Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Maar de plant met wortel, die behouden? Misschien domme vraag, maar ik weet niet goed of de groei nu wel doorzet ...

Vandaag begonnen met buiten in de bakken te zetten. Allemaal Tainung 65 hieronder. Morgen de rest. Twee jaar geleden had ik ze eerst nog even met pot in de kas maar dat zit er dit jaar niet in omdat de kas echt nog helemaal vol staat met potten.

7455E9A0-B3AE-495C-94EE-5200FF62D2C0.thumb.jpeg.7815bdf54760ae346e3b3b6fa3a71506.jpeg

Geplaatst:
Op 21-4-2021 om 17:16, Teunboon zei:

Hoe lang duurt het doorgaans? Ik heb ze (van de AH) inmiddels 10 dagen staan maar er zit nog niks geen wortels of uitlopers aan. Heb ze wel in potgrond ipv zaai en stekgrond maar dat zou niet zo gek veel uit moeten maken volgens mij..

58311F42-01E7-4771-8C73-F7416EA0EEA7.jpeg

Inmiddels een maand verder. De aardappels hebben wortels maar van scheuten nog geen enkel spoor.

Geplaatst:

@Teunboon
Niet alle zoete aardappels uit de winkel blijken geschikt te zijn om er stekmateriaal van te kweken. De kans dat die van jou alsnog zullen uitlopen is nu wel erg klein geworden. Ik heb nog 7 mooie planten over. Ik weet niet waar je woont maar als dat niet te ver van mij vandaan is (midden Limburg) kun je die bij me ophalen. Gratis uiteraard.

@Saalk86
Het maakt weer eens duidelijk dat ons wisselvallig klimaat minder geschikt is voor de teelt van zoete aardappels. Voor een goed resultaat ben je bijna gedwongen een kas te gebruiken. In de kas wordt het zelfs zonder zon en bij koel weer overdag warm genoeg om ze zonder groeistilstand te laten groeien en door de korter wordende nachten koelt het er ook 's nachts niet teveel af.

In 18 dagen tijd van dit ...

za_14.thumb.JPG.56f25d2ef137f80e93ba08385f6de286.JPG

... naar dat.

za_16.thumb.JPG.2e0e9381e025576df5243b757f912f9b.JPG

Een van de kuipen die die het eerst werden beplant. Explosieve groei van jong gezond loof.

za_17.thumb.JPG.2f5923e337fb63ad78faf10a30d4bc66.JPG

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Het is al een tijd tropenweer in de kas. Zelfs de paprika's hebben er moeite mee maar de zoete aardappels deert het niet. Integendeel. Als ik 's morgens in de kas kom valt het op dat ze weer gegroeid zijn t.o.v. de vorige dag. Iedere avond krijgen de 14 kuipen en manden ongeveer 7 gieters water. De stokjes die het midden van de kuipen aangeven zijn inmiddels onmisbaar geworden bij het water geven.

za_18.thumb.JPG.14f12d1b183540a5f2d00071fd7a838a.JPG

za_19.thumb.JPG.f91786f91f8387a74ef91ddca0f7a5e5.JPG

za_20.thumb.JPG.942db92fa1d4515bc0db98f42ef66424.JPG

za_21.thumb.JPG.fe548e5698e9ea80450581da20bd5854.JPG

za_22.thumb.JPG.cb7be0a00d0d21bc4ba0221b341ce535.JPG

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Het begint een beetje een eenmansverhaal te worden. Jammer. Ik ben blijkbaar de enige met een teelt van zoete aardappels in de kas maar hoe zit het momenteel met de teelt in de vollegrond en buiten in kuipen ?

za_23.thumb.JPG.4abdcb0a8c79fb74944f7d8d4b9a7275.JPG

Idioot. Dat lijkt me een juiste benaming als je ziet wat er in mijn kas gebeurt. Er is nog meer groei van loof dan andere jaren maar mijn ervaring is dat dat niet nadelig hoeft te zijn voor de vorming van goede knollen. Morgen het pad maar eens vrij maken want momenteel stortregent het. Die onstuimige groei moet behalve aan de gunstige omstandigheden in de kas ook wel aan het grondmengsel liggen. Gebruikte ik vorige jaren nog een aandeel potgrond, dit jaar is het simpel gebleven bij een mengsel van half om half eigen goed verteerde oude compost en aarde uit de tuin plus wat brekerzand om het luchtig te houden. Verder is er al tijdens het mengen van de grond wat patentkali toegevoegd. Meer bemesting krijgen ze niet. De blokken cocosvezel van de Action die mee gemixt zijn (alleen maar omdat ik die kwijt moest) zullen op de groei weinig invloed hebben gehad.

za_24.thumb.JPG.06df30cf26ec8abe1ad8f607735efdcf.JPG

Ik ben bijna door mijn grijpvoorraad 2020 heen. Dit zijn de laatste knollen van de oogst 2020. Ze beginnen inmiddels spontaan uitlopers te geven en moeten daarom wat dikker geschild worden. Verder zijn ze nog goed bruikbaar. 

