Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paprika verspenen / verpoten

Jorieke123

Recommended Posts

@Hans: Ik bedoel of je ze bij het verspenen met de blaadjes net boven de grond zet, of het steeltje ook boven de grond uit houdt. Tomaten plantjes wortelen net zo makkelijk aan het steeltje, dus dan krijg je kleinere maar stevigere planten. Niet van die sliertige dingen .

Dat kan dan bij elke keer dat je ze verplant.

Wout doet dat dus? Dan ga ik het ook maar eens proberen. Het worden veel mooiere plantjes dan.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Volgens tips de stekjes net 'tot de oksels' in de aarde verspeend. Ben benieuwd naar het vervolg... op naar de 20 graden buiten...

Voor foto's zie 'het grote paprika-experiment' op mijn sitehttp://robertsmoestuin.web-log.nl/blog/

Zat net even op je blog te surfen, zag dat je je paprika plantjes verspeend had, viel me gelijk op dat je een beetje te vroeg verspeend hebt volgens mij. Ik zag alleen nog maar kiemblaadjes en nog geen echt blaadje, ik heb altijd geleerd dat je pas bij het eerste echte blaadje mag verspenen. Hoe doen ze het nu?

Even a broken clock is right twice a day

Hoi Robert,

Ik heb net even op je blog gekeken en ik wist niet dat je de zaadjes zo diep over moest planten, bedankt voor de tip.........dit zijn mijn zaadjes tot nu toe ik heb ze anderhalve week geleden gezaaid en op mijn ziggo kastje (waar het lekker warm was) opgekweekt nu staan ze sinds een dag met de bak open voor het raam.

jkke5030861371236969.jpg

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Betty,

Paprika kan je verspenen / verplanten wanneer het eerste echte blaadje te voorschijn komt. Wat je nu ziet op jou foto en die van robbert zijn de kiemblaadjes, robbert heeft ze iets te vroeg verplant.

Je mag ze ongeveer zo diep zetten als robbert als je maar op let dat de kiemblaadjes bij het verspenen boven de potgrond uitkomen.

Paprika kan je verspenen / verplanten wanneer het eerste echte blaadje te voorschijn komt.
Hier zou ik nog aan toe willen voegen , je kunt ze dan verspenen maar het is niet zo dat het dan ook moet . Ik heb zo het vermoeden dat daar wel eens een misverstand over bestaat. Je mag ze gerust nog verder laten groeien mits ze zowel onder als boven de grond nog ruimte hebben om zich te ontwikkelen. Het voordeel is dat de plantjes makkelijker aanslaan en het kost je (nog) niet zoveel plaats als met al die losse potjes. Mijn plantjes hier beneden zou ik nu kunnen verspenen maar ik laat ze nog even doorgroeien voor ik dat doe. Verspenen zal waarschijnlijk gebeuren als het tweede echte bladpaar zich ontwikkeld heeft.

sl551932.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Zelf heb ik het idee dat je inderdaad nu beter even niet te vroeg verspenen kan, maar straks echt in zomer met veel betere condities en vlug herstel

verspeen ik zeer vlug na het opkomen heel vroeg en nooit enige achteruitgang of stilstand laatstaan uitval, dan gaat alles razendsnel.

Maar goed nu kun je beter wachten op eerste of inderdaad zelfs tweede bladpaar, strak met tomaten is dat ook.

Met pompoen zo straks half Maart vul ik bloempot hal met aarde, na opkomst wordt de plant niet verspeend maar de pot opgevuld, werkt uitstekend.

Met de voorgezaaide bonen ga ik dat ook proberen.

Players only love you when they're playing.

Met pompoen zo straks half Maart vul ik bloempot hal met aarde, na opkomst wordt de plant niet verspeend maar de pot opgevuld, werkt uitstekend.

Met de voorgezaaide bonen ga ik dat ook proberen.

Dat lijkt me een goede tip, ga ik proberen!

Even a broken clock is right twice a day

Pompoenen vind ik ook leuk maar ik heb gehoord dat ze heel erg woekeren is dat echt zo, ik heb ooit is het advies van iemand gehad om geen lieve vrouwe beddestro in mijn tuin te zetten, ik vond ze zo leuk.........na een paar jaar groeide daar niks anders meer er lag een hele mat van wortels onder de grond.

Dus luister ik graag naar advies van anderen.

Koert heb je mijn antwoord nog gekregen??

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Pompoen is ook hardstikkke leuk, woekert wel maar de plant zelf niet de wortel, je kan ze ook snoeien bv steeds op 5-blad dan hou je hem aardig in toom, maar een bed van 1 bij 2 meter heb je algauw nodig.

Zijn trouwens ook klimmers onder de pompoenen, maar sommige zijn daarvoor te zwaar, de vrucht dan he.

En lekker Betty de soep, heerlijk

ojha en als je adresje/linkje van gaaf pompoen zaad wil heb ik die wel

Players only love you when they're playing.