Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij onze volkstuintjes zijn alle tomaten al flink aangetast, behalve die van ons. Dit zijn de soorten die wij er in hebben staan (via Hobbyzaden):

Tomaat - Black Zebra Cherry

Tomaat - Plum Lemon

Tomaat - Brandywine Pink

Tomaat - Hillbilly (Potato Leaf)

Hopen dat het zo blijft...

Geplaatst:
Deze zaden heb ik gebruikt...

Bozo, kun je ons ook de namen van de rassen geven?

(10 pakjes - 150 zaden is voor mij véél te veel)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik zal eerdaags de rassen opsnorren, ben nu druk in de tuin en met wecken etc.

Maar er is ook een pakketje met 6 soorten.

Daarnaast kun je tomatenzaden meerdere jaren gebruiken.

Geplaatst:
Ik zal eerdaags de rassen opsnorren, ben nu druk in de tuin en met wecken etc.

Maar er is ook een pakketje met 6 soorten.

Daarnaast kun je tomatenzaden meerdere jaren gebruiken.

19 euro en 10 jaar kunnen zaaien dat valt toch reuze mee? Zeker als ze echt resistent zijn. Ben reuze nieuwsgierig naar de rassen.

Geplaatst:

ik vind het prijzig, maar komt ook omdat ik niet zo heel erg van tomaten hou. vind het een must have in de tuin maar dan voor max 5 planten.

Geplaatst:

Is ook zo.

En zoals wel vaker gemeld in alle tomatentopics die er zijn op het forum: ruilen we allemaal hier ontzettend veel soortjes.

Heel simpel: je neemt een paar tomaten-topics door ( bv : tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html ) en je vraagt iemand om wat zaadjes. Krijg je in een enveloppe maar 5 zaadjes, kan je 2 seizoenen mee toe.

Vraag je her en der 5 soortjes bij elkaar, heb je totaal niet meer dan 15 zaden nodig. 3 van elk soortje. Het jaar er op kan je al tig mensen weer bedienen.

Zo doen velen dat.

En wat kost je dat ? Nauwelijks iets.

( of je komt naar de MTFD )

Geplaatst:

Ja, maar met ruilen heb je doorgaans geen resistente rassen.

Ik heb ze gekocht omdat ik met behoorlijk wat tomatenliefhebbers te maken heb.

We maken er soep en pastasaus van, die weck ik zodat ik bijna het gehele jaar van eigen tuin eet.

Geplaatst:

waarom niet?

jij hebt een zakje tomatenzaden met een hoge resistentie gekocht. als jij deze ruilt heeft een ander ook tomaten met een hoge resistentie

Geplaatst:

Ziet er paars uit? Normaal zijn er meerdere vlekken te vinden op de stam

Vreeken mailde terug op mijn vraag wat er in hun resistent pakket zit:

"Er is geen normaal. Elk jaar wordt de samenstelling aangepast. De inhoud bestaat voornamelijk uit vroege rassen, die vaak compact blijvenen minst vatbaar zijn"

Nu weet ik nog niks

Geplaatst:
waarom niet?

jij hebt een zakje tomatenzaden met een hoge resistentie gekocht. als jij deze ruilt heeft een ander ook tomaten met een hoge resistentie

Ik schreef: DOORGAANS!

Geplaatst:

Je zou toch denken dat er namen hebben gestaan op de zakjes die Bozo van Vreeken in dat pakketje heeft gekregen...

Ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar welke soorten dat dan wel niet zijn...

Dacht op het plaatje van Vreeken wel eventueel de kruisbestomaat te ontdekken... die hele kleine gele... Groeide in mijn desastreuze Phyto seizoen ook gewoon lekker door.

En misschien is die maat grotere rode dan wel de World's Smallest oid want die ging ook lekker door toen...

Is maar een gokje hoor...

Geplaatst:
Nee. Misschien dat Bozo wel antwoord kan geven op deze vraag...

Ik heb de rassen er even bijgepakt, komtie:

Pendulina struiktomaat

Coldset gewone tomaat

Tiny Tiger struiktomaat

Balkonzauber struiktomaat

Jutta struiktomaat

Iris struiktomaat

Lycoprea struiktomaat

Ogni Moskwy struiktomaat

Platense Redondo Liso struiktomaat

Overigens is resistentie niet blijvend, er worden telkens nieuwe rassen ontwikkeld.

