Balto Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Ik wil erg graag eens eigen boontjes eten, maar ben een erg moeilijke eter. Ik zou graag dus de boontjes kweken die je in de winkel kunt kopen. Iemand enig idee welk ras het meest lijkt kwa smaak en kleur (ook van die 'ewrtjes', de zaden erin) op de sperziebonen uit de winkel? Ik heb nu de prelude, harvester en top crop. Die leken het meeste erop. Maar die verschillen enorm van zaad. De prulude heeft grote witte zaden, de harvester dunne roze en de top crop grote donkere met lichte vlekken. Kan me niet voorstellen dat dat die simpele boontjes uit de winkel kunnen zijn! Of zou ik iets kunnen met de bonen uit de winkel? Alvadt bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Eens in die winkel vragen welke soort ze juist verkopen?Als ze het al weten want er zijn niet vel winkels die nog zelf kweken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Bedankt voor de tip. Denk dat weinigen het zullen weten inderdaad, maar wie weet valt het te achterhalen als ze mij vertellen waar ze het vandaan halen. Weet je toevallig ook of die gekleurde zaden ook gewoon die doodnormale sperziebonen kunnen geven, of zullen die bolletjes in de bonen dan een andere kleur dan normaal (lichtgroen) zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Zomaar wat ideeënBij een boer / tuinder vragen.Of als je op een moestuincomplex zit eens rondkijken of iemand anders lekkere boontjes heeft staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Zo te zien heb je de juiste rassen. Ik zou ze gewoon alle drie proberen. Hoe dan ook de zaden in het pakje zijn de volledig opgezwollen en gerijpte zaden die aan de plant hebben gehangen totdat de peulen en zaden volledig droog waren. De sperziebonen oogst je in een jonger stadium. Met de bonen uit de winkel kun je dus niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Als de grootte van de zaden van belang is, zou je kunnen denken aan rassen van het type "naaldboon" of haricot verre of "chinese boontjes". Wat langer en dunner en kleine boontjes binnenin....mits je ze niet te lang laat hangen natuurlijk. Over het algemeen worden die gezien als "fijne boontjes" en ik herinner me dat vroeger in potten verkochte bonen ook een soort fijnheidsaanduiding hadden: grof, normaal en fijn en dat door veel mensen die fijne kwaliteit (ook de duurste) als de beste werd beschouwd. Dat zijn dan waarschijnlijk meestal ook stamboontjes, als ze bij een zaadhandel worden aangeboden en die zou je nu nog wel kunnen zaaien. Stokbonen zijn over het algemeen wat groter en breder, dikker, gevulder...(Vind ik persoonlijk lekkerder) maar daarvoor wordt het intussen ook wat laat in het seizoen. De rassen die beroepstelers worden gekweekt voor in de supermarkt zullen grotendeels speciale F1-rassen zijn die vooral recht en mooi uitziend en uniform en gelijktijdig rijpend moeten zijn. Bovendien komen veel in de winkel verkochte sperziebonen intussen uit het buitenland (Marokko, Tunesie, Egypte...) waar een ander klimaat ook weer andere rassen vraagt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Rare "zaden" kunnen perfect normale sperziebonen geven, mits jong geoogst. Zoek op google maar is op 'peulen ying yang bonen'. De bonen uit de winkel zijn te jong, die ga je onmogelijk tot zaad kunnen maken. Ze moeten drogen in de peul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Zomaar wat ideeënBij een boer / tuinder vragen.Of als je op een moestuincomplex zit eens rondkijken of iemand anders lekkere boontjes heeft staan. Ik ken helaas geen tuinders of moestuincomplexen hier in de buurt.. Zo te zien heb je de juiste rassen. Ik zou ze gewoon alle drie proberen. Hoe dan ook de zaden in het pakje zijn de volledig opgezwollen en gerijpte zaden die aan de plant hebben gehangen totdat de peulen en zaden volledig droog waren. De sperziebonen oogst je in een jonger stadium. Met de bonen uit de winkel kun je dus niks. Jammer dat ik met die bonen niets kan. Ik ga van elk ras wel een rijtje zaaien dan! Heb al een rijtje prelude, gister de andere zaadjes binnen gekregen. Als de grootte van de zaden van belang is, zou je kunnen denken aan rassen van het type "naaldboon" of haricot verre of "chinese boontjes". Wat langer en dunner en kleine boontjes binnenin....mits je ze niet te lang laat hangen natuurlijk. Over het algemeen worden die gezien als "fijne boontjes" en ik herinner me dat vroeger in potten verkochte bonen ook een soort fijnheidsaanduiding hadden: grof, normaal en fijn en dat door veel mensen die fijne kwaliteit (ook de duurste) als de beste werd beschouwd. Dat zijn dan waarschijnlijk meestal ook stamboontjes, als ze bij een zaadhandel worden aangeboden en die zou je nu nog wel kunnen zaaien. Stokbonen zijn over het algemeen wat groter en breder, dikker, gevulder...