Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenafdak: Wie bedenkt/ontwerpt iets praktisch?


weknow

Aanbevolen berichten

Ook al heb ik voor mezelf intussen (zeer waarschijnlijk) een goede oplossing gevonden voor zo een afdak, deze wedstrijd loopt nog het hele seizoen door!

 

Mijn plan is om te werken met een stuk betongaas.

De basis van het idee is deze foto, eentje van de 45 pagina's op een Duits forum, waarvan BonTon de link gaf, maar dan met een aantal veranderingen en verbeteringen.

 

Tomaten0807a6044139126018513921391545998.jpg

 

Een van mijn (moestuin-)buren is een kleine zelfstandige aannemer. We spreken elkaar geregeld: meestal op zijn of mijn tuin. Hem heb ik wat vragen en twijfels voorgelegd. Nu weet ik dat het op een degelijke manier uitvoerbaar is, voor een bedrag van rond de 50 Euro.

Voor ca. 35 Euro kan ik een stuk betonijzer kopen (via hem) van 5,00 x 2,00 meter. (openingen 15 x 15 cm, staaldikte 6 mm...de lichtste kwaliteit) Een wit dekzeil met ogen, maat 3 x 4 meter kost ca. 10,-- Het betonijzer is door een persoon net, met 2 makkelijk te tillen en hanteren/buigen in vorm. 6 mm staal is buigzaam genoeg voor zo een koepelvorm. Met een betonschaar worden van de onderste vakjes de dwarsstukjes weggeknipt, zodat het pinnen worden. Deze komen in de grond. Het onderste stukje van de boog (links en rechts 80 cm. a 1,00 meter) wordt vertikaal gezet en tegengehouden met aan elke kant 2 metalen stangen van ca. 1,50 die een stuk de grond ingaan, aan de uiteinden van de koepel. Hierdoor staat het stabieler en zal de koepel bovenop niet (veel) gaan wiebelen, zoals op de foto wel te zien is. (Indien nog nodig kan 1 stok van ruim 2,50 aan de achterkant van de boog, voor nog wat extra stabiliteit zorgen. Waarschijnlijk overbodig, net als wat extra grondankers in de zijkanten naast de pinnen van 15 cm).

 

De koepel komt met opening naar het zuiden. Over de koepel wordt het zeil (de iets dikkere kwaliteit van 150 gram) gespannen (ogen zitten steeds op 1 meter van elkaar) aan grondijzers, die gemaakt zijn van dubbelgevouwen 6 mm betonstaven van ca. 50 cm. lang (een pin die 25 cm de grond ingaat) en verbonden met nylon touw. Op de koepel van ca 4,70 blijft ca. 35 cm aan de onderkant open, de rest is bedekt. De hoogte van de koepel wordt ca. 2 meter, zodat aan de noordkant het zeil tot halverwege kan komen en wat schuin, als een tent, gespannen. De voorkant aan het zuiden blijft open. Door 4 grondpinnen aan de zuidkant los te maken, kan bij goed weer het zeil voor de helft worden weg geklapt en vastgemaakt aan de koepel, zodat alle planten zon vangen. Eventueel is het ook mogelijk om aan de lange zijde het zeil weg te vouwen. Bij slecht weer kan het snel worden vastgezet in afdekstand. Wind kan erdoor, zodat ook bevruchting op natuurlijke wijze plaatsvindt en dauw snel droogt.

 

Beschermd grondoppervlakte is ca. 5 m2 (genoeg voor ca. 12 tomatenplanten). Het stalen geraamte kan gebruikt worden om planten aan vast te binden.

De koepel kan jaarlijks op een andere plek in de tuin komen, waardoor wisselteelt mogelijk is. Degelijkheid: De stalen koepel gaat decennia mee. Het zeil minimaal 3 jaar, als buiten het seizoen droog opgeborgen, waarschijnlijk aanzienlijk langer.

 

Volgens mij wordt dit alvast een toppie afdakkie!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, ik begrijp niet goed waarom ge de onderste horizontale draad wilt weg knippen. Er komen zowiezo metalen steunen van 1.5 meter op de vier hoeken. Die zijn sterk genoeg om alles vast te zetten, anders neemt ge er zes ipv vier. Dan wordt uw overkapping toch wat groter en hebt ge ook minder kans op kwetsuren bij het verplaatsen want die lange pinnen kunnen verdomd venijnig zijn hoor.

