manondirkx Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Hallo ik heb 1,5 maand geleden bloemkool en broccoli gepland gekocht vanuit het tuincentrum ze zijn al flink groot maar ik heb nog steeds geen broccoli of bloemkool wanneer komen deze en wanneer zijn deze te oogsten? Zie foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 tsja, geen foto?maar ik denk dat de plant nog niet zover is, geduld maar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manondirkx Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Ik krijg de foto er niet op helaas. Maar ze zijn al best hoog toch wel zeker 30 cm maar enig idee in welke maand je hem moet oogsten? Kan me niet voorstellen dat ze het Alle 6 niet doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 tsja, hangt van de soort af...wij planten ze begin maart uit en dan komen de bloemkolen begin juni, dus zeg een maand of 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ja, en 30cm is nog niet echt groot al toch ?Kolen kunnen echt reusachtig worden ( 80 cm doorsnede, 40-50 cm hoog ) Er zijn overigens topics hoe foto's te plaatsen ( echt makkelijk hoor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Morgen eens een foto maken van de verse bloemkool, de weeuwenteelt is nog maar pas opgegeten en de nieuwe staan al klaar, gisteren al spitskool gegeten, morgen bloemkool denk ik, als het moeders wil is.Maar ik sta met veel groente een heel stuk achter hoor, teveel in de Ardennen moeten werken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Ik krijg de foto er niet op helaas. Maar ze zijn al best hoog toch wel zeker 30 cm maar enig idee in welke maand je hem moet oogsten? Kan me niet voorstellen dat ze het Alle 6 niet doen? Dan moet je maar eens vragen stellen aan anderen die kool kweken, dan zal je je dat snel kunnen voorstellen Dat is een klotegewas dat moeilijk te telen is, maar zeer belonend wanneer het zover is. Brocolli duurde bij mij toch wel een paar maanden. Zeker 3 ofzo. En dat was dan compleet nieuwe vruchtbare grond met voldoende meststoffen en compost. Bloemkool heb ik geen ervaring mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Heb die foto's elders gepost geloof ik, nu nog maar een keer, vanmorgen gemaakt, de plantjes kwamen van de markt.Bloemkool Spitskool Broccoli Het kan zeer snel gaan als de planten eenmaal groot genoeg zijn, maar ze hebben altijd grote honger die kolen! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Mooie kolen zeg! Wat zijn zoal de teeltmaatregelen die je neemt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 'k Heb er ook al eentje in wordingNa wat vraatschade van rupsen valt het nog best mee.... Ik verschoot ervan dat het al zo ver stond... Twee dagen geleden was er nog niets te zien. De plant is dik 50 cm hoog.Van broccoliplant nr 2 komt niets in huis, die wordt morgen uitgetrokken ( groeit niet door ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Mooie kolen zeg! Wat zijn zoal de teeltmaatregelen die je neemt?De grond jaarlijks goed bemesten, stalmest en kippen-duivenmest, en er ook compost door verwerken, na enkele jaren hebt ge een zodanig goede grond dat kunstmest niet meer hoeft, deze kolen hebben in ieder geval géén kunstmest gekregen.Tussen de zomerprei ga ik wel wat kalkcyanamide strooien, voedsel voor de prei en een goede onkruidbestrijder. De worteltjes van kiemende onkruiden kunnen daar niet tegen.Dit jaar heb ik ook twee spaden diep bewerkt om de ondergrond wat los te krijgen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thamar Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Staan je kolen gewoon buiten? Kan het me bijna niet voorstellen, ze zien er zo goed uit Groetjes Kelly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Ik vroeg mij dat ook af waarneer je kan zien dat de bloemkool er aan zit te komen. Ik heb van de week geleerd dat als het hart van de plant eerst moet open draaien en dat dan daar de bloemkool groeit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Mijn kolen staan gewoon buiten ja, in de volle grond.Maar het is niet steeds zo dat bloemkolen eerst het hart openen om kool te vormen, veel soorten draaien hun bladeren rond mekaar en beschermen zo de bloemkool, die ziet ge maar als ze al redelijk groot zijn.Wees niet zo ongeduldig.Geduld is een schone deugd, hebt ge dat op school niet geleerd? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Ik heb hier vier grote broccoli's geoogst, geplant half maart. Maar dan wel in de tunnel. Dan gaat het lekker snel, zeker met dit warme voorjaar. Dat is dus ongeveer 8 weken. In de vollegrond weet ik niet, heb ik alleen maar slechte ervaring mee. Zitten altijd vol met ongedierte, blijven klein of verpieteren, ik snap het niet. Maar in de tunnel groeien ze perfect, worden zeker 60 cm hoog met bladeren van een halve meter lang.Nu plant ik ze niet meer in de tunnel, want mijn ervaring is ook dat het in de zomer niet goed gaat omdat het dan veel te warm wordt. Ik beperk me dus tot voorjaarsteelt in de tunnel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Ik vroeg mij dat ook af waarneer je kan zien dat de bloemkool er aan zit te komen. Ik heb van de week geleerd dat als het hart van de plant eerst moet open draaien en dat dan daar de bloemkool groeit.Op mijn foto kan je het beginnend broccolitje zien Bij bloemkool is het ook een "verrassing" als ze komen dan he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Ik heb dit jaar voor het eerst bloemkool gezaaid en vandaag zag ik een ieniminie bloemkooltje komen in de planten! De planten zijn nu ongeveer 30 a 40 cm hoog, het bloemkooltje is 2 cm breed. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Nou zeg het maar, moet ik nog lang wachten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Ja, en 30cm is nog niet echt groot al toch ?Kolen kunnen echt reusachtig worden ( 80 cm doorsnede, 40-50 cm hoog ) Er zijn overigens topics hoe foto's te plaatsen ( echt makkelijk hoor ) Maak daar maar bijna twee meter hoog van met de blaadjes gestrekt. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Richard, misschien dat je over 2-3 weken het eerste kooltje ziet verschijnen. Ik had herfstbloemkool geplant in de herfst en daar zag ik vandaag een kooltje van 3 cm doorsnee in komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Dat zou mooi zijn, ze moeten eigenlijk rond half mei namelijk klaar zijn, dan staan de tomaten te dringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Richard, zo te zien staan je bloemkolen in de kas. Ik verwacht dat je binnen 2 weken een beginnend kooltje zal gaan zien en die je zeker binnen 10 dagen daarna kan oogsten. Ik zou nu toch echt veel water gaan geven, ook omdat je gewas wat aan de schrale kant is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Ok, dat klinkt goed. Maar wat bedoel je precies met schraal, en wat is veel water? Een hele gieter? Ik vond eerlijk gezegd dat ze er best mooi bij staan, maar valt dus tegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 De bloemkolen staan er wel mooi bij hoor, maar met grotere bladeren zal je ook grotere kolen krijgen. Tijdens de koolvorming hebben ze zeker meer water nodig. De water gift is van veel factoren afhankelijk. Hier hebben de planten in de koude kas een omvang van 90 cm en zijn 60 cm hoog. Ik geef gemiddeld enkele liters per dag per plant en op een zonnige dag zelfs meer. Maak de gehele grond nat van plant tot plant dus. Hier nog een foto van mijn bloemkolen die op 4 oktober gezaaid zijn. Afstand tussen de koolplanten is 60cm. De paprikaplant rechts heb ik net daar geplant.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Top, ik snap het en ik kan er ook nog wat mee Ik geef ze dan zeker te weinig water, de gift gaat drastisch omhoog. Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts