Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenafdak: Wie bedenkt/ontwerpt iets praktisch?

weknow

Recommended Posts

Sommig plastic hard heel snel uit en dit hagelt kapot!

Denk dat de golfplaten van barca langer mee gaan maar zijn niet goedkoop

waarom neem je niet het echte tunnel folie wat de professional gebruikt kost ongeveer 1,-per vierkante meter

zie wat ik al geschreven

Hoi iedereen,

Ik ga dit topic ook eens even kapen.

Volgend seizoen zou ik graag een tomatenafdak maken om mijn Tiny Tim tomaten een beetje te beschermen tegen de regen. De opp. Die ik hiervoor ga gebruiken is ongeveer 90 x 90cm (9 plantjes volgens het vierkante meter principe)

Zelf had ik zitten denken aan een soort van tunneltje. Achteraan in de tuin heb ik een grote knotwilg staan. Zou ik die takken kunnen gebruiken als bogen? En daarover dan folie spannen.

Nog enkele vraagjes: hoe lang zullen die takken moeten zijn? Hoe hoog moet ik het hoogste punt voorzien in mijn tunnel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik had de mijne tussen twee werfhekken gezet met een zeil erover. Het plastic was echter niet stevig genoeg en heeft de zomerstormen niet overleefd. Maar op zich wel een snel gezette en verplaatsbare constructie. Alleen een beter zeiltje kiezen.

Achteraan in de tuin heb ik een grote knotwilg staan. Zou ik die takken kunnen gebruiken als bogen?

Grote kans dat die meteen weer uitlopen. Een wilgentak loopt vaak zelfs nog uit als je hem ondersteboven plant

Dan zou ik liever electriciteitsbuis nemen.

En hou er rekening mee dat je aan een afdak van 90 x 90 niet genoeg hebt, want de planten groeien ook naar de zijkanten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Voor Tiny Tim tomaatjes heb je niet zoveel nodig. Die worden niet zo groot.

En die wilgentakken vallen wel mee qua uitlopen. Hier in de tuin, is 1 van de 6 takken gaan uitlopen, na twee maanden op het droge te hebben gelegen. En wat uitgelopen was, is zonder problemen inmiddels weer uit de grond getrokken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Gister advies gevraagd aan iemand die een eigen bouwmarkt heeft en veel verstand van plastic platen.

Hij zegt dat alle soorten plastic verweren oiv UV. Zelfs die dure dubbelwandige, wist hij uit eigen ervaring.

En zoals RobO al zei: de enige manier om ze redelijk helder te houden, is met de hoge drukspuit.

Gewoon lappen is niet voldoende.

Dan weet u dat

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

uiteindelijk verweren ze allemaal, dat klopt. maar toch is er een groot verschil tussen de producten.

bijvoorbeeld de dure dubbelwandige hebben een UVbeschermlaag en daar wordt een garantie van 30jaar op gegeven. dat gaat sowieso langer mee dan de goedkoopste golfplaatjes zonder beschermlaag.

• 7 months later...

Mijn nieuwste versie bestaat uit de metalen constructie van een goedkope (nou ja...was toch 200 Euro ruim 2 jaar geleden) folie-kas, die ik opnieuw heb overtrokken met speciale folie.

Die van betongaas voldeed overigens ook prima, maar was wat klein....die is nu het rek waarlangs mijn stokbonen klimmen. Als je zorgt dat alle uitstekende punten zijn weg gebogen zou dit ook met dezelfde folie kunnen als hieronder beschreven.

Dit was de oorspronkelijke versie van de tegenvallende foliekas. (Mijn model was geen 3 x 2 x 2, maar 4x2x2 meter)

https://www.kemerinktuintrends.nl/folietunnel-green-rocket-6-m.html?gclid=CO6h4s3m_MwCFdYy0wodovYIrw

Na 1 jaar waren er al flink wat gaten en scheuren in het plastic. Na 2 jaar was dit soort plastic volledig op...de stukjes plastic vielen er uit.....de ritsen kwamen los....dat spul is dus rotzooi. Nog een groot probleem van deze kas is dat, omdat er geen nokbuis is, het water in zakken blijft staan bovenop bij regen.

