buigzaam, maar is eigenlijk taai, dik spul, dat een stevige ronde vorm vasthoudt. Hier een aantal voorbeelden en prijzen van waterleidingbuizen. http://www.installand.nl/shop/leidingsystemen/waterleiding/waterleiding-buis/ Misschien heeft iemand meer kennis van dit spul?Is dit geschikt om als alternatief voor witte electriciteitbuis in de tuin te gebruiken, in boogvorm, om een net, gaas en evt. ook folie op te bevestigen? Welke soort dan? Hoe zou je folie stevig met zo een bogen kunnen verbinden? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Ik heb een paar van die bogen in mijn vorige tuin gehad: gekregen van tuinburen, dus niet zelf gekocht. Ideaal, idealer dan electriciteitsbuis. Maar ik had het alleen gebruikt in combinatie met netten, en daar gebruikte ik snelbinders voor. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Net bij Gamma geweest. Lijk me, dit soort van opbergrek kan wel een oplossing te zijn. Prijs van 1,50 is rond 19E, 1,80 is rond 26E.Voor niet lichtdoorlatende dak is genoeg de bovenste legplank plaatsen en aan beide zijkanten nog extra planken te schroeven. Dan krijgen we afmeting 75x90cm. Bij de smalle kant kan tweede rek bij schroeven, dan wordt afmeting 150x90cm, bijna 1,5m2...Ik denk, ikea heeft dit soort rekken veel goedkoper.Als afdak wel lichtdoorlatend moet zijn, uitzagen van de legplanken platte deel (laten hoekprofiel blijven voor stevigheid) en tuinfolie erom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Yuras....dat lijkt me niet zo geschikt. Materiaal is niet voor buiten. Roest snel weg. En dan krijg je meer een klein tuinrekje. Voor hetzelfde geld koop je dat (voorjaar bij Gamma, Blokker) in kunststof speciaal voor buiten, met een passende plastic hoes met 2 ritsen.Zo'n rekje is dan (matig, vanwege lichtverdeling) bruikbaar om wat zaailingen of stekjes o.i.d. onder te zetten.... Maar helemaal niet het afdak dat ik graag zou willen. Ik zoek echt iets om een seizoen lang ca. 10 grote tomatenplanten droog onder te kunnen kweken. In zo goed mogelijke groeiomstandigheden. Zie het eerste bericht van dit draadje. Ook voor wat die tomatenplanten nodig hebben. Jammer Toch bedankt voor deze poging Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Ik ben ook met een constuctie bezigmet golfplaten en hout kijk nog even hoe ik de tekening hier op krijg Als ik als vrouw het kan weknow moeten jullie mannen het toch ook kunnen als ik zover ben laat ik het wel weten en een foto van maken Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Heel benieuwd, Beertjerinke! Je hebt nog heel 2014 de tijd om het te maken en verder te verbeteren als dat nodig is. Maar aan dat "wij mannen" en "jullie vrouwen"-denken probeer ik toch even niet mee te doen. Met mezelf als voorbeeld heb ik het al lang opgegeven om te willen denken dat mannen beter in klussen, techniek, autorijden en bierdrinken zijn. Daarmee wil ik zeggen: Ik verwacht vanzelfsprekend dat je met een constructie komt, die serieus gaat meedingen naar de prijs. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Yuras....dat lijkt me niet zo geschikt. Materiaal is niet voor buiten. Roest snel weg. En dan krijg je meer een klein tuinrekje. Voor hetzelfde geld koop je dat (voorjaar bij Gamma, Blokker) in kunststof speciaal voor buiten, met een passende plastic hoes met 2 ritsen.Zo'n rekje is dan (matig, vanwege lichtverdeling) bruikbaar om wat zaailingen of stekjes o.i.d. onder te zetten.... Maar helemaal niet het afdak dat ik graag zou willen. Ik zoek echt iets om een seizoen lang ca. 10 grote tomatenplanten droog onder te kunnen kweken. In zo goed mogelijke groeiomstandigheden. Zie het eerste bericht van dit draadje. Ook voor wat die tomatenplanten nodig hebben. Jammer Toch bedankt voor deze poging Ik zie, misverstaand plaats gevonden.... 