Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

Loes, de Ubee heeft jouw "profiel" en dus is niet bij mij toepasbaar. Dus kun je inderdaad dan beter wegdoen.

En... ik heb net een navelstrengetje (netwerkkabel) van het modem van de bovenburen naar mijn pc geleidt en.... Ik heb verbinding!!! Hoezee... poehee, das een hele opluchting. Had anders toch echt zeker 6 dagen zonder internet gezeten.

Maar nu weer opgelucht én trots dat ik het zelf gefixt heb.

Geplaatst:

Na vorige week groene luizen in een honingbes te hebben geelimineerd, nu een massale spint aanval op mijn kasnectarine die al vruchtjes van 2cm draagt. De spinten krijgen morgen een spiritus-groene zeep douche!

Geplaatst:

Jee GF jij bent echt aktief nog na zo`n dag..ik ga pas morgen naar mijn plantjes kijken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik moest langs de moestuin (4km van huis) omdat ik kikkerdril en waterplanten bij me had. Toen gelijk even alles bewonderd en die @$/^ spint XL ontdekt.

Anders was ik ook doorgegaan naar huis om na een kleine snack te gaan pitten!

Als ik zoveel energie mag blijven behouden in de toekomst dan zak ik nog wel een keertje af naar St Laurent okay? Schijnt nog geen vier uur te zijn.

Geplaatst:

GF,

Ik had een deel van de kikkerdril in de vijver gedaan en een klein deel vanmorgen binnen in een glazen pot (jeugdsentiment) en raad eens.......

Toen ik terug kwam had ik al 3 zwemmende visjes.

Voor de dierenliefhebbers...zodra ze pootjes hebben laat ik ze vrij in ons vijvertje

Geplaatst:

Ik vind het heel erg tof en bewonderenswaardig hoe jij in het leven staat Goldfish!

Als ik dat lees durf ik bijna niet meer te klagen...maar ik doe het toch

Toch teveel energie over de balk gegooid vandaag, dat voel ik dan niet omdat ik het zo leuk vind:). Nu in paniek, maandag allemaal spannende werkopdrachten en klantafspraken, dus morgen een dag in bed liggen en maar hopen dat ik de boel zo weer een beetje in balans kan krijgen.

Maar dat wil ik natuurlijk helemaal niet, ik wil AL MIJN NIEUWE PLANTJES PLANTEN!!

Grrr, stomme ziekte.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Geplaatst:

Als ik zoveel energie mag blijven behouden in de toekomst dan zak ik nog wel een keertje af naar St Laurent okay? Schijnt nog geen vier uur te zijn.

Ik hoop het! Vanaf Jorieke was het vanavond 4u 30 minuten, vanaf Zuid Holland krap 4 uur denk ik. Je bent meer dan welkom

Geplaatst:
I ik wil AL MIJN NIEUWE PLANTJES PLANTEN!!

Grrr, stomme ziekte.

Geeft plantjes planten je geen energie?

Ik merk dat ik mijzelf echt goed kan ontspannen en opladen in de tuin.

Ik hoef ook nooit zoveel van mijzelf daar. Behalve rustig aandoen met die paar dingen die op het programma staan, wat in het rond drentelen en op een stoel van het zonnetje en de vogeltjes genieten.

Kan ik vandaag alleen niet zoveel doen, want vriendlief heeft de zaden, die rond deze tijd gezaaid moeten/kunnen worden, mee naar zijn huis genomen. Maar hij zit in een enorme dip, en heeft geen zin om iets met de zaden en de tuin te doen.

Gelukkig is er altijd vanalles in de tuin te doen. En heb ik nog genoeg jong grut thuis staan, dat de tuin in mag. Komt wel weer goed.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Dat is normaliter zo, maar als je een ziekte hebt, wordt alles anders

Dan kun je zelfs te moe zijn om alleen maar op een stoel te zitten

Dan kun je dus alleen nog maar in bed liggen.

Daar kun je je niets bij voorstellen als je dat zelf niet hebt

Sterkte Raquette!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb wel even zin om lekker te klagen over het feit dat ik net geopereerd ben en alles pijn doet en ik hartstikke high ben door de pijnstillers waardoor ik niet lekker met mn moestuintje bezig kan of even kan schilderen bericht bovenaan deze pagina kan ik me dan ook wel in vinden: stomme ziekte.

Maar goed, er komt vanzelf weer een lichtpuntje. Hopelijk kan ik over een paar weken weer wat meer doen dan nu. Gister wel broccoli gezaaid, met wat hulp even een zaadje in de grond duwen kon ik niet laten.

