Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaden ruilen

Recommended Posts

Ik vind het leuk om zaden te ruilen. Wie vind dit ook leuk? Ik zou graag minimaal 2 zaden ruilen, i.v.m. de portokosten.

Ik heb o.a. de volgende zaden te ruil:

*= eigen biologische teelt, #=gekocht zaad

Eenjarige groenten:

Andijvie# Breedblad Volhardt winter, heeft vorig jaar -16 grC overleefd

Asperge-erwt* Klaversoort! Peulen jong eetbaar

Aubergine*

Biet rood# Cylindra, langwerpige vorm

Bloemkool # Alpha

Bloemkool # Herfstreuzen 2

Bloemkool # Walcheren Winter

Boomspinazie oftewel magenta melde

Bosaardbei White delight

Chia (nog 8 zaden)

Eikenbladsla Red Salad bowl

Groenlof# Pan di Zucchero

Koolrabi# Delikatess Witte

Kropsla# Gele Gotte, steeksla, klein kropje, vroeg, in mei al te oogsten

Kropsla# Winter Crop/artic King, kan tot -10 grC, ideaal voor nateelt

Mais, groen* Jade Green, vroeger dan gewone mais -> geen kruisbestuiving met voedermais

Molsla#

Nieuwzeelandse spinazie (is geen spinazie)*

Palmkool # Nero di Toscane

Peterseliewortel

Romasla* Bindsla

Roodlof# Rosso di chioggia

Snackpaprika rood

Snijbiet/Warmoes* Lucillis

Tatsoi* Brassica Narinosa

Tomaat* Uit roemenie. Worden heel groot, goede opbrengst, lekkere smaak

Tsoi sim* Mix

Tuinraap/meiraap# Ronde witte roodkop

Tuinmelde#* Rode

Turkse spinazie (spinazie die een krop vormt)

Winterwortel# White Belgian (wit) oud ras

Winterwortel# Lobbicher gele (geel), oud ras

En verder vele gebruikelijke groentezaden (paksoi, spitskool, spruitkool, andijvie, witlof, bloemkolen etc). Ik heb een ruillijst waar ze allemaal op staan.

Vaste groenteplanten

Aardaker* De knolletjes zijn eetbaar, klimplant

Artisjok# Violet de Provence

Bloedzuring*

Broccoli nine-star perennial

Brunel (vaste plant, in sla en gekookt, woekert, dus in pot telen.)

Eeuwig moes# Thousand Head, vaste koolsoort

Franse aardkastanje (Conopodium majus), vaste plant, 6 zaden.

Griekse Alant - wortel (veel inuline), bloem en blad (gekookt) eetbaar. Niet bij allergie. Interferentie met behandeling hoge bloeddruk. Ook medicinaal gebruikt

Hertshoornweegbree* zowel gestoofd als rauw te eten

Rucola, wilde* In de sla of op de pizza

Suikerriet* Van het balkon, bij vorst binnen zetten

Wilde nepal spinazie (achyranthes aspera) - paar zaden

Kruiden en theeplanten

Borage* Oftewel Komkommerkruid. Bloemen eetbaar, blad met mate

Dille* Hoogte 100 cm, zaait zichzelf uit

Dropplant* De bladeren kunnen als thee gebruikt, anijssmaak, vaste plant, sierwaarde

Duizendblad - echte wilde soort, vaste plant. Medicinaal, ook als groente te eten, maar pas op voor overgevoeligheid e.d.

Engelwortel* 2-3 jarig, koudekiemer, nog 10 zaden

Guldenroede solidago virgaurea (juist dit soort is het meest geschikt bij blaasklachten, vaste plant, geschikt als vulling in vaas) - gekocht zaad, komt tot nu toe bij mij niet op.

Juffertje in't groen (zaden eetbaar, bv in de muesli, op brood of in de sla)

Rode zonnehoed (Echinacea purpurea)

Roomse kamille* (vaste plant, geschikt als thee)

Sint Janskruid* alleen medicinaal gebruiken en niet samen met antidepressiva

Stevia* (zoet, kamerplant of kas), nog een paar zaden

Valeriaan (medicinale plant)

Bloemen en wilde bloemen: diverse bloemen, waaronder afrikanensoorten, zonnebloemsoorten, stokroossoorten, goudsbloemsoorten, judaspenning, kaardebol, teunisbloem, vingerhoedskruid, rode klaver, smalle weegbree etc. Ik heb een ruillijst waar ze allemaal op staan.

