Jump to content

Speld om aarbei uitlopers vast te houden

citroen

Recommended Posts

Bij Bit gezien:

Potje (bijvoorbeeld zo'n zwart P9 potje) tot de rand vullen met (pot)grond. Daar van bovenaf een tentharing insteken, door een bestaand gat in de bodem, en dieper in de grote bak / volle grond zodat het potje niet kan omvallen / omwaaien. Het oog houdt de uitloper op zijn plaats.

haringenrond65441401101769.gif

Of anders inderdaad met een stukje ijzerdraad, bijvoorbeeld een opengebogen grote paperclip.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Zeer goede tips ,maar de tip van henk ,met de lange pin die het potje tevens in de bodem vasthoud ,doet 2 dingen tegelijkertijd ,mijn aardbei veldje ligt dan ook in de wind wat dan weer zijn voordeel heeft van snel opdrogen bedankt iedereen voor de tips

Ik gebruik takjes die ik voorzichtig dubbel 'vouw'. Normaal zou je een stokje breken, maar als je sommige stokken langzaam 'vouwt', dan breken ze niet en kan je het net zoals een haring gebruiken. Het breken/vouwen is erg goed te vergelijken met wat je met een rietje zou doen. (Gebruik er de stokken van de Guldenroede voor, en saté prikkers werken ook)

Betweter Bit weer es in de bocht

Alles wat genoemd wordt kan wel werken. Maar topicstarter vraagt naast een manier om uitlopers vast te 'pinnen' , ook om dit te doen in losse potjes.

Dat maakt het net even anders dan alleen maar fixeren van de uitloper.

Is ook heel handig, om de uitloper in een apart potje met potgrond te pinnen. Is het potje doorwortelt, knip je de uitloper los en heb je een aardbeienplant in potje en kan je er mee heen waar je wil ( ompotten in maatje groter etc )

Die potjes ( hoogte ) maken dat je de uitloper echt beter moet fixeren dan alleen maar met iets slaps of duns. De potjes vallen ook makkelijk om tijdens het langer worden van de uitlopers.

Wat ik dus doe, ik gebruik dus haken als op de afbeelding eerder gepost ( zijn dat tentharingen ? ( ik gebruik ook muur ankers; hele bos voor 2,- bij de Karwei ))

Die zijn lekker lang. Ik neem p9 potjes. Duw de haring door de bodem van het potje de grond in, met bovenin dus de uitloper. Potje gaat geen kant meer op; wordt niet meer omgestoten bij wieden en tussen bedden lopen met oogsten. Dingen staan muurvast ( ik zit op klei ) Na voldoende worteling, wanneer de 1e worteltjes onder de pot komen, gaan ze van de plant.

1 groot nadeel van dit systeem: uitdrogen bij grote hitte / en veel wind. Af en toe in de ronde watergeven meenemen. Vocht bevordert de worteling zeer.

Aanaarden neemt veel ruimte op de bedden aardbeien he ? Ingraven zou dan ook kunnen ( worden de potjes niet zo heet ) , maar of je dat wil tussen je aardbeiplanten ? Zou ik niet doen. De potgrond mengen met wat klei zou wel schelen denk ( doe ik niet ). Stekken nemen in ieder geval ontzettend veel vocht en bij voldoende vocht gaat de doorworteling van het potje razendsnel ( 2 a 3 weken ) en is het daarna ook vlot zaak de stekken af te nemen en om te potten of uit te poten.

Gewoon op de grond laten wortelen is natuurlijk absoluut een goeie optie. Maar dat moet je willen of je kan het juist niet willen. Een bed aardbeien loopt al snel helemaal vol met uitlopers en nieuwe jonge planten. Als je dat geen probleem vindt, kan dat zeker ook.

Eigenlijk zitten we dan op een heel ander thema, waar al een aantal grote topics over zijn. Veel afwegingen en overwegingen daar. Voor en nadelen. Controle houden op je nieuwe planten, hoeveelheid, soortjes enz. Bemesting. verder wegnemen van overtollige uitlopers is ook een belangrijke ( energie van de moederplant ( aanmaken nieuwe neuzen voor het volgende jaar etc etc )

Maar het kan zeker ja.

Als het al grote kindjes zijn, werkt dat ook wel al moeten ze niet te diep geplant want dat hebben ze niet graag. Als je ze aan de moederplant laat zitten, worden ze tijdens het wortelen nog via de moeder gevoed. Het slagingspercentage ligt dan stukke hoger.

Ja ik zou ze in elk geval de komende dagen in de schaduw zetten en de potjes met de voetjes in een bakje met 1cm water....we krijgen lekker een hittegolfje

Ik heb een aantal plantjes in een potje gezet bij de moederplant die in een grote bak staat; leg meestal een steen op de stengel van de uitloper en knip m na 3 weken door.