Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Reddingsactie solitaire bijen.

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,ben hier een tijdje niet meer geweest maar dat gaat veranderen.Ik ben deelnemer aan een grote actie die gestart is op 9 feb nadat in de krant de standaard in Vlaanderen een artikel verscheen over de bijen.Er is daaruit een kettingactie gestart die 500 actie wil doen ontstaan om de solitaire bijen te redden die grotendeels instaan voor de bestuiving van ons voedsel.Bedoeling is om zoveel mogelijk acties te doen om nestkastje of geboorde nestbalkjes of bijenhotels voor solitaire bijen te maken.Ieddereen(vereniging of individu kan schakel worden door een actie te doen);als je een actie pland of gedaan hebt tussen 9 feb en 1 sep ben je een schakel.Ik ben schakel 7 en er zijn intussen 34 schakels actief.Als je een actie hebt mag je dat hier bijv. melden en heb je jouw schakelnummer verdiend.Als je wil mag je het nummer opvragen maar dat hoeft niet,het belangrijkste zijn de acties.Een artikel ergens publiceren over de actie of over solitaire bijen geeft ook recht op een schakelnummer ook een andere schakel activeren telt als actie want de ketting moet blijven lopen tot we aan 500 gekende acties zitten.Er zullen ook niet gekende acties zijn aangezien iedereen natuurlijk een actie mag doen zonder het ergens te melden.Een kastje gewoon kopen en ophangen in de tuin telt ook.De ketting vraagt wel aan iedereen om naast het maken of kopen van kastjes of geboorde nestbalkjes andere mensen(schakels) over de actie aan te spreken en de ketting verder te zetten.Een erg belangrijke actie vind ik persoonlijk omdat er vanuit gegaan wordt dat de man in de straat erover zal horen.Graag een actie van zoveel mogelijk mensen hier.Dank.

Geplaatst:

Is hier ergens een website van ? Lijk me leuk en intressant en ken nog wel wat mensen die mee willen doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Op www.bijenlint.nl is heel wat te vinden ..Anders op youtube solitaire bijen ingeven om algemene informatie te vinden.We gebruiken geen eigen website maar gebruiken nu na een week al 7 verschillende kanalen om acties aan ons te melden.We gaan voor 500 verschillende individuele schakels(met acties);Hiermee zullen we sneller aan 500 acties geraken op korte tijd dan zelf van nul te beginnen.We zitten op dit moment al met 47 actieve schakels zoals verenigingen,bedrijven en individuen die actie ondernemen.Alles begon met het plan van stad Genk om bijenhotels in alle parken te plaatsen,plan van een week geleden en een artikel in de standaard;Toen is de ketting geboren..Eénvoudigste is een houtblok(liefst wat harder hout te nemen 10 tot 12 cm diep.Er gaatjes in te boren met verschillende diameters van 3 tot 12 mm(voor verschillende soorten).Tot 9 cm diep boren(minder diep mag ook,dieper ook als je blok dat toelaat)Het gat niet tot op het einde boren,best geen tocht.Het blok plaatsen naar zuid (gaatjes niet naar boven natuurlijk voor de regen).Ophangen of plaatsen onder goot,afdakje of in bak die groter is;of gewoon overhangende dakplaat opslaan.Andere snelle methode is bundeltje samengebonden bamboestokjes of zo ophangen of plaatsen.Of een combinatie van blok en holle stengeltjes van bamboe .Eéntje ergens kopen kan ook natuurlijk,we hebben al tuincentra in onze ketting die meedoen .De ketting wil dat iedere schakel zoveel mogelijk andere schakels bij zoekt en aan het werk zet.Het gaat hem niet om de naam van één of andere site maar over iedereen die meewerkt en een netwerk aan van alles wat mee wil gaan.Zo zal het snelst gaan denken we.Actie graag en melden als je wil zodat we toch ergens weten hoeveel schakels er al minimum bezig zijn. Ik ben gewoon schakel 7 en zal de acties op dit forum van op afstand volgen.De ketting loopt.Dank.

Geplaatst:

Ja kan je even een website meegeven waar al die schakels genoteerd staan? op De Standaard vind ik al niets terug

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
  • Auteur

google gewoon eens standaard bijen Genk .Artikel over Genk zal je direct bovenaan zien.