Ik ben op zoek naar: (edit: wat ik al in ruil krijg is weggehaald)

Aardkastanje (Bunium bulbocastanum), de franse aardkastanje heb ik al (Conopodium majus)

Reuzenbiet 'Mammoth Fat'

Cactuskomkommer/kiwano

Chinese yam (Dioscorea batatas)

Courgette wit, uit een pakje ivm raszuiverheid

Courgette 'Long Green Trailing' (klimmend soort)

Eeuwig moes – bonte soort (de gewone heb ik al in de tuin staan)

Hjortron (gele bosbraam/kruipbraam/veenbraam) Rubus chamaemorus

Kangkong/dagoeblad/waterspinazie

Komkommer: struikkomkommer (potteelt)

Madeira vine

Malabar spinazie – basella alba / rubra (2m hoge klimmer, geen spinaziesoort)

Mauka

Meloen: ‘Far North’ (kleinblijvend, buiten, pot). Gekocht zaad.

Meloen: ‘Golden Midget’ (kleinblijvende watermeloen voor buiten). Gekocht zaad.

Meloen: ‘Sweet Granite’ (kleinblijvend, buiten). Gekocht zaad.

Onsterfelijkheidskruid

Pinksterbloem – cardamine pratensis (veldkersfamilie, blad en jonge scheuten zijn eetbaar)

Pompoen Triple treat (raszuiver: handmatig bestoven of gekocht zaad), naaktzadig (ik zoek geen Lady Godiva)

Patisson, anders dan gele, uit een pakje ivm raszuiverheid.

Radijs ‘green luobo’ (groene winterradijs)

Rapunzel

Sikkim-komkommer

Tajerblad oftwel calalu / tannia (Xanthosoma brasilense) (schaduwplant)

Ulluco

Aspergesla/stengelsla

Walstro / kruisblad

Winterdoperwten

Zevenjaarspinazie

En alle bijzondere groentezaden die ik nog niet heb.

Lobelia cardinalis ´Queen Victoria´ (borderplant met felrode bloemen)

Winterharde chrysanten

Gekleurde margrieten (geen F1 hybride)

Stekje van reuzenaardbei (Gigantella) Maxim of van Russe Gigant

Stekje van de knoflookbieslook

Stekje van witte californische salie (gewone salie heb ik zelf)

Stekje van aalbes pink champagne

Stekje van Appelbes / Aronia

Stekje van Shallonfruit

Stekje van de patchoeliplant

Stekje van de braam Chester Thornless

Kweepeer, struik, laagstam of eventueel halfstam. Bij voorkeur zelfbestuivend.

Mbt grotere stekken:

Ik rijd over een tijdje vanuit Eindhoven naar Bergen op Zoom en rijd waarschijnlijk vanuit daar naar zee. Ik kan onderweg wat ophalen. Ook rijd ik af en toe naar Haren (nabij Groningen). In oktober rijd ik naar Hillegom.

Edited by Guest

Ga jij naar de Moestuinforumdag (MTFD) op 20 april, Kibas? Dan heb ik evt. wel muskaataardbei voor je. (Plantjes kreeg ik verleden jaar van Jorieke en hebben zich behoorlijk uitgespreid). Anders woon ik helaas helemaal buiten je route.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb gezocht op de MTFD, maar ben er nog niet achter waar die gehouden wordt (behalve dan bij Jorieke en Joep, maar geen idee waar die wonen). Als het in de buurt van Eindhoven is, dan is er een kans dat ik kom. Als het een eind rijden is, wordt de kans kleiner. Ik heb de ziekte van Lyme en ben snel vermoeid. Zo'n dag wordt waarschijnlijk veel te veel van het goede.

Ik ben wel begin mei een nacht in een hotel on Bergen op Zoom. Is dat toevallig bij je in de buurt? Misschien gaan we wel door naar het strand (zee) op zaterdag. Dan zou ik bij je langs kunnen komen. Misschien even pb-en?

@ Iedereen.... Zie je wel...voor nieuwere mensen op het forum is de Moestuinforumdag niet bekend. En dus is er een drempel om te komen, terwijl juist ook zij er welkom zijn. Moeten we toch wat aan proberen te doen!!

