Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

Zoals aangehaald meerdere keren, de regen, en gewoon het algemeen slechte voorjaar.

Als dit een voorbode is voor de rest van het jaar, nou...

Op het moment staat er door de gehele tuin een laag water van om en nabij 3 aan 4 centimeter, het komt dan ook continue met bakken uit de hemel.

Moestuinbak en alle andere potten staan te baden.

Hopen dus dat het een beetje opklaart en alles weg zakt.

Morgen eens kijken of ik het een en ander op een stel bakstenen kan zetten.

[edit]

Net even natte voeten gehaald en wat dingen voor de zekerheid op bakstenen gezet.

Enige planten met forse regen schade zijn de Heinz tomaten, gescheurde bladeren en gaten er in.

Geplaatst:

Nog steeds last van ratten. Eerst doos gif is er al doorheen. Morgen maar weer een nieuwe doos halen.

En nog steeds veel te veel regen. Vanavond alleen even een stukje kunnen maaien metser bosmaaier. Voor al het andere is het nog te nat.

Geplaatst:

Iets eet hier en daar ook gaatjes in mijn aardbeien. Kleine hapjes, alsof ze het niet echt lekker vinden. Hm.

Toto, aardbeien zijn toch helemaal niet zo vatbaar voor luizen? Zijn het in jouw geval dan echt die mieren die de kudde die kant op sturen? En de ellende is natuurlijk dat je geen zeepsop met spiritus of knoflookthee ofzo op je aardbeien wil.

Vandaag 2 muizen uit de muizenvallen gevist.....heel fijn dat ik nu zelf aardbeien kan eten, maar die dode muisjes blijven vies

Ik denk dat die muizen meer te klagen hebben.

Ik neem aan dat het bosmuizen zijn? Kan je ze niet vangen en heel ver weg los laten? (Wij hebben hier in de buurt heel weinig muizen, wel heel veel dieren die op muizen jagen, dus wellicht heb ik makkelijk praten.)

Geplaatst:

Midden in een uitgeholde bosaardbei kwam ik hier een pissebed tegen.

Verder heb ik ook allemaal kleine gaatjes in de aardbeitjes.

Geplaatst:
Midden in een uitgeholde bosaardbei kwam ik hier een pissebed tegen.

Verder heb ik ook allemaal kleine gaatjes in de aardbeitjes.

Ja van die bescheiden hapjes he?

Misschien dat het bij mij dan ook wel pissebedden zijn, dat zo'n pissebedmamma al die kleintjes uit haar buideltje laat huppen en zegt van "Kijk jongens, dit zijn aardbeien. Als er geen lekker eten te vinden is, kan je dit in een noodgeval ook eten. Neem allemaal maar een hapje uit een aardbei." En dan nemen al die peuters een hapje en gaan van "GETVER! OH WAT VIES!" En dat was dan de les over aardbeien, en op weg naar huis, weer veilig in moeders buidel, komen ze Tante Miep tegen die vertelt dat ze morgen met al de neefjes en nichtjes in haar buideltje ook aardbeien gaat proeven.

Och, ik heb zat aardbeien, we krijgen het niet weg gegeten, dus ik maak me maar niet druk over een hapje meer of minder.

Geplaatst:
Iets eet hier en daar ook gaatjes in mijn aardbeien. Kleine hapjes, alsof ze het niet echt lekker vinden. Hm.

Toto, aardbeien zijn toch helemaal niet zo vatbaar voor luizen? Zijn het in jouw geval dan echt die mieren die de kudde die kant op sturen? En de ellende is natuurlijk dat je geen zeepsop met spiritus of knoflookthee ofzo op je aardbeien wil.

Ligt eraan, op mijn balkon heb ik ook twee jaar lang enorme luizenplagen in mijn aardbeien gehad. En de gezaaide boaardbeitjes die ik aan de zorgen van mijn vriend had toevertrouwd. Nou ja, laten we daar maar niet meer aan denken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ik denk dat die muizen meer te klagen hebben.

Ik neem aan dat het bosmuizen zijn? Kan je ze niet vangen en heel ver weg los laten? (Wij hebben hier in de buurt heel weinig muizen, wel heel veel dieren die op muizen jagen, dus wellicht heb ik makkelijk praten.)

Ik doe het ook niet graag, maar hier in de buurt hebben we helaas altijd erg veel muizen gehad en herft bijna iedereen hier in de straat ze ook meerdere keren in huis gehad. Ook veel katten en vossen e.d, maar blijkbaar optimale omgeving voor muizen hier

Geplaatst:

Riraro, dat is wel heel vervelend, als ze ook in huizen rond gaan lopen, en dan heb je inderdaad weinig keus.

Geplaatst:

Ik heb ook af en toe luizen in mijn aardbeien, maar dat beperkt zich dan tot de stelen van de bloemen en vruchten.

