Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste, ik ben Wim, en nieuw hier op het forum. Hoewel nieuw, ik heb hier al veel nuttige info gelezen en ideetjes opgedaan, ook vorig jaar.

Nu had ik graag jullie mening over een paar vraagjes hieronder...

Vorig jaar was mijn vierkantemetertuin van Horta zo'n succes dat ik dit jaar verder doe, en tevens een tweede bak zal plaatsen.

De bak van Horta vorig jaar is 40cm diep, 1.2m² en staat tegen een zuidgerichte muur, beschut aan de westkant met heidematten. Veel zon en weinig wind, ideaal dus.

Nu zou ik een tweede bak plaatsen, halfschaduw, om sla(mag niet teveel zon?) en nog een paar dingen zoals peterselie, wortelen, look enz te zaaien en/of planten.

1.Mijn eerste vraag is wat doe ik met de grond in de bak van vorig jaar, bij Horta zeiden ze toen graaf de eerste 10 cm af en vul dit opnieuw met Cocopeat?

2.ik worstel met een probleem wat betreft zaaien en planten: ik las dat "zaai en stekgrond" ideaal is om te zaaien vanwege het weinige compost hierin, MAAR als ik dan eens plantjes koop (mei) en die wil planten is er dan nog voldoende voeding hiervoor?

Ik heb vorig jaar alles wel vloeibare bemestting bijgegeven, vermits er enkel voor de eerste 6 weken voeding zat in de bak...

Geplaatst:

He Willem, die sites ken ik en heb ik volledig gelezen reeds, maar bv in de makkelijkemoestuin.nl beginnen ze met een heel andere mengeling dan ik in de bak heb van vorig jaar.

Ondertussen vond ik dit op de HORTA-site

"Je hebt al een

vierkantemetertuin en je

popelt om te zaaien en te

planten?

Schep 1/3 van de bak leeg, en

vul terug aan met Ecostyle

Cocopeat. Werk er een beetje

meststof voor groenten

onder en de eerste plantjes

mogen erin!"

Ik geloof dat ze het vorig jaar ook zo verteld hebben, maar ik blijf toch wat mijn vragen zitten, zeker wat betreft grondkeuze in een bak waar je zowel in wil zaaien als in wil planten(mei)...???

De nieuwe bak die ik halfschaduw wil plaatsen, zou ik mss een andere grondmix nemen, om te kijken hoe bepaalde groenten het doen in een andere bak...

Dit jaar denk ik trouwens aan te planten(persblokjes) aan krulsa,kropsla, basilicum tijm, trostomaat,ajuintjes, plantlook voorjaar,aardbeien in een oude regenton. Deze had ik vorig jaar ook allemaal.

Zaaien zou ik verschillende soorten sla, peterselie(zowel zaaien als planten want dit gebruik ik zeer veel in de keuken), bieslook en/of pijpajuintjes, worteltjes,.

In een pot had ik ajuintjes(zeer dicht op elkaar enkel voor het groen in salades), tijm, peterselie, wortelen staan. Een pepertje geplant want nadien een langwerpige zoete paprika bleek te zijn

Mss dat ik in de nieuwe bak potgrond meng met cocopeat en in beiden mss compost/bemesting toevoeg? moet die compost dan in de maand maart april?

Geplaatst:

Aha....moest toch echt even nadenken waar dit over gaat.

SFG = Square Foot Garden = "Vierkante meter tuin" van 1,20 x 1,20

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik zou de grond in de huidige bak niet per se wegscheppen, maar gewoon wat extra compost erbij en dat wat inwerken, hoeft ook niet diep te zijn. De compost kan je op elk moment er wel bij doen.

Zaai-en stekgrond gebruik ik enkel als ik zaken wil voorzaaien binnenshuis of in trays. In mijn bakken heb ik gewone potgrond gemengd met compost. Vele groenten zaai ik daar direct in en dat vormt op zich ook geen probleem met de kieming.