Geplaatst:

Tja, da's een moeilijke. Het maakt me in ieder geval enorm blij, maar ja, dat maakt zo'n mtfd me ook:).

Mijn lichaam en hoofd hebben een soort 'stress-taks' die veel lager ligt dan bij een gemiddeld persoon. Vergelijk het maar met dat iemand de hele dag in je oor heeft staan schreeuwen en met felle lampen in je gezicht heeft geschenen. Je komt daardoor onder druk te staan. Om die druk weer op te heffen moet je iets tegengestelds doen; in dit voorbeeld zou je bijvoorbeeld rustig in een verduisterde kamer gaan liggen.

Afhankelijk van hoe heftig het bij mij is en hoezeer de 'stress' (in de betekenis van 'iets dat druk zet'; kan dus ook iets leuks zijn!) omslaat in fysieke pijn dan wel mentaal is, moet ik verschillende maatregelen nemen om weer terug bij normaal (functionerend) te komen. Soms is dat rustig in huis keutelen en tuinieren; soms is dat de hele dag plat in bed en alleen wat rustige yin yoga doen.

Meestal klaag ik daar niet over, want zolang ik maar goed luister en doe wat nodig is, kan ik een vrij 'normaal' leven leiden.

Alleen soms word ik er even helemaal gestoord van dat ik ALTIJD OP MOET LETTEN. Nooit spontaan, 'doe es gek', iets extra's kan doen. En heel vaak in conflict kom met wat ik eígenlijk zou willen doen (zoals nu: spitten en planten!).

Het verhaal onder deze link maakt het fantastisch duidelijk, vind ik. Het wordt door mensen op de hele wereld met 'onzichtbare' ziektes gebruikt om uit te leggen hoe het werkt voor hen: http://www.butyoudontlooksick.com/articles/written-by-christine/the-spoon-theory/

Bedankt dat je de vraag stelde, het helpt mij zelf ook om het weer eens duidelijk te proberen op te schrijven!:)

Geplaatst:

Bedankt speets en metermoestuin!

Metermoestuin, veel beterschap! Misschien kan iemand tuinkers voor je kopen en een bakje voor je neus zetten, zodat je toch nog iets zinnigs kan zaaien? Minimoestuin

Sugarlevi, dat lijkt me ook niet fijn als je vriend zo'n dip heeft. Sterkte daarmee.

Geplaatst:

Betaal ook hier de prijs voor het bezoeken van de MTFD....werkelijk nul energie en veel meer last van de voorvoeten. Nu moet ik bekennen dat ik stiekem een dosis chemo had overgeslagen op de avond voor de MTFD....maar nu ik alles weer slik merk ik goed dat t gif "werkt". Gelukkig ga ik na dinsdag minimaal zes weken met "chemo vakantie" en hopelijk wel zes maanden (of de rest van mijn leven!) wanneer de Scans onverwacht goed uitpakken.

update: ben rond 12u een beetje op gang gekomen inmiddels. Mooi, want dan kan ik vanmiddag/vanavond een spintkolonie gaan uitroeien en verder anti-nachtvorst maatregelen treffen (benatten boomspiegels, evt wrappen in fleecedoek van een pruim die vol in bloei staat)

aangepast door Gast

Geplaatst:

Balen Goldfish. Doe rustig aan. Nogmaals heel erg bedankt dat je mij mee wilde nemen en voor al je moeite met de bessen en frambozen! Ik vond het inspirerend om naast je te zitten:).

Geplaatst:

de lepeltheorie (mocht iemand de nederlandstalige versie willen lezen) is inderdaad ideaal om zoiets uit te leggen.

ik laad mij nu, zoals sugarlevi zegt, op in de zon. maar dan zonder verder ook maar iets op het programma te hebben staan. voor mij zijn zon en warmte het beste medicijn. daarvoor moeten er echter wel genoeg lepels over zijn om op te staan.

dont_waste_your_spoons_1024x1024.jpg?v=1436158899

Geplaatst:

Iedereen heel veel sterkte met het vergaren van nieuwe energie en het omgaan met de kwetsuren.

Heb de lepeltheorie gelijk doorgestuurd naar een vriendin die sinds kort last heeft van de gevolgen van Lyme. Zij moet nog helemaal uitvinden waar haar grenzen liggen, das best moeilijk voor haar.

Geplaatst:

Zucht.... die spintkolonie in mijn kasnectarine blijkt gezelschap geregeld te hebben in de vorm van groene luis en witte vlieg. Ga morgen maar wat extra spiritus halen (groene zeep heb ik nog genoeg).

