citroen Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Hoe houd je best Uitlopers van aardbei planten vast in potje om beter te wortelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Met een stukje geplooide ijzerdraad? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Bij Bit gezien:Potje (bijvoorbeeld zo'n zwart P9 potje) tot de rand vullen met (pot)grond. Daar van bovenaf een tentharing insteken, door een bestaand gat in de bodem, en dieper in de grote bak / volle grond zodat het potje niet kan omvallen / omwaaien. Het oog houdt de uitloper op zijn plaats. Of anders inderdaad met een stukje ijzerdraad, bijvoorbeeld een opengebogen grote paperclip. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobvanschie Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Ik gebruik vaak een rietje met een knik gedeelte. Het pijpje even lang knippen als het mond stuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 met n steen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Ik gebruik krammen, je hebt ze in diverse maten en voldoen zeer goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Of als je het jezelf makkelijk wil maken: een dotspeld (haarspeld om een dot vast te zetten)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Zeer goede tips ,maar de tip van henk ,met de lange pin die het potje tevens in de bodem vasthoud ,doet 2 dingen tegelijkertijd ,mijn aardbei veldje ligt dan ook in de wind wat dan weer zijn voordeel heeft van snel opdrogen bedankt iedereen voor de tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 ik gebruik gewoon paperclips (gekleurde, want die roesten minder snel) Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Ik gebruik takjes die ik voorzichtig dubbel 'vouw'. Normaal zou je een stokje breken, maar als je sommige stokken langzaam 'vouwt', dan breken ze niet en kan je het net zoals een haring gebruiken. Het breken/vouwen is erg goed te vergelijken met wat je met een rietje zou doen. (Gebruik er de stokken van de Guldenroede voor, en saté prikkers werken ook) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Betweter Bit weer es in de bocht Alles wat genoemd wordt kan wel werken. Maar topicstarter vraagt naast een manier om uitlopers vast te 'pinnen' , ook om dit te doen in losse potjes.Dat maakt het net even anders dan alleen maar fixeren van de uitloper. Is ook heel handig, om de uitloper in een apart potje met potgrond te pinnen. Is het potje doorwortelt, knip je de uitloper los en heb je een aardbeienplant in potje en kan je er mee heen waar je wil ( ompotten in maatje groter etc )Die potjes ( hoogte ) maken dat je de uitloper echt beter moet fixeren dan alleen maar met iets slaps of duns. De potjes vallen ook makkelijk om tijdens het langer worden van de uitlopers.Wat ik dus doe, ik gebruik dus haken als op de afbeelding eerder gepost ( zijn dat tentharingen ? ( ik gebruik ook muur ankers; hele bos voor 2,- bij de Karwei ))Die zijn lekker lang. Ik neem p9 potjes. Duw de haring door de bodem van het potje de grond in, met bovenin dus de uitloper. Potje gaat geen kant meer op; wordt niet meer omgestoten bij wieden en tussen bedden lopen met oogsten. Dingen staan muurvast ( ik zit op klei ) Na voldoende worteling, wanneer de 1e worteltjes onder de pot komen, gaan ze van de plant. 1 groot nadeel van dit systeem: uitdrogen bij grote hitte / en veel wind. Af en toe in de ronde watergeven meenemen. Vocht bevordert de worteling zeer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Kort samen gevat zei Henk dat ook al in de eerste reactie Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Gelukkig was ik niet vergeten mijn bron te vermelden: "Bij Bit gezien:".Bits praktijkervaringen zoals waarschuwen voor snelle uitdroging, en beste moment om uitloper helemaal op eigen benen te laten staan zijn nuttige aanvullingen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Tegen die snelle uitdroging is het toch genoeg om de potjes aan te aarden? Of niet? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Is er iets op tegen ze gewoon in de grond te laten wortelen en later af te knippen? Of is een potje beter/makkelijker? Ik heb dit jaar voor het eerst aardbeien, dus geen flauw idee van potjes en speldjes Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Nee niet erg,maar je kan ze beter herkennen.nieuwe stek oude plant.En in potjes kan je het verplaatsen naar de nieuwe plek. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Aanaarden neemt veel ruimte op de bedden aardbeien he ? Ingraven zou dan ook kunnen ( worden de potjes niet zo heet ) , maar of je dat wil tussen je aardbeiplanten ? Zou ik niet doen. De potgrond mengen met wat klei zou wel schelen denk ( doe ik niet ). Stekken nemen in ieder geval ontzettend veel vocht en bij voldoende vocht gaat de doorworteling van het potje razendsnel ( 2 a 3 weken ) en is het daarna ook vlot zaak de stekken af te nemen en om te potten of uit te poten. Gewoon op de grond laten wortelen is natuurlijk absoluut een goeie optie. Maar dat moet je willen of je kan het juist niet willen. Een bed aardbeien loopt al snel helemaal vol met uitlopers en nieuwe jonge planten. Als je dat geen probleem vindt, kan dat zeker ook. Eigenlijk zitten we dan op een heel ander thema, waar al een aantal grote topics over zijn. Veel afwegingen en overwegingen daar. Voor en nadelen. Controle houden op je nieuwe planten, hoeveelheid, soortjes enz. Bemesting. verder wegnemen van overtollige uitlopers is ook een belangrijke ( energie van de moederplant ( aanmaken nieuwe neuzen voor het volgende jaar etc etc )Maar het kan zeker ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Inderdaad bovengronds uitdrogen van die uitloper potjes is een probleem , zoals alles wat bovengronds geteeld wordt ,vooral omdat ze bij mij ook nog eens op doek geteeld worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 wij hadden de uitlopers afgeknipt en in potjes met aarde gestopt, net zoals Kindjes-op-moeders-schoot (Tolmiea Menziesii) maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat dus niet werkt ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Als het al grote kindjes zijn, werkt dat ook wel al moeten ze niet te diep geplant want dat hebben ze niet graag. Als je ze aan de moederplant laat zitten, worden ze tijdens het wortelen nog via de moeder gevoed. Het slagingspercentage ligt dan stukke hoger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Bedankt Geedee !! Ze waren/zijn ongeveer 5 cm groot en we hebben ze vrij oppervlakkig geplant. Op hoop van zegen dus maar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Ja ik zou ze in elk geval de komende dagen in de schaduw zetten en de potjes met de voetjes in een bakje met 1cm water....we krijgen lekker een hittegolfje Ik heb een aantal plantjes in een potje gezet bij de moederplant die in een grote bak staat; leg meestal een steen op de stengel van de uitloper en knip m na 3 weken door. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts