Ga naar inhoud

Rozemarijn en Tijm voelen zich niet zo goed...?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

is het anders een optie om je rozemarijn op een gunstige plek in de tuin te zetten en er regelmatig takjes van te plukken en in water in de keuken te zetten? Of in een vochtig papier te wikkelen en in je koelkast te legen zoals je ook zou doen als je verse kruiden op de markt koopt? Of zou je dan alsnog te weinig van je kruiden gebruiken? Dan kun je al je kruiden op de meest gunstige plek zetten zodat ze allemaal goed groeien, dat smaakt ook het beste volgens mij

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Mwah dat gaat denk ik ook niet zo goed werken want soms gebruik ik een kruid wekenlang niet, en dan ineens weer heel veel. Het werkt voor mij echt het beste als ik mijn kruidentuin vlak bij mijn keuken heb. Dus ik ga toch eerst maar eens proberen hoe ik hier de omstandigheden zo optimaal mogelijk kan krijgen, en dan kan ik altijd nog een paar reserveplantjes in de volle grond (die verder weg is) aanhouden...

Geplaatst:

Op verzoek: zondag 16-2-2014 in volle grond:

Vol met knopjes...

IMG332239711392678888.JPG

Bijna open...

IMG332316811392678889.JPG

Zoek de verschillen. Rechterplant is gelijk in volle grond gezet en ondertussen ook al weer flink gesnoeid, linkerplantje heeft eerst tijdje in pot achter mijn huis mogen verpieteren en staat sinds ongeveer september in volle grond.

IMG332464321392678891.JPG

Geplaatst:

Zo, dat is inderdaad een verschil Erny!

En wat een mooie foto's van de bloeiende rozemarijn!

Inmiddels heb ik zaad gekocht en volgende week gaan die de grond in (potje, binnen), zodat ik hopelijk straks verschillende rozemarijnstruikjes heb en dan ga ik eens experimenteren met de plek waar ze hier het beste willen groeien.

Geplaatst:

Ik probeer alles te zaaien, maar opkweken van rozemarijn uit zaad is een zeer langdurige geschiedenis, als het al wil kiemen. Een stek nemen, of een gekocht plantje opkweken is een stuk minder lastig.

Laat dit je niet weerhouden, maar dit jaar uit zaad al takjes oogsten zit er echt niet in. Succes!

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik wist wel dat rozemarijn uit zaad kweken niet heel snel ging, maar had toch eigenlijk wel verwacht daar dit jaar tenminte íets van te kunnen oogsten!

Hmmmzzzz.

Nou dan koop ik toch ook maar een plantje voor alvast dit jaar, en dan ga ik zaaien voor volgend jaar.

Ik merk dat het me veel meer voldoening geeft om jaar na jaar te kunnen oogsten van planten die ik ooit zelf gezaaid heb, dan van planten die ik ooit gekocht heb...

Geplaatst:

de rozemarijn en tijm (en salie) in mijn achtertuin heb ik ooit eens gekocht als zo'n Italiaan kruidenmixje bij de AH. De stengels die ik overhield, heb ik in potgrond (met een beetje stekpoeder) laten opgroeien. Eigenlijk een soort verlaat stekken, zeg maar. Ze overleven de(ze) winter prima.

Dus als zaaien niet gaat....afval van het koken kun je in de tuin gebruiken

Geplaatst:

Hoi,

Zeker veel leuker van je eigen zaadjes, dan van gekochte plantjes!

Tja, en die zaadjes komen toch ook van een gekochte plant, toch?

Hoedanook, rozemarijn uit zaad opkweken heeft een success ratio van zo'n 2 a 3 % denk ik zo. Loont echt niet en neemt enkele jaren in beslag alvorens je er wat aan hebt.

Stekken, in de maand augustus, gaat wel echt goed. Gewoon de grond in of eerst laten wortelen in een glas water (binnenshuis of buiten) b.v. Wel enkel uitplanten als alles goed van wortelhaartjes is voorzien.

