Ga naar inhoud

Courgette, van dag tot dag. Fotoverslag

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lijkt me wel met dit huidige weer ( en inderdaad: vooral ook zachte nachten ). Maar ja, of die nachten over 2 weken nóg zo zijn ?

Geplaatst:

Bit zou ik ze dan volgens jou reeds buiten kunnen zetten als er nu bv. >5°C voorspeld wordt? En dan bij <5°C naar binnen?

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

De ideale nachttemperatuur voor courgettes is 18 graden. 13 graden is de uiterste grens; bij lagere temperaturen treden er schades aan plant/vrucht op die mogelijk pas later zichtbaar worden.

Courgettes ook nooit bewaren in koelkast.

Geplaatst:

Valt in de praktijk best mee met die nachttemperaturen.

Hier is het in de nacht altijd relatief erg koud, overdag bijv 25 graden, in de nacht 10 of 11 hooguit , bij 36 graden overdag is het in de nacht rond de 14 graden, de HOOGSTE nachttemperatuur vorig jaar hier bij mij gemeten was 16 graden, terwijl het toen overdag 43 graden was.

De courgettes doen het altijd prima hier, iets te goed zelfs, kan er niet tegenop eten.

Geplaatst:

Ik heb er gisteren 2 uitgeplant in mijn achtertuin, nu staan ze dus pas 1 nacht buiten maar ze zien er nog net zo fris uit

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Al die plantjes zien er al erg mooi uit

Ik heb ook een gele gezaaid, ben wel eens benieuwd wat dat wordt geertlaurent

Geplaatst:

ik heb mijn courgetteplant in een grote pot staan en die staat al een ruime week buiten. Bij te verwachten vorst kan hij weer een nachtje in de schuur

Geplaatst:

Jessica, een courgette heeft veel water nodig en veel voeding. Hoe ik ze ga planten dit jaar: een ruim kuiltje maken met een mengeling van wat goede compost en potgrond zodat er flink wat water wordt vastgehouden rond de plant (ik zit hier met zandgrond). Zodra ik merk dat de plant mooi verder groeit en er bloemen zijn, regelmatig wat bijmesten.

Op het stuk waar ik ze dit jaar ga zetten heeft ook paardenmest kunnen liggen verteren van voor de winter, ik hoop dat dit een goede basis vormt.

Geplaatst:
Valt in de praktijk best mee met die nachttemperaturen.

Hier is het in de nacht altijd relatief erg koud, overdag bijv 25 graden, in de nacht 10 of 11 hooguit , bij 36 graden overdag is het in de nacht rond de 14 graden, de HOOGSTE nachttemperatuur vorig jaar hier bij mij gemeten was 16 graden, terwijl het toen overdag 43 graden was.

De courgettes doen het altijd prima hier, iets te goed zelfs, kan er niet tegenop eten.

Wel vannacht hebben ze voor het eerst buiten gestaan, in de open serre.

Op de thermomether was af te lezen dat het vannacht 6°C dus we zullen snel weten of ze er tegen kunnen

Indien niet: nog tijd om opnieuw te beginnen ...

Geplaatst:

Met verbazing lees ik dat er soms al in maart gezaaid is. Niet duidelijk is of dat voor teelt in de kas of volle grond is.

Als beginner houd ik mijn boek (mijn enige moestuinboek) aan: de groente- en fruitencyclopedie.

Eind april/begin mei zaaien onder koud glas, eind mei uitplanten in de volle grond. Het boek noemt dat vroege teelt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Was dit oorspronkelijk een topic met een 'van dag tot dag - verslag' , maar er komen nu heel veel zaailingen voorbij. Sommigen hebben al heel vroeg gezaaid inderdaad. Dan is het natuurlijk wel aardig ook eens wat foto's te zien van hoe die vorderingen zijn inmiddels. Hoe staat jouw Courgette er nu bij ? Wanneer gezaaid, en hoe hou je hem nu ? Staat ie al buiten , hoe hou je zo'n snelle groeier in de hand ?

Hoe heb je de plant geplaatst met die dagen van slecht en koel weer van van de week ?

Kortom : we willen foto's !

Geplaatst:
Was dit oorspronkelijk een topic met een 'van dag tot dag - verslag' , maar er komen nu heel veel zaailingen voorbij. Sommigen hebben al heel vroeg gezaaid inderdaad. Dan is het natuurlijk wel aardig ook eens wat foto's te zien van hoe die vorderingen zijn inmiddels. Hoe staat jouw Courgette er nu bij ? Wanneer gezaaid, en hoe hou je hem nu ? Staat ie al buiten , hoe hou je zo'n snelle groeier in de hand ?

Hoe heb je de plant geplaatst met die dagen van slecht en koel weer van van de week ?

Kortom : we willen foto's !

Als jij vrijdag een foto maakt van mijn courgetteplantje mag je hem hier plaatsen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...