Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer verkleuren paprika's?


Christine

Aanbevolen berichten

Ik had vorig jaar een paprikaplant die rode paprika's had moeten krijgen, na een aantal weken hingen er echter nog steeds groene paprika's aan. Nu heb ik vanmiddag bij het tuincentrum een gele paprika gekocht en daar stond op het kaartje dat als de paprika's groen zijn je ze er af moet halen en dat ze dan na een week of 4 geel zouden moeten worden.

 

Ik dacht altijd dat ze al aan de plant verkleurden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal goed Christine ! Ik vind het maar een vreemd advies op die kaartjes . Paprika's of tomaten kunnen inderdaad kleuren en narijpen als ze onrijp geplukt worden maar de smaak stelt dan maar weinig voor. Gewoon lekker helemaal aan de plant laten rijpen is veel beter !

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zeggen dat ook omdat als je ze er af haalt de plant nieuwe paprika's gaat aanmaken en anders stagneert dat een beetje. Narijpen kan je versnellen door ze in een plastic zak te doen met een rijpe tomaat of banaan. Geeft iets van een gas af wat het versnelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zeggen dat ook omdat omdat als je ze er af haalt de plant nieuwe paprika's gaat aanmaken en anders stagneert dat een beetje.
Van welke tuincentrum frofessor kwam die wijsheid nu weer vandaan ? Zelfs al zou het wat stagneren , je gaat toch geen onrijpe paprika's plukken om nog meer onrijpe paprika's te kunnen oogsten? Dat stagneren valt in de praktijk echt reuze mee hoor ! De rijpe paprika's werden zelfs helemaal niet van onderstaande puntpaprika plant gehaald omdat ik hem vorig jaar als een soort sierplant in een grote pot had staan.

Hoezo stagnatie ?

 

sl551726.jpg

 

hmmm, misschien dat ze vorig jaar te weinig zon hebben gehad.
Dat zal de hoofdreden zijn. Een paprika kan aan zon nooit genoeg krijgen . Zet ze op een plekje waar dat maximaal mogelijk is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zeggen dat ook omdat omdat als je ze er af haalt de plant nieuwe paprika's gaat aanmaken en anders stagneert dat een beetje.
Van welke tuincentrum frofessor kwam die wijsheid nu weer vandaan ? Zelfs al zou het wat stagneren , je gaat toch geen onrijpe paprika's plukken om nog meer onrijpe paprika's te kunnen oogsten? Dat stagneren valt in de praktijk echt reuze mee hoor ! De rijpe paprika's werden zelfs helemaal niet van onderstaande puntpaprika plant gehaald omdat ik hem vorig jaar als een soort sierplant in een grote pot had staan.

Hoezo stagnatie ?

 

sl551726.jpg

 

hmmm, misschien dat ze vorig jaar te weinig zon hebben gehad.
Dat zal de hoofdreden zijn. Een paprika kan aan zon nooit genoeg krijgen . Zet ze op een plekje waar dat maximaal mogelijk is.

 

Dat heb ik eerlijk gezegd ook begrepen hoor, dat je het merendeel van de paprika's moet oogsten als ze groen zijn en 1 of 2 kan laten zitten om verder te verkleuren. Omdat de plant al zn energie in het verkleuringsproces zou steken, zou de plant geen nieuwe paprika's meer maken.

 

Ik had vorig jaar de paprika's vrij laat gekweekt omdat ik halverwege het seizoen zo'n kweeksetje tegen kwam bij de action, hopelijk ben ik er nu nog op tijd bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar de paprika's vrij laat gekweekt omdat ik halverwege het seizoen zo'n kweeksetje tegen kwam bij de action,

Dat is ook een belangrijke oorzaak dat je weinig of geen rijpe paprika's krijgt. Met paprika's moet je zeer vroeg beginnen omdat vooral in het begin de planten zich maar langzaam ontwikkelen. Ik begin al begin februari met zaaien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...