De tomaten staan er nu nog steeds prima bij, ondanks de vele regen en er hangen er nog heel veel tomaten aan.

Hopelijk word het weer wat beter!

Geplaatst:

bozo, vind het gaaf dat je weckt. durf dat niet, nog nooit gedaan lijk me gaaf alles zo zelf te maken voor heel het jaar. zou dan ook veel meer tomaten nodig hebben.

struik tomaten hoef je niet te snoeien, je beschadigd de plant niet om dat je niet te hoeven dieven. dus ziektes minder kans zou ik zo zeggen.

Hoor dat de garderners delight ook vrij resistent is. wil die zeker ook proberen. Maar zoek ook een resistente vlees tomaat voor sauzen. Als ik ga durven wecken. Of sauzen in potten te doen, ben zo bang dat het niet meer goed is als je het wil gebruiken.

zelf een mooi hartbreaker tomaatjes gekweekt en zat super veel aan en lekker makkelijk die struiktomaten. Dat is dus zeker mijn voorkeur, tips

Geplaatst:
waarom niet?

Ik schreef: DOORGAANS!

dan blijft het antwoord hetzelfde.

de ene zoekt/vraagt specifiek naar zoete tomaten, de andere kleine of juist grote tomaten, weer een andere tomaten met een hoge resistentie.

wat je gaat ruilen ligt eraan wat je zoekt/vraagt, nietwaar?

Geplaatst:
bozo, vind het gaaf dat je weckt. durf dat niet, nog nooit gedaan lijk me gaaf alles zo zelf te maken voor heel het jaar. zou dan ook veel meer tomaten nodig hebben.

struik tomaten hoef je niet te snoeien, je beschadigd de plant niet om dat je niet te hoeven dieven. dus ziektes minder kans zou ik zo zeggen.

Hoor dat de garderners delight ook vrij resistent is. wil die zeker ook proberen. Maar zoek ook een resistente vlees tomaat voor sauzen. Als ik ga durven wecken. Of sauzen in potten te doen, ben zo bang dat het niet meer goed is als je het wil gebruiken.

zelf een mooi hartbreaker tomaatjes gekweekt en zat super veel aan en lekker makkelijk die struiktomaten. Dat is dus zeker mijn voorkeur, tips

Wecken is niet gevaarlijk, bij producten (zoals tomaten) die van nature zuur zijn kan zich geen botulisme ontwikkelen, dit gebeurt meestal bij geweckte groenten.

Deze moet je dan ook 15 minuten doorkoken als je ze gaat gebruiken.

De tomaten op de koude grond gebruik ik als basis voor soep en pastasaus.

In de kas heb ik cherrytomaten (Bartelly) en gewone tomaten (Bolstar).

@Loes: Doordrammertje?

Geplaatst: (aangepast)

Ophouden jongens!

Bozo bedankt voor t lijstje.

Het zijn geen tomaten waar je vaak over hoort. En allemaal struiktomaten? Er waren ook soorten met grote tomaten, weet jij misschien welke dat zijn? Heb je eventueel foto bij de naam? Bedankt

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Uit mijn hoofd weet ik dat Coldset een grote rode vleestomaat is.

Best productief en prima voor de soep of pasta.

Er zit ook een gele soort tussen, een soort gele roma, erg lekker!

Geplaatst:
Ziet er paars uit? Normaal zijn er meerdere vlekken te vinden op de stam

Fijn dat je even antwoord op mijn vraag gaf

Ik ga morgen op zoek. Nu moet ik wel zeggen dat deze vlek binnen 48 uur twee keer zo groot is geworden en dat er bladeren zijn met bruine vlekjes

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Pendulina: rode cherry tomaat

Tiny Tiger: rode cherry tomaat

Balkonzauber: rode kleine roma tomaat

Jutta: grote rode vlees tomaat

Iris: rode cocktail tomaat

Lycoprea: gele roma tomaat

Ogni Moskwy: rode cocktail tomaat

Platense Redondo Liso: grote rode tomaat

Geplaatst:

ik heb nu de heartbreakers vita f1. dat is een kerstomaat in hartvorm.

erg mooie planten en bomvol met vruchten.

vind struikvorm een must van mij en wil het nu ook zonder kas proberen.

Maar wil toch wel een lekkere spagetti saus zelf vers kunnen maken. Welke beval jullie goed, die ook nog resistent is tegen pfy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...