(Vind ik persoonlijk lekkerder) maar daarvoor wordt het intussen ook wat laat in het seizoen. De rassen die beroepstelers worden gekweekt voor in de supermarkt zullen grotendeels speciale F1-rassen zijn die vooral recht en mooi uitziend en uniform en gelijktijdig rijpend moeten zijn. Bovendien komen veel in de winkel verkochte sperziebonen intussen uit het buitenland (Marokko, Tunesie, Egypte...) waar een ander klimaat ook weer andere rassen vraagt. De dunnere boontjes vind ik juist niet zo lekker eigenlijk. Die zijn wat knapperiger of iets. Normale sperziebonen kook ik al eigenlijk te lang door zodat ik ze tenminste lust. De rassen uit de supermarkt ga ik dus waarschijnlijk niet kunnen kweken of uberhaupt achterhalen als ik het goed begrijp. Hopen dat deze boontjes dan wat voor mij zijn Rare "zaden" kunnen perfect normale sperziebonen geven, mits jong geoogst. Zoek op google maar is op 'peulen ying yang bonen'. De bonen uit de winkel zijn te jong, die ga je onmogelijk tot zaad kunnen maken. Ze moeten drogen in de peul... Worden die zaden in een sperzieboon dan anders van kleur naarmate de boon steeds ouder word? Jullie stellen mij gelukkig gerust met mijn boontjes. Wellicht dat ik dan toch iets kan kweken dat ik lust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Als ge die fijne boontjes niet lust probeer dan eens met Argus, die kunt ge nu ook nog zaaien maar dan wel zo rap mogelijk want einde seizoen.Dat worden heel lange boontjes, redelijk vlezig ook.Wij vinden ze lekker. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Wauw die zijn inderdaad lang! Maar ik lees juist dat het fijne boontjes zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 In de winkel staan ze toch ook imschreven als Haricots fin? In dat geval heb je dus 'nood aan' fijne (lange maar jong geoogste) boontjes lijkt me. De zaden veranderen van dunne groene dingetjes met het ouderworden/rijpen inderdaad in de zaden die nu voor je liggen. Bij boontjes zijn er soms wat extreme dingen mogelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Haricots fin ken ik niet, bedoel je verts? Zo ja, dan nee dat zijn andere boontjes dan de gewone sperziebonen. Minder lekkere Geinig dat die zaden zo veranderen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Jij omschrijft Prinsessenbonen in je 1e bericht. Ik teel die ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Fijn van smaak ja, dat wel en gezien hun lengte, tot 40cm, zijn het ook fijne boontjes maar ze zijn echt niet zoals die naaldjes welke ze verkopen, kunnen makkelijk een pink dik worden. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 afhankelijk natuurlijk van waar je de boontjes koopt, die komen heel vaak uit het buitenland, Kenia is bijvoorbeeld een grote aanvoerder voor de ( Belgische ) markt. Dus raskeuze is daar misschien totaal anders dan wat je hier kan krijgen... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 De Yin Yang boont krijgt wel degelijk bijzondere kleuren! Als je hem (te?) jong oogst is hij inderdaad nog groen,maar als je hem wat langer laat hangen, worden ze prachtig zwart/wit in een mooie tekening.De Yin Yang bonen die je koopt om te zaaien zijn ook verder doorgegroeid en dus zwart wit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Je bent toch niet verplicht boontjes te eten of te telen? Op onze moestuin telen veel mensen "dubbele witte zonder draad" sperziebonen, ze worden ook bij ons kraampje aan de weg verkocht de meeste mensen vinden die heerlijk...Even googlen.. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Ik ga googlen naar de voorbeelden die zijn gegeven, bedankt! Natuurlijk ben ik niet verplicht ze te eten of telen Maar omdat ik erg weinig lust, lust ik ook al bijna niets van wat ik kweek. En het is natuurlijk wel leuk iets te kweken en erna op te eten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts