Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pofmaïs en suikermaïs bij elkaar zetten?

bio-fee

Recommended Posts

Ik ga dit jaar voor het eerst maïs zaaien.

Ik heb pofmaïs en suikermaïs. Ik begreep dat die elkaar kunnen bestuiven. Heeft dat dan gevolgen voor de smaak van de korrels (en moet ik dus geen twee soorten maïs bij elkaar zetten), of heeft dat net als bij pompoenen alleen gevolgen voor het nageslacht van deze maïs?

Volgens mij kunnen die met elkaar kruizen en zo andere mais geven, dan de zaden. Mais kun je ook beter in meerdere rijen in een blok zaaien, dan in een lange rij. Omdat de bestuiving dan beter is, over welke afstand kruisbestuiving kan zijn kan ik je niet zeggen.

Maar hier zijn er die het vast en zeker beter weten dan ik.

Ik lees ff mee, die twee soorten staan hier ook op de planning om te zaaien.

Mijn idee is gebaseerd op gevoel, maar ik denk dat het vooral met het nageslacht te maken heeft net als bij pompoenen. Anders krijg je nooit de mais die je gezaaid had als je bv op een volkstuincomplex zit waar meerdere mensen mais hebben op de tuin.

Klopt robO, Risico van kruisbestuiving met andere soorten mais is dat de suikermais zetmeel gaat aanmaken in plaats van suikers. Hierdoor verandert de smaak en textuur van de mais. Daar is in het verleden hier op het forum wel wat discussie over geweest, maar zover ik weet tast het wel degelijk de structuur van de maiskernen aan en niet alleen wanneer die mais wordt uitgezaaid. Bovendien komt het ook voor dat super zoete varianten bevrucht worden door normale mais deze ook minder zoet worden. Zie bijvoorbeeld ook deze quote uit een ander topic:

Citaat uit paragraaf 8 "teeltzorgen" (de laatste alinea) (blz 573) (vet van mij)

"Een vervelend verschijnsel is de kruisbestuiving die zich voordoet met voedermaïs. Het stuifmeel wordt immers 200 meter met de wind meegevoerd. Vreemd bestoven bloempjes geven korrels waar in de suikers wel in zetmeel worden omgezet. De smaak zit dan ergens tussen die van suikermaïs en voedermaïs in. Hoe dit te voorkomen staat bij zaadteelt, p. 574"

Standard sweet corn pollinated by either field corn or popcorn will make kernels tough(taai) and starchy (zetmeelrijk) therefore, stands should be planted at least 250 feet away or with 14 days earlier or later maturity to prevent cross-pollination..

En voor super zoete mais en normale zoete mais geldt:

Super sweet corn must also be isolated from other varieties of sweet corn because cross-pollination with standard sweet corn will make kernels tough and starchy in both types.

Dank voor de info!

250 Meter ertussen, dat gaat niet lukken vrees ik.

Maar ik begrijp dat als ze niet tegelijk bloeien (er minstens 14 dagen tussen zit), dat het dan ook geen probleem is.

En het probleem betreft alleen de suikermaïs die dan minder lekker zou worden; ik begrijp dat de popcornmaïs geen problemen gaat krijgen...?

Nou ik ga ze maar gewoon bij elkaar zetten bij gebrek aan meer ruimte, en dan hoop ik dat ze niet gelijk bloeien (de oogst-tijd was in elk geval niet hetzelfde). Als het dan toch mislukt, moet ik volgend jaar dus maar kiezen welke soort ik wil hebben.

Als ze tegelijk bloeien kan je de bestuiving zelf doen en de vrouwelijke bloemen afschermen.

Er zijn verschillende youtubes over.

https://www.youtube.com/watch?v=3C8pR0GnKMg

Ik had vorig jaar 15 planten zoete mais op een dubbele rij en heb handmatig bestoven.

Ik houd de mannelijke bloem schuin tegen een plastieken pot en geef er een tikje tegen.

Dan zal er stuifmeel in de pot vallen (als je dat op't juiste moment van de dag doet...in de voormiddag).

Ik mix dan de stuifmeel van alle planten(1 soort), ga er met m'n vinger door en veeg m'n vinger af aan de vrouwelijke bloemen, aan die draden (stampers). Je kan dat ook met een verfborsteltje doen.

Elk van die draden maakt een maiskorrel

Als je verschillende soorten hebt, kan je de vrouwelijke bloemen afschermen met een papieren zak, tot je ze bestuift.

Na de bestuiving doe je er opnieuw een zak over tot het begint te groeien.

Het moment waarop de mannelijke bloemen hun stuifmeel loslaten was hier tussen 9 en 11.30 uur 's ochtends.

Bij vochtig regenweer zal dat later op de dag zijn.

Dan kan het heel moeilijk zijn om een goede oogst te hebben.

Het is echt niet veel werk

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!