Hier bij ons bestaan die netten ook in vier mm doormeter en dat zou ik zeker sterk genoeg vinden omdat er geen waterzakken kunnen gevormd worden.

In het midden de nok verankeren met spanbanden ware ook niet slecht denk ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat grappig, @Weknow: toen ik die foto zag van die gaasboog, dacht ik JA! Daar zou ik voor gaan. Voor het eerst. Puur vanwege de windvastheid. Ik heb zoveel constructies bij collega's plat zien gaan, dat ik nergens meer in geloof (en zelf geen dakje zet).

 

Ik ben het dus helemaal eens met je keuze. Ik hoop alleen dat de boog een beetje vormvast blijft door de tijd heen. Een scheve boog is zo sjabbie... ha, ha....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk ben ik daar niet zo bang voor, Jasmin. Ik heb besloten om deze te bouwen en als de draadkoepel staat, kan ik makkelijk beoordelen hoe stevig de stalen kooi is. Mocht ze meer wiebelen dan me lief is, dan is het vrij eenvoudig om ze nog meer te stabiliseren. Of door - zoals Willy zegt - 6 in plaats van 4 metalen staven er langs in de grond te slaan. En/of met 1 of 2 steunen (alleen achter of zowel aan achterzijde en de voorzijde) die het hoogste punt van de koepel verbinden met de bodem.

 

Maar eigenlijk denk ik dat dat niet eens nodig gaat zijn. Dat hij behoorlijk stormvast gaat zijn. Sowieso is de boogvorm daarvoor gunstig. Hij is nergens een soort parachute, wind komt ertegen en kan er langs. Zowel de koepel als het zeil erover is stevig in de grond verankerd (Het zeil op 12 punten en houdt de koepel ook weer vast!) Als verder het zeil niet te veel kan fladderen, d.w.z. strak op de koepel zit, moet het toch ook wat jaartjes meegaan. Iemand suggereerde om een kleiner gaas dan 15 x 15 cm. te nemen, maar dat is m.i. niet nodig omdat er hooguit in de nok-vierkanten wat zakvorming kan optreden...maar dat is heel weinig. Kleinere vakken maakt het gaas meteen veel duurder en zwaarder bovendien.

 

Maar we zullen zien. Zal als het zover is dat ik hem ga maken, verslag doen met wat foto's en gedurende dit seizoen ook al kunnen beoordelen wat er meer en minder praktisch aan is voor tomatenteelt.

 

Tegen die tijd zullen er hopelijk ook wat interessante bouwsels en ervaringen daarmee van anderen in deze draad staan. Er moet nog een prijs verdiend worden en die kan ik natuurlijk niet toekennen aan mezelf

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of dat je de prijsvraag gewoon zolang in de koeling zet.

 

Het belangrijkste is dat jij voor jezelf iets hebt gevonden waarmee je komend seizoen aan de slag kunt en waaronder je je tomaten kwijt kunt.

 

Het idee is mooi maar het is niet haalbaar voor iedere tuinier. Vooral het vervoer zou lastig worden; het gaas moet aan één stuk zijn.

 

Zo zal iedere tuinier een voor hemzelf ideale oplossing mogen bedenken, dat is moestuinieren vind ik.

 

Het zal kiezen worden uit een duurzame kas, óf een creatief bedacht alternatief, passend in jouw eigen tuin. Zo heb jij er ook één bedacht/ontdekt.

 

Veel succes ermee, plezier ervan, foto's graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow

Wel een beetje laat , maar ik ben je nog het antwoord schuldig op een paar vragen al is de kooi na een kleine modificatie niet meer in gebruik als tomatenkooi.Ik heb geen foto's van de overkapping maar die bestond uit een dikke lichtdoorlatende plastic folie die de Aldi jaarlijks als grondzeil voor tenten verkoopt. De methode van bevestiging van dat plastic was niet zo elegant maar wel lekker snel en simpel. Met een electrische tacker heb ik het plastic op het hout geniet (met een reepje fietsbinnenband onder elke rij nietjes tegen het losscheuren). Op die manier stond dat plastic lekker strak en samen met het verschil in hoogte tussen voorste palenrij en achterste rij bleek dat genoeg om geen last te krijgen van waterzakken.

