Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

Trek het je niet aan, jij hebt lekker gebbq-ed en weer wat geleerd. Doe je nooit meer tenzij je de lachers wilt uitroken

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
Maar dan hebben we toch echt liever dat je een bloeiend plantje voor 100% van de prijs meeneemt... best kans dat weggooien dan nog goedkoper is Maar ook dat wil ik gaan uitrekenen, want wie weet is 50% korting wel goedkoper. Tenslotte is er ook weer personeel nodig om te plantjes en potjes te scheiden en weg te gooien. Ben van plan een uitgebreid plan te maken om eens duidelijk te krijgen hoe die derving voorkomen kan worden, en wat dan de meest rendabele wijze is

Denk je echt dat de bloeiende plantjes dan niet meer verkocht worden? Ik denk dat niet. Mensen gaan toch vaak voor kortetermijngeluk dus meesten van al gaan toch voor een bloeiende plant. Die die niet bloeit wordt dan denk ik eerder éxtra meegenomen. Of in plaats van 1 bloeiende plant á E3,- kopen ze er nu twéé van E2,50.

Het is ook helemaal niet moeilijk om er achter te komen, daarvoor hoef je niks uit te rekenen of ingewikkelde plannen te schrijven ofzo. Gewoon een kwestie van twee weken uitproberen. Enige dat je nodig hebt is een bordje dat je bij de uitgebloeide plantjes zet. Eind van de twee weken kijk je naar je omzet: gestegen of gedaald? Klaar!

Geplaatst:
Biologisch zegt Rob0. Wij zijn een stukje natuur waar we als moestuiniers bovenop zitten. Daar gaat het om overleven, de sterkste heeft de meeste kansen om de strijd te winnen ten koste van de ander(e soort). De ander gaat dan maar wat anders proberen. Wij hebben nog maar kort wat extra hersenen en zijn nog aan het ontdekken wat we daarmee kunnen. Het duurt nog wel even een stukje evolutie voordat we ons bewust zijn dat we de wereld beter leefbaar kunnen maken in plaats van elkaar de koppen in te slaan.

(dream on HuubvG)

Helemaal mee eens. Sowieso is het níet biologisch, want voordat mensen zich op 1 plek gingen settelen was er geheel geen sprake van machtsverhoudingen binnen groepen mensen. We leefden toen in groepen van 20 á 30 mensen (familie én nietfamilie) waarin mannen en vrouwen gelijk waren. We jaagden, verzamelden, en trokken langzaam zo een beetje van plek naar plek. We kwamen zelden of toch iig niet vaak andere stammen tegen of in ieder geval niet dusdanig vaak dat het een bedreiging was voor onze voedselvoorziening, (en zo wel dan kon je gewoon weer verder trekken).

Ik beredeneer dan nu even wat voor de neus weg en dan denk ik dat het waarschijnlijk logisch is dat machtsverhoudingen pas een rol gingen spelen toen we met meerdere mensen op vaste plekken gingen wonen. Ten eerste omdat ons hele systeem erop gericht was om als jagerverzamelaar te leven, waarbij onze hersenen vast wel allerlei onbewuste processen hebben die alarmbellen doen laten afgaan op het moment dat er dusdanig veel mensen opeen zijn dat het in een jagersverzamelaarssetting ongunstig is voor je overlevingskansen - die hersenen zijn heus niet in een paar jaar of zelfs paarhonderd jaar aangepast.

En ten tweede omdat we toen voor het eerst dingen gingen bezitten. Dingen die direct relevant waren voor onze eerste levensbehoeften. En naarmate we ons meer ontwikkelden werd die correlatie minder direct. Zeg maar eerst was het bijvoorbeeld grond, een minimale hoeveelheid die je nodig had om je gezin van eten te kunnen voorzien, als iemand 100 meter grond afpakt is dat een vrij directe bedreiging, want dan kon je niet genoeg meer verbouwen om je tien kinderen te voeden. Tegenwoordig geldt datzelfde voor je baan en je huis en je auto en je kleding en je voedsel en je opleiding en zelfs je populairiteit op basis van je hobbies, je muzieksmaak, je uiterlijk en je inrichting - al die dingen bepalen hoe groot je kans op succes ("overleving") is. Alleen is dat allemaal vele malen minder direct en vele malen complexer geworden.

Dus terwijl er meer noodzaak is om je eigen hachje te verdedigen is het minder duidelijk geworden welke dingen je precies moet verdedigen omdat je niet kunt inschatten hoe groot de impact op je overlevingskansen is als je bijvoorbeeld geen geld meer hebt om met vrienden naar festivals te gaan of om die sjieke mantelpakjes te kopen die je nodig hebt voor je werk. Bovendien hebben we door met zo veel mensen op zo weinig plek te wonen bizar veel regeltjes nodig en daarnaast bizar veel sociale conventies waar je aan moet voldoen wil je er nog bij blijven horen (niet in de negatieve zin van het woord maar gewoon omdat een mens nu eenmaal een groepsdier is en erbij horen een levensbehoefte is). Dat maakt dat we veel minder controle over onze eerste levensbehoeftes hebben dan vroeger. En het lijkt me dus vrij logisch dat daarom macht tegenwoordig zo een grote rol in de maatschappij speelt - min of meer uit machteloosheid dus.

Geplaatst:

@Mijke: interessante discussie, écht!

met biologisch bedoelde ik eigenlijk iets dat in ons systeem (menselijk lichaam/brein zit ingebouwd, zoiets als instinct)

een voorbeeld: bij een verkeersongeluk komen er veel mensen op af, denken/zeggen hoe erg het is, maar ik denk persoonlijk dat ze zo geïnteresseerd zijn omdat ze willen weten hoe zij zelf iets dergelijks kunnen ontkomen/voorkomen. Eigenlijk dus indirecte doodsangst denk ik dan, en doodsangst lijkt me wel een ingebouwde primitieve functie in ons brein.

ik vraag me af of :

- er geen machtsverhoudingen waren in de eerste kleine groepen van samenlevende mensen (mannen waren sowieso sterker, primitieve apen kennen ook allerlei sociale patronen met een "leider/leidster", roedels wolven, jagende leeuwen...)

- het bezit van grond en de daarmee samenhangende voedselproductie en de bedreiging daarvan = eigenlijk ook angstvoor honger/doodsangst?

- het verwerven van status door aankoop van iphone 6/uggs/....gegeven is door sociale druk, angst voor?

leesvoer

leesvoer2

aangepast door Gast

Geplaatst:

als het over macht en machtsmisbruik gaat moet ik altijd denken aan het Stanford-gevangenisexperiment.

in het kort: een groep studenten werd willekeurig in 2 groepen opgedeeld. gevangenen en bewakers. bewakers moesten de orde handhaven zonder geweld. na een paar dagen tijd was het machtsmisbruik van de bewakers zo extreem dat het experiment moest worden stilgelegd.

een paar dagen om van doodnormale student (vooraf psychisch getest) in een soort wrede sadist te veranderen.

Geplaatst:
als het over macht en machtsmisbruik gaat moet ik altijd denken aan het Stanford-gevangenisexperiment.

in het kort: een groep studenten werd willekeurig in 2 groepen opgedeeld. gevangenen en bewakers. bewakers moesten de orde handhaven zonder geweld. na een paar dagen tijd was het machtsmisbruik van de bewakers zo extreem dat het experiment moest worden stilgelegd.

een paar dagen om van doodnormale student (vooraf psychisch getest) in een soort wrede sadist te veranderen.

Het `brown eyes blue eyes` experiment vind je wellicht ook interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=uQAmdZvKf6M

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:
Maar dan hebben we toch echt liever dat je een bloeiend plantje voor 100% van de prijs meeneemt... best kans dat weggooien dan nog goedkoper is Maar ook dat wil ik gaan uitrekenen, want wie weet is 50% korting wel goedkoper. Tenslotte is er ook weer personeel nodig om te plantjes en potjes te scheiden en weg te gooien. Ben van plan een uitgebreid plan te maken om eens duidelijk te krijgen hoe die derving voorkomen kan worden, en wat dan de meest rendabele wijze is

Denk je echt dat de bloeiende plantjes dan niet meer verkocht worden? Ik denk dat niet. Mensen gaan toch vaak voor kortetermijngeluk dus meesten van al gaan toch voor een bloeiende plant. Die die niet bloeit wordt dan denk ik eerder éxtra meegenomen. Of in plaats van 1 bloeiende plant á E3,- kopen ze er nu twéé van E2,50.

Het is ook helemaal niet moeilijk om er achter te komen, daarvoor hoef je niks uit te rekenen of ingewikkelde plannen te schrijven ofzo. Gewoon een kwestie van twee weken uitproberen. Enige dat je nodig hebt is een bordje dat je bij de uitgebloeide plantjes zet. Eind van de twee weken kijk je naar je omzet: gestegen of gedaald? Klaar!

Ik ga a.s. vrijdag uitgebloeide planten verloten op Facebook. Dat moet weer extra onderbouwing zijn, om aan te kaarten dat de derving onnodig groot is. En heb daarnaast fotomateriaal.. van de plantjes eerst bij de composthoop, en later bloeiend in een pot in de tuin. Het is verboden om spul mee te nemen.. maar dit leek me toch een meer dan legaal doel

Het kortingsprincipe zit ook nu verwerkt in mn mail/brief aan de bedrijfsleiding

Geplaatst:

is zoiets op FB plaatsen geen negatieve reclame voor het bedrijf?

Geplaatst:

Zal deze actie niet het einde van je baan zijn?

