Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische Seizoenen 2014


jasmin

Aanbevolen berichten

Vanmorgen werd ik nota bene om 6,40 uur wakker van een merel, daarna kauw of kraai (weet het verschil niet goed, ze wonen hier beide). Daarna kwam de mus en toen de duiven ook begonnen zat ik rechtop in bed. Het was nog niet eens licht buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag zou ik willen vragen of jullie willen opletten of er al kikkers "wakker" zijn.

Dit is één van de fenologische referentie die bij de Beginnende Lente hoort die we nog missen in onze observaties.

 

Wanneer hoor je de eerste kikkerroep bij jou in de buurt?

 

En bloeit het Klein Hoefblad al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloeiend klein hoefblad een week of 4 geleden ( 5 zelfs ? ) al gezien op mijn tuin. Het bloeit nog steeds trouwens ( of méér )

 

10 dagen terug deze ( mijn vroegste pruim ) pruim op de foto gezet. Hij is ietsje verder, maar veel scheelt het niet echt.

 

DSCN545957781393263738.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het ook hard verder.

 

Inderdaad: paarse dovenetel, diverse koolachtigen in het wild die geel bloeien, zelfs al een fluitenkruid in knop. Speenkruid bloeit volop. Volop bloemknoppen in paardenbloem en madeliefjes beginnen al op tapijtjes te lijken.

Zingende merels, geile eenden die niet uitkijken en alleen met seks bezig zijn......een pad horen kwaken eergisteren (maar nog niet gezien)

 

In de moestuin bloeide de rucola al in december, maar heb ze toen uitgedaan. Herfstframbozen met volop groene bladknoppen, evenals aan zwarte bessen, kiwibes, sommige kruisbessen en de Gojibes staat al geheel in blad.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend voor het eerst wakker geworden door een zingende merel. Misschien zong hij al eerder dit jaar, maar ben ik er doorheen geslapen. Avondzang consequent sinds afgelopen donderdag. Ik zet dat op de spreadsheet.

De eerste reigers komen onregelmatig op de nesten zitten. Het is moeilijk een precieze datum aan te geven. Soms zie ik een paar paartjes, soms weer een paar dagen niemand te bekennen.

De Roeken bij de kolonie bij het Drents Museum (Assen) zijn er ook weer. Ze zaten twee-aan-twee naast de nesten. Maar ik kom daar niet regelmatig, dus ik heb geen idee hoe lang al.

Speenkruid was eergister nog niet in bloei. Vanavond weer even kijken. Dat geldt ook voor Klein Hoefblad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26-02-14

 

1888549_10203438744193316_1616851697_n.jpg

 

Na de winter meteen aan het werk

 

In het voorjaar komen de volwassen lieveheersbeestjes te voorschijn. Zij gaan dan onmiddellijk op zoek naar voedsel. Een lieveheersbeestje kan wel 3000 bladluizen per maand eten. Als ze zijn aangesterkt zoeken ze een geschikt gebied om zich voort te planten. In april, mei paren ze. De eitjes worden in groepjes afgezet. De larven die als eerste uitkomen eten vaak hun broertjes en zusjes op.

 

In de zomer kunnen de larven dankzij het warme weer en voldoende voedsel snel groeien. Insecten groeien enkel in deze fase, de lieveheersbeestjes vervellen dan drie keer. Als de larve volgroeid is gaat ze verpoppen. In de pop verandert het beestje in een volwassen dier. In juli of augustus kruipt het volwassen lieveheersbeestje uit de pop, zo'n zes weken nadat de eitjes zijn gelegd. Je kan tijdens de zomer dus twee generaties lieveheersbeestjes zien.

 

In de herfst moeten de jonge lieveheersbeestjes veel eten, zodat ze voldoende reserves hebben voor de winter. De oude kevers sterven meestal voor de winter. De tocht naar de overwinteringsgebieden wordt ingezet.

 

Aangekomen in de overwinteringsgebieden kruipen de diertjes met enkelen bijeen. Sommige soorten kruipen in de grond weg, of zitten achter schors en in holle stengels. Enkele soorten overwinteren in schuren en kelders van huizen.

http://www.beesies.nl/lieveheersbeestje.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mirabellenboom bloeit sinds eergisteren. Zonet 2 merels betrapt op paaringsspelletjes. En de herfstframbozen staan inderdaad in de startblokken.

 

Edit: Heb vorige week al brandneteltopjes voor thee geplukt en deze week nog eens.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag gisteren vanuit de auto al diverse prunussen (wilde kers?) volledig wit in bloei.

 

Maar vandaag is het hier vrij guur en harde wind. Ook voor komend weekend zijn temperaturen iets lager dan gemiddeld rond 1 maart. Dus zal allemaal wel even stilstaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruim begint hier al uit te lopen, en de paarse dovenetel staat ook in bloei. Heb in de vijver ook al één bloemetje van een doterbloem gespot, bloeit normaal in (half/eind) maart - april.

 

En sinds 24 februari zijn er hier weer 2 eenden in de buurt. Zijn er de afgelopen 4 jaar elke keer rond half maart, (vorig jaar op 9 maart), waarschijnlijk ook i.v.m. parings-activiteiten (?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...