Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwaluw


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Echt gaaf! Is dat een "eigen" foto?

 

Ja! Niet alleen is het een eigen foto, het zijn onze 'eigen' zwaluwtjes Nou ja, dat vinden wij. De boerenhuizen en schuren hier zitten vol met kleinesten en er worden er altijd wel weer een of twee (of meer) hergebruikt. Dit nest - zat binnen in onze schuur net boven de ingang - hebben we dagelijks kunnen volgen van renovatie tot uitvlucht van de jongen. Het is zoooooo geweldig om dat te zien. Het nest was al oud, er zat een groot gat in maar pa en moe hebben dat dus vakkundig gerenoveerd. Toen eieren gelegd en gebroed en dan de geboorte van het eerste kind, de volgende etc. Totdat ze eindelijk groot waren en nog maar net met z'n allen in het nest pasten. En ineens is dan de dag dat ze proefvluchten gaan maken. Kleine rondjes voor het nest en dan gauw weer terug. Een dag of twee later verlaten de jongen het nest om niet meer terug te komen. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo emotioneel ingesteld maar na ruim 2 maanden ga je die beestjes dan toch missen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze de afgelopen 2 jaar ook in totaal 4x een poging gewaagd om een nestje te bouwen. Dakgoot: plastic. Dan raad je het al, gaat in het begin goed maar op een gegeven moment worden de jongen te zwaar en laat het nest los. Niet echt leuk om dat 4x op te moeten ruimen .

 

De bedoeling is om binnenkort zo'n kant en klaar zwaluwnest in de nok te hangen... Niet echt natuurlijk maar alles beter dan de beestjes elke keer maar weer opnieuw een poging te zien wagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer Jorg ik had geen idee dat dat gebeurde bij plastic dakgoot, dat is wel erg zonde van die beestjes,

mooi dat je ze dan helpt met zo'n gekocht zwaluw ding !

Ik zie ze trouwens bijna nooit, en zeker geen nesten volgens mij nog nooit in echt gezien zover ik me herrinder

dus vindt het heel bijzonder en begrijp je dus best leslie.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat in het begin goed maar op een gegeven moment worden de jongen te zwaar

 

Ja kleine dikzakjes worden het, en dan te bedenken dat moes of pa 's nachts ook nog in het nest erbij kruipt. Ik heb er jammergenoeg geen foto van maar stampvol was het in het nest. Het is wel opletten geblazen als de zwaluw bezit neemt van je huis of schuur, de deuren van onze schuur hebben 2 maanden op een flinke kier gestaan want anders kan pa of moe niet naar binnen met het voedsel en je boterhammetje eten voor de ingang van het nest kan ook niet want dan durven de ouders niet naar binnen. Maar dat je in de weg zit merk je snel genoeg, ze blijven dan een beetje voor de deur rondcirkelen net zo lang tot je weggaat

 

Op www.beleefdelente.nl kun je trouwens de nesten van diverse vogels - ook de boerenzwaluw - via de webcam volgen!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Wij hebben twee zwaluwnesten aan het huis.

Èén aan de oostkant, en één aan de westkant, enwel direct naast het slaapkamer raam.

Dat wordt weer herrie des ochtends.

 

Deze welke hun intrek hebben genomen naast de slaapkamer zijn er al een paar dagen.

Ze hebben eerst met veel kabaal het oude nest ingenomen, en nu zie je ze alleen `s nachts.

Die aan de oostkant zijn altijd een paar weken later, hoewel het beide huiszwaluwen zijn.

 

Die aan de oostkant is overigens vorig jaar na een ruzie tussen zwaluwen onderling kapot gegaan.

Ze hebben het gerepareerd met mortel van ons huis.

Helaas is het van de winter wederom kapot gegaan.

 

 

 

 

Er vliegen al een paar weken al anderen zwaluwen rond, maar welk soort dat zijn weet ik niet.

 

 

Van de zomer zal het regelmatig wel weer tot schrikreacties van ons leiden, indien één of meerdere zwaluwen op hoofd hoogte recht op je af komt, omdan op laatste moment een ontwijkmanouvre te doen.

Op het balkon zitten we precies in de aanvlieg route van zo`n nest.

In begin levert dat dan ook angstige reacties van mama en papa zwaluw op

Later hebben ze het te druk om angstig te zijn.

 

Ik zal er wel wat fotos van/over maken

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik geloof dat ze er weer zijn

 

ir8brd.jpg

 

... maar het was wel een heel gedoe. Twee weken hebben ze af en aangevlogen, door de hele schuur en de zolder erboven, door de woonkamer, de keuken en de stal op zoek naar een plekje. Wij hadden het niet direct in de gaten dus 's avonds gingen gewoon alle deuren hier dicht. 's Ochtends bij het openen van het bovendeel van de staldeur vlogen ze echter direct weer naar binnen/buiten alsof ze voor de deur hadden liggen wachten (als een stel hysterische dertigers voor de deur van de bijenkorf bij de DDD). Sindsdien laten we maar wat open voor ze. En sinds drie dagen lijkt het er sterk op dat ze uiteindelijk toch hebben besloten een oud nest opnieuw in gebruik te nemen.

 

Een van de twee zit op het nest en de ander vliegt heen en weer. Het grappige is dat de opening waar ze doorheen komen in onze (nieuwe) keuken zit - na binnenkomst maken ze een scherpe bocht naar rechts om dan via een laag deurtje naar de schuur te vliegen - dus terwijl wij aan de radijsjes salade zitten vliegen ons de zwaluwen om het hoofd Wat is het plattelandsleven toch heerlijk!

 

Veel weet ik niet van zwaluwenvastgoed maar het nest dat ze uiteindelijk gekozen hebben (we hebben er wel een stuk of 5 in huis) heeft wel een belangrijk pluspunt: er hangt een tijdelijke elektrakabel vlak tegenover. Papa kan dus lekker dichtbij zitten en een oogje in het zeil houden.

 

2vwwsoi.jpg

 

21ov7uo.jpg

Het jammere is dat dit nest veel hoger zit dan het vorige. Wijzelf kunnen het live wel aardig volgen maar veel betere foto's dan bovenstaande kan ik denk ik niet maken, maar we zullen zien. Ik geloof dat zwaluwen zo'n 2 weken broeden en daarna nog zo'n 3 weken voor hun kroost zorgen dus als er echt eieren zijn gelegd dan gaan wij weer 5 spannende weken tegemoet!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zitten er elke nacht 2 op het snoer van de lichtknop in de oude schuur. Dus als je de lamp aandoet (en de zwaluwen even was vergeten), fladdert er ineens van alles om je hoofd.

Ze hebben een nestje op het zoldertje, en daar zijn wij nu steeds bezig om hooi op te slaan. Dus pa en ma zijn dan wat zenuwachtig aan het rond vliegen.

 

Ze zijn echt heel erg mooi van dichtbij! Zo'n klein vogeltje eigenlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...