Met je intentie ben ik het helemaal eens (vreselijk als ik al die uitgedroogde/uitgebloeide planten bijv. bij een supermarkt zie staan...is er dan niemand van het personeel die ze water kan geven en verzorgen?) maar ik vrees dat je facebookactie een stap te ver is...

Geplaatst:

Even een klein moestuinklaagje tussendoor hoor. Mijn bosui-zaden willen niet ontkiemen. Ik heb nu al drie keer gezaaid maar er komt echt niks op...

Geplaatst:

@balkontuider, hier ook al drie keer voor noppes gezaaid, ik geef het op en er staan nu radijsjes!

Geplaatst:
Even een klein moestuinklaagje tussendoor hoor. Mijn bosui-zaden willen niet ontkiemen. Ik heb nu al drie keer gezaaid maar er komt echt niks op...

Heb je ze wel op een bosje gezaaid

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

Ik heb het nog een keer gedaan, speciaal voor jou gewoon een bosje zaden gelegd. Eens kijken of jouw idee beter werkt!

Geplaatst:

If you can't say something nice..don't say nothing at all

Geplaatst:

How nice would you have it ??

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

nou breekt mn klomp...

staat er in ons ochtendkrantje dat het kabinet een meevaller heeft van 2 miljard omdat er 2 miljard minder aan de zorg uitgegeven wordt dan begroot...

gaat de RobO ook doen :

op mijn begroting voor 2016 zet ik 100.000 voor nieuwe tuinspullen...

die koop ik lekker niet en dan heb ik een meevaller van 100.000

kan ik weer leuke tuinspullen voor kopen...

Geplaatst:

hahahaha ja zo kun je mooi weer spelen he.

Geplaatst:

De mensen waaraan dit geld niet wordt uitgegeven zullen dit vast als enorme meevaller ervaren.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Dat is toch idioot. mensen die zorg nodig hebben krijgen het niet want er moet bezuinigd worden en vervolgens blijft er 2 miljard 'over'.

hoe kan er geld overblijven als er zulke grote tekorten zijn in de zorg??

Geplaatst:

Jeetje.... nou breekt mijn enkel... eh klomp...

Wat een ontzettende blunder... hoe kunnen ze ooit nog serieus genomen worden als ze weer verder gaan korten op de zorg...

Zouden dat nou al die PGB's zijn die nog moeten worden uitgekeerd?

En mag ik dan ook het geld terug voor al die extra extra extra eigen bijdrages?

Geplaatst:

PGB's zijn ook een puinhoop ja.

vriendin begeleid meerdere cliënten waarbij ze wordt betaalt uit de PGB potjes. daarvan is bijna de helft stopgezet.

daarvan wordt men ook te laat op de hoogte gesteld waardoor er uren zijn gemaakt die niet meer worden uitbetaald.

ook verhalen van mensen die bijvoorbeeld begeleid wonen maar nu opeens geen PGB meer krijgen. die moeten dus weg maar waarheen?

Of dit nieuwsartikel van januari: http://www.nu.nl/binnenland/3679363/verpleegafdelingen-in-ziekenhuizen-steeds-voller.html

pas deze week komt er roep om een onderzoek vanuit de 2e kamer: http://www.telegraaf.nl/gezondheid/24057327/___Zieke_oudere_eerder_naar_huis___.html of http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2036336-kwetsbare-ouderen-onnodig-lang-in-ziekenhuis.html

(dan gaat het artikel vooral over ouderen maar het probleem is veel breder. ook een beetje jou verhaal Erny; geen plek bij revalidatie/verzorgingsthuis dus bed huren of verplicht naar huis terwijl dat eigenlijk nog niet kan. )

Geplaatst:

het is sowieso al debiel dat er zo gekort wordt in de zorg terwijl zorgverzekeraars vorig jaar recordwinsten maakten...

Geplaatst:

De zorg is echt een zooitje geworden.

Zelf loop ik sinds een jaar of 2 met RLS (ongeneeslijk), na zo'n beetje 50 jaar lang bijna nooit wat gehad te hebben.

Buiten dat mijn leven erdoor minder prettig is geworden, wordt ik ook nog eens extra gestraft met dat verplichte eigen risico.

In het verleden was er nog een compensatie regeling, voor ongeneeslijk zieken waarbij de kosten voor die medicijnen deels werden gecompenseerd, maar die is inmiddels afgeschaft.

Ik kan het gelukkig nog betalen, maar er zullen ongetwijfeld meer dan genoeg mensen door in de problemen komen.

Persoonlijk vind ik een eigen risico helemaal niet thuis horen in de zorg.

Net alsof je ervoor kunt kiezen om een schade maar even niet te laten repareren, vanwege de hoge kosten.

En mensen met een laag inkomen zullen vaak gedwongen voor die keuze gesteld worden...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.