mijke Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Vriendlief is verliefd geworden op fruitboompjes, en nu wil hij er HEEL graag een. Ik ben opzich ook verliefd op fruitboompjes, maar..... de ruimte! We hebben maar 12 vierkante meter! Is het mogelijk om een (bijvoorbeeld laagstam)boompje gewoon midden tussen de groentes te zetten? En kun je dan de hele boomspiegel beplanten, of moet je een cirkel vrijlaten (zo ja, hoe groot moet die cirkel zijn)? En hoe groot is het verschil in mestbehoefte, voorkeur voor wel/niet zure grond etc.? Kortom: is dit een verschrikkelijk onzalig plan, of is het opzich wel mogelijk als we met enkele dingetjes rekening houden! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
thea Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Ik zou hem aan de rand zetten ,midden in.En aan de weerzijde fruit struiken .En dan wel op het oosten dan krijg je groenten ook nog licht en zon. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
SuusP Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Mijke, volgens mij berust het hele idee van "forest gardening" juist op het gebruik maken van de ruimte tussen/onder (fruit)bomen, dus het zal zeker kunnen. Zelf heb ik dit jaar uien en aardbeien onder de (oude hoogstam) fruitbomen staan, maar ik heb nog geen eerdere ervaring hiermee. Als het kan, plant dan je bomen op de noordzijde van de border, zodat de schaduw erbuiten valt en de planten onder de boom ook goed zon krijgen. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geertlaurent Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Ik denk dat het vooral af zal hangen van de zon. Als het boompje veel zon wegneemt en de groenten daardoor veel schaduw hebben zou ik het niet doen (of de boom uiterst aan de zijkant zetten). Maar dat wist je zelf ook al wel denk ik. Mijn kersenboom staat ook in de tuin en die geef ik geen speciale mest of grond. Quote
loes Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 hou ook rekening met de buurtuintjes, die willen hun tuin ook niet in de schaduw hebben liggen Quote
Stan Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Mijke het boompje is als je gaat planten niet heel erg groot dus de eerste 5 jaar heb je nergens last van betreft schaduw e.d. maar, heb je al eens aan zuilboompjes gedacht. Ik heb zelf b.v. een mcIntosh appel dat is een stam met daar gelijk op/aan de appels. Deze heeft dus maar erg weinig ruimte nodig en geeft dus ook veel minder schaduw. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Een zuilboompje of patio-maat boompje zal wel gaan. Zoals bovenstaande reacties ook aangeven : denk aan de zon val op de border en denk ook aan de buren ja.Ga je wat groter dan zuil of patio: naar struikvorm of laagstam bv, dan moet je toch rekenen op een boomkruin na een paar jaar van 3 meter doorsnede en ook hoog, wellicht meer zelfs. Geschikter zou dus patioboompje zijn of zuil-formaat. Bedenk wel dat juist die zwakgroeiende boompjes op onderstammen staan die geen onderbegroeiing ( wortel- concurrentie ) dulden. Niet idealiter in ieder geval. Ook behoorlijk gemest moeten worden trouwens.Het kán op zich wel ( ik doe het zelf dus wél ) maar met mate. Geen intensieve beplanting met wisselteelten en meerdere oogsten in een seizoen. Wel wat extensieve dingetjes, die niet te kieskeurig zijn en wat vaste kruiden. De opmerking hierboven, dat het idee in lijn zou zijn met het concept van 'forrest-gardening' lijkt me niet opgaan voor wat boompjes op zeer zwakke onderstam ( en dat zal het toch moeten zijn, omdat je geen halfstam of hoogstam op jouw stukje kan hebben of wil ) Quote
spike Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Aalterse Willy had dat ook maar ga je te diep spitten in de boomspiegel dan maak je de wortels kapot en dat zie je aan de boom!zie zijn verslag met foto's. Maar als je gebonden bent aan de ruimte dan moet je consessies doen.Maar ik ben geen voorstander. Quote
Yuras Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Wat @Stan zei - zuil boompje of patio boompje is zeer goed voor kleine tuin... Van zuilbomen is wel mogelijk zelfs haag maken, van noorden kant. Quote
