Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals je zelf schrijft, thee, geur, koken, dessert, zalf, suiker, zout, olie, massageolie, badzout en potterie. Ben ik nog wat vergeten, zou maar zo kunnen.

Geplaatst:

Recept Lavendelsuiker :

Lavendel Suiker.

Benodigdheden/

5lp. Lavendelbloemen.

500gr. Suiker.

1 Pot (weck).

Vul de pot met 500 gram suiker en schep hier de gedroogde lavendelbloemen in en laat deze 10 dagen staan voor gebruik. Schut de pot om de paar dagen wel even door.Als uw suiker klaar is voor gebruik kunt u de lavendelbloemen er uit zeven.Als u ze laat zitten geven de bloemetjes een decoratief tintje aan uw gerechten mee. Zeer goede smaakmaker voor bij het maken van koek,cake en taarten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Recept Lavendelsiroop :

Lavendel siroop.

Benodigdheden/

10 Lavendelbloemen.

400ml water.

260gr. Suiker.

1 Pot (weck).

Doe de verse lavendelbloemen in een pan met 400ml water en breng aan de kook. Laat het 2 min koken en zet dan het vuur uit en laat 12 tot 15 min. staan. Haal het vocht door de zeef en breng in de pan met de suiker aan de kook(zelf laat ik het nog wat in koken) en klaar is je siroop. Doe in een schone pot en je kan je siroop bewaren. Voor meer smaak het dubbele aantal bloemen gebruiken.

Door het langer te laten in koken kan je er een stroop van maken .

Edit : als je het heel kort kookt blijft er wat paarsachtige kleur aan je siroop en als je het wat in kookt krijg je goudgele siroop/stroop.(Fotot's van beide plaats ik straks/morgen)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Lavendel honing :

Lavendel honing.

Benodigdheden/

3 eetlepels Lavendelbloemen(vers of droog).

1 pot honing.

Doe de verse of gedroogde lavendelbloemen in een pan met de pot honing en breng aan de kook. Laat het 2 min koken en zet dan het vuur uit en doe terug in de schoon gemaakte pot. Laat dit 10 tot 14 dagen staan voor gebruik.

Lekker bij ijs of in de thee en je kan ook honing met b.v. vlierbloesem/bes, anijs,tijm of muntsmaak maken.

Geplaatst:

lavendel cake

150 gram suiker

100 gram bloem, gezeefd

100 gram roomboter, zacht

2 theelepels gedroogde lavendelblaadjes

1 citroen, rasp de schil

2 eieren

Mespuntje zout

Beetje bloem voor het bestuiven

Beetje boter voor invetten

Cakevorm, ingevet en met bloem bestoven

Mixer

Kom

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius.

Meng de lavendel met 50 gram suiker

Doe de boter, 125 gram suiker, citroenschil en snufje zout in een kom

Mix het geheel tot een romige massa

Klop de eieren er stuk voor stuk doorheen

Doe het beslag over in het cakeblik

Bak de cake in ongeveer 45 minuten goudbruin en gaar

Laat de cake 5 minuten afkoelen

Haal het uit de vorm

Doe de lavendelsuiker op een bord

Rol de cake door de suiker en laat verder afkoelen

Geplaatst:

koekjes

100 g boter, 50 g extra fijne suiker, 175 g bloem, 2 koffielepels lavendelknoppen

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Meng de boter en de suiker door elkaar tot je een lichte, luchtige massa krijgt. Voeg de gezeefde bloem toe en de lavendelknoppen, maar hou er een paar achter voor later. Meng alles en kneed tot een glad deeg. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en snijd er vormpjes uit. Strooi de resterende lavendelknoppen erover. Leg de koekjes op een ingevette bakplaat en bak ze in de voorverwarmde oven tot ze stevig en goudkleurig zijn. Laat afkoelen op een rooster.

Geplaatst:

marmelade

1 kg sinaasappelen

1 citroen

2 liter water

2 kg inmaaksuiker

25 g gedroogde lavendelbloemen in een zakje.

Snijd de sinaasappels en citroen doormidden en pers het sap eruit en snijdt de schil fijn. Doe de schil, sap en het water in een pan en breng het aan de kook. Laat het geheel ongeveer anderhalf uur (of langer) zachtjes pruttelen. Roer de suiker er op een laag vuurtje door tot hij is opgelost. Voeg het zakje lavendel toe en breng het in ongeveer tien minuten aan de kook. Wring het sap uit het zakje lavendel. Laat het mengsel op een hoog vuur koken tot het stollingspunt is bereikt. Laat de marmelade een half uur staan, schep het in warme droge potten en sluit die luchtdicht af.

Geplaatst:

Aubergines

4 aubergines

2 tomaten

250 g gehakt

2 eieren

125 g magere zachte kaas

2 sjalotten

2 knoflookteentjes

2 takjes lavendel

peper en zout

Snij de aubergines door en blancheer ze gedurende 5 min.in gezouten water, laat uitlekken. Haal het vruchtvlees er uit zonder de schil te beschadigen.

Hak het vruchtvlees van de aubergines samen met de tomaten fijn en voeg er het gehakt, de eieren en de zachte kaas bij. Hak de sjalotten , de knoflookteentjes en de lavendel fijn en meng de helft van dit alles onder het vruchtvlees. Kruid met peper en zout.

Vul de aubergines en bestrooi met de overblijvende fijngehakte sjalot, knoflook en lavendel.