Die wrijf ik er dan uit, maar vaak is het te laat en hebben ze al schade aan de stelen toegebracht waardoor de bloemen en vruchten zich niet goed meer ontwikkelen. Het beperkt zich dan wel tot aardbeiplanten in potten en die dus wat hoger staan, ik ben ze nog nooit tegengekomen bij aardbeiplanten in de volle grond. Nu ik erover nadenk; ik ben eigenlijk tot nu toe nog nooit luizen in planten tegengekomen op geringe hoogtes, het was altijd tenminste op een meter en hoger, toeval, of? Voor zover ik het kan beoordelen worden die kleine mooie ronde gaatjes in de aardbeien gemaakt door naaktslakken en wanneer deze zich dan overdags terugtrekken, dan nemen de pissebedden van de gelegenheid gebruik en nemen het over. Verleden jaar hielp het bij mij redelijk om de aangevreten aardbeien te laten zitten, zodat ze zich daarop konden concentreren en lieten ze daardoor veel andere goede aardbeien met rust. Dit jaar is het helaas anders, bijna de helft van de goede aardbeien in de vaste grond heeft wel vraatschade, hetzij (in mindere mate) door vogels, hetzij door ander ongedierte. Het meest irritante is wel, dat het een klein hapje hier en daar is i.p.v. dat ze gewoon eens flink van een vrucht eten. Ik heb het plaatsen van oude cd's tegen vogels zo lang mogelijk uitgesteld, want ze gewennen er vrij snel aan, maar het wordt geloof ik toch hoog tijd. Hetzelfde geldt voor de bestrijding van slakken, want ik geloof dat m'n egeltje de pleiterik heeft gemaakt.

Geplaatst:

Ook ik heb luizen in mijn aardbeien (een roodachtige soort), zowel die aan de muur in een zak hangen, als die in mijn grote bakken staan. Dus herken wat Frans zegt, alle aardbeien staan minstens 1,20 meter hoog.. Misschien door de tocht?

Verder heb ik echt te doen met alle moestuiniers die zwaar in de regen zitten… Het is dit jaar raar verdeeld in Nederland. Oosten van Brabant & Gelderland staat steeds blank, hier in Zaandam is het perfect. En ik lees nu dat het in Zuid-Holland ook misse boel is. Mijn schoonzus voorspelde begin dit jaar al een vreemd voorjaar, schijnt iets met La Nina te zijn die dit jaar El Nino vervangt? Ik las vanmorgen dat 40% van de pinda-oogst in Argentinie is mislukt door noodweer. It's just one of those years…

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Heb courgette zaden gezaaid.

Heb nu 10 plantjes met alleen mannelijke bloemen.

Balen.

Geplaatst:

Ik denk dat het iets luisachtig is. Kan ook aardbeimijt zijn, maar daar vind ik nooit veel van terug.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ik vond vandaag een trosje tomaten (nog vast aan de tak) tussen de aardbeien. Een van die ontplofte struiktomaten was achter de bonen langs tussen de aardbeien gaan zwerven en bleek meer trossen te hebben. Ik heb hem op weten te binden, maar halverwege sneuvelde wel een tros. Dat doet pijn, gave kleine tomaatjes in de compostbak gooien.

Plantafstand, het is me nu wel duidelijk. Volgend jaar zet ik alles meters bij elkaar vandaan.

Geplaatst:

Had je ze niet af kunnen rijpen op een zonnige vensterbank? Of waren ze nog niet volgroeid?

aangepast door Gast

Geplaatst:

Nee, ze waren echt nog te klein.

Geplaatst:

Jammer

Geplaatst:
Ook ik heb luizen in mijn aardbeien (een roodachtige soort), zowel die aan de muur in een zak hangen, als die in mijn grote bakken staan. Dus herken wat Frans zegt, alle aardbeien staan minstens 1,20 meter hoog.. Misschien door de tocht?

Verder heb ik echt te doen met alle moestuiniers die zwaar in de regen zitten… Het is dit jaar raar verdeeld in Nederland. Oosten van Brabant & Gelderland staat steeds blank, hier in Zaandam is het perfect. En ik lees nu dat het in Zuid-Holland ook misse boel is. Mijn schoonzus voorspelde begin dit jaar al een vreemd voorjaar, schijnt iets met La Nina te zijn die dit jaar El Nino vervangt? Ik las vanmorgen dat 40% van de pinda-oogst in Argentinie is mislukt door noodweer. It's just one of those years…

op een winter met een sterke El Niño volgt in nederland/belgie meestal (niet altijd) nat voorjaar. dat lijkt dit jaar dus te kloppen.

Balen.

geduld, komt nog wel

Geplaatst:

De regen begint nu ook zijn tol te eisen in de oogst. Ongeveer 2 kilo rotte aardbeien geoogst. .

( gelukkig lusten de varkens ze zo ook nog wel)

Geplaatst:

Ik word gek gek gek gek van de regen

Hier in NB houd het gewoon niet op. We zijn al heel de week iedere dag zeker 1000 liter weg aan het scheppen.

Ik vermoed dat het weinig zin heeft maar ik ben dan te eigenwijs om er niets aan te doen...

zo ziet het dus iedere dag opnieuw uit...

2016061516473661371466319732.jpg

De tank vullen we iedere dag...

2016061815050116281466320461.jpg

Toch iets van potgrond maar tussen de aardappel:

2016061815081260411466320455.jpg

Meh:

2016061815050768851466320458.jpg

Geplaatst:

Water wegscheppen???

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Vannacht hebben de slakken mijn mooi ontkiemde bonenkruid compleet vernield

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Al op het slakkentopic gekeken zonet? Gaas!

Is meerjarig bonenkruid iets voor jou misschien? Ik heb er nooit slakken in en altijd bonenkruid bij de hand.

Geplaatst:

Het ìs wàs meerjarig bonenkruid

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Balen.

Als je gaat stappen, heb je precies hetzelfde. Eerst staat de kroeg vol kerels, later komen de vrouwen pas. Wij hebben meer tijd nodig om ons op te dirken

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Heb ik 4 courgetteplanten, besluiten ze omstebeurt steeds 1 bloem te laten bloeien......dit schiet niet op zo

Een deel van die regen mag best hier heen komen hoor, ik heb zo goed als elke dag moeten bijwateren. De regenton is zo goed als leeg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.