1. De hoge rek is wel gelakt. Dus roest niet zo snel. Verder, is makkelijk te demonteren en opbergen in schuurtje voor winter.2. Legplanken van lagere niveau hoef niet te monteren, alleen bovenste, en met bouten en moeren vel makkelijk te uitbreiden zelfs tot 1.20m. 3. Als 2st met elkaar schroeven, krijg je wel genoeg ruimte voor hoge tomatenplanten. (1.50x1.20m - en minstens 1.7m hoog). Met "tuinkasjes" die je boven heeft genoemd, kan dat niet of veel moeilijk (ik heb 2 van ), en bovendien, ritsen gaan na 2 jaren kapot... Dus ja, met dit constructie heb je bescherming van boven en, met tuinfolie, ook zijkanten (van boven tot gewenste hoogte). PS, ik heb restanten van zo'n rekje in schuurtje, later, misschien, probeer in elkaar te zetten en foto maken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 als je alleen de bovenste plank monteert. hoe hou je het geheel dan stevig? wij hebben die kasten hier ook staan, maar je hebt minimaal 2 planken nodig om het geheel stevigheid te geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Ik heb een idee Weknow en ga voor de bonus.Wat dacht je van een tent opzetten?Niet met tentzeil maar met doorzichtig waterdicht materiaal. Elke constructie die je bedenkt om over je tomaten heen te hangen, is gedoemd te verwaaien, verweren, verregenen.Anders was er allang de ideale tomatendrooghoudconstructie geweest. Dus óf je tomaten in de kas, óf de ene na de andere wegwerpconstructie bedenken, óf een tent... Vastzetten met touw, haringen, met een ritsluiting om in en uit te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 20-30cm in de grond. Kan ook van zijkanten paar planken monteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katrien888 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Huub, niet zo'n slecht idee Ik wacht nog efkes op de constructie van beertjerinke , anders wordt het hier een houten constructie, de achterste stokken langer dan de voorste, zodat ik met een schuin dakje zit, met achteraan, bovenaan en een 10cm langs de voorkant bouwplastiek.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Kant en klare kas, de staanders en liggers zijn van kunststof. De staanders kunnen eventueel verlengd worden. Die robuste UV- beständige Folie ist transparent und mit einem weißen Gitter zusätzlich verstärkt.Tomatenhaus Größe 3Maße ca.: Länge 3,00 m x Breite 1,50 m x Höhe 1,60 mSehr leichte Montage! Die robuste, UV-beständige, weiß- transparente Folie mit Gitterverstärkung ist an einem Stück, und wird über das Grundgestell gezogen. Beide Seiten können zum Lüften aufgeklappt bzw. umgeschlagen werden. Prijs is wel wat hoger maar dan heb je wel iets wat jaren mee gaat EUR 135,90 (incluis verzendkosten)De extra poten kosten 24 euro (6 stuks). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Die tent, Huub, is natuurlijk een ideale oplossing. Maar hoe en met materiaal kunnen jij of ik een tent maken, die voldoende licht doorlaat voor onze tomaten en die ook nog betaalbaar blijft.Ken jij bijvoorbeeld voldoende transparant tentdoek en kun jij daarmee iets degelijks bouwen dat anderen ook vrij makkelijk kunnen verwezenlijken? (De max kost van 50 Euro wil ik er best wat voor verruimen) Als je dat lukt (we mogen elkaar helpen, mogelijkheden uitwisselen en van elkaar leren) dan maak je zeker kans op de prijs. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Hoi.... Ook Katrien heeft een idee en plannen. Laat maar zien als er iets ontstaat Katrien! En dan heb je nog een heel seizoen om het te proberen en om eventueel verbeteringen aan te brengen. Je mag ons/anderen op het forum betrekken om met je mee te denken als je dat wilt! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Dat ziet er mooi uit, Bonton.Weliswaar (nog) niet jouw bedenksel, maar misschien zie jij (of anderen?) mogelijkheden om dit idee (financieel) nog wat toegankelijker te maken, door wellicht elementen ervan zelf ter hand te nemen? Vooralsnog zijn mijn belangrijkste vragen over deze constructie bij de manier waarop het folie aan het raamwerk verbonden is en hoe stevig dit is.Heb jij het al in het echt gezien? Als deze constructie uiteindelijk door de "jury" als beste wordt gezien, zal de vraag rijzen in hoeverre het "jouw" idee is. Maar als je ons, ook in de praktijk en de details en verkrijgbaarheid kunt overtuigen van dat dit voor in principe iedereen vrij makkelijk te verkrijgen en op te zetten is in zijn/haar tuin (en liefst met wat aanpassingen voor iets minder dan 138 Euro) dan ding je (wat mij betreft...ik ben dan 1 stem in een jury van 3) gewoon mee naar de prijs en ben ik bereid jouw suggestie vurig te verdedigen als "de beste". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 In ieder geval, Weknow, heb je hier een geweldige meedenktank gecreeërd... Daarvoor complimenten! Komen zo wel héél mooi, héél veel ideeën en mogelijkheden samen. Van mij uit in ieder geval al dánk (ik profiteer lekker mee... ) aan iedereen voor alle bijdragen en zoekacties. Enne dat transparante marktdoek, die ik in mn brainstormpje tegenkwam, is bij Thea al járen naar volle tevredenheid in gebruik meldde ze mij. Na 20 jaar is de doorschijnendheid van het doek nog goed. Maar blijft natuurlijk wel te duur voor de "onder 50 euro" optie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Voor de Duitstaligen onder ons om inspiratie op te doen: http://forum.garten-pur.de/Gemuesebeet--20/Zeigt-bitte-Euere-Tomatenhaeus-12809_0A.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Over het doel van het afdak:In mijn stadse omgeving teelt er niemand tomaten, laat staan aardappelen. Ik heb geen enkele last van phytophthora. Ook zonder afdakje gaat het tot nu toe prima, alles wordt nat, maar kan ook snel weer droogwaaien. Voor mij dus geen afdakje. Als de directe omgeving lang vochtig blijft, kan een afdakje tegen de regen helpen, de open zijkanten zorgen dat de wind vrij spel heeft, zodat vocht weer snel verdwenen is. Anders wordt het als je wel last van phytophthora hebt. Dan helpt het afdichten met lichtdoorlatend doek misschien. Dat gaat wel richting een koude kas. Phytophthora wordt verspreid door de wind, het lijkt me dat de afdichting dan totaal moet zijn.De afdichting zorgt voor een hogere temperatuur (goed), maar ook voor een hoge luchtvochtigheid (niet goed?). Het soort afdakje hangt daarom af van wat je wilt bevorderen / wat je wilt tegenhouden. Bij mij zou een uafdakje met deels een afdichting met doek de oogst misschien iets vervroegen (door de iets hogere temperatuur), maar zolang ik ieder jaar voor half september alle tomaten rijp oogst, waarom die moeite. Mijn " oplossing" is verreweg het goedkoopst En mocht ik de prijs winnen, dan doneer ik die aan het forum. En -hoewel geen afdakje- wat te denken van een slangenmuur? http://www.collectieutrecht.nl/view.asp?type=object&id=91 Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 WOW... ik ben helemaal 'weg' van slangenmuur.... alleen niet veel ruimte.... https://www.google.nl/search?q=slangenmuur&newwindow=1&rlz=1C1PRFB_enNL466NL466&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=00LqUt20C5Cw7AbpoYH4Cw&ved=0CC4QsAQ&biw=800&bih=387&dpr=2 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 BonTon schreef: Voor de Duitstaligen onder ons om inspiratie op te doen: http://forum.garten-pur.de/Gemuesebeet-%20...%20809_0A.htm Ik ben de 45 pagina's van dat Duitse forum nagelopen. Jammer dat de foto's vaak miniklein zijn. Vaak zijn bouwsels erg groot en permanent (en dus duur) of op het eerste gezicht duidelijk niet zo geschikt (of kante en klare kasjes). Heb er 2 soorten uit gekopieerd (ter inspiratie inderdaad) die wel iets hebben. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Dat beton gaas van die lengte is ook prijzig.5mtr alleen te koop bij aannemers. Je kan ook gegalvaniseerd kopen bij tuin cemtrum 2x2 voor 25,00/En dan 3x 2 voor opzij en een in het midden met daar een stuk tafelplastic er op. ????? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Kijk eens op deze link, Thea. http://www.hansbouwstaal.nl/c-1726164/bouwstaalmatten-595-x-235-cm/ 55 Euro..... (Moet je hem wel nog thuis zien te krijgen ) Als het zou lukken/kunnen om zo een mat van 5,95m lang stevig halfrond in de grond te steken en een lap folie er stevig over te bevestigen (Bijvoorbeeld aan uiteinde opgerold aan een plank van 2,35 lang, met enkele bevestigingen voor nylontouw waarmee je ze met grondijzers in de grond kunt bevestigen) dan ben je er. Zou behoorlijk stevig en windvast zijn + verplaatsbaar + folie makkelijk te verwijderen, zodat je het naar behoefte vrij snel kunt afdekken of bij erg mooi weer onbedekt laten...... Komt allemaal wel wat duurder uit, maar zou behoorlijk goed kunnen zijn in resultaat en lang meegaan...... Grondoppervlakte zal ongeveer 5m2 zijn. Toch misschien wel moeite waard om nader te bekijken en onderzoeken....? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts