Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De beloofde foto's 

762718751_zoeteaardappeltunnel.thumb.JPG.52d2c64a9ff696d423d90c147abaf73f.JPG

Van op afstand plastiek waar ze onder staan rij gaten er voor is waar nog een rij moet komen . Flap waar hout brok op ligt word overdag open gelegd s'nachts dicht 

1890293605_zoeteaardappel26-4-2020.thumb.JPG.dc3be50752a513b692411b05f29a89bf.JPG

17968735_zoeteaardappel26-4-2020B.thumb.JPG.e0c7585aded093a55c63a9a8b27e8935.JPG

De planten .

Geplaatst:

Vandaag mijn planten uitgezet in kas en vollegrond. In de kas staan dit jaar alleen maar 5 wat kleinere plastic manden van 35 liter inhoud en geen speciekuipen meer.

IMG_6874.thumb.JPG.d26b52e5574f223028c2d00f92169d9c.JPG

In de vollegrond dit jaar 34 planten. Twee rijen van elk 17 stuks. De 12 planten die ik nog in pot heb staan geef ik maar weg. Genoeg is genoeg. 

IMG_6870.thumb.JPG.9d72d939950f80c512c6342c4245a18c.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
13 uren geleden, acpronk zei:

(ras Vera)emoji28.png

Heb je ervaring mee ?

Heb deze staan voor het eerste jaar .

Deze week rasinfo opgezocht voor collega die wat zoete aardappel plantjes  wou. 

Kruising uit 2018 maar oogst zou tegenvallen ?

-De oude kastanje is het uit hun raslijst 

- De zoetewei 

De opbrengst in 2020 zal bepalen of we deze selectie nog langer zullen behouden.

Geplaatst:
22 uren geleden, acpronk zei:

In januari stond er dacht ik dat het een veelbelovend ras was?

Bij de zoetewei nog steeds maar dan de opmerking die ik geciteerd heb en in februari stond hij bij oude kastanje ook nog als veelbelovend waar ik aardappel ook gekocht heb.

Heb 100 planten staan van 4 soorten dus zal er meer dan genoeg hebben normaal . Gisteren in tuincentrum geweest en niet kunnen laten nog een plant mee te brengen nog extra ras om te testen . 

Geplaatst:

Dit krijg je als je teveel op de lange termijn weersverwachting van weeronline.nl vertrouwt. Achteraf gezien hadden de planten op 27 april nog niet de grond in gemogen. Ook vannacht is er in mijn omgeving weer kans op wat vorst aan de grond en ook morgen en na komend weekend is dat nog mogelijk. De afscherming helpt overigens wel. De draadloze sensoren die ik boven en onder een van de afdekkingen geplaatst had gaven vanmorgen om 7 uur door dat de minimum temperatuur onder de afdekking 6°C geweest is terwijl die in de vrije lucht 3.4°C was.

IMG_6924.thumb.JPG.bbe278b342cc6ad7c963a9b7deae6a38.JPG

Geplaatst:

Ik wilde ze ook al eerder in de grond doen, maar de grond was nog niet klaar.
Eind april was de verwachting dat de minimum temperatuur minimaal 8 graden zou zijn, met een gemiddelde van rond de 10.
Nu de komende 2 weken schommelt de minimum temperatuur tussen de 2 en 9 graden!

Plan was om de vrijgekomen ruimte van de platte bak te gebruiken voor de pompoenen, maar voorlopig blijven de zoete aardappels daar maar staan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Moet nog kunnen volgens mij. Voordeel is dat de uitlopers met het huidige warme weer waarschijnlijk snel boven de grond komen en direct door groeien zonder een groeistop te ondervinden zoals dat bij het nemen van stekken gebeurt. Bovendien komt knolvorming pas laat in het seizoen goed op gang dus de plant heeft nog tijd. Ik vraag me wél af of het poten van een complete knol niet heel veel knolletjes gaat opleveren van beperkte omvang.  Ben benieuwd t.z.t. 