Ikzelf ben van het principe "vooral niet te moeilijk doen". Die voorgestelde mixen door tuincentra zijn er natuurlijk ook op voorzien om je nog meer producten bij hen te laten kopen. Op zich niks mis mee, maar het kan ook zonder.

Geplaatst:

Zelf heb ik mijn vierkante meter tuin volledig leeggeschept. Niet alleen omdat er dan lekker verse grond in kan maar ook tegen plagen (Slakkeneieren en schimmels).

Geplaatst: (aangepast)
Aha....moest toch echt even nadenken waar dit over gaat.

SFG = Square Foot Garden = "Vierkante meter tuin" van 1,20 x 1,20

Ha ik weet niet of het grappig is bedoeld de afmetingen kloppen althans http://www.wikihow.com/Practice-Square-Foot-Gardening

"The usually recommended measurement is 4 feet by 4 feet, 16 sq ft (120cm x 120cm, 1.5 m2) "

Mss was je niet zo vertrouwd met de afkorting SFG, ofzo? k Snap het niet helemaal wat je wil zeggen

aangepast door Gast
Geplaatst:

Sakura ik had al een vermoeden dat het ook met andere grondmixen moest kunnen.

Welke potgrond en welke compost kan je aanraden om zowel te zaaien als te planten?

De cocopeat van Ecostyle heeft zie ik ook wel bemestting, maar enkel voor 6 weken.

@Bearco86 : ik moet zeggen ik had vorige zomer last van een soort groene wormen, die de sla langs binnen begon op te eten naar buiten toe(maw het was te laat toen ik de gaatjes zag)

En slakken had ik ook maar daar gebruikte ik weer iets biologisch voor, en eierschalen had ik ook ergens gelezen maar nog nooit gebruikt (ben n beginner )

Anders schep ik in de bestaande bak(van vorig jaar) 10 cm weg +nieuwe cocopeat, en in de nieuwe bak een mix van compost,potgrond, en bv cocopeat.

"peat moss" is potgrond?

Geplaatst:

Compost is een compost, maakt niet zo veel uit welke. Natuurlijk kun je denken dat hoe duurder hoe meer kwaliteit, maar voor mij is de goedkoopste compost goed genoeg (ik heb ook SQFG bakken). Of als je eigen compost maak dan weet je ook zelf dat het goede spul is. Hetzelfde met potgrond, koop welke je maar wil. Speciale dure biologische spul of gewoon een zakje van 3euro.

Zelf heb ik tuingrond (bemeste) + koemestkorrels in mijn bakken (en ik geef ook korrels, compost en mest later bij, als de planten groeien). Maar mijn bakken hebben geen bodem (dus geen worteldoek, planten kunnen zo diep hun wortels laten groeien als ze maar willen). Als je wel een worteldoek heeft of je bak ligt op tegels zou ik voor potgrond gaan. We gaan zien hoe het met mijn tuingrond deze seizoen gaat, maar het ging vorige jaar in hetzelfde grond (toen nog zonder SQFG bakken) prima en ik zie geen redenen waarom het zou deze jaar met alle nieuwe grond erbij anders zijn.

De enige waar ik zou echt oppassen, als je hetzelfde grond gebruikt als vorige jaar (+extras bij) is dat je je groente wisselt. Dat betekent dat waar, bijvoorbeeld, vorige jaar bloemkool was komt deze jaar groente dat niet uit de koolfamilie komt. Ik zou ook niet alle sla in tweede bak doen. Beter paar vakken in een bak (niet naast elkaar) en paar in andere. Zo krijg je minder ziektes/wormpjes/slakken. Maak het een beetje spannend, een leuke mix.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Wat Estemy zegt.

Qua bemesting gebruikte ik de universele tuinmest van Naturen. Dit jaar ga ik voor het eerst korrels gebruiken om te bemesten (Aveve groenten en fruit), maar het merk maakt op zich niet zo veel uit.

