Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compost ton: geen hoge temperatuur en slecht verteren materi

Thinkpad

Recommended Posts

Buitendoen105124621391201429.jpg

Ik heb hier mijn handen vol aan. Verplaats het regelmatig, haal er mooie compost uit. Zit nu al weer half vol met afval uit keuken en tuin. Binnenkort weer op zoek naar dierlijke mest (uitgezonderd hond en kat) en dan kan ook hierin de temp flink oplopen. Ideaal zo'n vat voor bij huis. Op een grotere (volks)tuin moet je er minstens een paar hebben (ik had er vijf op m'n laatste volkstuin), óf een constructie timmeren. Op mijn voorlaatste volkstuin had ik drie getimmerde bakken naast elkaar. Geen foto van, maar de voorpanelen waren te verwijderen, was erg makkelijk.

Zo'n compost bak heb ik ook, alleen lukt het mij niet om hier compost mee te maken die geschikt is om te gebruiken. Ik krijg geen temperatuur in de bak, en het materiaal verteert niet.

Heb je het nat genoeg? Dierlijke mest, bijv. paardenmest erbij? Is gratis en het gaat lekker broeien. Hussel je regelmatig met het ijzeren stuk gereedschap dat bij het vat zat? Alles in korte stukjes knippen, zorgen dat de wormen er uit en in de grond bij kunnen. Dan moet je er echt wel goeie compost uit kunnen halen.

En je denkt dat het je met een getimmerde plankencompostbak wel lukt? Waarom daarmee dan wel en in het vat niet?

Zo'n compost bak heb ik ook, alleen lukt het mij niet om hier compost mee te maken die geschikt is om te gebruiken.

Ik krijg geen temperatuur in de bak, en het materiaal verteert niet.

Dat probleem heb ik ook...

Ik heb er 1 op de volkstuin, daar gaat alleen maar materiaal uit de tuin op en paardenmest en thuis heb ik er ook nog 1 staan. die heb ik nog niet echt in gebruik.

Maar die op de volkstuin wil niet echt warm worden, heb hem al wel eens omgeschept.

Helaas zat er ook niet zo'n ijzeren ding bij om erin te "roeren" en kan ik niets geschikt vinden om die taak over te nemen. Dus beluchten wil ook niet goed luchten, dat zal dan ook het grootste probleem zijn denk ik...

Iemand daar nog een tip voor?

Voor dat beluchten wel: tijdens de opbouw een dikke stok in het midden laten staan. Is de ton vol de stok er voorzichtig uithalen. Verder zou ik met een greep erin roeren/omzetten..dat doe ik in ieder geval bij mijn vamvaten..ik zorg wel dat het materiaal wat in de ton gaat goed klein is geknipt en let erg op laagopbouw ( nat/droog, groen/bruin) ik voeg eventueel blad toe uit mijn bladkorf of stro als het te nat/groen is...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@ Holland,

Brand zal je niet zo gauw hebben, maak je geen zorgen. Je mag eerder blij zijn als het er eens lekker warm wordt...

@ Simke, met een spitvork wil het ook.

Edit: off-topic gedeelte weggehaald

Edited by Guest

@ Simke was mijn compost vat in april 2013 gestart. En het kan zijn dat de wormen er uit vertrokken zijn. Ik heb ook 2'vaten. En zo als je beschrijft dat je vat 1 omzet in 2 was ik. Ook van plan. Maar dan moet 1 eerst leeg om vat 1 naast vat 2 teplaatsen. Ik heb geprobeerd met een riek ik het vat te gaan van boven af. Maar dan kreeg ik heel wijnig op mijn riek. Dus heb ikhet maar met mijn handen gedaan. Maar ik ben er nog niet klaar mee. Ik ga hem geheel legen en dan op nieuw op starten met een dikke laag snoei hout onder in en even kijken of de gaatjes nog open zijn. En dan zal ik er ook eens paarden vijgen in stoppen. Als ik ze vind.

@ Simke. Doe een laagje van de compost die je er uit haalt op de bodem van het nieuwe vat. (Evt. met wat van die roodrose compostwormen). Dan heb je al een "compost-starter"(bacterien, schimmels e.d.) erin. Ook dat helpt! Een laagje takken op de bodem helpt nergens voor. Probeer alles te mengen, dan heb je de meeste kans op een hogere temperatuur en gelijkmatige vertering van gemixte materialen. Luchtgaten tussen takken zorgen voor koude plekken. Wat takjes in de compost mag, helpt zuurstof-circulatie.

3 dingen MOETEN: Voldoende vocht, kunnen ademen voor zuurstof en mengen + omzetten zodat alles lekker verdeeld is. Na een jaar ('s zomers wat sneller, sommige materialen wat langzamer, is een compostbak echt wel klaar dan)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Niet om Weknow te verbeteren hoor, maar ik lees zijn opmerking van : " 3 dingen moeten: voldoende vocht" als 'best wel vochtig'

Dat is best wel lastig. Wat is nou vochtig ? Wat is droog, en wat is nat ?

Een te vochtige compostbak is namelijk ook een reden waarom de compost niet warm kan worden. Vocht = kou. Nu wordt zo'n ton sowieso in de wintermaanden niet lekker warm hoor, het proces staat redelijk stil de koude maanden. Mede een reden is, dat zo'n ton ook maar een kleine inhoud heeft he ? Wil een hoop echt goed heet worden heb je eigenlijk meer massa, meer maat nodig. ( kubieke meter bv )

Dan is zo'n ton een afgesloten ding. Wel met ontluchtingsgaten enzo, maar die slibben vaak dicht. Té vochtig , té weinig lucht maakt koud.

Verder wat weknow zegt ook hoor. Je kan de hele ton legen en opnieuw vullen, maar luchtiger, niet droog, maar ook niet te vochtig/nat.

Het is een beetje hetzelfde dilemma als met zaailingen water geven. Wat is nou vochtig ? Droog ? te nat ?

Wat is nou vochtig ? Wat is droog, en wat is nat ?

Voldoende vochtig is zoals een licht uitgeknepen spons. Moeilijk te omschrijven als je het niet kunt (laten) zien. "Lekker nat, maar niet druipend". Of "zoals een bloempot, die je net zo lekker water hebt gegeven, maar dan zo dat er niets uitstroomt". Dat is ongeveer de natheid die compost in een vat overal moet hebben wil het optimaal zijn.

Water is pas "kou" als wind het kan afkoelen, Bit. In een ideale composthoop stijgt in korte tijd de temperatuur tot een 60 graden, en dan weer vrij snel lager. Dat bereik je daar door een bewuste menging van vers groen materiaal en bruin materiaal. Maar in een vat gaat het minder extreem, omdat de massa kleiner is. Dat is geen echt probleem: omzetten en verteren doet het met vocht, ademen en mixen toch wel. Wil je niet te veel kiemend onkruid in je compost: gooi er dan geen bloeiende onkruiden op! (Dat geef ik aan de kippen, maar heb ik niet zo veel in de tuin: zo ver moet je het niet laten komen).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wel eens. Vooral die spons, is een goeie vergelijking. Ik denk dat de topic-starter daar wel wat mee kan

Met die "kou" die pas koud is, als de wind er vat op heeft, daar ben ik het niet mee eens. Vocht = kou ( in de winter ). En daar bedoel ik dus mee : nat.

Koude = kwestie van temperatuur. Niet het hebben van wind of niet.

Koude + wind = gevoels-temperatuur. Dat is net wat anders. Een hoop of ton is koud vanwege de temperstuur. Niet vanwege de wind.

Natuurlijk zal een broeiend vat , eerder en beter broeien, als de wind er geen vat op heeft ( maar wel voldoende luchtig is kwa opbouw ) Maar in de winter is broei verkrijgen, ook in zo'n vat, best lastig. gewoon vanwege de temperaturen.

misschien ten overvloede: we gooien er hier verse paardenmest met veel urine in het stro door, dan broeit het zelfs nu ook prima tot een graad of 60

(compostbakken a la Bit, met de openingen naar elkaar toe ivm omzetten van 1 naar 2; inhoud 1 m3 per bak, wanden dichtgemaakt met antiworteldoek, 3 keer omzetten 1 x per maand en dan 1 jaartje laten staan )

Buitendoen105124621391201429.jpg

Ik heb hier mijn handen vol aan. Verplaats het regelmatig, haal er mooie compost uit. Zit nu al weer half vol met afval uit keuken en tuin. Binnenkort weer op zoek naar dierlijke mest (uitgezonderd hond en kat) en dan kan ook hierin de temp flink oplopen. Ideaal zo'n vat voor bij huis. Op een grotere (volks)tuin moet je er minstens een paar hebben (ik had er vijf op m'n laatste volkstuin), óf een constructie timmeren. Op mijn voorlaatste volkstuin had ik drie getimmerde bakken naast elkaar. Geen foto van, maar de voorpanelen waren te verwijderen, was erg makkelijk.

Zo'n compost bak heb ik ook, alleen lukt het mij niet om hier compost mee te maken die geschikt is om te gebruiken. Ik krijg geen temperatuur in de bak, en het materiaal verteert niet.

Ik heb twee van zulke compostvaten, en tijdens het omzetten voeg ik dikwijls vers gemaaid gras toe. Dit verteert vlug en doet de temperatuur stijgen. Als je een dag later met de verluchtingsstok in het vat zit te poken, zie je de damp zo omhoog komen.

Dit is althans mijn ervaring.