Geplaatst: 28 april 201114 j Graag zou ik wat naslagwerken hebben over de moestuin.Wie kan mij een goed boek/goede boeken aanraden?Groet, Monique
Geplaatst: 28 april 201114 j Monique, Naslagwerken die ik de moeite waard vind:Grow vegetables van Alan BuckinghamGrow fruit van Alan Buckingham Handboek Ecologisch Tuinieren - De Moestuin van VeltTuintechnieken encyclopedie (oude versie: Encyclopedie van het tuinieren)De groente en fruit encyclopedieAlles over kruiden van Jekka McVicar zie ookbeginner-boeken-t340.htmlboeken-t1125-30.html
Geplaatst: 28 april 201114 j Auteur Dank je wel! Ik heb zelf Het moestuinboek van Richard Belt (?), daar staat best veel in, maar erg beknapt.Van Atrium heb ik wel de tuinplantenencyclopedie (via Marktplaats voor weinig), ik ga op zoek naar de moestuinvariant en zeker ook het boek over ecologisch tuinieren.Fijne dagen gewenst met een sappig buitje tussendoor Monique
Geplaatst: 28 april 201114 j Jouw moestuin van Clare Foster Ikzelf heb dit boek gekocht, echt een topper! Staat alles in en is ook erg overzichtelijk!
Geplaatst: 28 april 201114 j Monique, Anders even een boekenwinkel of warenhuis binnenlopen en beetje bladeren om te kijken welk boek je het meest aanspreekt. De keuze zal wel beperkt zijn maar als je wat boekenwinkels afgaat kom je misschien toch wat boeken tegen. Aan een naslagwerk met duidelijke teeltbeschrijvingen (snoeien, mesten, planten, zaaien etc) heb je echt heel veel, zo'n boek met alleen maar 'verhaaltjes' zijn leuk ter inspiratie en om 1 x te lezen maar een goed naslagwerk zal je regelmatig raadplegen. De 'tuinplantenencyclopedie' hebben we ook thuis staan maar je moet dus echt de 'encyclopedie van het tuinieren" hebben. De nieuwe druk heeft een andere naam, maar ik ga er van uit dat de inhoud ongeveer hetzelfde is: Tuintechnieken encyclopedie (nu uitgegeven door Terra Lannoo en niet meer door atrium). De boeken van Alan Buckingham zijn heel duidelijk, met goede teeltbeschrijvingen. Wel engels maar ook niet zo heel duur volgensmij. P.s. de genoemde encyclopedien zijn wel wat duurder dan de moestuinboeken met 'verhalen' maar je hebt er echt heel veel plezier aan.
Geplaatst: 28 april 201114 j Auteur Hoi Jorg,Wij hebben hier welgeteld 2 boekhandels, met zeer beperkte keus.Misschien ben ik binnenkort eens in Groningen, dan loop ik daar een grote boekhandel of de Slegte binnen.Ik heb nog een paar waardebonnen voor bol.com, als ik er nog eentje bij krijg, koop ik waarschijnlijk de uitgave van Atrium. Groetjes,Monique
Geplaatst: 28 april 201114 j Ik heb hier een klein stapeltje moestuinboeken liggen, maar ik gebruik er eigenlijk maar twee: Handboek ecologisch tuinieren. Zeer gedetailleerd. De inleiding m.i. te gedetailleerd. Maar een uitstekende beschrijving van het het telen van 90 soorten groenten. Het ligt in deze tijd van het jaar op mijn nachtkastje of op de picknicktafel in de tuin. (ca 45 euro, voor ca 780 blz.) Ecologische teelt van kleinfruit.Veel beknopter, en nu ik eenmaal rassen heb gekozen en de planten heb geplant is vooral de snoei-informatie zinvolBeide boeken zijn van velt (http://www.velt.be). Dat lijkt misschien zweverig ofzo, maar de boeken zijn juist erg praktisch. Ik vond deze boeken nog niet bij de boekhandel. Mij bekende verkoopadressen: velt.be, bol, vreeken.Als je in hetzelfde Drenthe woon als ik , kom gerust even langs om ze in te kijken. Nee, ik heb geen aandelen en Velt is een vzw (vereniging zonder winstoogmerk). Groet, RvO
Geplaatst: 30 april 201114 j Kijk anders eens bij de bieb.Is er een boek bij dat je denkt hier heb ik echt wat aan, kun je hem altijd nog kopen.