Toen er nog een 30 jarige Boskoops Glorie druif stond in de kas (op de plek van de nectarine), nooit last gehad van plaagdieren. Maar verandering van spijs doet blijkbaar eten bij die beesten.

Geplaatst:

Probeer eens een tabak of siertabaksplant in je kas..ik heb er meestal wel een paar in de kas staan. De luizen/beesten die daarop vliegen zijn gegarandeerd in heaven. Moederkruid en het planten van kruiden( munt in potten bv) wordt ook aangeraden.

Geplaatst:

Alle 4 de konijnen binnen een week dood. Vermoedelijk VHD virus.

Zwaar balen, maar weinig aan te doen, toen de eerste dood ging waren de anderen vermoedelijk al besmet, ook het houden in quarantaine heeft jammer genoeg niet geholpen voor de laatste

Geplaatst:

Soms is dat rustig in huis keutelen en tuinieren; soms is dat de hele dag plat in bed en alleen wat rustige yin yoga doen.

Meestal klaag ik daar niet over, want zolang ik maar goed luister en doe wat nodig is, kan ik een vrij 'normaal' leven leiden.

Alleen soms word ik er even helemaal gestoord van dat ik ALTIJD OP MOET LETTEN. Nooit spontaan, 'doe es gek', iets extra's kan doen.

Bedankt dat je de vraag stelde, het helpt mij zelf ook om het weer eens duidelijk te proberen op te schrijven!:)

Mag je best over klagen hoor. Het is namelijk vrij irritant. Ik was zelf ook graag naar de mtfd gekomen, maar met alle andere verplichtingen die ik al had staan, was dit het enige weekend in drie maanden dat helemaal voor mij is, en die moet ik koesteren.

Fijn dat tuinieren je toch rust kan geven, ik vroeg het mij juist af, omdat jij je tuin aan huis hebt. Maar voor hetzelfde geld, hebben je buren een roedel keffers of gillende kinderen. Of ben je iemand die van alles ziet dat gedaan moeten worden, en dan dus ook geen rust kunt krijgen (heb ik in mijn eigen huis) En dan gaat het rustgevende er wel een beetje vanaf.

Hopelijk ben je een beetje opgeladen voor vandaag.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Tuin aan huis is lekker, maar heeft inderdaad ook nadelen. Zodra het zonnetje schijnt en er geen bewolking is begint het hier te jeuken om in de tuin aan de slag te gaan. Alleen is het de afgelopen twee weken nogal vaak dat soort weer geweest, waardoor m'n afstudeerscriptie iets wat op achter begint te lopen Maar één voordeel: de tuin heeft heeft nog nooit zo goed op schema gelopen

Geplaatst:

Had ik vandaag ook last van Dennis

En geen roedel keffers hier gelukkig! Wel een schattig buurjochie dat net een loopauto heeft gekregen. Als hij ermee door het gangetje rolt, klinkt het alsof iemand een emmer grint uitstort:). Gelukkig zijn z'n ouders superaardig en sociaal - zó sociaal dat ze hem in het weekend niet voor elven 'loslaten' - dus dan kan ik het hebben. Bovendien zit 'ie ook elke keer helemaal gelukzalig te shinen in dat ding, erg schattig

Geplaatst:

Klaag: de activiteit van de naaktslakken. Mijn nieuwe phlox en clematis wordt opgevreten. Ik heb nu twee biervallen er bij in de tuin (naast twee vallen met diervriendelijk gif). Gewoon een plastic bakje ingegraven met gaten erin en een deksel erop. Het bier werkt een week lang en elke nacht heb ik toch zeker 20 verzopen naaktslakken. Het helpt wel, maar ze blijven komen.

Geplaatst:

je lokt ze je tuin in met die lekkere bierlucht. Gratis zuipen tot je bij neervalt. Je kunt beter egeltjes in de tuin lokken, die dan je slakken op gaan eten.

Geplaatst:

De slakken zijn er al. Ze zitten tussen de stenen van mijn borders. Mijn planten waren in een paar nachten opgevreten en toen heb ik die vallen geplaatst. De tuinen zijn in onze straat allemaal omheind. Geen egel die erin kan komen. Die slakken mogen zuipen, er zitten elke nacht wel 20 verzopen in. Hartstikke dood dus. Kost me maar één flesje goedkoop bier per week.

Ik de tuinen van de buren valt niet zoveel te halen, die hebben bijna allemaal tegels geplaatst. Ik ben een van de weinigen met een "echte" tuin.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.