 

Het voordeel als tomatenkooi bleek kleiner te zijn dan gedacht en daarom is hij daarvoor niet meer in gebruik. Ik heb hem nu rondom helemaal 'nettendicht' gemaakt en door die modificatie heeft de kooi een nuttiger functie gekregen . Hij beschermt nu tegen vogels. Zonder me druk te hoeven maken over die beestjes kan ik er alles poten waar ook zij dol op zijn. Zelfs vlinders kunnen er niet in dus als er koolplanten staan krijgen die geen last van rupsen. Via de kopse kanten is de kooi toegankelijk , daar kan ik de netten gedeeltelijk loshaken . Al schoffelend loop je er dan bij wijze van spreken aan de ene kant in en de andere kant uit terwijl de kooi hoog genoeg is om geen last van je rug te krijgen.(De blokkade die je momenteel in de kooi ziet bestaat overigens uit twee olijvenboompjes die daar met ingegraven potten tijdelijk geparkeerd staan en binnenkort weer worden weggehaald).

 

kooi185981391726892.JPG

 

kooi219661391726894.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Even een update.

 

Intussen voorbereidingen getroffen voor het model met betonrooster.

 

Het betongaas staat al op de goede plek. het moet nog vastgezet worden, met 4 metalen stangen in de bodem, waardoor het wordt geklemd. (Nu staat het nog tijdelijk met 2)

Anders dan verwacht, zijn rondom rond overal gevaarlijke uitsteeksels van 7,5 cm., waar het gaas is geknipt in de fabriek. Logisch dat het zo wordt afgeleverd. Maar je kunt je er lelijk aan bezeren als je even niet oplet. Glad afslijpen is een optie, of ze afdekken met kurken o.i.d.

 

Voor de rest is 5 x 2 m groot, maar makkelijk te tillen en hanteren met 2 mensen. Daarom een kleine moeite om het een volgend jaar over 2 andere bedden te zetten en zo de tomaten eronder mee te nemen in de teeltwissel. Kosten tot hier toe: 46 Euro, inclusief 4 metalen stangen voor fixering. Komt nog bij: prijs van een wit afdekzeil met metalen ogen van 3 x 4 meter. Wiebeligheid valt veel mee. Een stok op het hoogste punt is zeker voldoende voor fixering.

 

Zoals het nu staat is de effectieve oppervlakte 5 meter en de hoogte in het midden 1,90.

 

Ik heb er momenteel rucola, spinazie en radijzen onder gezaaid, zodat het vanaf half mei beschikbaar is voor tomatenplanten.

 

IMG179033301394741521.JPG

 

@ Frans. Bedankt voor je uitvoerige verhaal met foto's. Als je zo een mooie houten constructie eenmaal hebt gebouwd, is een regendroge bedekking op de manier die je beschrijft, ideaal. Ik was onlangs bij Willy in Aalter en hij had van resthout en dikke folie een zeer grote en degelijke kas gebouwd, op vergelijkbare wijze. Zelf ben ik niet handig genoeg om zonder intensieve hulp van een ervaren doe-het-zelver zoiets voor elkaar te krijgen.

 

Een zinnetje dat je schreef maakt me nieuwsgierig:

Het voordeel als tomatenkooi bleek kleiner te zijn dan gedacht en daarom is hij daarvoor niet meer in gebruik.
Hoezo viel het tegen om tomaten onder een transparante overdekking te telen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, Ik zou met een ontwerpje komen maar eigenlijk ga ik daar nu even niet op aan haken maar kom enkel met wat tip's om voor anderen net als jou een mooie tunnel kunnen gaan maken.

 

De prijs is dik onder de 50 euro(als je de tunnel niet 50 meter lang gaat maken dan ) Ik ben ook te lang niet meer als hovenier aan het werk en dan vergeet/verdring je wel eens wat info.

