Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

water geven...


meekje

Aanbevolen berichten

Net nieuwe aanplant geef ik de eerste dagen juist wel water! Sterker nog, ik maak het plantgat vaak nat voordat ik de 'nieuwe' plant er in zet. De wortels moeten inderdaad groeien maar een zojuist verhuisde plant moet je wel eerst even in de watten leggen voor je 'em aan het werk zet. Volgens mij

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak het nog veel bonter: ik zet mijn nieuwe aanplant in het grondwater... ha, ha... gewoon zo diep graven dat de aarde vochtig is, en de wortels vocht zullen vangen...

 

Tot NU toe alles probleemloos aangeslagen. En ik geef maar 1 of 2 keer water per week, als ik het al doe... niet alles... wel de rabarber...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het moet bij mij wel erg mal gaan voordat ik water geef...en het is nog steeds niet zover ook al heeft het hier nog steeds niet geregend

ik maak wel een uitzondering voor net uitgeplantte plantjes, nieuwe boompjes en mijn paprika's en pepers...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die wortels gaan naar het grondwater toe...

 

Nee, daar geloof ik niet zo in, ieder gebied zit in een verschillend NAP, waar het grondwater soms heel erg laag of hoog zit, wortels (als vb ) groeien geen 15 meter diep, zekerst geen stokbonen.

 

Maar het volle gebladerte van de stokboon beschermd zijn grond dwz schaduw, waardoor vocht langer in de grond blijft, zit je een gebied waar het grondwater diep zit, zou ik bij langdurige droogte echter water geven, het hoeft natuurlijk niet, maar geeft dan wel een mindere oogst.

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe, en dat wil ik volhouden tot het niet genoeg blijkt; 2x per week elk vakje een half pannetje water, = 1/2 ltr per x

 

Hoi Helena,

 

Regio Brabant, dat is sowieso een lossere grondsoort ( hogere verdamping ), geloof me.. met deze mooie dagen , probeer minimaal om de 2 dagen water te geven, m`n schoonzus woont in Eendhoven, en bezit een volkstuintje daar bij het park in de buurt..meen ik hoor?, als zij s`morgens water geeft, is het s`avonds al in het geheel verdampt met deze mooie dagen.

Denk erom, te weinig water is minder oogst.

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Schilder, zelf vind ik de hoeveelheid ook best weinig; Om precies te zijn dus 16liter/vierkante meter ( hoe maak je een 2tje erboven? )/ per week. Wij hebben mmm bakken. Wel hebben we 1/3 vermiculiet door de grond zitten. Wellicht bewijst die nu het voordeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

rj2kxx.jpgmwsilw.jpg

Water geven; de mmm bakken met een pannetjes dus , maar op de 2 stroken die er zijn mag man zich uitleven met zijn creatie: 1 buis, met daarop 3 sproeiertjes ( officiele namen weet ik niet ) te plaatsen op 2 ijzeren pinnetjes die op gewenste hoogte in de grond te brengen zijn, aangesloten op waterslang. Simpel maar het werkt prima .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het zo dat ik niet diep hoef te graven om vocht tegen te komen. Geen grote opvallende plas maar wanneer het zand donkerder is en iets vochtig aanvoelt, vind ik het helemaal prima. Het is me nog niet overkomen dat er geen vocht in zat. Altijd na zo`n 10 a 15 cm al.

Als ik dieper graaf tot 45 cm bijvoorbeeld, is de grond altijd overduidelijk klamvochtig, dus ik ga er vanuit dat de planten daar echt genoeg aan hebben.

Ik ben voor het niet water geven maar begrijp wel dat de grond niet overal in Nederland hetzelfde is en het op sommige plekken moeilijk gaat.

Nieuw in de grond gezette plantjes krijgen wel water trouwens, vooral als ze uit die mini bakjes komen bedoeld voor zaailingen. Dan gaan de wortels door het bakje natuurlijk niet verder dan zo`n 4 cm.

4 cm diep zand hier in de tuin is gemiddeld wel kurkdroog, echt stofzand lol dus geen water geven zou dan wat sneu zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...