Ook heb ik dit seizoen kippen-koeien-en paardemestkorrels in mijn bakken gedaan, samen met de compost.

Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling van groenten in je bak(ken) en dan komt het wel goed

Geplaatst:

Als het even kan je bakken zo positioneren dat ze het meeste van de dag zon hebben. Als het niet anders kan is halfschaduw ook goed.

1. Deze grond voldoet nog prima en er is geen (enkele) noodzaak om die gedeeltelijk of volledig te vervangen. Mijn advies is om er alleen nieuwe compost door de toplaag te mengen en wat organische bemesting, zoals koemestkorrels, toe te voegen.

2. Als je de plantjes direct plant kunnen ze de voedingsstoffen uit de grond in de bak halen (zie ook 1. hierboven). Heb je nog geen ruimte dan is het een kwestie van verpotten naar steeds een grotere pot met nieuwe potgrond (en ook voeding) totdat je ze wel kunt planten. Zaaien in potgrond gaat voor de meeste plantjes overigens prima.

Geplaatst:

Dag Jorg, je zegt zaaien in potgrond gaat prima voor de meeste plantjes. ik heb dit nogal gelezen, maar bij Horta(is een tuinwinkelketen in Belgie) waar ik de bak gekocht heb raden ze dit af en het volgende aan http://www.ecostyle.be/cocopeat_groenten_kruiden

Als je even op die link klikt lees je wel dat het verrijkt is: "100% kokossubstraat, verrijkt met extra organische meststof, voor gezonde groei en prachtige bloei. Neutrale zuurgraad (pH-waarde tussen 6.2 en 6.8) = geen verzurende werking"

Ik wou een tweede bak met opzet op een plaats met minder zon/meer schaduw zetten, om bepaalde kruiden en groenten(sla bv) niet teveel zon mogen? Mss ben ik hier compleet verkeerd, ik ben een beginner

Peterselie zie ik bij familie in schaduw goed groeien, en dat was bij mij vorig jaar wat (het enige) niet zo goed ging...

De compost en bemesting mengen, is dat over de gehele inhoud of enkel beneden of enkel bovenlaag?

Geplaatst:

Zet je bak nooit in de schaduw, in de zon kun je ook sla groeien, maar niet alle andere groente. Als je wilt sla in meer schaduw laten groeien plant hem dan achter andere planten in je bak (erwten, paprika, tomaat, komkommer, wortels enz). En sla wil niet in schaduw groeien, maar in halfschaduw.

Geen commentaren over cocopeat, betaal hoeveel je maar wil voor een beetje aarde. Voor iedereen zijn eigen ding en misschien maakt het ook niet zo veel uit als je maar voor 2 bakken moet zorgen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Ik heb de eerste twee jaren geen verandering aangebracht aan de grond en heb twee jaar na mekaar een prima oogst gehad. Dit jaar heb ik er enkel droog koemest onder gemengd en een week gewacht alvorens ik begon te zaaien, ik ben vrijwel zeker dat het derde jaar ook wel weer ok is.

Geplaatst:

Als je de originele MM mix hebt hoef je die nooit meer te vervangen, hooguit aanvullen als je achteraf vindt dat je eigenlijk te weinig in je bakken hebt gedaan, zoals ik bij mijn 2e bak heb gezien, maar als je genoeg gevuld hebt hoeft dat dus niet. Het enige wat je doet is compost erbij doen, dat kan je per vak doen of ineens de hele bak. Dat is het fijne van MM mix, het hoeft nooit meer vervangen te worden en de compost daarin is zo samengesteld dat je zelfs wormen in je bak kan krijgen, hoe groeien die, via eitjes? Die zitten dus gewoon in de compost in de MM mix, ideaal.

Geplaatst:

Dat laatste verbaast me ! Is dat zo ? De eitjes van de wormen in de MM-mix ?

