Geplaatst: 11 maart 201411 j Ik doe nu al enkele jaren een moestuin waar ik met mijn gezin goed kan van eten een jaar rond. Nu ik verhuis ben, verklaren veel vrienden mijn zot dat ik dit allemaal terug wil doen. (Serre bouwen, overdek bakken maken voor kolen....)Nu heb ik besloten om alles wat ik uit de tuin haal, op zal schrijven en dan kijken hoeveel hetzelfde dan kost in de winkel. Met de bedoeling op einde van het jaar eens te zien wat we zogezegd (werkuren en plezier niet meegerekend) gewonnen hebben. Volgens mijn zal dit toch een mooie cent zijn. Omdat ik dit jaar nog niet alles zal kunnen zaaien en planten zoals andere jaren. Wegens de verhuis en aanleg tuin. En om dat het leuk zou zijn moest je het kunnen vergelijken met andere moestuinen. Ben ik op zoek, wie wil er eens een jaartje meedoen. Alles noteren aantal/gewicht (hangt af hoe het verkocht word in de winkel) en dezelfde week kijken hoeveel het kost in de supermarkt. Bijhouden en einde jaar eens alles optellen. Ist vandage ni tis vo morge
Geplaatst: 11 maart 201411 j Ik heb ooit eens een boekje geleend van iemand met de titel "de opbrengst van een moestuin" (of groentetuin?)Wellicht is dat interessant voor je om die eens ergens te zoeken?Wat ik me herinner is dat lang niet alle groente interessant zijn om zelf te verbouwen ( de prei is bijvoorbeeld nu 25 cent in de winkel voor hele dikke mooie), maar andere juist weer wel. Hoe dan ook het is in elk geval een goedkope en gezonde sport.
Geplaatst: 11 maart 201411 j Lorre, ik ben op zich ook wel benieuwd wat mijn tuin per jaar opbrengt, en dan niet zozeer t.o.v. de winkelprijs maar gewoon qua opbrengst. Ik wil dus best proberen dit het komende seizoen bij te houden in een boekje, maar ik kan niet garanderen dat ik het vol ga houden. Ik ga mijn best doen OK?
Geplaatst: 11 maart 201411 j Ik doe mee lijkt me leuk om te weten wat er nu uit mijn tuintje komt niet zo zeer wat het kost masr wat er uit komt een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 11 maart 201411 j Dit is nou typisch zo iets dat mijn chaotische hoofd fantastisch vindt, alles secuur en minitieus bijhouden! Maar tegelijkertijd is dit nou typisch zoiets dat mijn chaotische hoofd nooit langer dan 2 weken volhoudt. Helaas pindakaas Ik kijk wel met de rest mee Hoewel ik de financiele opbrengst niet per se het meest interessant vind, maar het is zeker wel leuk om te weten.
Geplaatst: 12 maart 201411 j Auteur Voor mijn is het mijn hobby en deels ook mijn werk (ben kloosterboer) om groeten te kweken. Maar ik denk dat we nog zouden verschieten hoeveel mensen er in deze tijden een moestuin hebben of nu er aan beginnen omdat ze te weinig budget hebben. Om verse groenten te eten. Ik ben nog groen achter mijn oren 31j en veel vrienden van mijn verklaren mijn zot dat ik mijn eigen groenten doe. Telkens hoor ik dezelfde argument, en al die uren da je in uw tuin zit te ploeteren voor het wat het maar kost in de winkel. Als ik dan zeg smaakt beter en gezonder word dit ook weg gelachen. Ooit heb ik eens een studie gelezen wie een moestuin heeft 900euro uitspaart op jaarbasis. Verleden week zat ik op een site waar je bio groenten kon verkrijgen. Maar het ging als volgt de boederij werd verkocht in 500 loten. 290euro per lot. De boer brengt iedere week op een plaats de groeten waar je dan recht op had per lot. Op de site gaan ze van uit dat 1 lot genoeg is voor 1 persoon om van te eten. Van maart tot november, terug toen ik dit vertelde aan enkele mensen was het amai dit is veel geld. Ik denk moesten mensen zien wat ze in feiten besteden aan groeten of uiteindelijk uit hun tuin halen op jaarbasis velen zullen schrikken. Ist vandage ni tis vo morge
Geplaatst: 12 maart 201411 j Wij eten het hele jaar van.2 personen en bezoekers.En eten het hele jaar eigen fruit uit de tuin. Wecken-drogen-diepvries-en natuurlijk vers- Alleen kopen we bananen en manderijn. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 12 maart 201411 j Vorig jaar heb ik dat allemaal netjes bijgehouden. Mijn moestuintje was toen nog in zijn eerste seizoen en heel veel dingen waren pas net geplant of gezaaid. Ook dit jaar ga ik alles bijhouden, zijn de fruit planten op stoom en heb ik omkwam meer oppervlak. Alles, zowel 2013 als 2014, is hier te zien: https://docs.google.com/spreadsheet/lv?key=0AhGWUx70op1MdEo4ZDd1Z1BqRmljNnE2UWZEZ2ZHVUE&usp=drive_web#gid=5 Bzzzz...