Geplaatst:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_00968553

ik weet niet waar het aan ligt maar je verhalen zijn moeilijk te lezen. ik snap er eerlijk gezegd niets van...

hoe weet je nu hoeveel schakels er zijn, waar kunnen wij ons aanmelden, ...

edit: nu ik de site van bijenlint heb doorgelezen wordt het opeens een stuk duidelijker

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

De schakels staan nergens te lijst .Ik kan je gewoon een paar schakels geven die ik beheer en die mag vrijgeven http://www.munthunter.nl http://www.palmvrienden.net,tuincentrum de molen uit westvl is ook een schakel die meewerkt en kastjes zal verkopen.Ik ben enkel schakel 7 en mag voor u als u ook oproepingsschakel wil zijn een aantal schakelnummers vragen die u dan mag zelf activeren volgens u eigen connecties.Ik kan voor u bijv. 10 schakelnummers laten reserveren.De ketting zal nooit zelf precies weten hoeveel schakels er actief gaan zijn.We kunnen enkel zeggen dat er nu minimum 48 actief zijn .Er is een ketting gestart en we kunnen onmogelijk weten waar die allemaal afsplitst .Het is een actie waarvan men niet gaat kunnen zeggen het is van de groenen of van de boerenbond.Als u het nodig vind zal ik eens kijken welke schakels ik nog mag meedelen .WNF nl heeft het dossier doorgestuurd naar de panda groep om te beslissen of ze meedoen.Er zijn veel schakels die eerst gaan overleggen of ze meedoen.Het initiatief onstond pas op 9 feb.Ik hoop dat mijn antwoord voldoende is anders vraag maar.Gr.

Geplaatst:

Vergeet ook niet om juist ook planten voor de bijen te planten/zaaien. Hier in nederland was afgelopen jaar net zo iets n.l. het jaar van de bij.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Zal aan mij liggen, maar ik vind er veel mogen en moeten in staan in je bericht.

Als ik een bijenhotel heb, ben ik dan jouw schakel ? Dacht het niet. Maar ik heb wel een bijenhotel hoor, dat dan weer wel

Geplaatst:

Hier zijn er plannen om eentje te maken ( heb nog genoeg holle buisjes liggen) en binnenkort komt er achter m'n serre nog een hoop zonnebloemen en andere weidebloemen om zo bijen aan te trekken.

Hopelijk heb ik dit jaar ook weer een "zoemende kerselaar".

En natuurlijk heb ik lavendel staan... Ook een bij- en hommelmagneet

20130805_160003_zpsb709855b.jpg

Geplaatst:
  • Auteur
Zal aan mij liggen, maar ik vind er veel mogen en moeten in staan in je bericht.

Als ik een bijenhotel heb, ben ik dan jouw schakel ? Dacht het niet. Maar ik heb wel een bijenhotel hoor, dat dan weer wel

De actie loopt van 9 feb tot 1sept.Alleen bouwsels geplaatst in de periode tellen mee Gr..

Geplaatst:
  • Auteur
Hier zijn er plannen om eentje te maken ( heb nog genoeg holle buisjes liggen) en binnenkort komt er achter m'n serre nog een hoop zonnebloemen en andere weidebloemen om zo bijen aan te trekken.

Hopelijk heb ik dit jaar ook weer een "zoemende kerselaar".

En natuurlijk heb ik lavendel staan... Ook een bij- en hommelmagneet

20130805_160003_zpsb709855b.jpg

Plannen tellen mee ,je hebt een schakel verdiend.Als je wilt mag je schakelnummer opvragen.Dank.

Geplaatst:

Graag gedaan een schakelnummer is geen must voor mij, maar ik zal wel eens een kijkje nemen.

Ik wens je nog veel succes met de actie

Geplaatst:

edit, verkeerd begrepen

Geplaatst:

Wow, ik begrijp er nog steeds niet van. Je spreekt van "we". Wie zijn "we"? Als je deel uit maakt van een groep die zo'n initiatief neemt zou ik dat toch publiek maken.

Waarom mensen opnemen in jullie programma voor kasten die gemaakt/gekocht zijn tussen een bepaalde periode? Gaan de bijen niet meer in kasten vliegen na 1 september?

Wat is het nut om een schakelnummer te hebben? Je zegt gewoon dat je 1 nestkast hebt hier op het forum en krijgt dan een bericht om je schakelnummer op te vragen?

Ik heb het artikel gelezen in de Standaard en ik zie niets van 'schakels'. Samengevat breng je dus enkel mensen in kaart die nestkasten ophangen en de bijen een handje helpen.

Klinkt me echt wazig je uitleg... maar misschien is het de schuld van de jenever

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Ik snap de uitleg ook niet helemaal, of althans, wat ik er van snap vind ik vreemd klinken. Het doel is goed natuurlijk, daar niet van! Wat Bit zegt, veel moeten en mogen in de zinnen. Een tip voor palmbird: probeer je posts wat meer op te delen in alinea's. Dat maakt dingen vaak een heel stuk logischer!

Geplaatst:
  • Auteur

Hallo.Met " we" bedoel ik de ketting.Elke schakel die ontstaat doet zelf de actie die hij wil .

Het doel is inderdaad zoveel mogelijk nestvoorziening voor solitaire bijen te plaatsen.

Ik gebruik (vaak mag en mogen) omdat we bijvoorbeeld niet verplichten dat een schakel zijn naam bekend maakt.Niet iedereen wil zijn naam zien verschijnen op een lijst die Vlaanderen en Nederland rondgaat.Ik gebruik moet bijvoorbeeld in de zin van dat je een actie moet doen om een schakelnummer te mogen aanvragen.(je nummer opvragen is immers niet verplicht bedoel ik daar mee)

We willen ook niet op een forum een lijst van deelnemende bedrijven neerzetten,veel forums zouden denken dat de opzet van de ketting is om reclame te maken voor bedrijven.

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk schakels een nieuwe schakel bijbrengen volgens zijn kenniskring.Ik ben lid van dit forum van januari 2011 ongeveer en daarom probeer ik hier nieuwe schakel te vinden.

Groeten.

Geplaatst:

Gaat mij steeds meer op een piramidespel lijken

In dit geval is er dan geen geld mee gemoeid maar ik weet niet, net wat Bit ook al zegt je moet een hele boel wel of juist weer niet.

Ik vind het allemaal nog al warrig om eerlijk te zijn.

Tuurlijk een actie voor de bijen moet, en dat is al sinds 2009 aan de orde.

Maar om eerlijk te zijn heb ik bij deze actie het idee dat er meer achter steekt.

(maar dat is echt alleen mijn gevoel, ik kan dat nergens aan staven.)

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:
  • Auteur

Piramidespel?Nee hoor dacht meer aan bijenraat.

Geplaatst:

Helemaal goed hoor. Ketting-reactie / ketting met schakels / piramide: allemaal hartstikke mooi natuurlijk als initiatief voor de natuur.

Onze streken ( N-W- Europa ) heeft helemaal geen tekort aan bijen. Geeft niks. Helemaal goed: elk initiatief is meegenomen, al is het woord 'reddingsactie' misschien wat overdreven voor onze streken.

We kennen allemaal de plaatjes van Chinezen die de boomgaarden zelfs met de hand moeten bestuiven. In Oost-europa heb je óók hele delen die het met veel minder bijen moeten doen dan vroeger. Absoluut een probleem; Amerika ( delen van ) ook.

Het neerzetten van nestelplaatsen voor bijen / hommels enz. is ook zónder dreiging voor afname van dergelijke populaties heel verstandig. Zéér toe te juichen. Elk initiatief !

Blijft staan natuurlijk het aanpassen van je tuin ( mocht je dat nog niet gedaan hebben ), om je tuin aantrekkelijker te maken voor bijenbezoek. Dat is wel wat ik in deze actie een beetje mis. Bijenpopulatie proberen op te krikken is 1. Bijenvoer plaatsen is nét zo belangrijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank Bit.Hopelijk zet het plaatsen van een kastje de mensen dan ook aan om andere bijenvriendelijke handelingen te doen.Deze actie richt zich op 1 zet en hopelijk volgt de rest.Gr.

Geplaatst:

voor de bloemen zie dit topic:

https://www.moestuinforum.nl/topic/975-bloemen-zaaien-voor-bijen/

en ik vond dit nog bij het topic: teken de petitie red de bijen van 2012

rv0 schreef:

Nog maar een artikeltje.......

[ http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3488551/2013/08/07/Hoge-bijensterfte-is-geen-mysterie-maar-ook-nog-niet-opgelost.dhtml ]

Conclusie (mijn samenvatting) Het is een ingewikkeld, nog grotendeels onbegrepen probleem maar wordt door samenhangende oorzaken veroorzaakt, deze moet je in hun samenhang aanpakken. Dus alleen tijdelijk een paar soorten bestrijdingsmiddelen gedeeltelijk verbieden gaat ws niet echt helpen.

staat het een beetje meer BIJ...elkaar

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik mag melden dat stad Kortijk schakel 56 is en de komende maanden grote bijenhotels gaat bouwen

Geplaatst:
  • Auteur

Net schakel 75 gemeente Anzegem binnengekregen.Groeten.

Geplaatst:
  • Auteur

Schakel 140 is binnen.Het bedrijf BAKKER intussen ook.Gaat goed .Gr.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.