Jump to content

Geen courgette-jaar?

Rimco

Recommended Posts

Hebben meer mensen moeite met het opkweken en in leven houden van zijn/haar courgette planten?

Want waar vorig jaar alle planten lukten (en ik zelf een mega overschot had), wil het dit jaar totaal niet lukken.

En dan heb ik het over binnen voor kweken uiteraard haha.

Met binnen kweken heb ik geen enkele probleem. Kan ook moeilijk van "het jaar" afhangen natuurlijk. Het klimaat binnen is praktisch altijd constant. Ik heb wel groeilampen gebruikt omdat ik geen plaatsen in huis heb waar er voldoende licht binnenvalt. Helaas ben ik met afharden wel iets te rap geweest. Er zijn nog koude nachten geweest en daar hebben ze wat onder te lijden gehad. Maar niks waar ze niks bovenop komen. De tomaten en pepers smeet ik in één keer buiten in de kas maar toen waren de nachten nog warmer, dat ging dus goed. Mee opletten in de toekomst.

Uitplanten gebeurt sowieso pas na dit weekend (ivm Ijsheiligen). Donderdag nacht is er bijvoorbeeld nog een kleine kans op vorst aan de grond. En na de Ijsheiligen is de kans natuurlijk ook niet altijd nul procent. Maar ik speel op safe. En als het weer is zoals het de voorbije dagen is geweest (véél regen, véél wind) dan wacht ik zelfs nog een weekje extra. Geen haast bij. Die planten halen alle verloren tijd in op geen tijd.

Ik heb dit jaar niets anders gedaan dan vorig jaar.

Zelfs dezelfde zaden (alsin zelfde ras) gebruikt, maar hier groeit het goed...en ineens vallen ze massaal om, zomaar ineens.

Temperatuur is hier altijd lekker aangenaam (ook dankzij zonlicht), voldoende zonlicht etc.

Dan zal ik helaas wel de enigste zijn die dit jaar problemen heeft met de planten

Mijn kweekopsomming:

Gezaaid op 24/6 in kweekbakjes in potgrond. Toen onder de TL's gezet met zo af en toe de warmtematjes aan (dat kon omdat er op dat moment geen warmtebeluste plantjes onder stonden) voor de kickstart.

Na kieming de matjes weer uit. Matig water gegeven.

Daarna ietwat te lang in de kweekbak laten staan met als gevolg dat de grootste groeiers er ook een beetje bij gingen liggen onder invloed van de zwaartekracht.... maar daar blijken ze geen schade van te hebben ondervonden.

Op 8/5 heb ik ze verpot en gelijk buiten gezet waar ze sindsdien bijna continu in de regen hebben gestaan...

Maar ze leven nog.

Dus heb helemaal niet heel voorzichtig gedaan en toch doen ze het goed.

Enkelen zijn niet opgekomen, of komen nu pas wat later aanzetten.

Mijn courgettes staan al 2 weken buiten in volle grond.

Door de regen en wind van de afgelopen dagen hangen de bladeren een beetje slap maar dat zal wel snel verbeteren nu het minder waait.

Ze zijn al vrij goed gegroeid.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik heb dit jaar niets anders gedaan dan vorig jaar.

Zelfs dezelfde zaden (alsin zelfde ras) gebruikt, maar hier groeit het goed...en ineens vallen ze massaal om, zomaar ineens.

Temperatuur is hier altijd lekker aangenaam (ook dankzij zonlicht), voldoende zonlicht etc.

Dan zal ik helaas wel de enigste zijn die dit jaar problemen heeft met de planten

Ze hebben niet per sé zonlicht nodig he. Ze hebben gewoon daglicht nodig. Hebben ze dat genoeg? Want je zegt dat ze omvallen, dat doet mij denken aan te lange steeltjes, die praktisch altijd het gevolg zijn van te weinig daglicht.

Plant je ze na kiemen in de potgrond voor extra voedingstoffen? Het is misschien een domme vraag, maar vaak vergeten mensen hun planten in de zaaigrond, voor een courgette is dat zeker niet genoeg. Je kunt ook proberen om een andere soort/ras te planten, misschien zijn je zaden slecht of te oud. Gewoon opnieuw proberen!

Deze jaar geplant: 1x Gele courgette, 1x Long Green trailing, 1x De Nice. Alle drie zijn nu grote planten en De Nice heeft al een maand bloemen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Hier hetzelfde. Dit weekend gaat ie naar buiten. Ziet er prima uit.

@Rimco ? Misschien wil je een foto / fotos toevoegen ?

Bij mij ging het ook niet lekker toevallig. Ik heb meerdere soorten gezaaid, enkele kwamen niet eens op, terwijl het toch echt nieuw gekochte zaden zijn. Het restant had ik al weggegeven met de MTFD op 2 na dus die weer gezaaid, daarvan kwam er 1 op en die werd opgegeten door slakken.