Geplaatst: 12 maart 201411 j Jij hebt zelfs 2015 al berekent Salamander. Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Geplaatst: 12 maart 201411 j Voor mezelf wil ik dat ook wel gaan bijhouden, hoewel dit het eerste 'echte' jaar is en dus waarschijnlijk niet echt kostenefficiënt Ik weet niet of ik ieder blaadje rucola wil/kan gaan wegen en omrekenen, maar zal eens kijken hoe ver ik kom met de 'grote' groentes en het fruit. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 12 maart 201411 j Jij hebt zelfs 2015 al berekent Salamander. Oh ja die slaat niet echt ergens op . Moest m wat vullen om te kijken of alles werkt.. Bzzzz...
Geplaatst: 12 maart 201411 j Kun je die sheet ergens downloaden? Ik heb weinig zin om het zelf te maken Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 12 maart 201411 j Salamandertje, leuk gedaan maar, je prijs per soort ? waar haal je die weg ? Als ik kijk bij jou opbrengst aan paprika 2013 dan denk ik dat ik graag kom verkopen bij jou of waar je het normaal zou halen. Ik koop b.v. paprika bio(1 stuks) weegt dan 400 gram voor 2.80 en dat is 7 euro per kilo maar wel veel lager dan jou gebruikte kilo prijs. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 13 maart 201411 j ja, de andijvie schommelt hier in de supers tussen de 39 en 249 ct per krop, afhankelijk van het jaargetijdus mijn winst schommelt tussen de 12 en 500 euro...(onee, mijn oogst is altijd als de marktprijs laag is ) 13 maart 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 13 maart 201411 j Ik snap het argument dat groente, op het moment dat het in de tuin te plukken is, in de winkel spotgoedkoop is wel, maar... moet ik mijn onbespoten komkommer vergelijken met de komkommer van 25 cent of moet ik hem vergelijken met z'n biologische broertje, die op dat moment toch nog 1 euro kost?
Geplaatst: 13 maart 201411 j ja, klopt natuurlijk, maar onze Aldi/Nettorama/Lidl heeft ook bio groenten(de natuurwinkel ook maar daar zit wel weer een marge van 5x de Lidl op, is begrijpelijk, maar toch, economisch gezien...)
Geplaatst: 13 maart 201411 j Auteur @Katja, Goede opmerking, er word bij mijn ook niks gesproeid. Had zover nog niet gedacht in feite mag je dan de bio prijzen hanteren. Klinkt meest logische.Na zware onderhandelen gisteren met mijn vrouw, krijg ik 100m² tuin ter beschikking om groenten te kweken. Fruit staat op een andere deel van de tuin. Waar we vroeger woonden had ik 65m², heb er dus een derde kunnen bij doen. Ist vandage ni tis vo morge
Geplaatst: 13 maart 201411 j Ik snap het argument dat groente, op het moment dat het in de tuin te plukken is, in de winkel spotgoedkoop is wel, maar... moet ik mijn onbespoten komkommer vergelijken met de komkommer van 25 cent of moet ik hem vergelijken met z'n biologische broertje, die op dat moment toch nog 1 euro kost? @ Stan Dat hierboven is precies waarom ik dus niet de kilo knaller über aanbiedings-prijs van de Aldi neem, maar de prijs die je betaalt voor een eerlijk, sappig, vers, onbespoten en smaakvol fruit/groenten. De sheet is te kopiëren naar je Google account met een knopje. Daarna kun je hem aanpassen. Als t niet lukt dan kan ik m als Excel naar je mailen, stuur maar een PB. Bzzzz...