Laat 30 min.gaar worden in een matig warme oven. (180°).

Geplaatst:

Wijn

3 aren lavendelbloemen

1 fles zoete witte wijn

1 lepel suiker

1/2 glas brandewijn

Week 3 takjes lavendelbloemen 24 uur in een fles vrij zoete witte wijn. Kook na die 24 uur gedurende 10 minuten 75 ml water met een lepel suiker, koel af en doe bij de gezeefde wijn met 1/2 glas brandewijn. Koel serveren

Geplaatst:
Lavendel honing :

Lavendel honing.

Benodigdheden/

3 eetlepels Lavendelbloemen(vers of droog).

1 pot honing.

Doe de verse of gedroogde lavendelbloemen in een pan met de pot honing en breng aan de kook. Laat het 2 min koken en zet dan het vuur uit en doe terug in de schoon gemaakte pot. Laat dit 10 tot 14 dagen staan voor gebruik.

Lekker bij ijs of in de thee en je kan ook honing met b.v. vlierbloesem/bes, anijs,tijm of muntsmaak maken.

Bij dit recept en alle recepten waarbij je de honing verhit boven de 45 graden, moet je je wel realiseren dat alle enzymen in de honing kapot gaan en de honing dus weinig gezonds meer heeft. De smaak is natuurlijk wel lekker dan!

Geplaatst:

250 g roomboter

250 ml slagroom

250g fijngemalen kristalsuiker

20 gram lavendel bloemen

ca. 400 g chocolade

1 bakje met cacao poeder

Verwarm de slagroom, suiker en de lavendel tot de suiker goed is opgelost. Zeef het geheel zodat de lavendel eruit is. Laat het geheel afkoelen tot ongeveer 20c.

Klop de roomboter zacht en schuimig, dat duurt echt een minuut of 5!

Voeg in kleine hoeveelheden kloppend de roomsiroop toe en laat het weer een half uurtje in de koelkast oostijven.

Die het geheel in een spuitzak en spuit er vormpjes mee op een stuk bakpapier.

Ik zet dan de plaat met vormpjes in de vriezer en laat het stijf bevriezen.

Als ik gasten krijg smelt ik de chocolade, puur, melk, wit de keus is aan jullie, en haal de bevroren! Vullingen door de chocolade. Leg deze weer op een stukje bakpapier om optestíjven. Je kan eventueel als de chocolade nog "nat" is er nog wat cacao op sprinkelen voor een extra smaakdimentie.

Eet smakelijk!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vorig jaar een heerlijke lavendelolie gemaakt van de lavendel in mijn tuin. Ik heb in de winter altijd last van een stevige winterdip en de geur van deze olie vrolijkt me dan altijd wat op: de geur van mijn tuin in de zomer!

Ik neem 200 ml olijfolie en zoveel lavendelbloemen zodat ze helemaal onder staan (alleen de bloemen, geen takjes!)

Ik doe dit samen in een weckpot en zet deze een week of 5 in de zon voor het raam. Elke dag even schudden en na 5 weken zeef ik de bloemen eruit en schenk ik de olie in een weckflesje.

Ik gebruik deze olie na het douchen en voor het slapen op mijn huid en kan met deze hoeveelheid een hele winter vooruit. (een vriendin van me gebruikt dit altijd als badolie, kan ook)

105133947318773168545784069796057754609463n39811405280785.jpg

105571897318773035212466104266532319863109n42181405280802.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ik heb een natuurlijk vlooienmiddel gemaakt. Met boerenwormkruid/munt /lavendelbloemen en azijn. Dit laten macereren in de zon,en dan kan je 1x per week je hond/kat ermee insmeren.

Ik heb het zachtjes laten sudderen op een laag vuurtje (rook echt apart,maar door de lavendelbloemen wel weer lekker) want ik wilde het de volgende dag al gebruiken.

Lavendelolie staat hier ook in het zonnetje,al 2 weken. (naast de munt en st jansolie)

Geplaatst:

Ook lekker: mosterd met lavendel. Je kunt de mosterd zelf maken, maar ook een milde mosterd kopen en er een lepel lavendelbloemetjes doorheen roeren. Een paar weken laten staan voor gebruik. Heerlijk in allerlei dressings!

Geplaatst:

Net klaar met het maken van lavendelolie, het heeft dagen geduurd om alle bloemetjes, blaadjes en stengels van elkaar te scheiden. Goede tip: doe dat voor de tv.

Nu zitten de bloemetjes in een fles onder de olie en dat moet een drietal weken trekken, elke dag schudden en op een lichte warme plaats zetten. Ik kijk er naar uit als het klaar is.

De blaadjes zullen gebruikt worden in geurzakjes, nu enkel nog iemand vinden die zo'n zakjes kan maken. Komt wel goed.

lavendelolie34871405765731.jpg

Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa

Geplaatst:

Natuurlijk vlooienbestrijdingsmiddel.

25 gr lavendelbloemen (Lavandula angustifolia),

25gr. Poleimunt (Mentha pulegium),

25 gr. boerewormkruid bloeitoppen (Tanacetum vulgare)

op een liter azijn

Alles 14 dagen laten trekken (maceraat) in de azijn, zeven en als lotion op het haar/huid gebruiken.

Wil je minder maken,dan door 5 delen.Maar ik heb 3 katten en een hond,dus met 1x in de week gebruik is het zo op. Succes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...