@ Kibas.

Je hebt een priveberichtje van me over de MTFD op 20 april in Zelhem.

Dit is de link naar de uitnodiging voor de laatste MTFD in september j.l. https://www.moestuinforum.nl/voor-iedereen-welkom-op-de-moestuin-forum-dag-21-september-t11062.html Daar vind je alle informatie over het hoe, wat en wanneer. Je moet alleen de datum veranderen naar 20 april 2014 (en de links naar ruillijstjes...daarvoor maken deelnemers nu nieuwe) Als je het draadje doorleest, krijg je uit de verhalen van diverse mensen een goed idee van wat je kunt verwachten. Als ik zo naar jouw ruillijstje kijk en de belangstelling en ervaring die daaruit spreekt, dan vermoed ik dat je er een hele leuke dag gaat hebben! Allerlei ruilafspraken van zaden en planten gaan er ook gemakkelijker, want diverse mensen met wie je nu aparte afspraken maakt zullen ook op de MTFD zijn......

Als je die dag met iemand zou willen meerijden, is dit de topic om een lift te vinden. https://www.moestuinforum.nl/carpooltopic-t12173.html Misschien is er al een aanbod? Maar je kunt er ook aangeven dat je graag vanuit de buurt van Eindhoven met iemand samen zou willen rijden. Grote kans dat je iemand vindt die het leuk vindt om jou en je ruilspulletjes die dag mee te nemen! Er zijn best wel wat mensen die vanuit regio Eindhoven vertrekken of via Eindhoven naar Zelhem rijden.

Mij lijkt het hartstikke leuk als je erbij bent! (Dat geldt ook voor anderen die nog niet op de MTFD waren en er graag bij willen zijn: De MTFD is voor ons en door ons).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Meerijden zou ideaal zijn, want zelf rijden is op zich al vermoeiend voor mij. Maar....ik zal het hooguit 3 uurtjes vol kunnen houden (en dan nog zal ik de dagen er na voor pampus liggen), vanwege de ziekte van Lyme. Als iemand kort heen gaat en ik rond die periode fit genoeg ben (Lyme is grillig), dan zou het kunnen.... Al met al lijkt het me erg onzeker of ik heen kan gaan. Maar ik zou het op zich wel heel leuk vinden. Dus tja...

• 3 weeks later...

Ik heb wat zaden toegevoegd die ik te ruil heb en ik heb zaad wat ik gekregen heb, verwijderd en nieuwe wensen toegevoegd.

Toegevoegd bij het aanbod is:

Aubergine

Aztekenkruid# (zoet, kampfer-bijsmaak vermindert door koken)

Chia (nog 10 zaden)

Kervel, roomse* vaste plant (paar zaden)

Kervel, zwartmoes* 2-jarig (paar zaden)

Nieuwzeelandse spinazie (is geen spinazie)*

Peterseliewortel

Roomse kamille* (vaste plant, geschikt als thee)

Sint Janskruid* alleen medicinaal gebruiken en niet samen met antidepressiva

Snackpaprika rood

Snij-andijvie Bianca riccia da taglio

Stevia* (zoet, kamerplant of kas), nog een paar zaden

Edited by Guest

Ik kan je aan echte kruisdistel helpen. Dat is een vergeten groente waar van je jonge scheuten,blad en 2 jarige wortelstok kan eten. '

Bij intresse stuur maar een pb met gegevens.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik had er nog nooit van gehoord, maar heb het een en ander uitgezocht en klinkt interessant. Overigens behoort het niet tot de distels, het ziet er alleen als distel uit. Ik las ergens dat je er paddestoelen op wilde kweken. Is dat gelukt?

Ik stuur je een pb.

Echte Kruisdistel (of Wilde) (Eryngium campestre)

De wetenschappelijke naam Eryngium komt van het Griekse erungion = oprispen: een van de Eryngiumsoorten zou vroeger als boertjeswekkend middel worden gebruikt bij buikklachten. De soortnaam campestre komt van het Latijnse campus = vlakte. Deze grijsgroene plant bevat saponinen en werd gebruikt tegen urineweginfecties, huidaandoeningen en hoesten. Vooral hommels bezoeken de bloemen. De bladeren zijn gestekeld. De Echte kruisdistel komt voor op vochtige tot droge, kalkhoudende grond op rivierduinen, zandige dijken, kalkgraslanden en duinen.

Zowel de wortelstokken als de bloemhoofdjes kunnen gegeten worden. Oude volksnamen zijn Paardedistel ,Tuimeldistel en Wallendistel. In Friesland Seestikel genoemd. In Duitsland, Frankrijk en Griekenland werd de plant vroeger gegeten. De jonge plant werd ook met suiker geconfijt en hielp tegen borstziekten. De plant was bij de apotheek algemeen verkrijgbaar als recept Radix Eryngii “pisdrijvend en fluimlozing bevorderend” (oftewel urineafdrijvend en bevordering van ophoesten van slijm).

Op Voorne en Beierland heeft deze plant een bijzondere naam: Onrust. De naam is ontstaan uit een oud gebruik om de plant met een draadje aan de zolder te hangen. Door de opsteigende (warme) lucht gaat de plant draaien of bewegen. Zo lang de plant blijft draaien is er niets aan de hand. Houd de plant echter op met draaien of ging deze stil hangen dan was er een heks in huis. Nee dan liever een beetje Onrust in het huis.

Kleur: Wit

Hoogte: 15 t/m 60 cm.

Bloeitijd: juli t/m augustus

Planttype: Vast

Gram voor 1000 planten: 10 gram

1000-zadengewicht: 1,6 gram

Bestuiving/nectar: Vlinders, Bijen

Standplaats:

Licht: zon

Vocht: droog, vochtig

Grondsoort: kalkhoudende grond

Natuurlijke groeiplaatsen: Grasland, Duinen, Helling

Ecologische flora: deel/pagina: 2:247

Zaaiadvies:

De zaden kiemen onregelmatig en vaak over een lange periode. Bij slechte kieming kan een periode van kou (temperatuur onder 5°Celsius) er voor zorgen dat de zaden alsnog kiemen. Dit is een soort waarbij geduld vereist is en waarvan het zaaisel zeker niet te vroeg moet worden weggedaan.

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Even weer een update

Ik heb toegevoegd bij wat ik te bieden heb:

Biet rood# Cylindra, langwerpige vorm

Bloemkool # Alpha

Bloemkool # Herfstreuzen 2

Bloemkool # Walcheren Winter

Boomspinazie oftewel magenta melde

Bosaardbei White delight

Brunel (vaste plant, in sla en gekookt, woekert, dus in pot telen.)

Eikenbladsla Red Salad bowl

Wilde nepal spinazie (achyranthes aspera) - paar zaden, vaste groentenplant

Griekse Alant - wortel (veel inuline), bloem en blad (gekookt) eetbaar. Niet bij allergie. Interferentie met behandeling hoge bloeddruk. Ook medicinaal. Vaste plant.

Guldenroede solidago virgaurea (juist dit soort is het meest geschikt bij blaasklachten, vaste plant, geschikt als vulling in vaas)

Juffertje in't groen (zaden eetbaar, bv in de muesli, op brood of in de sla)

Valeriaan (vaste plant, medicinale plant)

Russische dragon (vaste plant)

Duizendblad - echte wilde soort. Medicinaal, ook als groente te eten, maar pas op voor overgevoeligheid e.d.

Franse aardkastanje (Conopodium majus), vaste plant, 6 zaden.

Ik heb toegevoegd bij wat ik zoek:

Crosne

Hjortron (gele bosbraam/kruipbraam/veenbraam) Rubus chamaemorus

Meloen: ‘Sweet Granite’ (kleinblijvend, buiten). Gekocht zaad.

Sierkool (eetbaar)

Kangkong/dagoeblad/waterspinazie

Ik heb verwijderd wat ik niet meer heb en wat ik niet meer zoek.

Edited by Guest

Vreemd, ik heb veel van je berichten wel ontvangen. Het ging om de ruil van 3 soorten heirloom gekleurde winterwortels versus komkommer iznik en iets wat ik houd op paarse tomatillo. De laatste berichtenuitwisseling was 14 maart: mijn bericht dat ik je zaden ontvangen had en jij dat jouw iznik nu boven de grond staat. Daarna heb ik niets meer van je ontvangen. Als ik inderdaad iets gemist heb, stuur het dan nog een keer en zet hier even een berichtje, dan kijk ik of ik het nu wel ontvang.