 

Ik heb veel beschoeiingen(vlechtwerk) en tunnels gemaakt met wilgentenen. Beetje dom dat ik daar nu pas op kom nu ik jou foto zie van de constructie.

 

De wilgentenen kan je eerst binnen op de vaas om hormoonwater van te maken en dan heb je niet gelijk dit jaar je tunnel/afdak maar je kan deze wel vormen zoals je zou willen. Goed snoeien en transparant-tafelzeil gebruiken als afdek. Kosten bij een kleine tunnel paar tientjes aan goed zeil dat je kan schoonmaken en een paar jaar(2 tot 5) kan hergebruiken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

weknow,

 

Betonmat tunnel ziet er zeer goed uit!!

 

Ik denk dat het misschien toch handig is om een " lint " over het plastic zeil dat over het beton gaas ligt te spannen .

Zodat het plastic niet alleen door de zeilogen wordt vast gehouden maar ook door dit "lint "spanband"

Deze pakt natuurlijk veel meer druk.

 

zoals je ziet bij wandelkappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan!

Dak op afschot, regengoot (past een regenton onder).

Wat ligt er op het dak? Ook die golfplaat, met de ribbels richting goot?

En welke soort golfplaat heb je gebruikt?

 

De regenton staat er ondertussen al onder en met een capaciteit van 1100l kunnen we al iets doen he. Is zo'n grote vierkante citerne. Enige probleem is dat de kraan daarvan kapot is gegaan, kan je hiervoor ergens reserve stukken vinden?

 

Op het dak liggen ook die golfplaten, zijn pvc crystal platen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het compliment. Ben zelf ook wel heel tevreden met het resultaat en ik kan dan ook niet wachten om aan de slag te gaan in mijn nieuwe serre.

 

De vraag kwam gewoon plots in me op en daarom had ik ook nog niet gegoogled naar sites met info naar kranen

voor zo'n ibc tank. Tnx voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan wat off-topic. Van afdak naar serre naar watertank....

 

Maar dat je op deze manier een koppeling voor een slang aan zo een tank kunt maken....dat wist ik nog niet! Goede tip dus!! Ik plaats de tank wat hoger, zodat ik overal in de tuin direct met een slang en duim gericht water kan geven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik was gisteren even een rondje potager plaatjes in google images aan het bekijken, ter inspiratie. Kwam ik opeens verscheidene van dit soort plaatjes tegen: 78510800_o.jpg

 

Of het praktisch is, weet ik niet. Maar wel leuk en het ziet er in ieder geval artistiek uit. En erg goedkoop als je wat afdelingen gevonden voorwerpen afgaat.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wedstrijd is al gesloten maar ik heb nog wel een aanvulling voor goedkoop bouwen.

Ik heb allemaal goedkope planken via marktplaats gekocht. Daarmee heb ik panelen gemaakt van 65breed 80 hoog voor links en rechts de ingang, en dan 2x panelen per zijkant van een meter en dan nog een halve meter. In de breedte achter 2x 1 meter. Al die losse panelen kunnen in mijn auto en zijn voor mij als vrouw hanteerbaar. Op de moestuin krijg je dan een licht ingegraven bak van 2,5 m lang en 2 m breed met ingang. Even wat elelktrabuis beugels bevestigen en de panelen met metalen plaatjes aan elkaar schroeven. Zeil erover heen en bevestigen en klaar is je kas voor weinig geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 6 maanden later ...

Ik had een timmerman gevraagd om een tomatenafdak te maken van gewapende golfplaten, maar nu valt mijn plan dus in duigen omdat die zwart worden

 

Iemand een idee wat voor materiaal ik in plaats daarvan kan gebruiken?

De bedoeling is dat het een heel simpel gevalletje wordt want het is maar voor een paar jaar. Zoiets als dit:

 

DSCF409751621443976906.JPG

 

Dit staat er al járen en de platen zijn wel donkerder geworden, maar niet echt zwart.

 

Of zou dat toch wel kunnen? Het afdak komt pal op het Zuiden, dus de hele dag in de brandende zon (als 'ie schijnt ).

 

Ik ben bang dat die platen van Barca4ever kapot hagelen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...