• Like 1

Geplaatst:

Die ga ik volgend jaar ook eens proberen, worden hier regelmatig  aangekocht. Hoe is is het met je tomaten ? , daar zit kleur in en heb je waarschijnlijk al geoogst.  Dit jaar is  gewoon anders, of dat aan de grond of omstandigheden ligt is maar de vraag.

Geplaatst:

Dan zal ik ook iets bijdragen, want alleen is ook maar alleen 😉.

Hier groeit het gestaag. Helaas wel een mierennest in de grote Kuip, dus hoop dat het goed gaat.

CF470D06-7045-440E-A153-819414F57DC3.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Het wordt volgend jaar voor mij een nieuwe uitdaging, ik denk deels in serre en buiten. Dus @Frans ik heb veel gehad aan je experimenten  en  delen  met enten voor tomaten en ga volgen wat je doet met  deze. Maar zoals altijd zal er een eigen twist aan zijn.

Geplaatst:

Ik zal morgen (of in ieder geval wanneer er geen regen is) een foto maken. Maar ik hoop dat ik eind van het seizoen evenveel loof heb als jij nu al hebt.
In de 10 stuks 30L kuipen heb ik de 8 rassen van de ecohoeve geplant, plus nog 2 rassen eigen oogst.
Rest in de volle grond (rug van compost).
In de kuipen groeien het snelst, in volle grond staat er armetierig bij... Durf daar eigenlijk geen foto van te maken

Geplaatst:

In maart stekken genomen van een knol van vorig jaar, kwamen vlug mooi. In april samen met tomaten en paprika's naar de serre in potten, helaas daar nog laat vorst gehad waardoor ze voor 3/4 weg waren.

Laat in de nieuwe tuin dan op een nieuw bed uitgeplant op een 20cm compost. De vijf stekken staan ver achter tegenover vorig jaar.

IMG_20210705_082236.thumb.jpg.1f84a48a0ec34cb4a7bfa249eb31a9d6.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Het was hier een trieste bende hoor, met mijn zoete aardappels. Ik heb ze een keer licht laten bevriezen door de plantjes dit voorjaar een nacht buiten te laten staan tijdens hun afhard-periode. En daar groeiden ze erg slecht doorheen. Daarna (waarschijnlijk) nog engerlingen ook. Nu zit er aardig wat groei in, ik heb de moederplanten (die ik van de winter in de vensterbank had staan voor stekken) ook maar uitgeplant. Die gingen harder van start. 

IMG_4152.JPG

Geplaatst:

Mooie volle bossen! De stekken die ik van jou heb gehad, zien er ook zo uit hier. De stekjes die ik zelf had opgekweekt uit zoete aardappel zijn allemaal roemloos verkommerd.
Heel benieuwd wat ze gaan doen!
Ik mest ze om de paar weken bij met wat smeerwortelgier. Super benieuwd

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Nog wel eens eerst gekruid voor ik de foto nam. Zo staan ze nu bij mij, 5 eigen stekken van knol van vorig jaar:

IMG_20210803_092728.thumb.jpg.923f31f80a26046cbeb962758fba8107.jpg

Lopen achter tegenover jullie foto's.

aangepast door simonvb
Geplaatst:

Mini jungle. Zoete aardappel is duidelijk een klimplant.

(In de rij links van de tomaten staan overigens paprika's.  Qua blad lijken ze wel wat op zoete aardappel.)

za_25.thumb.JPG.8883f01352fc7dd263d068bf74044d2a.JPG

za_26.thumb.JPG.dc884cdd309bf805beaad25703684b82.JPG

za_27.thumb.JPG.e861f2ad2075985bae819520c9cb219a.JPG

Of de idiote groei in het loof deze keer toch niet ten koste zal gaan van de opbrengst zal eind deze maand blijken. Ik ben in ieder geval van plan over een week of 3 de eerste kuip om te kiepen om te zien wat ik dit jaar aan opbrengst kan verwachten. 

Geplaatst:

Dat is ook te vroeg maar met 14 kuipen in de kas kan ik  er wel eentje opofferen. 

Met een beetje geluk zijn het dan  al bruikbare zoete aardappeltjes. In ieder geval geeft het mij dan een idee van wat ik van de uiteindelijke oogst kan verwachten.

• Like 1

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Kwam vandaag in de schoenenkast cq. opbergruimte in de hal deze doos met zoete aardappels van vorig jaar tegen, het restant wat ik daar parkeerde (toen ik de slaapkamer waar ze lagen moest opruimen). Ze voelen nog hard aan, dus waarschijnlijk nog eetbaar, alleen het is wel een beetje te laat voor de stekken.

De zoete aardappels in bak en vollegrond buiten doen het super met al die regen. Althans het blad, knol weet ik nog niet. En heb nog geen kalium gegeven.
To do voor deze week.384301678d92af8d4897c258e882fb43.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...