Na een tip van Aalterse Willy op dit forum (dank Willy ) kocht ik op hun advies Hytilux uvt folie dat speciaal is gemaakt om over een over een raamwerk te spannen en rondom in te graven. (Dit waren de kenmerken volgens de verkoper van Heuvel: "Folie is uv-bestendig, semi-diffuus, anticondens, thermisch en uv-open")

Ik kocht 6 x 5 meter aan een stuk voor 37,02 Euro incl. btw + 12,50 Euro verzending naar Nederland (betaald per overschrijving, was dag erna in huis) http://www.heuvel-folie-serres.com/p/home

Voorkant en achterkant zijn nu open, maar een flap folie van 50 cm hangt voorlangs en achterlangs en dat houdt toch wel wat inslaande regen tegen. Een klein deel van mijn moestuin kan ik alleen bereiken door er doorheen te lopen (paadje van trottoirtegels).

Ook hier weer het probleem van zakvorming in het dak.....maar door de stevigheid van het UV bestendige Hytiluxfolie was dat makkelijk uit te duwen. Heb intussen een afdoende oplossing gevonden waardoor er geen zakken meer optreden door een stormband voor de voortent van een caravan bovenop van voor tot achter te spannen....ruim 8 meter, paste precies.

In deze kas staan nu ca. 20 tomatenplanten en enkele paprika's. Hij staat in de west/oost richting zodat de wind er door kan.

In de glazen serre, waarin verleden jaar mijn tomaten stonden, staan dit jaar maar 2 planten. Een heel vroege (cadeautje van Yuras ) en een die erg groot wordt en moet worden aangebonden en geleid als een druif. De glazen serre gebruik ik nu vooral voor de opkweek van moestuinplanten en bomen en ik wil er nog enkele meloenen in planten.

IMG030480561464441758.JPG

IMG030517481464441760.JPG

IMG030777211464441761.JPG

IMG030888491464441763.JPG

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb het hele draadje doorgelezen, leuk om alle ervaringen en tips te zien en te lezen!

@weknow, wat gaaf geworden! Ziet er heel stevig uit ook! Is hij 2 meter hoog?

Ik ben zelf ook begonnen aan een projectje, samen met mijn schoonvader dan, want deze man heeft handen van goud!

Ik had iets in mijn hoofd zitten, en we zijn goed opwegen dit te realiseren.

Een verrijdbare 'kar', met bodem, voor de tomaten planten die kleine blijven en niet meer in mijn kas passen wegens ruimtegebrek, die staan al in potten en komen straks in de 'kar' te staan.

De bovenkant (voor hoog, ook voor de licht inval, en hij loopt schuin af naar achteren voor de water afvoer) wordt gewoon dak (je kan van die mooie kant en klare platen kopen, als je die overlapt lijken het net dakpannen, alleen goedkoper maar veel belangrijker ---> lichter!

Ook vind ik het belangrijk dat de voor en achterkant iets oversteken/hellen tegen regen inval.

De twee zijkanten en achterkant worden van wilg.

Je kunt zo'n kant en klare wilgenmat op rol kopen bij de meeste bouwmarkten, 1.80 hoog (de lengte moet ik nog even nakijken, maar ik heb er toch 2 gekocht dus ik heb zowieso genoeg).

En er zit een bodem in (trouwens alles is gemaakt met rest hout wat we nog hebben liggen), en er komt nog een verdieping in het midden, omdat de plantjes nu nog niet zo heel hoog zijn (al gaat het wel heel snel!!!), zo kan ik er eventueel op een mooie dag nog wat meer inzetten wat ik toevallig in potjes heb staan.

Hij staat op 4 grote zwenkwielen, deze had mijn schoonvader nog liggen, en de voorste 2 hebben een voetrem, ideaal.

Hij wordt donkerbruin gebeitst, en ik ga er alles aan doen om hem ook echt mooi te maken, het moet bij mij functioneel zijn, dus zijn dienst doen waarvoor het is, maar wij hebben zo'n mooie tuin dat zo'n enorm bouw werk er wel tussen moet passen, dus wie weet hang ik vooral 2 grote haken op de hoeken waar ik leuke mandjes met kleine bloemen in kan doen (trekt ook weer insecten aan)

Hij is nog niet helemaal af, maar misschien zijn hier wel mensen die tips hebben of dingen die beter kunnen.

Bij intresse, ik heb enkele foto's, maar hij is dus nog niet af.

Tips zijn altijd welkom, we zijn nog niet klaar dus kunnen nu eventueel nog gebruik maken van advies en dit toepassen.

Wat het heeft gekost? Tja .....

• 3 weeks later...