Inderdaad, ik ben degene die zegt dat je rozemarijn, en dat geldt overiigens voor de meeste mediterrane planten, liefst niet verplant.

Zoals Bit al terecht aangaf wortelen deze planten zowel heel diep als wijd. Bovendien zijn heel wat van die wortels haarfijn. Dus....

In pot doen ze het vaak prima. Wel veel zon, geen rijke bodem. Goed doorlatend en kalkrijk. Zonder kalk kunnen ze geen voedsel opnemen. Zure, rijke bodem verbrandt het wortelstel. Dus ook geen potgrond, zelfs niet als de plant in een pot gaat.

Rozemarijn stoort zich niet zo erg aan wind, tijm wel. Voorts, zon, zon en nog eens zon.

Overigens is het wel heel uitzonderlijk dat de rozemarijn volop bloeit in de winter, tenminste in ons klimaat.

Van nature is het echter wel een winterbloeier.

Bij ons bloeit ie meestal een keer in de lente en dan later weer eens in september/oktober.

Uiteraard wordt een plant sowieso groter in volle grond. Als je rozemarijn in potten wil houden en je die in de winter koel in een garage zet kan je ook kruipende rozemarijn overwegen. Die bloeit vaak veel uitbundiger dan de rechtopgaande.

O, en winterharde rozemarijn is ook een fabeltje tenzij je hem echt pal tegen een verwarmde huismuur zet vol op het zuiden. En zelfs dan.

Afdekken in de winteris dus de boodschap en niet te vlug het vlies weghalen zoniet verbrandt (uitdrogen eigenlijk) de lentezon alsnog de hele plant en was alles "am sonst".

Caio,

Geplaatst:

Ha ! allereerst leuk dat je er weer eens bent Ros-Marinus !

Kan je misschien naar de foto van Erny op de vorige pagina kijken ? Ik durfde daar niet goed op in te gaan eerder, vrij onzeker als ik daarover was.

Ik ga er een beetje vanuit dat de bloeiende plant die Erny daar toont deels genen van het hangende type moet hebben, zo aan de bouw van de plant te zien. Dat soortje bloeit dus inderdaad veel rijker op onverwachte tijdstippen ( ook winter ) dan de gewone. Mijn Rozemarijn is van het gewone vrijwel verticale soort en bloeit dus totaal niet nu, staat er verder trouwens wel erg mooi bij deze winter.

Van zaaien van Rozemarijn heb ik niet veel verstand want afgelopen jaar voor het eerst gezaaid. Planten zijn nu tussen 12 en 16 cm hoog en in doorsnede. Wel mooie plantjes trouwens. 6 van de 10 gezaaide kwamen op en 2 heb ik er over gehouden tot nu, en zijn al weer aan de groei ( in de koude kas ) Zaad kiemde wel vrij vlot, maar een aantal zijn vrij snel gesneuveld met schimmels.

Zal als ik het niet vergeet een foto maken van de week.

Geplaatst: (aangepast)

Hoi,

Ha ! allereerst leuk dat je er weer eens bent Ros-Marinus !

Insgelijks, Bit.

De ongewone groeiwijze van Erny's rozemarijn + de donkerder blauwe kleur van de bloesem waren me ook opgevallen.

Of ie daarom genen van een kruipende soort heeft valt zo echt niet te zeggen.

Hij doet me denken aan de Rosmarinus Off. Angustifolia maar ik denk niet dat het die is, tenminste die van mij groeit nog ettelijke malen warriger en veel minder bossig. Takken gaan eigenlijk alle kanten en uit en maken ook spontaan afleggers. Waardoor ie weer vorstgevoeliger wordt enz.

Nog het meest doet ie me denken aan de Foxtail. Alleen vind je die maar uiterst zelden aangeboden precies omdat ie nog eens extra vorstgevoelig is... (Komt van de Ishti kwekerij in Israel)

Blijft altijd giswerk natuurlijk maar als ik er later toch uitsluitsel kan over geven dan meld ik het wel.