Geplaatst:

Inmiddels heb ik zo'n 20 gezonde stekken die ik eerdaags kan uitplanten in mijn kas. Ik heb een lange bak van 3.60 m x 0.8 en een klimrek. Nu las ik ze her en der dat het klimmers zijn. Hebben ze het echt nodig? Om te klimmen? (Want dan moet ik wat schuiven qua ruimte met de komkommers er watermeloenen)

Geplaatst:

Ze kunnen makkelijk over de grond kruipen, dat gaan die van mij ook doen. Tevens heb ik gezien, van de 3 soorten die ik heb, dat de Vera en Erato White makkelijk wortels maken als de takken op de aarde liggen (mits de grond voldoende vochtig is). Dit zal ongetwijfeld forsere planten opleveren, maar ik weet niet of het ook invloed heeft op de oogst.
Maar laten klimmen zorgt ervoor dat je per oppervlakte meerdere planten kunt zetten.

Geplaatst:

Zoals ik eerder zei heb ik op 27 april in zowel kas als vollegrond de planten gezet en was dat voor de planten in de vollegrond achteraf gezien veel te vroeg. Toen waren het nog gelijkwaardige planten, nu is er een wereld van verschil. Het laat mooi zien hoe groot de invloed van de omgeving kan zijn op de ontwikkeling van een plant.

IMG_6994.thumb.JPG.0a42f0d49ca9d60b15e4ff22d58e53b4.JPG

IMG_6990.thumb.JPG.9cb7b1f6cbda85bd6260edd83b6e5d35.JPG

Een probleem voor de buitenplanten is ook nog eens de grote droogte. Om het water geven wat makkelijker te maken maak ik gebruik van een zweetslang. 

Geplaatst:

"Frans" ik heb ongeveer gelijk met u planten buiten geplant enkel onder plastiek tegen nachtvorst. Ik ben er wel van overtuigd dat langer in serre grotere planten op dit moment zou geven . Maar de oogst ? De foto van "acpronk" van maandag natuurlijk mooie op nu al kleine aardappelen te zien maar wat geeft het tegen de oogst bij de verdere groei van de knollen geef dit geen klop van aan elkaar vergroeide aardappel en bij het vroeger uitplanten meer gespreide niet met elkaar vergroeide zoete aardappel. Maar dus wel een tijdelijke groeistilstand ?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn zoete aardappels staan inmiddels een week op hun plekje in de kas. Nu lijkt het alsof de jonge blaadjes (en sommige van de oudere) paars worden. Is dat normaal? Of hebben ze ergens een gebrek aan? 

20200601_100258.jpg

20200601_100242.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Even een update. Zowel in kas als vollegrond gaat het tot nu toe goed.

IMG_7098.thumb.JPG.a3a9a7f5544617c9a3c73c527d2e3f53.JPG

IMG_7093.thumb.JPG.313534e4317aa3cda453923503332e14.JPG

Experimentje. Benieuwd of er met een  20 liter bak nog een goed rendement te halen valt.

IMG_7100.thumb.JPG.a3f3f175426c3b721bd87441fdd84067.JPG

Geplaatst:

@acpronk

De planten zijn bijna allemaal afkomstig uit stek maar de 5 knollen die als stekkenproducent gediend hebben zijn ook gebruikt.  Ze zijn na het leveren van de vele stekken nog tot mooie planten uitgegroeid.

Ik heb zojuist de laatste zoete aardappels oogst 2019 uit de kelder gehaald. Het paarse exemplaar is ruim begonnen met spontane uitlopers, de oranje vertoont nog maar één klein begin van een uitloper. Over de houdbaarheid van oogst 2019 ben ik dik tevreden. Uitval was er nauwelijks.