mijke Geplaatst: 1 april 2014 Auteur Geplaatst: 1 april 2014 Zo ziet onze tuin er uit (ik zeg steeds 12, maar het is ruim 14 vierkante meter dus): We hebben daar 2 week geleden een hele dikke laag gemeentecompost op gegooid (ik denk wel 10 centimeter), en elk voorjaar zullen we weer een lading gemeentecompost krijgen (al weet ik niet of het dan weer zo veel is). Qua bemesting moet dat denk ik wel voldoende zijn? De boomspiegel inplanten met vaste planten als kruiden is zeker een goed idee! Qua schaduw, ik had zelf het (niet kloppende?) idee dat dat, iig de eerste jaren - en veel langer wonen we hier denk ik ook niet - wel mee zou vallen, als ik kijk naar de boompjes die we in de algemene tuintjes hebben staan, die hebben maar enkele takken (ze zijn nu 3 jaar oud). Maar wellicht is dat per soort verschillend. Iig fijn dat het geen totaal onmogelijk plan is! Ik ga eens even bij tuinland loeren van de week of ze daar iets geschikts hebben Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
loes Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 waarom zou je eigenlijk een boom planten als het maar voor enkele jaren is?zou je niet liever wachten tot een iets vaster plekje? Quote
mijke Geplaatst: 1 april 2014 Auteur Geplaatst: 1 april 2014 Een iets vaster plekje? Dit is het meest vaste plekje dat ik tot nu toe ooit heb gehad! Ik kan me eigenlijk sowieso niet voorstellen dat ik ooit ergens langer dan 5 jaar zal wonen Nee, als ik al dit soort dingen uit moest stellen tot ik een vast plekje had (of op een beter punt in mn leven, of meer geld had, of een groter huis, of een eigen tuin, etc. etc...) dan zou er nooit iets gebeuren in mn leven! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Stan Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Daar heeft Loes een punt. Maar als je een patio of zuilboom zou nemen kan die gewoon in zijn pot blijven wonen tot je gaat verhuizen naar een huis met tuin oid. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Estemy Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Je kunt ook een minitree of een patiotree(boom) kopen. Dat is een fruitboom met vruchten maar geen takken. Perfect voor kleine tuin of balkon (je kunt ze ook in een pot laten groeien als je wil bijvoorbeeld in 2 jaar verhuizen). Ik heb zelf een appel, je moet hem volgens de kweker nooit snoeien en hij groeit van zelf niet heel hoog. Dan kun je zelfs meer dan een boom tussen de groente laten groeien want je krijgt ook bijna geen schaduw. Zelf heb ik voor minitrees gekozen, want ze zijn veel goedkoper dan een hoogstam leiboom.Ze zijn bij minitree.nl voor koop (bezorgd via post) of je kunt ze ook bij fruitbomen.net zelf ophalen en uitkiezen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Bit Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Heb ik er nu geen foto van , maar mijn ooit eens aangeschafte ballerina-boompje, is inmiddels toch ook wel een boom van tegen de 3.50 hoog en een dikke 80cm doorsnede kwa bladerdek/zuil-kruin. Ding is wel 15 jaar oud inmiddels, en staat nog in een vroegere tuin. Maar echt héél klein blijven die toch ook weer niet ( tenzij je blijft snoeien natuurlijk ) Wel zéér productief en ook best aan te bevelen in nieuwbouwwijk -tuinen. Heel mooi zo'n bloeiende zuil. Quote
mijke Geplaatst: 2 april 2014 Auteur Geplaatst: 2 april 2014 Hm, die takloze dingen vind ik echt geeeen gezicht Ik denk dat wij voor een laagstam kersenboompje gaan. Iemand nog tips qua ras? Hij moet zelfbestuivend en zoet zijn en het liefst zo groot mogelijke opbrengst natuurlijk (tenzij je daarvoor heel specifiek en kundig moet snoeien etc., we zijn wel beginners natuurlijk. En tips voor de plek (zie plattegrond van tuin vorige pagina)? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
thea Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 De merels hoor je al,lekker daar komt een kersen boom. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
mijke Geplaatst: 3 april 2014 Auteur Geplaatst: 3 april 2014 de merels mogen van mij best een paar kersjes hoor Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Estemy Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Ik kan je mijn poes lenen, zij kan uren onder die kersenboom zitten om die merels te kunnen proeven Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.