Afgelopen week maar snel wat oud courgettezaad gebruikt, van een courgette die niet mijn eerste of 2e keus was, maar die komt nu gelukkig wel op, ik hoop dat die blijft leven want nu ben ik door mijn zaad heen. Voorheen nooit problemen gehad met courgettes. Het kan blijkbaar af en toe zo lopen, heeft denk ik niks met het jaar te maken.

4 binnen gezaaid, verpot in potjes en 3 staan al meer dan drie weken overdag buiten, waarvan 2 weken 's nachts onder overkapping en sinds een week constant buiten. En eentje die ik drie weken geleden gewoon buiten heb gezet is al flink groot, met bloemknopjes en die heb ik een week geleden in een grote 10 liter pot overgeplant. Deze heb ik in een mengsel van potgrond, compost en vermucilite staan. En ondanks de vele regen en hagel en wind staat hij er prima bij. Dit is de eerste keer dat ik courgettes heb gezaaid, zaad gewoon van de supermarkt: black beauty.

Beginnersgeluk?

groetjes Ans

Edited by Guest

Heb je het tegen mij Bavadu? Rimco had ze in elk geval niet buiten gezaaid. En ik trouwens ook niet.

Hier stonden ze in de kas, lekker warm te zijn.

Ja, ik had het tegen jou.

Ik vroeg het me gewoon af omdat je over die slakken begon. Is waarschijnlijk omdat ik ze in huis opkweek en jonge courgettes niet met slakken associeer.

De mijne zijn in de tweede helft van april in potten gezaaid. En ik had wel de indruk dat ze er langer deden om op te komen dan andere jaren. Nu zijn ze allemaal opgekomen (allez 13 van de 15) en volgend weekeinde gaan ze normaal de grond in.

Ik zal trouwens een plant of drie te veel hebben. Als er nog mensen uit het Gentse een plantje willen...

Edit: Ik zie nu pas dat je in Hongarije woont...

Hier een erg wisselende opkomst zowel voor courgette als voor pompoen. Van sommige soorten komt alles boven, van anderen niks. 't zal waarschijnlijk ook wel wat met het zaad te maken hebben.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.

Ik zal trouwens een plant of drie te veel hebben. Als er nog mensen uit het Gentse een plantje willen...

Edit: Ik zie nu pas dat je in Hongarije woont...

Voor mij een beetje ver ja helaas, misschien Rimco die woont in Brabant (Nederland)

Maaruh, als het voor eigen gebruik is, dan vrees ik dat je wel een plant of 10 of nog meer te veel hebt

@ Piroska,

Ik heb meerdere soorten zaad en veel te veel. Wil best wat soortjes opsturen naar Hongrey. Stuur dan PB'tje even.

Heb er gisteren een uitgeplant. Gekregen van buurman, die ze al begin maart had gezaaid. Opgekweekt in kapotte emmer in mijn kasje en werd nu heel groot en was al aan het bloeien. Zelf kan ik pas na 8 juni zaaien, omdat ik zaailingen 2 weken niet kan verzorgen wegens vakantie.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Maaruh, als het voor eigen gebruik is, dan vrees ik dat je wel een plant of 10 of nog meer te veel hebt

Ze dienen eigenlijk om mijn verwaarloosde voortuin op te vullen... Wat mij betreft mogen zelfs voorbijgangers ervan oogsten.

Ik had perongeluk niet aangevinkt voor melding bij reactie hahaha

Ze staan voor een relatief groot raam, waar groot gedeelte van de dag de zon op staat (dus volop zonlicht).

Ook staan ze in potgrond, en worden (met mate) voldoende bewaterd.

Ze groeien flink, staan te hoog op hun poten (lange stelen), waarna ze spontaan vergelen en verdorren...en dan dag later is het gewoon gedaan met het plantje (heb er paar laten staan om te kijken of ze het nog zouden doen)....

Het is ook niet 1 plantje dat het niet doet, gewoon allemaal vertonen ze dit gedrag.

De zaden zijn splinternieuw, dus oud lijkt me niet...gewoon domweg pech? en op goed geluk doorblijven zaaien?

Dat klinkt alsof de grond té veel is bemest waardoor de plant een groeispurt krijgt. Dan gebeuren er 2 dingen......de mest raakt op én de wortels zijn dusdanig onderontwikkeld gebleven dat ze een dergelijk grote plant niet kunnen bevoorraden.

Meng je potgrond eens met 1 deel zand - 2 delen potgrond

Dat is wat ík zou doen in elk geval.

De mijne gaat, gezien het weerbericht, komend weekend naar buiten. Hij zie er nu zo uit:

PICT7487a88751400070798.jpgPICT7487aaaaa15621400070799.jpg

Hier doen de courgetten het goed, groeien heel snel zoals gewoonlijk.

Ze staan sinds deze week in de tunnelserre... vannacht bijna grondvorst (0.5°), we zien wel.

Ik vermoed dat jouw planten ofwel te weinig licht hebben ofwel teveel mest.

Ik zaai ze gewoon in potgrond, lukt altijd. Je kan ze ook tijdens het verplanten naar groter potten wat dieper panten.