Ga naar inhoud

Nashi peer - Pyrus pyrifolia

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wow, dank je @weknow, ik wist niet dat er andere Aziatische peren zijn. Maar ook bij Pyrus Bretschneideri zie ik de rassen niet. En Pyrus Ussuriensies evenmin. Ik hoop dat ik volgende week tijd heb om nog eens bij t Olde Ras langs te gaan, en ze te ondervragen 😉 Misschien mag ik ze ook proeven nu de fruitshow voorbij is. 

Geplaatst:

Mijn jonge aanplant Nijiseikki en Kosui op Kirchensaller onderstam hebben verschillende groei laten zien. De Nijiseikkie is een goede 30 centimeter gegroeid en heeft nabloei op de hoofdtak gehad. De Kosui heeft eigenlijk niets gedaan, wat voor een eerstejaars boompje niet persé heel erg is, maar ik hoop dat volgend jaar de groei er wel in komt. Op de Nijiseikki zie ik hele dikke knoppen die lijken op bloemknoppen, ook dat schijnt een voordeel te zijn, ze bloeien vaak heel rijk en snel. Ik zal zo af en toe mijn ervaringen hier blijven delen. (P.s.: de Nijiseikki ga ik als platte leivorm opkweken want deze komt langs de kas te staan om de zon ook enigzins buiten te houden in hoogzomer.

Geplaatst:

Helaas heb ik geen tijd gehad om langs te gaan. Het zal dan een Seuri zijn, denk ik. Ze zagen er lekker uit. Ik ga volgend jaar rond oogsttijd nog eens langs daar. 

IMG_20211113_135815.jpg

Geplaatst:

Dat overzicht kende ik nog niet. Dus dank voor 25 goed gefotografeerde rassen en uitleg daarbij in deze link MSDG!

Vergelijk ik de foto van de Seuri in dit overzicht met de foto van wat Seiri zou zijn van  ´t Olde Ras dan kan de vorm kloppen, maar is de kleurstelling van de schil heel anders. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Inderdaad mooi overzicht, alleen krijg ik nu twijfel over mijn Nijisseiki. Volgens het overzicht zijn Nijisseiki vruchten geel/groen en rijpen ze half augustus. Bij mij zijn de vruchten geel/oranje en ik heb dit jaar begin oktober geoogst.

Edit: foto bijgevoegd

20170915_165202.thumb.jpg.343ffbc238831e2032dfe103088dfef3.jpg

aangepast door Bertus
Geplaatst:

Graag gedaan allemaal, ik moet er nogmaals bij zeggen, dit zijn natuurlijk gegevens vanuit Amerika. Ik kan zo snel niet zien uit welke regio of klimaatzone en de vraag is dan ook nog of de rassen over de hele wereld wel hetzelfde worden genoemd, een verwisseling zit in een klein hoekje. En laten we niet vergeten dat foto's altijd met een korreltje zout genomen moeten worden omdat daar weer zoveel zaken van invloed zijn dat hetzelfde plaatje er heel anders uit kan komen en dus ook de kleuren van de vrucht. Voor zekerheid t.a.v. de rassen kan je denk ik het beste bij je verkoper aankloppen hoe zeker die is en vergelijken met anderen die dezelfde rassen hebben. Als ik volgend jaar vrucht heb zal ik een foto plaatsen van de Nijiseikki @Bertus, dan kunnen we vergelijken.

Geplaatst:
31 minuten geleden, MSDG zei:

Benieuwd welk ras Bertus dan wel in zijn bezit heeft

De Nijisseiki in 2013 als blote wortelboompje gekocht bij een grote kweker die nauwelijks aan particulieren levert, dan zou je verwachten ....

Maar het verbaast mij inmiddels niet meer als het geen Nijisseiki is. Ondanks overvloedige bloei heb ik elk jaar maar 4 tot 6 vruchten, dat is weinig voor een zelfbestuiver.

Omdat ik al mijn twijfels had over bestuiving heb ik afgelopen voorjaar er een rode zuilpeer bij geplant. Overigens weet ik nog niet of er een match is qua bloeitijd.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De Neiiseiki is een geval apart. (Geldt voor meer Nashi rassen)

Ze waren erg onbekend en ergens is er iets ingeslopen. Er zijn dus 2 varianten die neiiseiki genoemd worden. Officieel hoort de echte begin sept te rijpen. 

Alleen hebben we deze staan en rijpt pas in oktober. 

Inmiddels hebben we nu ook de 'echte'. Erg lastig en verwarrend als liefhebber met een mooie collectie ;) 

Maargoed, Nashi blijft onze favoriet als het gaat om het fruit en gemak. Wat een heerlijke smaken!!

• Like 1

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

• 4 maanden later ...
Op 2-12-2021 om 21:59, Bertus zei:

Maar het verbaast mij inmiddels niet meer als het geen Nijisseiki is. Ondanks overvloedige bloei heb ik elk jaar maar 4 tot 6 vruchten, dat is weinig voor een zelfbestuiver.

Omdat ik al mijn twijfels had over bestuiving heb ik afgelopen voorjaar er een rode zuilpeer bij geplant. Overigens weet ik nog niet of er een match is qua bloeitijd.

De bloei van de zuilpeer overlapte de bloei van de Nashipeer met als gevolg dat er momenteel 10-tallen mini-Nashipeerjes aan de boom hangen, meer dan alle voorgaande jaren samen 🙂.

Gezien de kleur, tijd van rijping en het feit dat mijn Nashipeer nauwelijks zelfbestuivend is kan ik nu wel concluderen dat het geen Nijisseiki is.