Geplaatst: 20 mei 201114 j Auteur Hoi Joke, nog gefeliciteerd! En, ziet het boek er van binnen net zo mooi uit als van buiten?
Geplaatst: 31 mei 201114 j Ik heb het boek 'Bessen kweken', ook van Peter Bauwens. Een heel mooi boek (mooie foto's, toffe lay-out), wel beperkt qua inhoud.
Geplaatst: 31 mei 201114 j Ecologisch tuinieren van velt is mijn moestuinbijbel.Verder heb ik nog minstens een stuk of vijftien andere boeken, ik ben nogal een verzamelaar en kan het niet laten als ik op een rommelmarkt kom, en ik zie een boek over groente dan koop ik het mijn laatste aankoop:Wat Grootvader nog wist.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 juni 201114 j Shit.... zoiets zag ik laatst bij River Cottage. Maar niet tegen woelmuizen... ehm.... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 juni 201114 j Vorige week bij de kapper geweest en je haar vergeten Jorieke? Good things come in small packages
Geplaatst: 20 februari 201214 j Ben op zoek naar een boek waarin veel handige info over moestuinen staat. Onderwerpen bijvoorbeeld grond, zon, zelf zaden verzamelen, waar moet je rekening mee houden, ziektes, plagen etc etc. Heb nu al een boek maar daar staat meer in wanneer je groenten moet zaaien enzo, graag zou ik nog een boek willen met meer basis info. Heeft iemand een tip? “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
Geplaatst: 20 februari 201214 j hoi , ik heb het bio groente tuin van Rosenn Le Page, uitgegeven door Deltas. ik heb er veel maar vindt deze echt een van de beste. Het kostte € 16.95 maar staat alles in wat je vraagt,met tekeningen hoe je moet toppen, hoe jezelf zaden kan winnen etc.
Geplaatst: 20 februari 201214 j ik heb van de week in de bieb een aantal boeken gehaald, daarvan ga ik er wel een paar kopen.Ik heb al gekocht: de eetbare tuin van Alys Fowler en Groente- en fruit encyclopedie, auteurs Luc Dedeene & Guy De Kinder deze boeken heb ik nog thuis:Mooie moestuin | J. VoskuilHet nieuwe stadstuinieren | Celia Brooks Brownjouw moestuin / clare foster de laatste 2 zijn ook aanraderskijk anders eens op bol.com, staan ook reviews bij. Groetjes Annemiek
Geplaatst: 1 maart 201214 j ik vind de boeken van peter bauwens heel mooi om te lezen, erg mooie foto's, maar nietzo veel infoik had graag een echt praktisch boek gehad, zo per groente alle praktische info
Geplaatst: 1 maart 201214 j Probeer eens het boek de Groentetuin van A-Z: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-groentetuin-van-a-tot-z/1001004006560233/index.htmlIk heb deze zelf ook en is een zeer makkelijk boek per groente- fruit- en kruidensoort. Good things come in small packages
Geplaatst: 6 maart 201214 j Ik heb me zaterdag een leuk boekje gekocht bij de bruna Schrijffouten onder voorbehoud
Geplaatst: 6 maart 201214 j Boek De Reader's Digest : Bloemen en planten encyclopedie.Daar doe ik het al 30 jaar mee.Soorten, kweekwijze, vermeerderen ,plagen, ziekten bij elke plantsoort Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.