Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaailing/zaden/oogst tafel


beertjerinke

Aanbevolen berichten

Ik hoorde dat er verscheidene dingen op de tafel hebben gelegen, die ik nooit heb gezien. Sommige dingen waren waarschijnlijk snel weg . Ik had zelf 2 plastic zakken vol met diverse zaden en een groot deel ervan is meegenomen, opvallend meer dan in de herfst. Er waren ook een paar flinke zakken zaad voor een heel weeshuis, die zeer snel in het geheel weg waren. Heeft iemand een tip hoe ik aan beginners duidelijk kan maken dat je een deel uit de zakjes mag pakken en de rest voor een ander kunt laten? Het was nu schijnbaar niet duidelijk dat dat ook een mogelijkheid is. Ik had niet de energie om er tevoren zelf allemaal losse zakjes van te maken.

 

Dat ken ik, ik had het zelfde op de zadenruil van ons moestuincomplex zaden in een grote zak gripzakjes erbij en voor je er erg in hebt volle zakjes weg en andere mensen hebben dan niets.

Volgende keer maken we een brief die we erbij leggen, en eventueel lege gripzakjes erbij of enveloppen of misschien is er iemand creatief en wil die zakjes maken?

Ik moet zeggen dat ik zelf alleen wat quinoa zaad heb genomen (nog een grip zakje van Suusp moeten lenen, zelf vergeten ) En iemand (weet niet meer wie?) heeft me wat witlof gegeven, nog bedankt daarvoor ook van de caafjes voor wie het lekkere groene blad bestemd is

 

Ik had zelf kruisbessen en mosterdblad op de tafel gezet ik had niet verwacht dat die zo snel weg zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand een tip hoe ik aan beginners duidelijk kan maken dat je een deel uit de zakjes mag pakken en de rest voor een ander kunt laten? Het was nu schijnbaar niet duidelijk dat dat ook een mogelijkheid is. Ik had niet de energie om er tevoren zelf allemaal losse zakjes van te maken.

 

duidelijk briefje erbij zal misschien iets helpen?

 

of de volgende keer ff vooraf vragen of iemand het op de MTFD de zaden wil verdelen?

mocht ik er een volgende keer weer bij zijn wil ik dat wel doen. leuk klusje en ff rustmomentje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lief van je Loes!

 

Angela, ik wilde er geen gripzakjes bij leggen, want ik verwachtte dat iemand dan per ongeluk zou denken dat die ook bedoeld zouden zijn om mee te nemen. Maar een briefje er bij is altijd te proberen. Voor zolang het werkt, want de zadenzakjes die nog over waren, lagen deels over de hele tafel verspreid en zouden dus niet meer bij een eventueel briefje liggen. Maar met enig nadenken is er vast wel iets op te verzinnen.

Ik ga er van uit dat het geen 'opzet' is dat mensen de hele zak meenemen, maar gewoon niet weten dat het ook anders zou kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed voorbeeld doet goed volgen, zou je denken. Volgende keer misschien heel duidelijk bord met "pak hier je gripzakje om te vullen" en een apart doosje idd voor de te gebruiken zakjes.

En ach, het is tenslotte ook om mee te nemen. Alleen vaak is zo'n heel zakje zaden gewoon veel te veel voor gewoon gebruik en dan is het zonde dat anderen misgrijpen.

 

Overigens, Angela, zaten er echt heel veel zaden Bugle in je Vreeken zakje! Ik heb er een stuk of acht (oftewel genoeg voor vier tot zes jaar) en er waren er nog heel veel over. Hoop dat die nu niet allemaal ritueel verbrand gaan worden

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had alle zakjes zaad in 2 doorzichtige plastic zakken. De zakjes zaad waren gelabeld en op de 2 doorzichtige zakken had ik ook nog eens staan wat er voor zaden in de zakken zat. Ik weet niet of dozen beter zouden werken dan doorzichtige zakken en dat daar wel de zakjes zaad in blijven zitten, en dus bij het briefje blijven. maar het is het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 3 maanden later ...

UP!

 

Ook deze MTFD is er weer een tafel waarop je zaden, zaailingen, stekken, etc. kwijt kunt. En waar je zelf ook van alles uit kunt zoeken, zonder daar van te voren een 'deal' over te hoeven maken op het forum

 

Zaai dus wat extra, schep wat uitgezaaide plantjes uit je moestuin, winterstek nog wat, etc. Zorg wel dat je er wat aandacht aan besteed; dus zet er wel op wat het is, liefst ook welke soort (of een beschrijving als je niet meer weet welke soort het is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 7 maanden later ...

UP!

 

Ook deze MTFD is er weer een tafel waarop je zaden, plantjes, stekken, en oogst, etc. kwijt kunt. En waar je zelf ook van alles uit kunt zoeken, zonder daar van te voren een 'deal' over te hoeven maken op het forum

 

Stop dus wat zaden in zakjes, schep wat uitgezaaide plantjes uit je moestuin, en neem die paar pompoenen of appels of noten of paprika's mee die je teveel hebt.

Zorg wel dat je er wat aandacht aan besteed; dus zet er wel op wat het is, liefst ook welke soort (of een beschrijving als je niet meer weet welke soort het is). Neem niet teveel mee, tenzij het aan het einde van de dag naar de varkens mag natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super! Ik neem in ieder geval tomatenzaad mee in grotere zakjes. Deze eigen zaden uit 2015 zijn getest en geven de beloofde plant. Zelf kleine zakjes meenemen om de zaadjes in te doen.

K kijk vandaag nog even in de tuin of ik nog wat uit te scheppen heb.

Jorieke je verzameld toch ook nog steeds veldvarkensveld zaden?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

UP!

 

Ook deze MTFD is er weer een tafel waarop je zaden, plantjes, stekken, etc. kwijt kunt. En waar je zelf ook van alles uit kunt zoeken, zonder daar van te voren een 'deal' over te hoeven maken op het forum

 

Stop dus wat zaden in zakjes, schep wat uitgezaaide plantjes uit je moestuin, of verspeen je tomaten/paprika's/etc. wat voorzichtiger en pot de plantjes op die je teveel hebt gezaaid.

 

Zorg wel dat je er wat aandacht aan besteed; dus zet er wel op wat het is, liefst ook welke soort (of een beschrijving als je niet meer weet welke soort het is). Neem niet teveel mee, tenzij het aan het einde van de dag naar de varkens mag natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...