Ga naar inhoud

Forumproject: Zaadjes kweken en delen

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De drie mooiste gele bieten die ik heb bewaard voor het zaad hebben de winter goed overleefd en staan er mooi bij. De eerste bloem wordt al gevormd. Zie rechts onder op de foto...

IMG938771631431675126.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heel erg leuk dit. En ik kwam net het zaad van witribbige snijbiet tegen dat ik zelf ook van Erny kreeg op de mtfd, en vorige week heb gezaaid!

Ik ben van plan om een van de reuzenradijzen te laten doorschieten. Het is het zaad van het Makkelijke Moestuin-pakket, biologisch en er staat expliciet op dat het een erfgoedras is, geschikt om zaad van te oogsten. Zal de naam er tzt bij zoeken. Is de eerste keer dus weet niet of het lukt, maar er staan nu iig mooie grote - en lekkere! - radijzen.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik vind het wel erg jammer dat hier niks meer gebeurd.

Zoals al hier forumproject-zaadjes-delen-overzichtslijst-t15498.html aangegeven heb ik dit jaar mijn mooiste drie gele bieten Golden Grex van vorig jaar in het zaagsel overwintert en laten bloeien. Dat zaad is geoogst, de zaadtest is gedaan ( en onder de planten staan tientallen kleine gele biet zaailingetjes ) en ik heb nu een behoorlijke zak bietenzaad.

Ik zit daar niet mee in mijn maag want ik raak dat ook hier wel kwijt aan liefhebbers( en anders gaat Jorieke vast wel een mooi veldje gele bieten inzaaien voor de knorretjes) maar ik had het graag gedeeld met de deelnemers aan dit project, dat was toch de bedoeling.

Ik had ook graag van jullie zaad gekregen. Mijn vragen: wordt er nog gecoördineert op beide topics? ( Geedee, SuusP)? Zoniet gaat iemand het overnemen? Zitten er nog zaden in de bank en komen er -behalve mijn Golden Grex)nog andere zaden bij dit jaar?

Geplaatst:

Afgelopen jaar de Groene Witribbige Snijbiet opgestuurd naar Gee. Weet niet of die is aangekomen en of daar gebruik van is gemaakt.

Dit jaar, door de bekende omstandigheden, geen zaad gekweekt.

Alleen op die Mammoth Pot Prei staat nog een mooie bloembol. Daar zit straks wel zaad in maar zal wel gekruist kunnen zijn met eventueel de oerprei die ernaast stond?

Gele bietenzaad heeft mijn belangstelling.

Geplaatst:

Jane en Erny dank voor jullie reaktie. Ik hoop op een reaktie van Geedee en SuusP, gaan zij verder met het bijhouden van een topic en met zadenbank annex postkantoor spelen?

Zoniet, moeten we dit hele project nog eens overwegen?

Ik doe in ieder geval een flinke bubs bietenzaad in de blijde doos, kan het zo verspreid worden.

Geplaatst:

Nou, die eventuele kruising van oerprei met Mammoth Pot lijkt me juist heel interessant!

Ik heb geprobeerd zaad te winnen van een witte snijbiet, maar dat is niet veel geworden. Onze tuingrond blijkt niet zo geschikt voor landbouw, dus planten doen het niet zo geweldig.... Tenzij ik ze in potten kweek! Helaas is de snijbiet in de tuin terecht gekomen. Verder is het hier geen best tuinjaar geweest, mijn appelbomen hebben zelfs niets gedragen!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:
Ik denk dat Geedee de boel in 1 keer op moet sturen naar mij? Dan sturen we daarna die grote enveloppe door naar alle leden? Of zorgen we dat op de lente-moestuindag alles bij elkaar ligt? Iedereen is zo eind seizoen druk met van alles, dus plannen is nu wat lastiger. Zeker voor Geedee

Hallootjes....ja ik ben er hoor!! .....druk met alles bijlezen enzo....dus ff snel:

het is mij even niet duidelijk waarom de afspraken zijn veranderd, maar ik vind alles prima hoor

De "bestellingen" in febr/mrt afhandelen vond ik geen probleem trouwens.

Erny , jouw zaden ontvangen (dacht dat ik dat destijds in pm gemeld had?)

Geplaatst:

Ha die Gee! Daar ben je weer.

En kan zijn dat je een pb hebt gestuurd, was vlak na mn ziekenhuistijd dus toen was het overzicht niet geheel meer daar.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb grote limabonen (droogboon) gezet langs borlotti bonen. Wist niet dat de kruising zo groot zou zijn. Er zit geen witte boon meer bij de oogst maar alleen grote bonen die paars zijn met de tekening van de borlotti. Ook zitten er effe paarse kleuren tussen die kleiner zijn. Apart dat je van 2 struiken verschillende kruisingen krijgt op 1 plant.

Geplaatst:

Limabonen zijn een pronkboonvariant en pronkbonen staan erom bekend dat ze nog wel eens doen aan kruisbestuiving. Met princessenbonen etc. zal dat een stuk minder zijn. Wat dat betreft wel handig dat je bij bonen goed aan de buitenkant kunt zien of er iets ingekruist is.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

De rassen kunnen wel onderling kruizen, geddeltelijk te voorkomen door zakjes om de kolven te doen voor de bloei begint. Maar het geeft nog steeds geen 100% garantie.

Ik heb dit soort zaden al een paar keer geprobeerd en werden niet echt wat. Vind ze wel waanzinnig mooi

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...