Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Axel's moestuin


heidike_21

Aanbevolen berichten

Mijn eerste peperseizoen is volop bezig .

Vandaag gaf ik ze voor het eerst mest voor in de serre aangezien ze binnen enkele weken naar de serre worden overgeplaatst .

Hier enkele foto's van al de planten die ik op het moment allemaal in bezit heb .

Dit zijn o.a : kanibaaltomaat , blauwe bessen , paprika's , olijfkomkommers enz ...

Hier alvast foto's van mijn plantjes :

dx205z.jpg

33xtybr.jpg

 

Hier de pepers die ik vandaag heb verpot aangezien ze wat te groot werden voor mijn vorige potjes .

awc5tt.jpg

n2ljc6.jpg

339hw8p.jpg

2yllpck.jpg

 

Een foto van de olijfkomkommertjes

f4qkbr.jpg

 

Ineens een nieuwe portie gepland : peter peper , bestomaatjes , aardbeispinazie , cayenne peper , pepino , filius blue

Ik heb er een plastiek zakje over getrokken omdat deze pepers enkel groeien bij veel warmte .

Ik weet nu niet of ik hier goed aan doe ?

 

293ccqc.jpg

 

Nu enkele foto's van mijn serre .

Er is niet meer zoveel werk aan : nog een raampje , de regenpijp , de regentonnen , het padje binnenin en de deur .

Nog even spuiten tegen het onkruid en 14 dagen later mogen al mijn groentjes erin

 

6zu8ok.jpg

34rzvwp.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele mooie kas, ziet er degelijk uit.

Zal je dit jaar al heel wat komkommers en tomaten in kwijt kunnen en volgend jaar veel kunnen voorkweken. Ik kan het op de foto niet zien maar denk je aan een goede ontluchting want als de zon erop staat kan het behoorlijk warm worden. Ook als je de ramen witkalkt.

Je plantjes zien er ook netjes uit, zo te zien goed op schema voor 15 mei.

Maar heb je niet teveel kunstmest erbij gegooid ?

Bij teveel kunstmest loop je het risico dat ze er dadelijk te snel uitnaaien.

Bij het opkweken kan het beter niet te snel gaan zodat je stevige planten kweekt. Ik kweek al jaren veel tomaten en liefst in niet al te rijke grond zodat ze rustig groeien. Buiten na 15 mei mogen ze los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Een nieuwe update van mijn moestuintje .

Sorry dat het zolang geduurd heeft maar hier zijn dan weer nieuwe foto's .

Ik ben de laatste tijd erg veel bezig geweest bij ons in de serre en er is al heel wat opgekomen .

v81p2b.jpg

 

Links bovenaan zie je een van mijn pepinoplantjes met daarnaast 2 bosaardbeitjes .

Bosaardbeitjes ben ik van plan volgend jaar niet meer te planten .

Ze zijn veel te klein voor in onze kleine man zijn fruitpap .

Ik ben dus op zoek naar zaden of stekjes van de Maxim aardbei .

Kan iemand mij een adres geven waar ik deze kan kopen ?

Of misschien heeft iemand intresses om te ruilen ?

Ik heb deze ooit al eens gekocht bij Bakker maar deze hebben het op een of andere manier allemaal begeven .

 

Daaronder vindt je links framboos en ananasaardbeien .

Nog nooit van gehoord en van geproefd maar ik ben benieuwd .

Er komen in ieder geval al bloemetjes aan .

Daarnaast vind je nog enkele minipepers in een bloempot

 

4sn1xf.jpg

 

Hier op de foto vind je dus op de eerst rij allemaal nog ananas en framboosaardbeien .

Volgend jaar zou ik graag ook de abrikoos aardbei planten .

Weet misschien iemand waar ik deze kan vinden ?

Daaronder links : heb ik nog een pepinoplantje , het andere plantje is een peperplantje .

 

1rzvh3.jpg

 

Mijn mooie versierde mand gekocht bij pelckmans .

Hier zit 1 ananas en 1 framboosaardbeitje in

 

2pzfmlt.jpg

Hier een nieuwe aanwinst !!

2 kiwistruiken , blauwe druif en witte druif

Deze zijn natuurlijk nog heel klein

 

nf47dy.jpg

Heerlijke saladesoorten voor bij de patatjes

dzge2v.jpg

Rode kool

2i23gk3.jpg

Aardbeispinazie : een vergeten groenten als ik mij niet vergis !

De blaadjes werden vroeger gekookt als spinazie .

De bloemetjes die later verschijnen worden meestal gebruikt als versiering op taarten !

b4b5mc.jpg

Nog enkele saladesoorten in pot .

De serre begint wat krap te worden vandaar dat ze in pot staan

2z9fdc2.jpg

Hier vind je mijn blauwe en zwarte bessen deze komen achter de serre te staan .

 

Dit is het dan weer voor vandaag zodra ik nog eens een gaatje vind plaats ik meerdere foto's anders worden mijn berichtjes te lang

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hier weer een klein berichtje van ons .

Het moestuinseizoen is hier zo goed als gedaan voor mij .

Volgend jaar hoop ik samen met mijn zoontje te gaan tuinieren .

Hopelijk vind hij het ook zo tof als ik .

Op het moment ben ik aan het nadenken wat ik met mijn vele aardbeiplantjes ga doen .

Graag zou ik in mijn kast zo veel mogelijk plaats willen creeren ( of zoiets ) om ook nog andere groentjes te zetten .

Nu heb ik op het moment mijn aardbeiplantjes in een houte kist staan maar volgens mijn vriend is dit ook geen optie .

Hij zegt dat dit gaat schimmelen binnen 2 jaren .

Misschien kan ik zo van die langwerpige bloembakken in plastiek halen .

Of wat zouden jullie er mee doen ?

Pas geleden heb ik ook nog enkele bosaardbeiplantjes gekregen , een vlierbessenstruik , vijgenstruik ( of is dit een boom ? ) en 3 a 4 wijnbessenstruiken van iemand op dit forum .

Ik heb op het moment nog geen foto's kunnen maken van mijn moestuin aangezien we aan het werk zijn in onze woning.

Sorry hiervoor , zodra ik meer tijd heb komen er zeker foto's .

Ik heb ook al nagedacht over wat er volgend jaar in onze moestuin komt .

Hier alvast mijn verlang lijstje :

 

Komkommers

Aardbeien

WaterMeloenen

suikermeloenen

Staakprinsessen

Suikermais

Stokbonen

Wortelen

Peper spaanse grote

Peper spaanse gele

Gele paprika

Rode paprika

en heel misschien als er nog een plaatsje overschiet courgettes .

 

In mijn tuintje staan er alvast rode bessen , Kiwi's , blauwe bessen , zwarte bessen , Marokkaanse munt , frambozen , kleine aardbeien , gewone aardbeien die kwekers gebruiken ( even de naam kwijt ) ananas en framboosaardbeien , vlierbessen , braambessen , appels enz...

Bij het volgende berichtje stuur ik jullie alvast foto's van mijn moestuin en zal er ineens eentje van mijn grote engel bijsteken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Bor zie je dat de aardbeien het gewoon goed doen in zo'n blauwe regenton.

Ik heb ze zelf al eens in een dikke pvc pijp gezet.

Verschillende tuiniers zetten de aardbeien in (afgedankte) zinken dakgoten die aan hek, schuur of muur bevestigd worden.

Zo kun je verschillende goten boven elkaar hangen en op relatief beperkte ruimte toch veel aardbeien kweken.

Kijk uit met je bosaardbeitjes, sommige soorten woekeren nogal, vooral de echte wilde. Voor je het weet heb je de halve tuin vol.

Als je de ruimte hebt geen probleem natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hier ben ik dan weer .

Ik heb ondertussen al een oplossing gevonden voor mijn verzameling aardbeien .

Ik vraag gewoon dit jaar zo'n houten bak met 16 vakken ( mini-moestuin , footgardening of iets dergelijks ) voor mijn verjaardag .

Hier kan ik mijn aardbeitjes , worteltjes , oost-indische kers , radijs , klein duimpje sla , rabarber en worteltjes .

Ik wil ook graag een kleine soort pompoen plaatsen volgend jaar .

Als dit bestaat ?

In de overige bakken wil ik graag Maxim aardbeitjes planten .

Dit zal dan het stukje moestuin worden wat mijn zoontje volledig zelf mag onderhouden .

Wat komt er zoal bij mij in de moestuin : een 12 ying yang boontjes , 3 tal stokbonen , 4 paprika's , 5 pepers , 3augurken , 3 minibeltomaten , 3 watermeloenen , 3 suikermeloen , 6 courgettes en 3 minikomkommers .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook graag een kleine soort pompoen plaatsen volgend jaar .

Als dit bestaat ?

.

jahoor, b.v. Sweet Dumpling, en een van mijn favorieten: Delicata..er zijn nog veel meer kleine soorten hoor, kijk maar eens bij jansen, die hebben een hele uitgebreide catalogus met pompoenen..:http://www.kuerbis-info.de/Jansen-Details-nl.htm

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook graag een kleine soort pompoen plaatsen volgend jaar .

Als dit bestaat ?

.

jahoor, b.v. Sweet Dumpling, en een van mijn favorieten: Delicata..er zijn nog veel meer kleine soorten hoor, kijk maar eens bij jansen, die hebben een hele uitgebreide catalogus met pompoenen..:http://www.kuerbis-info.de/Jansen-Details-nl.htm

 

Hartelijk bedankt Appelvrouw !

Kan ik deze ook in een mini moestuin planten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook graag een kleine soort pompoen plaatsen volgend jaar .

Als dit bestaat ?

.

jahoor, b.v. Sweet Dumpling, en een van mijn favorieten: Delicata..er zijn nog veel meer kleine soorten hoor, kijk maar eens bij jansen, die hebben een hele uitgebreide catalogus met pompoenen..:http://www.kuerbis-info.de/Jansen-Details-nl.htm

 

Hartelijk bedankt Appelvrouw !

Kan ik deze ook in een mini moestuin planten ?

Ik heb niet zoveel verstand van minimoestuinieren, maar het is een goed idee om de plant veel voeding te geven, pompoenplanten houden van eten!( ik graaf een gat, dat stop ik vol met compost en mest, dan gat dicht en de pompoenplant er boven op..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...