IMG_7101.thumb.JPG.b347ff86c50cb604cdcf0a86027e3f76.JPG

• Like 3

Geplaatst:

Die van mij zijn denk ik niet zo blij op hun standplaats. Ze zijn sindsdien niet echt meer gegroeid...

Ben benieuwd of er wat te oogsten gaat zijn...

Geplaatst:

Hier staan ze dichtgegroeid geen worteldoek meer te zien in het midden juist nog op de randen . Dus de 90 cm tussen de rijen is dicht gegroeid . Na de ijsheiligen de plastiek verwijdert en laatste rij bijgeplant . 1 boog verwijderd maar doordat deze in zelfde gaten staan dan de planten was bij eerste boog er uit te halen al een plant uit de grond gekomen rest maar laten staan . Nu staan op sommige plaatsen de bladeren tot minder dan 10cm van de bovenkant van de bogen . 

Ben benieuw wat het onder de grond ga geven van oogst . Grond zeker 5 jaar liggen verwilderen dit voorjaar gespit en compost toegevoegd en kippen en eendenmest op gedaan van hokken die nog moesten uitgekuist worden . Alles wat er op geplant is sta om ter wildst . Op foto van 26 april sta vooraan een klein rijtje van nieuw zeelandse  spinazie deze is nu 50 cm breed en hoog terwijl er al enkele keren van geplukt is (bladeren geen koppen) . Pompoenen staan ook erg wild maar daar staan er al redelijke grote op.

Dus hoop dat er niet te veel stikstof is toegevoegd waardoor er vooral bladgroei is en minder knolvorming . Wat misschien ook een voordeel kan zijn van de worteldoek naast onkruiddruk er tussen dat hierdoor de warmte meer aangetrokken word in het voorjaar en nu speel het zwarte geen rol meer omdat dit afgeschermd is door de bladeren . Tijdens droge periode in het voorjaar alles wel af en toe water gegeven .

Geplaatst:

Ik heb van 1 zoete aardappel van vorig jaar een stuk of 10 stekjes gehaald en deze in een grote ton gedaan op verschillende hoogtes. Vorig jaar zijn ze in de volle grond allemaal opgegeten namelijk... ben zo benieuwd of dit een suc6 wordt...IMG_20200507_174122_453.thumb.jpg.13a16efd315c09e634130a517c76f56e.jpgScreenshot_20200705-150323_Instagram.thumb.jpg.c49b2c1a9089dc9e9f65a556aca7b6ef.jpg

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Interessant, ik ben benieuwd naar jullie opbrengst, vooral nu de zomer nog niet echt wil komen. Ik heb ook wat zoete aardappels geplant. Ik heb twee rassen, Beauregard improved en Witte van Ecohoeve. Ik ben begonnen met kiemen in maart met behulp van een propagator. Op 21 mei had ik mooie stekken in p11 potten uitgeplant. Wel laat, dit omdat we nog nachtvorst hadden. Ik heb 2 rijen met zwarte folie en 2 rijen zonder folie, op deze manier kan ik de opbrengst vergelijken. Ik denk zelf dat zwarte folie niet nodig zal zijn bij Witte van Ecohoeve. Ik zie wel dat Beauregard meer blad heeft bij de rug met folie. Maar de zwarte folie is bijna volledig bedekt met blad en ik vraag me af of het dan nog zin heeft. De Witte van Ecohoeve rankt wel veel meer dan de Beauregard, dus twee volkomen verschillende planten. De beauregard lijkt daarom wat minder robuust, maar het wortelgestel is wel veel dikker dan bij Witte van Ecohoeve, dit merkte ik toen ik ze uitplantte. Beauregard had zelf al knolvorming.  

De flesjes is trouwens voor klimaatdoek, dat er geen gaten in komen als ik het erover span. Ik heb het loof in het begin beschermd tegen koude wind en later zelf voor hagel, voor ongeveer 3 weken geleden. 

IMG_3045.JPG

IMG_3046.JPG

aangepast door RichardFoxtrapper

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...