Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen zaailing lang en dun

Anita

Recommended Posts

Ik heb vorige week in een vensterbankkasje (zo'n gekleurd plastic onderbakje met een doorzichtige hoge deksel met schuifjes van de Action) wat pompoenzaadjes geplant. In een paar dagen tijd zag ik dat er iets ging gebeuren. Omdat er in hetzelfde bakje ook wat potjes staan met een peperzaadje waar zo op het oog niets gebeurt, heb ik de kap erop en de schuifjes dicht gehouden, lekker warm.

Gisteren hadden de pompoenplantjes twee blaadjes, waren ze nog redelijk laag, maar vanochtend zag ik dat ze in een dag tijd omhooggeschoten zijn, een lange, lange steel met nog steeds twee blaadjes, nu tegen het dak aan gegroeid!

Het ziet er ielig uit, en iets zegt me dat dit niet helemaal goed is, maar kan dit nog bijtrekken? Ik bedoel, kleiner worden zal niet gaan, maar komen er straks meer blaadjes en dijdt de plant dan in de breedte meer uit zodat ze in verhouding steviger zijn?

Let wel: het gaat hier om twee geplante courgettezaadjes, geen ramp, maar vorig jaar had ik uit twee zaadjes wel twee hele mooie planten met lekkere courgettes.

Ik heb ze nu om af te remmen in een kasje buiten gezet, dat scheelt alvast de verwarmingswarmte vanaf de onderkant.

Wie weet wat ik nu het beste kan doen? Doorgaan hiermee of overnieuw beginnen, en wat is dan de beste manier?

Ik heb ook probleempjes met mijn eerste pompoenplant. Hij is niet lang en dun, maar de eerste blad is een beetje...alsof iemand een stukje heeft opgegeten en de rest is een beetje geel. Een ongelukje tijdens kiemen, wie weet? Ik ga afwachten tot april, want volgens mij heeft hij nu bijna een tweede blaadje en misschien is die wel normaal. Als dat niet zo is ga ik in april opnieuw zaaien, want het is ook beter als je pompoenen pas in april zaait (meer zon). De enige reden waarom ik deze "Big Max" al in maart heb gezaaid was de informatie dat ik over deze ras heb gelezen (dat ik mag hem al in maart zaaien).

Ik denk dat met jouw plant is het hetzelfde: het is een probleem met te weinig licht. Ik zou tot april afwachten en dan opnieuw zaaien. Het kan ook zijn dat die eerste plant in de volgende paar weken sterker wordt. En van persoonlijke ervaring kan ik zeggen, dat meeste pompoenen gaan pas in volle grond echt groeien, in potten vinden ze het niet zo goed, weet ik niet waarom.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Pompoen of courgette nu al zaaien? Dat is wel vrij vroeg hoor. Tomaten en pepers, okay, maar pompoen en courgette, daar kan je rustig mee wachten. Normaal begin je eind april onder koud glas of vanaf midden mei in volle grond. Die planten groeien immers E-N-O-R-M snel.

Lange en dunne zaailingen is meestal een symptoom van te weinig licht. De plantjes hebben dan zo'n lange stengel omdat ze "op zoek gaan" naar licht. Vanmorgen zijn hier ook tomatenzaadjes uitgekomen en ik zag ook al dat hun steeltjes meteen al wat langer waren. Had niet verwacht dat ze al op 2 dagen zouden kiemen, dus meteen mijn groeilamp aangezet. Nu zal het wel prima verlopen. Licht is zeer belangrijk voor zulke plantjes.

Ik zou wachten tot eind april en ze dan buiten onder koud glas zetten. Dat is trouwens ook wat ik zelf ga doen met mijn courgetten en pompoenen. Tegen midden mei heb je dan al mooie plantjes die je kan uitplanten na de ijsheiligen. En dan heb je nog ruim te genieten van die planten tot eind oktober.

@Anita: Courgettes hoeven het niet zo warm te hebben als de pepers om te kiemen.

Dus snel uit dat kasje halen, verpotten (weer diep, tot vlak onder de blaadjes) en niet te nat.

Op koele lichte plek verder laten groeien.

Ik las dat je gebrek aan licht op kan lossen door zo'n isolatielaken/folie op te hangen. dus raam, plantjes, folie. die weerkaatst dan het licht, komt het ook niet van 1 kant. Zou je bij de Action (bij de autospullen) kunnen kopen voor een paar euro.

• 3 weeks later...
Oh jee, ik vrees dat ik ook veel te vroeg ben geweest met de pompoen (Atlantic Giant). Op de verpakking stond wel zaaien vanaf maart onder glas, dus ja op 1 maart stond ik daar.

Die groeit enórm, zeg. Zo ziet hij er momenteel uit:

DSCN163739441395153003.JPG

Kan ik (en ook topicstarter) dit nog houden tot 15 mei?

Op 15 mei zou ik plantjes kopen die er uitzien zoals op je foto, dus je bent inderdaad wel erg vroeg