Wat het zaaien betreft, schimmelvorming is inderdaad de grote boosdoener. Zelf heb ik het ook een keertje gebropeerd, ik denk dat ik er een plantje of drie aan heb overgehouden.

Overigens weet je eigenlijk nooit welke Rosmarinus Off. ondersoort je zaait, de benoeming op het pakje eindigt meestal daar en verder niks.

De meeste kwekers van rozemarijn hier in de streek leveren aan marktkramers en restauranthouders en die kennen ook alleen maar de klassieke Officinalis.

Tja, wat de boer niet kent, de boer niet vreet, he.

Voor de tuin is dat in geen geval de mooiste. Eentje die het heel goed doet en schitterend bloeit hier is de "Mallorca". Is gewoon prachtig met zijn bijna magenta roze bloei. Vooral dan als die naast een donkerblauw bloeiende neef staat.

Maar de allermooiste blijven de kruipende soorten. Als die in de bloei staan waan je je echt op een andere planeet....

Jammer dat ze zo vorstgevoelig zijn, je moet ze echt met de takken van de bodem af houden en goed omringen met andere bladhoudenden zodat ze behoorlijk beschut zijn zoniet ben je ze geheid kwijt na een "echte" winter.

Ciao,

aangepast door Gast
Geplaatst:

Nou ik heb me dus wel wat op de hals gehaald met mijn zaaiplannen, maar ja ik heb de zaadjes nu eenmaal in huis, dus dan ga ik het ook maar gewoon doen en dan zie ik wel wat ervan komt!

Geplaatst:

Goeie info Ros/Marinus...

Stond trouwens geen naam op de potten van de welkoop waar ik ze goedkoop in kocht.

Vooral dit: "Takken gaan eigenlijk alle kanten en uit en maken ook spontaan afleggers." komt me bekend voor qua groei bij deze. Blíjf aan de onderkant aan het knippen.

Zal die bloempjes volgende keer met hopelijk wat meer (zon)licht opnieuw schieten voor de juiste kleurweergave.

Geplaatst:
Stond trouwens geen naam op de potten van de welkoop waar ik ze goedkoop in kocht.

Toeval wil dat de onze ook uit een groot warenhuis komt. Stond daar tussen tijm en peterselie enz. Je kent dat wel.

't is wel geen makkelijke om te vrijwaren van winterschade maar wel een mooie bloeier en qua vorm is het weer eens iets anders dan de klassieke rozemarijnstruik, toch?

Geplaatst:

Persoonlijk ben ik allang blij dat ze allebei nog leven.

De ene na zijn miserable potleven (tot september dus) de andere in de volle grond. Zag dat Rozemarijn bij tuinbuurvrouw de vorige winter prima had overleefd dus dacht het dan ook maar te proberen. Die groeit trouwens wel vooral omhoog en lijkt wat lichtgroeniger te zijn...

Andere jaren zijn mijn Rozemarijnplantjes altijd jammerlijk in de winters ten onder gegaan... Had de hoop al opgegeven...

Zal ze volgende winter wat beschermen tegen de vorst... het is ook nog eens erg nat bij ons dus extra koud...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn rozemarijn en tijm voelen zich heel goed.

De rozemarijn staat in bloei en de tijm begint ook

Is dat niet uitzonderlijk vroeg?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Nou ja, de lente is dit jaar ook super vroeg Mooi toch, dat ze al bloeien? Mijn rozemarijn ziet er niet zo fris uit (in pot) en ik heb bijgezaaid. Mijn gezaaide tijm gaat al prima en het worden al echte plantjes.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 7 years later...
Geplaatst:

Heb ik een mooie rozemarijn in mijn tuin staan en van de ene op de andere dag is hij helemaal weg 🤨

Een afgesloten border .

RaRa hoe kan dat !!!!!!!!

Opgevreten door ????????

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...