Geplaatst: 13 maart 201411 j Wat ik mezelf ook afvraag: als je écht teveel hebt, mag je dat dan ook verkopen ( kraampje maken aan de kant van de weg ) of heb je daar speciale vergunningen voor nodig?( Ik bedoel wel in BE )Ik weet dat we vroeger wel eens zelfgemaakte limonade of "waterijsjes" ( van vruchtensap ) verkochten, maar sinds 30 jaar zijn de wetten wel héél hard veranderd
Geplaatst: 13 maart 201411 j Woon net over de grens, Kiekenboerinneke....dus voor wat het waard is. Maar als ik het goed begrepen heb, wordt dat per gemeente apart geregeld in het eigen GAS-regelement. Inderdaad opvallend dat ik dat soort stalletjes hier overal tegenkom, maar in Vlaanderen niet of nauwelijks. Of is er een andere verklaring? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 maart 201411 j Gewoon doen,tafel er je spullen erop. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 13 maart 201411 j Auteur Ik weet bij enkele mensen dat er zomers een bord hangt, verse eitjes of courgette te koop. Maar of het wel degelijk mag in ons dierbaar Belgie is een andere zaak. Zolang je niet op de baan staat en gewoon voor je ruit ofzo een bordje hangt denk ik dat het geen probleem kan zijn. Als ik me niet vergis is er een wetgeving zoals verkopen op 2de hands site. Je mag per jaar niet meer dan 5000euro verkopen anders heb je een btw nummer nodig en moet je het aangeven. Maar denk dat je daarvoor veel eitjes of sla zal voor moeten verkopen. Ist vandage ni tis vo morge
Geplaatst: 14 maart 201411 j Er is een topic wat dat uitgebreid behandeld, ik kan het alleen niet vinden .Zelf ook nog steeds het idee om ooit nog eens een stalletje te beginnen. Voor de leuk dan. Maja..... zóveel andere dingen ook nog te doen .... Er is met betrekking tot de kosten van een moestuin ook al het een en ander aan topics aanwezig he ? Zie bijvoorbeeld ook deze : begroting-uitgave-moestuin-t5186-10.html Zelf zit ik nu in jaar 3 van mijn nieuwe tuin. Uitgave dit jaar kunnen wel een beetje meevallen, vooral omdat ik die eerste 2 jaar door ben. Maar eigenlijk weet ik wel zeker, dat ik pas in jaar 10 ofzo de kosten van de tuin zou hebben ingehaald. Als ik die ooit inhaal hoor. Ik betwijfel dat. In mijn geval dan. Ik blijf nieuwe dingen bedenken, ik blijf steeds dingen tegenkomen die ik ook nog wel wil realiseren. Op termijn wil ik een grotere kas ? Zaad enzo, koop ik eigenlijk nauwelijks nog, dat gaat de 20 euro op jaarbasis niet te boven. Ik koop wel plantgoed ook: 4 cent voor een lekker sla-soortje. 5 of 7 cent voor een speciale koolsoort. Ik ga dat gemiep van alles voorzaaien niet eens meer aan, of het moet iets speciaals zijn. Aan de andere kant: opbrengst is ook minimaal hoor denk ik. Boontjes kosten 3x niks in de winkel als ze bij mij van de tuin komen. Daar kan ik het dan nog gooien op het smaakverschil die ik wel opmerkelijk vind, maar neem nou bijvoorbeeld de andijvie ( ik doe vast iets fout ) : die kost ook 3x niks in de winkel als de mijne van de tuin komen. En ik vind de andijvie uit de winkel lekkerder Met de prei proef ik eigenlijk nauwelijks verschil. Uien ? Ik doe dat vanwege de bewaarbaarheid en daar proef ik wel iets van verschil, maar in het eten merk ik het nog nauwelijks op. Knofloken is weer een ander verhaal.Aardbeien zijn wel veel lekkerder van mijn eigen tuin, vanwege soortjes en rijpheid. Aan de andere kant: na 10x aardbeien snoepen vind ik het ook wel weer genoeg eigenlijk. Het is bij mij allemaal voor de lol dus. Als ik écht zou gaan tellen, slaat de wijzer maar één kant op : de verkeerde.
Geplaatst: 14 maart 201411 j Ik ga het ook bijhouden ik gebruik wel de biologische prijzen uit de supermarkt als tegenhanger. Ik weet alleen niet of ik alle kosten kan en wil bijhouden zeker zo het eerste jaar.. Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.