Gaaf Mariëlle! Heerlijk zo'n schoonvader met gouden handen. Ik zeg altijd: je moet niet met een handig iemand getrouwd zijn maar 'm in de familie hebben Wanneer je ermee getrouwd bent is hij altijd bij een ander bezig

Een flinke storm zojuist in zuid-limburg, tomatenafdak heeft het helaas niet echt gered. Het zeil voor de dichte zijkanten is totaal los gerukt. De latten waarmee het zeil vast zat zijn helemaal door midden gescheurd (zie foto). dit zijn laten van 2cm dik. Uiteraard wel op de zwakke plek maar goed. De draadstangen waarmee ze vast zaten op de steunpalen zijn helemaal krom gebogen.

Het afdak zelf staat gelukkig nog als een huis, de tomatenplanten zelf lijken redelijk ongeschonden eraf gekomen te zijn. Een zijtak is afgeknakt maar hier zaten geen vruchten/ bloemen aan. In het donker nog zo goed als proberen te kijken maar de rest lijkt het overleefd te hebben. Ik ben heel erg blij dat ik de tomaten gebonden had, anders was er niks meer van over geweest.

Nu terug naar de tekentafel, of volgend jaar misschien toch een kas?

IMG717341861466590211.jpg

IMG724192621466715171.jpg

Klopt, achteraf had ik ook nooit zoveel gaten nodig gehad. Maja dat neemt niet weg dat de wind goed vat heeft gehad het zeil. De draadstangen waar de latten mee vast zitten zijn gebogen door de kracht van de wind op het zeil. Dit is de tweede keer dat ik stormschade heb dit jaar. Voor nu ga ik door zonder zijkanten de rest van het jaar. Enkel het afdak (waar ze dus aan gebonden zijn.

Als de resultaten tegenvallen maar ik misschien voor volgend jaar zoiets. Dit is heel makkelijk op de bestaande constructie te maken.

tomatenhaus396981391260219.jpg

IMG030480561464441758.JPG

IMG030517481464441760.JPG

Een mooie en praktisch bescherming weknow ! Met dank voor de link voor de verkrijgbaarheid van die kwaliteitsfolie.

Een tip voor geinteresseerden die voor niet teveel geld ook zoiets willen maken: van Cranenbroek heeft voor een zacht prijsje t/m 9 juli onderstaand kasje in de aanbieding. Ik heb er een gehaald en het gegalvaniseerde frame blijkt verrassend stevig te zijn. De overtrek zal wel geen lang leven beschoren zijn maar dat is niet belangrijk . Waarschijnlijk gebruik ik die overtrek niet eens en doe ik er als ik hem volgend jaar als tomatenbescherming in gebruik neem al gelijk kwaliteitsfolie overheen.

cranenbroek50571467061003.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 9 months later...
  • 1 month later...

ik wou dit eens na gaan bouwen:

images-(15)67181371245003.jpg

onderste buizen zijn 32mm pvc buizen met 90 graden koppelingen.

Nu zie ik alleen niet hoe de electrabuizen bevestigd zijn aan de onderste pvc buizen

En hoe bevestig ik hier het beste de plastic aan?

@ Lionne

Dat raamwerk is wat er over is van zo een groene goedkope tunnelserre. Je ziet een foto in het bericht erboven staan. De groene folie was "troep". Na een seizoen vallen er gaten in de vierkantjes...maar meestal zal de rits dan al lang uitgescheurd zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Prachtige bouwwerken in dit draadje, mijn complimenten. Zelf ben ik niet gek op tomaten (en paprika zo mogelijk nog minder), dus de afgelopen jaren heb ik me nooit gewaagd aan tijdrovende zaken als dieven en afdakjes bouwen. (Count your blessings!)

Maar nu heeft een ander (kleiner) gezinslid uit de AH-moestuindingetje zowaar een tomatenplantje getoverd. Die staat nu in zijn eigen vierkantemeterbak met wat andere plantjes. Op een plek waar het nog best hard kan waaien en af en toe goed wat zonuren zijn. Niet de perfecte omstandigheden voor het tomaatje, maar we gaan zien wat er gebeurt.

Een hele stellage wil ik hiervoor echt niet gaan bouwen, maar ik vroeg me af of er een niet-bewerkelijke, goedkope, makeshift oplossing is om de tomatenplant toch wat bescherming te geven. Een beetje in de trant van het plaatsen van een grote parasol in de vierkantemeterbak, dat idee. Of vraag ik dan het onmogelijke? De andere optie (meest waarschijnlijk) is dat ik het laat zoals het nu is en met wat dieven en veel bladverwijderen ga kijken of er nog iets aan tomaten komt straks, de laisser-faire methode dus.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.