Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vermeerderen blauwe bes


angela

Aanbevolen berichten

Denk dat de aflegger het beste gaat. Neem een tenthaak of iets en pin een tak op de grond. Aarde/ + turf op de tak leggen in een bult op de tak. Deze bult mag niet uitdrogen, licht vochtig blijven. In de schaduw dus, niet op de volle zon. Bets nog een laag blad er over heen.

Na 1 jaar de tak bekijken , voelen. Dan mag hij toch echt wel geworteld zijn. Een minimale schuine snede in de bast wil ook wel eens helpen ( wondje maken ) op de plek wat onder de grond zit. Dit vooral als de tak een meerjarige tak is.

 

Echt zo bloot stekken is echt lastig. Kán wel hoor, maar echt heel lastig. Gebeurt professioneel met verneveling en/of hormonen enzo. Of uit weefselkweek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vorig jaar al een steen op een tak gelegd om een aflegger te maken maar er gebeurd niets.

Je moet onder de steen , de tak een beetje verwonden aan de raakzijde met de aarde...

 

 

Een zomerstek, zoals in powerlite's post, lijkt mij de moeite van t proberen waard. Het is de juiste tijd nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Kunststof fles doorsnijden en daarin in mengsel zand + grond je stekken steken. Het bovenste stuk er weer over schuiven. Zo krijg je een hoge luchtvochtigheid binnenin, maar toch ook enige ventilatie.

Zie bijvoorbeeld ook hier (foto en tekst) http://fruitabc.blogspot.nl/2014/11/fruitonderstammen-vermeerderen-door.html

 

(In België is er geen statiegeld op plastic flessen...vandaar dat een 1,5 of 2 literfles makkelijker zo een 2e leven krijgt )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger gebruikte ik ook de petflesjes, de eerste week liet ik het dopje erop, daarna beetje afbouwend met het dopje eraf, na zo'n 4 a 5 weken moet je wortels kunnen zien (afhankelijk van het type plant natuurlijk.

 

Mistfles16971437210669.jpg

 

Blauwe Bessen houden van een MATIG vochtige zure grond, turf met brekerzand is goed evt. perliet erbij voor extra lucht inbreng is nog beter, vaak gaan de stekken kapot omdat de grond in het flesje té nat is.

 

Tegenwoordig vermeerder ik mijn zomer onderstam stekken in een hiervoor speciaal ontworpen stekken bak, hoge luchtvochtigheid wordt door een mistsysteem automatisch geregeld.

 

Mistbak38961437210710.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...