Wat dan wel maakt eigenlijk niet veel uit, de vruchten smaken prima. Overigens .... ik krijg ook enkele peren aan de rode zuilpeer.

aangepast door Bertus
  • Like 1
Geplaatst:

De Nijiseikki groeit nog niet echt, is nagenoeg even groot als toen ik ‘m anderhalf jaar geleden aanplantte. De kosui daarentegen gaat als een malle en heeft alweer mooie scheutvorming. Ook zijn er wat vruchtjes bestoven waarvan ik er 1 laat zitten om te proeven. De rest zal ik preventief dunnen om de groei in de boom te houden. 

Mijn vorig jaar geplant nashi perenboompje maakt nu flinke scheuten en ik vraag me af of het beter is om deze uit te buigen. Ze groeien nu wel heel erg verticaal. Of kan ik beter gaan snoeien? 

IMG_20220424_210435.jpg

aangepast door fre3ke
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Bijna volle 12L bouwemmer met (nijisseiki) nashiperen. Meeste 100+ gram, zwaarste was 175 gram.

Nu weet ik niet of ik te veel of te weinig gedund heb. Hoe zwaar zijn die van jullie? Op de Amerikaanse website staat dat de vruchten van de nijisseiki klein blijven, maar wat is klein? De gemiddelde Amerikaan is ook zwaarder dan de gemiddelde Europeaan...

IMG_20220820_172911.jpg

IMG_20220820_181922.jpg

• Like 2
Geplaatst:
20 uren geleden, acpronk zei:

Op de Amerikaanse website staat dat de vruchten van de nijisseiki klein blijven, maar wat is klein?

Ik heb mijn nashi's nooit gewogen. Per ras verschilt de grootte nogal. Heb dit jaar ook geen vruchten omdat ik al mijn bomen heb moeten achterlaten. (Niet getreurd: intussen ruim 15 verschillende varieteiten verplant, aangeplant of klaarstaan om weer uit te planten van entingen...dus hoop er over enkele jaren weer rijkelijk veel te kunnen oogsten).

Vele rassen zijn inderdaad niet zo heel groot. Vergelijk ik het met een tomaat van ca. 100 gram dan zou ik zeggen dat ca. 150 gram een goede maat is voor bijvoorbeeld jouw Nijesseiki.

Ik hoop dat je me niet vervelend vind als ik eerlijk zeg dat ik je vraag over wat "genoeg dunnen" is, wat vreemd vind. Mijn antwoord zou zijn, dat als je vruchtformaat voor jou prettig is, goed hanteerbaar, goed behapbaar...dat je het goed gedaan hebt. Wij zijn liefhebbers en hoeven niet de optimaal mogelijke productie van een boom te manipuleren om precies de maat te kunnne leveren die er op veilingen voor dat ras wordt vereist (en alles wat daarvan afwijkt is op zijn best 2e keus of anders veevoer). Tuurlijk beinvloed je met dunnen de grootte van je fruit ook wat...maar eigenlijk denk ik voor mijn eigen peren en appels enzovoort dat ik daarin aan geen enkele norm hoef te voldoen, wat anderen ook zeggen. Als ik voldoende lekker fruit heb, is mijn resultaat helemaal toppie! En ik eet liever wat meer kleinere appeltjes of peertjes op een dag dan minder van die grote joekels die als normaal worden verkocht. Als iemand anders liever hele grote heeft, kan wat meer dunnen voor die persoon daarbij wat helpen ja....moet hij zelf weten. Wat ik dus wil zeggen: Er is hier geen regel. Goed is wat voor jou voldoet!

Toch zijn er een aantal andere redenen waarom dunnen wel slim en nodig kan zijn. Niet zo zeer voor de vruchtgrootte maar voor de regelmaat van productie en groei van je boom en om problemen te voorkomen. Een boom die te vol hangt kan niet meer of alleen met heel veel interen op haar ontwikkeling al die vruchten laten rijpen. Dunnen helpt dan om betere kwaliteit fruit te krijgen en om de boom te sparen en te helpen om volgend jaar weer te kunnen bloeien en dragen. (Beurtjaren voorkomen bij daarvoor gevoelige rassen). Ook voorkom je takbreuk of scheuren en help je een boom om open en luchtig en daarmee gezond te blijven door een zeker evenwicht te zoeken tussen bloeien en dragen aan de ene kant en geoznd groeien en verder onmntwikkelen aan de andere kant. Dat is geen exacte wetenschap trouwens...per soort en ras ook verschillend...maar met wat algemene kennis, aandacht en goed kijken en aldoende door ervaring kun je dit gaandeweg toch wat beter leren sturen. 

Met nshi's is dit soort ervring nog weinig opgedaan hier overigens. Dus experimenteer er eens mee en kijk wat voor een effect het heeft. En vooral: geniet van je mooie oogst heerlijke peertjes! 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Normaal dun ik ook niet, dit is jaar 8 van de boom. Vorig jaar inderdaad een beurtjaar gehad met maar 2 bloemtrosjes, maar de vruchten bleven dacht ik kleiner dan dit jaar. Ik denk 2-3 jaar geleden dat de boom helemaal vol zat, maar waren allemaal kleine vruchtjes. En sommige jaren hoefde ik niet te dunnen door slechte vruchtzetting. Er staat wel een gewone peer naast die ook niet elk jaar evenveel bloeit. Die heeft dit jaar ook een record met 17 vruchten (ook 8 jaar).

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...