Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische Seizoenen 2014


jasmin

Aanbevolen berichten

Gisteren 20-3-2014:

 

Ook eindelijk de eerste bloeiende Paardebloem, evenals nog een rits Gele bloemen:

 

Paardebloem:

 

IMG401791851395423276.JPG

 

Speenkruid:

 

IMG400474261395423060.JPG

 

IMG401874181395423405.JPG

 

Koolzaad: (wapperend in de stormwind dus moeilijk te fotograferen...)

 

IMG402247971395423533.JPG

 

Palmkool bloeit bíjna...

 

IMG406852021395423776.JPG

 

En ook wat blauws...

Vergeetmijnietjes...

 

IMG405640141395423686.JPG

 

IMG406363631395423688.JPG

 

En heb voor het eerst weer een vleermuis zien vliegen.

En ook voor het eerst dit jaar de (rans)uil zien vliegen (had 'm al wel gehoord).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pruim Mirabelle de Nancy en ook de Bleu de Belgique én mijn D'Althan, hadden vanmiddag hun eerste bloemen echt open. Niet veel nog , wel een paar.. Mijn Kers "Samba", verwacht ik morgen met de eerste open bloem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het (voorlopig) resultaat voor de vroege lente.

Ook hier weer een verschil tussen het noorden en zuiden te zien. Helaas zijn niet voor alle provincies fenologische waarnemingen ingevoerd.

Eerste datum 9 februari, laatste 20 maart

vroege-lente-lente-grafiek80111395522536.png

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij bloeit de Bernagie ( komkommerkruid ) nu al volop. Echt niet te filmen, das veels, maar dan ook veels te vroeg.

Op de achtergrond in het midden een polletje Daslook, links daarvan vergeetmeniet. Die lang zo ver nog niet is.

 

DSCN555994651395594801.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is een plant die is overgebleven nietwaar? Ik twijfel eraan dit soort planten op te geven omdat ze niet echt representatief zijn voor de echte lentegroei...of heb ik daar ongelijk in? Zeggen jullie het maar..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Borage heeft het lang volgehouden op moestuin maar heeft toch in die paar dagen vorst hier het loodje gelegd. Nu nog geen nieuwe plantjes in zicht (is ook als onkruid).

 

Daslook had al knopjes zag ik laatst toen ik wat ging verzamelen...

 

Tja, melden of niet die Borage... ... van mij mag het!

Maar dan graag met melding of het "verse" plantjes zijn of overgeblevenen.

 

Bit, ik ben wel benieuwd wanneer bij jou de Daslook gaat bloeien, laat je dat ff weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daslook dikke met vlies omhulde knop is zichtbaar, maar dat duurt nog wel een tijdje dacht ik.

De Bernagie is een overgebleven plant ja, van vroege zaailing van vroege bloei van vorig jaar. Gewoon als onkruid ergens op de tuin. Plant is echt heel groot de winter in gegaan en is vroeg aan de groei gegaan. Staat wel luw hoor..

mja. Er staan er hier wel meer, ook meerdere in knop. Kleiner , groter. Wanneer zou het dan wél een fenologische observatie betreffen ?

 

Eens wel dat de plant an sich wellicht totaal ongeschikt is als indicator. Maar ook daar : zoveel is ongeschikt als indicator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De indicatoren, oftewel de fenologische kenmerken, staan genoemd in het invulschema op eigen tabblad.

 

Los daarvan is het best interessant om ook andere observaties te noteren die niet direct een indicator zijn. Vind ik tenminste.

 

Het invulschema kan namelijk tegenwoordig gefilterd worden zodat desgewenst alleen de Kenmerken/indicatoren-observaties overblijven.

Ook je eigen observaties kan je er nu dus uitfilteren, voor vergelijk met komende jaren bv.

Uitleg daarover ook op het overzicht te vinden in apart tabblad.

 

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhPyQHYH48sldEkwT3RrYTdsMDJnRmZHX21rcXA5dGc&usp=sharing#gid=0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege de met rasse schreden voortschrijdende lente hier alvast de Kenmerken (indicatoren) voor het seizoen: Volop Lente:

 

De seringen beginnen te bloeien

Bloei van: sleedoorn, kriekelaar

De perebomen staan in bloei

Schietwilg (S.alba) verliest stuifmeel

De beuk, de spar en de den lopen uit

De appelbomen beginnen te bloeien

De koekoek roept

De Fraxinus excelsior (es) stuifmeelt

Eenstijlige meidoorn bloeit

Stekel-, zwarte-, rode bessen bloeien

De lijsterbes begint te bloeien

De wintergerst vormt haren

 

Voor juiste notatie van je observatie van deze kenmerken graag even het tabblad Fenologische Kenmerken checken.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... ring#gid=0

 

De Kenmerken zijn te verbinden aan acties in de tuin bv. te vinden op:

http://users.telenet.be/mbrk/groentetuin.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij mij een paar flinke bloeiende Komkommerkruiden, overgebleven van vorig voorjaar. Ook de eerste zaailingen hiervan zijn weer gesignaleerd.

En, ik moest even goed kijken maar jawel; de eerste bloeiende veldzuring. Volgens de kalender is het nu vroege zomer

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kruisbes bloeit echt volop nu. Nou ja, volop, veel bloemetjes voluit nu, stamper, meeldraden te zien, de hoos moet nog komen.

Rode bes begint nét.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...