Ik ben even gaan zoeken, eerlijk gezegd had ik dat ook nog nooit gedaan, maar ik kan niks vinden over het feit dat er wormeneitjes in de mix zou zitten ( de originele MM-mix ).

Waarom denk je dat Tuintjesdraak ? Of, waar kan ik dat vinden dat het dat wél bevat ?

Geplaatst:

Ten eerste heb ik wormen in mijn bakken en volgens mij vreten die zich niet door worteldoek heen, maar ook schijnt de compost die erdoor zit blijkbaar met wormenmest verrijkt te zijn, is tenminste wat ik begrepen geb. Op de site van Jelle staat ergens ook een stukje dat je met deze mix zelfs wormen in je bakken kan krijgen. Lijkt me niet dat wormen langs buitenkanten, stenen randjes of hout, omhoogkruipen tot boven het worteldoek en dan je aarde in kruipen, dus ze moeten in die mix zitten dan toch?

Vorig jaar was ik in een vak bezig, daar kwam in eens een joekel van een worm uitkruipen, leek wel een slang zo dik en lang, was zeker 20 cm lang en misschien iets van 2-3cm doorsnede, ik schrok me het leplazerus toen ie tevoorschijn kwam, toen ik zag dat het een worm was heb ik hem opzij gedaan zodat ik erbij kon

Geplaatst:

De ( onopzettelijke ) verspreiding van eitjes van de worm vind vaak plaats door vogels, waarbij er eitjes blijven kleven aan de poten of zelfs snavel. Dit gebeurt ook bijvoorbeeld vaak bij slakkeneitjes.

Geplaatst:

KAn ook, maar zoals ik het begrijp uit de tekst op de site van Jelle, schijnt het al in de MM mix te zitten, het kan dus overal vandaan komen, maar wormen in je originele MM-mix krijg je zeker weten

Geplaatst:

En is het nu het moment om compost en koemest door de bovenlaag te mengen? Of moet ik wachten?

Ik wou al wat lookbollen(in de frigo al 2 weken) uitplanten en wat peterselie en eventueel sla planten al...

Geplaatst:

Ik heb geen compost, maar ik gooi er wel altijd een handje gedroogde koemestkorrels door, ook als ik iets nieuws ga zaaien. Wat ik nu wel doe, omdat ik voor 1 of 2 zakken niet naar het dihcstbijzijnde adres voor Mm mix wil rijden, is wat ik tch te laag vind staan in de bakken aanvullen met potgrond wat uit turfstrooisel en tuinturf bestaat(volgens mij is het 1 en dezelfde spul, maar zo staat het op de zak). En omdat er in een aantal vakken nog wat stond/staat schep ik de mest niet door de hele bak, maar gewoon in het vak waar ik ga zaaien.

Geplaatst:

Gisteren mijn bak eens opgeruimd: onkruid eruit en ook wortels van de look en bieslook enz...

Wat ik merk(ook wel logisch) is de eerste 10 cm is cocopeat en daaronder zit dan natte potgrond. Was wel enigzins verbaasd dat die potgrond nog steeds vochtig was(heel zwarte grond) en dat daar zo diep wortel of uitlopers van bv knoflook nog inzitten.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar bij de start van de bak nog anderere dingen door de potgrond gemengd had(ik denk onderaan dat ik er brokstukjes van oude pannen en stenen, en grind ingedaan heb, zoals ik in mijn potten doe voor betere drainage).

Volgens Horta moest ik het tweede jaar (nu dus) de eerste 10 cm vervangen door nieuwe cocopeat.

Ik wil ook een tweede nieuwe vierkante meter tuin kopen en daar zou ik toch potgrond en compost en cocopeat samen in doen, alleen weet ik niet of ik die alle 3 mag mengen of beter cocopeat bovenaan laat en compost meng met potgrond en eventueel koemest?

In de bestaande bak zal ik op aanraden van de mensen hierboven compost en koemest mengen (maar moet ik die bovenlaag cocopeat wegdoen of meemengen?)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...