Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische Seizoenen 2014


jasmin

Aanbevolen berichten

Pruim begint hier al uit te lopen, en de paarse dovenetel staat ook in bloei. Heb in de vijver ook al één bloemetje van een doterbloem gespot, bloeit normaal in (half/eind) maart - april.

 

En sinds 24 februari zijn er hier weer 2 eenden in de buurt. Zijn er de afgelopen 4 jaar elke keer rond half maart, (vorig jaar op 9 maart), waarschijnlijk ook i.v.m. parings-activiteiten (?).

 

mooie link dennis voor wat achtergrondinfo

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen de eerste sneeuwklokjes, nu pas, wel gek, eerst krokussen en daarna de sneeuwklokjes.. ik heb foto maar die staat nog op de camera, ik voeg hem later wel toe.

 

dat hebben we hier ook.

de meeste krokussen staan al te bloeien, de eerste narcis ook al. en de sneeuwklokjes komen net boven.

de natuur is een beetje in de war.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Narcis staat hier vol-op zijn ding te doen en de perzik staat op springen. De O.I. kers is niet weg geweest en de eerste aardbei had ikal 14 dagen geleden(bosaardbeitje) Foto's ga ik maken van de perzik.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de strabrechtseheideweg vanaf 24 febr. 's avonds afgesloten vanwege de paddentrek. http://drimble.nl/regio/noord-brabant/eindhoven/19512457/strabrechtseheideweg-dicht-wegens-paddentrek.html

 

Ter vergelijking: vorig jaar was deze afsluiting er voor het eerst op 8 maart.

 

Op de website van Staatsbosbeheer op 21 febr:http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Paddentrek%20dit%20jaar%20vroeg%20van%20start.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

De madeliefjes staan hier nu echt in volle bloei.

ik zag ook een hommel en een vlinder rondvliegen. Beide keren ben ik er achter aan gelopen, maar ze waren me te snel af. Ik kon niet ontdekken welke soorten het waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder zag eind februari al een eend met jongen, regio Rotterdam.

Zelf ontweek ik met de auto op 20 februari 2 kikkers, het was een zachte avond met miezer regen, regio Noord-Drenthe.

Nu op de krokussen: bijen, hommels en een vlinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag het eerste kleine vosje zien vliegen. Ik was net te laat om een foto te maken.(volgens waarnemingen.nl was deze vorig jaar ook voor het eerst op 5 maart gezien(overigens ik heb mijn waarneming niet gedaan(enkel hier))).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals mijn vroegste pruim. Ik dacht dat ik die zo ongeveer elke week post nu.

Dat de wilde pruimen hier al weer een ruime week staan te bloeien weet ik hoor. Maar nog nergens de echte pruimen zien bloeien. Hij gaat wél vooruit ( langzaam ) Ik schat in dat ie een week of 3 voor ligt op gemiddelde jaren. Wel 6 weken op vorig jaar overigens.

 

DSCN550664431394178453.JPG

 

Mijn appel die nu het verst is. Dit is dan de Notaris. In het rijtje appels is hij het verst bij mij. Vorig jaar was dat ook. Met een week weer een foto.

 

DSCN550734521394178577.JPG

 

Vlinders: van de overblijvers vliegt hier al heel wat rond. Vossen vooral, maar ook anderen. Nog geen koolwitje gezien overigens dacht ik ( geen overblijver, die komt van een verpopte rups in deze tijd van het jaar ) Al bijna 6 weken terug de 1e grote hommels gezien, al zoekende naar nestplekken. Maar deze dagen zijn het er al echt veel. Dikke brombeesten.

Overigens, ook kom ik méér en meer lieveheersbeestjes tegen. Eind januari merkte ik de 1e op in het groen op de tuin, het zijn er nu veel en veel meer. Luizen op de uitlopende rozen zijn er ook al trouwens. Veel luizen ook op de siervenkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in NO frankrijk wordt er al gezegd: dit jaar geen fruit ( omdat de bloesem al ver is, en hier meestal nog laat fikse vorst komt)

Zag dat mijn abrikoos bijna bloeit..de knop is al verrood( zal later een foto maken)

En zo`n geel vlindertje( welke is dat Stan?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...