Moestuin_mommy Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Ik kan via Google en de zoekoptie niet vinden wat ik zoek, dus dan maar even een topic starten. Ik ga mijn bak vandaag of morgen opzetten en wij hebben in de buurt nogal wat katten rondlopen. Voorheen liepen die ook graag in onze borders, die borders hebben wij nu niet meer en ik ben bang dat ze mijn moestuintje straks als veredelde kattenbak gaan gebruiken. Ik vroeg mij af wat jullie daartegen doen? Mijn man en ik zaten te denken om er iets van gaas o.i.d. overheen te spannen, maar dat moet straks, als de plantjes wat groter zijn ook ruimte genoeg hebben voor de planten.Hebben jullie tips en/of ideeën wat we het beste kunnen gebruiken? Quote
RobO Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 niet mooi wel goed: buizen elektriciteitspijp (wit of grijs) van 2 m met een netschuif je makkelijk opzij en is kattendicht Quote
Estemy Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 In een normale SQFG groeien de planten in de zomer zo dichtbij, dat meeste katten gaan daar niet. In de lente, als de plantjes nog klein zijn kunnen katten wel een probleem worden. 1. Een dure oplossing is mulch (boomstukjes), katten haten dat spul en gaan daar niet in. Ik heb ook bakken gezien met strooi, maar ik weet niet of dat goed is tegen katten. 2. De andere oplossing ziet niet zo mooi uit, maar je kunt natuurlijk iets rond of over de bakken doen: bijvoorbeeld maak een tunnelkas van je bak met plastic buizen en folie.3. Een derde oplossing is er ook. Gooi een beetje zand ergens in je tuin als je ruimte heeft (bijvoorbeeld naast de compost). Met 6-7 emmers kun je al een bergje maken. Zo geef je een alternatief voor de katten en elke kat vindt zand beter dan aarde. Dan moet je alleen die zand af en toe schoonmaken (hangt af hoe vaak ze in je tuin komen) en in paar maanden zijn de plantjes al zo groot dat de katten geen probleem zijn. Ik heb nu zelf 3 lege bakken (gevuld met aarde) in de tuin en 2 katten, ze gaan daar niet in, want de grond is te zacht en ze hebben een betere alternatief. Ze gaan liever naar de zandbergje dat ik voor ze heb gemaakt. Vorige jaar heb ik helemaal niks gedaan en was ik ook bang, maar uiteindelijk hebben ze niks kapot gemaakt of gegraven waar het niet mocht. Geen idee waarom, misschien zijn katten gewoon niet zo destructief als we denken Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Missmass Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Zoiets inderdaad: Maar kijk wel uit dat je niet te fijnmazig gaas neemt, want anders kunnen de bestuivers niet bij je bak (bijen, hommels) Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Moestuin_mommy Geplaatst: 6 maart 2014 Auteur Geplaatst: 6 maart 2014 Is zoiets te koop kant en klaar of dien je dit zelf te maken? Quote
Missmass Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Deze zoals op de foto is zo te koop bij diverse tuinwinkels, maar je kunt hem natuurlijk ook zelf maken met 2 kabelbuizen die je van linksboven naar rechtsonder in de bak steekt en dus een boog creëert, en ook eentje andersom. Dan nog gaas er overheen draperen et voila! Dat is hoogstwaarschijnlijk goedkoper en zo weet je zeker dat je 'kap' altijd past. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
appelsientje 60 Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Bij mij lopen er ook aardig wat katten als ik in het begin nog weinig of niets heb staan dan zet ik saté prikkers in de grond goed verdeeld.Als je inderdaad verder bent en alles groeit vol dan kun je ze weghalen. Bij mij helpt het prima Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
RvO Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Ik kan via Google en de zoekoptie niet vinden wat ik zoek, ... Deze misschien? Terzijde: Ik ben het volledig met Estemy eens. Biedt de katten een alternatief. Katten volledig uit je tuin houden is zelden mogelijk. Het levert je evenveel katten, maar wel meer alerte katten, en verhoogde bloeddruk, zeurende hoofdpijn etc.. Quote
Estemy Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Zelf gebruik ik oplossingen 3. en 4. Nummer 4 is de worteldoek, goedkoop en houdt ook onkruid weg. Deze jaar heb ik een goedkoopste in Hornbach gevonden, ze hebben daar een nieuwe merk (geen A merk), dat maar paar euro per doek was. Ik gebruik die zachte worteldoeken van textiel en niet van plastic. Gaan meestal 1-2 jaar mee. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
KlioK Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Hier heb ik een constructie met kippengaas staan, die beesten bleven 2 jaar geleden maar komen ondanks dat het volledig dichtgegroeid was met planten. Het ziet er niet uit, maar werkt wel fantastisch Quote
geertlaurent Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Morgen ga ook ik voor de eerste keer met een SQFG beginnen, aangezien de buren een kat hebben ga ik toch maar wat gaas halen. Dat had ik zonder dit topic dus totaal uit het oog verloren, al zal mijn vrouw niet blij zijn met het visuele resultaat Quote
lisavw Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Mijn eigen katten vinden mijn planten lekker en ik zit op een balkon dus dat is best een probleem. ik heb om mijn balkon heen al vogel gaas gespannen omdat ze anders naar de buren gaan die ook katten hebben. ik was op zoek naar een oplossing die ik ook weer kan opruimen omdat ik beperkt ruimte heb. ik ben even aan de hobby gegaan en wat in elkaar gedraaid. Het zit nog in een uit probeer fase maar wie geinspireerd is en mee wilt knutselen is natuurlijk altijd leuk. Ik heb een diepe paraplu besteld gaas had ik nog zwarte tape om in stijl te blijven wat gordijn “rondjes” voor wat gewicht. 1 Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Mijn kat vind plantjes ook heel intressant. Ik leer haar af om van de planten af te blijven. Hapt ze naar groen, klap ik 1 keer hard met mijn handen en ze schrikt. Na 2x dat doen laat ze het nieuwe plantje met rust. Kan je ook doen met een plantenspuit. Hapt ze naar een plant krijg ze water. Houden ze niet van, dus na een paar keer leggen ze de link, al happen ze naar een plant krijgen ze water. Doen ze het niet meer. Mijn kat mag mijn terras niet af, ik heb een hekje van 80cm hoog. Daar gaat een kat gemakkelijk overheen (als je dat toelaat). Maar door training, weet ze dat ze er niet overheen mag, en loopt nu keurig een rondje over terras. Voor mensen met een tuin omringt door schuttingen, die geen katten in de tuin willen hebben. Je kan op je schutting rollers plaatsen of maken, een voorbeeldje hieronder. (google op schutting anti-katten rollers en je krijgt vanzelf resultaten) Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
lisavw Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Helaas zijn die van mij zeer eigenwijs en doorzetters. Klappen, planten spuit helpt allemaal niet. Ze blijven doorgaan helaas. Ook hun hebben eigen karaktertjes en de ene wat slimmer dan de ander. Ik ben blij om te lezen dat het voor jou werkt. Die rollers had ik ook al gezien. Wellicht als ik weer eens een tuin heb, is dat zeker een goed idee om dat te proberen. (Tenzij je een circus kat hebt 😅) Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Ligt er ook wel aan hoe oud ze zijn natuurlijk. De mijne is net 12 geworden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Grork Geplaatst: 11 augustus 2020 Geplaatst: 11 augustus 2020 @Patrijs gebruikt de tralieoverkapping van huisdierkooien. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Kijk eens bij haar blog van 2 augustus 2020 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.