Geplaatst: 9 juni 201411 j Lichte buien, meer op komst, verstoren mijn plannen om vandaag bij iemand onkruid te gaan spuiten met schoonmaakzaijn. Wel op een terras o.i.d.? En anders even opletten in de buurt van wat voor planten je het gebruikt; het is geen gif, maar wel best zuur voor je bodem Vooral schoonmaakazijn wat veel geconentreerder is, daar wil je niet te veel van in je bodem hebben: kalk wordt afgebroken, bodem verzuurt, bodem leven gaat naar de kl*te. Ik meld het maar even voor 't geval dat, omdat er best vaak gedacht wordt dat huis, tuin & keukenmiddeltjes onschadelijk zijn.. Maar bij verkeerd gebruik kunnen ook die middeltjes schadelijk zijn. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 9 juni 201411 j Al een half uur bliksem in het zuiden. Weer een supercell in de maak? Hoop van niet maar de lucht wordt niet meer donker van de bliksem. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 9 juni 201411 j Wordt afwachten, Willy.... Wat bij jou zit komt vast wel onze kant op Gisterennacht om 3 uur nog een indrukwekkend lichtspel gehad maar verder niets. Onze omnium-verzekerde wagen staat buiten, mijn caddy'tje staat in de garage en ons vrachtkarretje kan nog wel een bluts overleven. Achter de hoek heeft iemand z'n wagen ingepakt in dekens en bubbelfolie en nog iemand anders heeft er een moesjen matras overheen getrokken.
Geplaatst: 10 juni 201411 j Zoals verwacht is er weer onweer gekomen, twee keer ben ik wakker geworden van het lawaai.Ben nu eens gaan zien in de hof, ligt ook hier bijna alles plat of met kogels doorboord.De perziken hoef ik niet meer uit te dunnen, het onweer heeft het voor me gedaan, honderden liggen er op de grond. Veel kleinfruit is kapot meest gewoon van de takken getrokken, geslagen ware beter.De kassen hebben het overleefd maar bij een buur, die heeft gisteren de hele dag zijn kelder leeggemaakt en opgekuist, daar staat het weer onder, die mens is 80. Nu zie ik wel dat het nut heeft gehad van zo diep de grond te bewerken, er is bijna geen uitspoeling van aarde.Mogen we nu een beetje zon Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 juni 201411 j hier ook hevige onweders vannacht in mn tuintje ben ik nog niet gaan kijken eerst tasje koffie drinken terwijl ik een beetje op het forum lees en dan kleedjes aandoen daarna even gaan kijken in mn tuin
Geplaatst: 10 juni 201411 j Het is raar verdeeld. Hier gisteren niets, pas vanochtend heel vroeg een paar rustige onweersbuitjes, met in totaal ongeveer 5 mm regen. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 10 juni 201411 j We zitten hier nu op 14 mm, gisteren 6 en vannacht/vanmorgen de rest. Geen rare rukwinden of hagelstenen zo groot als eieren. Maar ook wel wat weinig regen dus. Het is ook nooit goed facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 juni 201411 j Jorieke, wat wij hier gekregen hebben dat wilt ge echt niet hoor.Straks eens de garage binnen voor een voorlopige schaderaming, denk niet toe te komen met 2500 euro. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 juni 201411 j Wat een ontzettende pech Willy, ook de foto's gezien van de auto en prei. Gewoonweg rampzalig is dit. Hier is een licht buitje alles wat er van over is, de donderbui is naar Duitsland afgedreven.
Geplaatst: 10 juni 201411 j Goed nieuws, kom juist terug van de verzekering en mijn kleine omnium dekt ook de hagelschade OEF Voor Kaatje, geef uw schade aan bij de verzekering, best mogelijk dat ge gedekt zijt ook zonder omnium.De verzekeringen hebben daar een speciaal fonds voor. Aangeven dus. Ondertussen is de desinformatie volop aan de gang, alle journalisten vertellen dat de verzekering niets gaat betalen maar dat zou fout zijn volgens mijn garagist. Alle belgen met stormschade, geef het aan beste mensen, dat kan nooit kwaad en mogelijks zijt ge wel gedekt ook al ware het maar gedeeltelijk. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 juni 201411 j oke willydeze voormiddag komen ze voor de loods (schade bepalen) en normaal morgen komt er een nieuw dak opin de namiddag komen ze voor de woning/dak kijken en hopelijk snel nieuwe dakpannen en velux eropde auto gaat vanavond naar de garagist hopen dat er tussenkomst is de serre en het hondenhok ?? weet niet of ze dit gaan aanvaarden en dan al het groen/bomen/bloemen/grasperk en moestuin ja das verloren opnieuw beginnen he
Geplaatst: 10 juni 201411 j Kaatje, hoe meer ge aangeeft hoe meer kans van iets te krijgen. Stormschade is stormschade zou ik zeggen. Die experts worden door de verzekering betaald en dan is het maar normaal dat ze zo weinig mogelijk aanvaarden. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 juni 201411 j Ik heb toch redelijk goede ervaringen met schade experts Het ligt natuurlijk geheel aan de expert zelf trouwens, als je zo'n bromsnor hebt... Tja
Geplaatst: 10 juni 201411 j Hebben wij even geluk gehad, zeg! Felle rukwinden, hevige donder en felle bliksem, een gordijn van regen om U tegen te zeggen...... En er is maar één tomatenplant geknakt. ( en net diegene die al geknakt was geweest en door een okselscheut doorgroeide.... )Verder een deel dak van kippenkot weggewaaid ( Mr Bol was al op schade-inspectie... Ik heb hem maar terug binnengezet ) en het dekzeil van m'n bbq er af gewaaid.Blijkbaar liggen wij net buiten de Belgische "storm alley" want onze buurgemeenten hebben het flink te verduren gehad. ( Ik ga afkloppen, we hebben er al een hele tijd "chance" mee )
Geplaatst: 25 juni 201411 j Na maanden geen regen van betekenis te hebben gehad , nu dan toch eindelijk regen.Maar ...waarom dan ineens in deze grote hoeveelheden Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 25 juni 201411 j Ik kan wel wat regen gebruiken. Hier in Noord Holland is het vrij droog de laatste weken. Ik loop met mijn gieter van tapppunt naar plantjes maar ik kom niet verder dan 50-60 L water geven op cruciale plekjes (net gezaaid, waterminnende planten etc). Een flinke regenbui zou ik op dit moment wel waarderen
Geplaatst: 26 juni 201411 j Sedert de laatste zomerstorm in de nacht van 8 op 9 juni is hier geen drup meer gevallen en het water wat toen gevallen is kwam zodanig snel dat zeker 90% weggelopen is en nooit in de grond kon dringen.Dat maakt, samen met de aanhoudende noordenwind, dat de tuin vreselijk droog is, vier à vijf cm puur zand, stof!Moeten de boontjes daar in kiemen?En dan is er die verdomde mol ook nog die veel plantjes ondergraaft zodat ze van dorst sterven.Het plezier van de moestuinier Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 26 juni 201411 j "Het plezier van de moestuinier"Tsja Willy , veel moestuinierders kunnen over zulke weersomstandigheden mee praten. Het voordeel is, dat indien de oogst achterblijft , of zelfs mislukt , we nog naar de supermarkt kunnen om levensmiddelen te kopen.Vroeger kon dat niet, en voor velen in de wereld nog steeds niet.Steeds maar weer bangen of de oogst lukt, en of men het jaar wel genoeg te eten heeft . Maar ook wij thuis kennen het gevoel van "bedorven moestuinders plezier"Dit is nu al het derde jaar dat de oogst door weer omstandigheden ( gedeeltelijk ) verloren gaat.Drie jaar geleden hebben we dit grondstuk gekocht , en gelijk dat jaar hebben we grote droogte gehad , met als nachttemperaturen van zo`n 30 graden en om de 20% relatieve vochtigheid , dit door de Böhmischer Wind veroorzaakte föhn.Alles verdorde onder onze handen.Daarna weer periodes met veel regen , zodat wat nog leefde wegrotte. Vorig jaar hadden we een zeer lange strenge winter, welke tot in mei duurde.Tot begin mei hadden we sneeuw.Toen de sneeuw plots massaal begon te smelten, kregen we ook nog eens zware regen.Alles was kompleet verzopen.De regen en smeltwater wat hier en in Böhmen viel, heeft rondom Dresden , Chemnitz en Leipzig zware overstromingen veroorzaakt.De zomer was verder kurkdroog. Dit jaar begon prima.Een zeer zachte winter (vrijwel ) geen sneeuw en een erg warme lente begin.Helaas ook erg droog.Maar de laatste weken blijven de temperaturen erg achter en zitten we iedere avond tegen de nachtvorst aan.Je ziet de groei van bijvoorbeeld paprika´s , tomaten en courgettes compleet stilvallen. Het wordt waarschijnlijk dit jaar maar weer naar de supermarkt Toch nog een , namelijk de aardbeien planten geven aardbeien te over.We draaien over uren aan de verwerking eraan. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 27 juni 201411 j Nu regent het en is het weer zo'n stortbui waarbij het water van de velden af stroomt, geen tijd om in de grond te dringen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.