Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gelezen dat je snijbiet meerdere keren kan oogsten waardoor je enkele maanden toekan met 1 plant. Is dat ook jullie ervaring? En hoeveel maanden houdt het dan een vak vast? Hoor graag jullie ervaring?

Geplaatst:

Ligt eraan hoe graag je snijbiet eet En ook hoe: als jonge blaadjes in de sla of fijngesneden als spinazie-surrogaat? In de eerste versie heb je veel meer plantjes nodig dan bij t laatste. Ik had deze zomer echt meer snijbiet dan ik aan kon met 6 planten. Komend seizoen echt niet meer dan 3 voor mij.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ik oogst meestal drie keer van dezelfde snijbietplanten.

Daarna vind ik ze te taai/hard worden (wij gebruiken echt het jonge blad).

Intussen heb ik dan al een nieuw bed gezaaid en kan zo de hele zomer doorgaan met snijbiet eten.

Een hele gemakkelijke en lekkere groente

Geplaatst:

En vergeet niet de bladstelen. Gestoomd tot net gaar, met citroensap, olijfolie en geperst teentje knoflook. Lekker!

Ik heb een 15 planten in deze zachte winter buiten laten staan (gezaaid begin mei 2013) Voor nog wat bladstelen, maar als die op zijn voor nog de jonge blaadjes die er nu volop aan komen.. (De vogels zijn daar ook nogal gek op ) Totdat ze in bloei schieten of bevriezen kun je ervan oogsten. Als de stam te lang wordt: wat aanaarden om ze productief te houden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank voor jullie snelle reacties!

Kan snijbiet ook in de volle zo'n? En als jullie oogsten, snijden jullie de plant in een keer af, of halen jullie enkel wat bladeren weg?

Geplaatst:

Caatjeh schreef:

Kan snijbiet ook in de volle zo'n? En als jullie oogsten, snijden jullie de plant in een keer af, of halen jullie enkel wat bladeren weg?

Ja, het kan in de zon. Maar hoeft niet op zonnigste plekje. Houdt wel van humusrijke, vochtige (niet nat) bodem.

Ik kweek vooral voor de ribben. Blaadjes is een leuk extraatje. Pluk dan inderdaad steeds wat van de buitenste bladeren weg, zodat de plant verder kan groeien. Als je blaadjes snijdt, laat de verdikte steel met groeipunt dan ongemoeid, dan groeit die verder en kun je nog vaker oogsten.

Als je in een koude winter wilt door-oogsten (vers blad) dan kun je een steel uitsteken en - wat dieper - in een grote bloempot planten en dan bijvoorbeeld in de koude kas. Een van de (vele) manieren om ook tussen december en maart jonge blaadjes te oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
ik snij er regelmatig wat jong blad af en dat zo'n 4x per seizoen,

de ribbels..grote planten eet ik eigenlijk niet

Ik gebruik de grote bladeren voor stamppot (zelfde bereidingswijze als stamppot rauwe andijvie); gaat er bij ons in als ... koek (?)

Geplaatst:

Reken voor een toch redelijk uitgegroeide plant, waar je wat langer van kunt plukken toch zeker 30x30cm of wat meer. Je kan er meerdere zetten, maar 1 seizoen laten staan, en de winter in/over, geeft wel forse planten hoor. succes !

Geplaatst:

Oogst je er dan ook na de winter nog van of wanneer zijn de planten 'op'? Mijne staan er nu sinds mei of zo geloof ik en het zijn grote planten geworden met kleine blaadjes ipv mooie planten met stengels die je altijd op de fotos ziet. .

Geplaatst:

Ik heb dezelfde ervaring als Wilmer. Voor door de salade zijn de blaadjes prima, maar echt grote stelen, nou nee. De planten blijven ook vrij klein. Te weinig water of voeding? Iemand enig idee?

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar voor het eerst snijbiet gezet, eigenlijk voor de fun. Ik had van die gekleurde en toen we het voor de eerste keer aten was ik blij verrast, wat een lekkere groente! Ik had zo'n 10-12 planten staan en ik trok de bladeren eraf, gewoon onderaan de stengel beetpakken en naar beneden toe eraf breken, zoals je doet met bleekselderij. Ik heb de planten gisteren pas geruimd, hebben de winter makkelijk overleeft, er zat zelfs veel nieuwe blaadjes aan.

Bij mij stond de snijbiet in een verhoogde bak, zo'n 40 cm diep denk ik en ik had de planten zo'n 15 cm van elkaar af staan, moest ze wel goed bijhouden. Maar we aten er dan ook bijna wekelijks van.

Hartige taartjes, ravioli vulling, stampot, gewoon gebakken in wat olijfolie met wat feta kaas, maar ook ideaal als groente door de sapcentrifuge, ik denk dat zeker de helft van de oogst hier door de sapcentrifuge is gegaan. Kortom je kan er alle kanten mee op. Jonge blaadjes als salade heb ik nooit geprobeerd.

Echt een aanrader vind ik.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Ik ga deze jaar voor het eerst proberen. Ik heb zaden uit Lidl gekocht, maar als de planten winter overleven, dan is het misschien een slimme idee om ze nu te gaan binnen zaaien (eind maart buiten?)? Als ik de smaak niet lekker vind dan gaan ze voor de dieren

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Fotootje. Links toch wel een pol van 40-50 cm doorsnede. Rechts een 25 cm. Straks in april natuurlijk een stuk groter

DSCN547442551393349683.JPG

Geplaatst:

Voor mij gaat dit ook het eerste jaar snijbiet worden, ik heb de Rainbow en een engelse soort met weinig bladribben de Erbette. Ben erg benieuwd of we dat lekker vinden, die rauwe stamppot is al een goed idee!

Maar wat doen jullie met de aangevreten bladeren, waar gaatjes inzitten enzo...afspoelen en gebruiken, of erlangs afsnijden, of op de composthoop....daar moet ik echt nog ff aan wennen...want smakelijk ziet dat er niet uit. Evengoed dat ik ook van een bloemkool of brocolli met 20 oorwormen en rupsen niet veel trek krijg....die knop moet nog om....hahaha

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...